Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Generell diskusjon

Ungdommer i huset og vin i vinhylla?

Generell diskusjon Forum for generell diskusjon av temaer som ikke passer inn under andre kategorier.

Svar

Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 05-07-11, 11:56   #1
Fakse
Nysgjerrig

Fakse sin avatar

Medlem siden: May 2010
Hvor: i Midnattsollandet
Fakse er virkelig godt liktFakse er virkelig godt liktFakse er virkelig godt liktFakse er virkelig godt liktFakse er virkelig godt liktFakse er virkelig godt liktFakse er virkelig godt liktFakse er virkelig godt liktFakse er virkelig godt liktFakse er virkelig godt likt
Standard

Ungdommer i huset og vin i vinhylla?

Tråden om ungdom og alkohol får meg til å tenke på hvordan vi oppbevarer alkohol hjemme hos oss. Enn så lenge har jeg bare toåring, men erfaring så langt viser at de vokser like raskt som hybelkaninene i et studentkollektiv.

I dag står vinstativet med vinflaskene i kjelleren, og det samme gjør ølboksene. Jeg har ikke full kontroll på hva vi har, og ville ikke nødvendigvis legge merke til det om noe ble borte. Det samme gjelder barskapet, vi har lassevis av flasker, de fleste røres så sjelden at jeg hverken vet hva vi har eller hvor mye. Vi har altså et lavt forbruk, men setter pris på å ha et lite utvalg, slik at vi kan hente en flaske vin til søndagsmiddagen uten å ha planlagt, eller ta en cognac til kaffen når vi har gjester.

Hvordan gjør man dette når man har tenåringer i hus? Selvfølgelig skal man ikke gi dem alkohol, men skal man stole på at de ikke tar? Må man låse inn det man har og lage regneark på vinhylla? Droppe alkohol i huset totalt?

Vil gjerne høre hva folk tenker om dette, både de som har vært tenåringer selv, de som har tenåringer, og de som har formeninger av andre grunner.

Fakse er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 05-07-11, 12:02   #2
Divine
Textrovert

Divine sin avatar

Medlem siden: Sep 2006
Blogginnlegg: 251
Divine har et rykte de fleste bare kan drømme omDivine har et rykte de fleste bare kan drømme omDivine har et rykte de fleste bare kan drømme omDivine har et rykte de fleste bare kan drømme omDivine har et rykte de fleste bare kan drømme omDivine har et rykte de fleste bare kan drømme omDivine har et rykte de fleste bare kan drømme omDivine har et rykte de fleste bare kan drømme omDivine har et rykte de fleste bare kan drømme omDivine har et rykte de fleste bare kan drømme omDivine har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Ungdommer i huset og vin i vinhylla?

Jeg stoler på at de ikke tar. Rett og slett. Det kunne aldri falle meg inn å låse inn eller gjemme noe som helst sånn rent forebyggende.

Ikke la det aller beste bli det godes fiende
Divine er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 05-07-11, 12:02   #3
Veronal
Etylbarbital

Veronal sin avatar

Veronal har et rykte de fleste bare kan drømme omVeronal har et rykte de fleste bare kan drømme omVeronal har et rykte de fleste bare kan drømme omVeronal har et rykte de fleste bare kan drømme omVeronal har et rykte de fleste bare kan drømme omVeronal har et rykte de fleste bare kan drømme omVeronal har et rykte de fleste bare kan drømme omVeronal har et rykte de fleste bare kan drømme omVeronal har et rykte de fleste bare kan drømme omVeronal har et rykte de fleste bare kan drømme omVeronal har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Har ikke alle lås på vinskapet, altså?

Gammel 05-07-11, 12:05   #4
Stompa
50 & somewhat fab

Stompa sin avatar

Medlem siden: Nov 2006
Hvor: Nordpå
Stompa har en fantastisk fremtidStompa har en fantastisk fremtidStompa har en fantastisk fremtidStompa har en fantastisk fremtidStompa har en fantastisk fremtidStompa har en fantastisk fremtidStompa har en fantastisk fremtidStompa har en fantastisk fremtidStompa har en fantastisk fremtidStompa har en fantastisk fremtidStompa har en fantastisk fremtid
Standard

Nå har ikke jeg noe særlig alkohol stående. Kanskje noen vinflasker, men har aldri sprit eller øl i huset, for det drikker jeg ikke; så sånn sett vil det kanskje ikke være så fristende for mine når de blir tenåringer (om tre år! ). Men sånn generelt tenker jeg at jeg kommer til å begynne med å stole på dem fram til det evt. skulle vise seg at jeg ikke kan det, så får vi ta det derfra hvis det blir nødvendig.

Gammel 05-07-11, 12:06   #5
Pøblis
Panzerekstremfeminist

Pøblis sin avatar

Medlem siden: Apr 2010
Blogginnlegg: 356
Pøblis har et rykte de fleste bare kan drømme omPøblis har et rykte de fleste bare kan drømme omPøblis har et rykte de fleste bare kan drømme omPøblis har et rykte de fleste bare kan drømme omPøblis har et rykte de fleste bare kan drømme omPøblis har et rykte de fleste bare kan drømme omPøblis har et rykte de fleste bare kan drømme omPøblis har et rykte de fleste bare kan drømme omPøblis har et rykte de fleste bare kan drømme omPøblis har et rykte de fleste bare kan drømme omPøblis har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Vi har vinkjeller og har hengelås på døren. Den ble låst da vi hadde to tenåringer i hus. Nå er de utflyttet, og døren er ulåst. Vi regner ikke niåringen som noen risiko. Men den kan altså raskt låses igjen ved behov.

I myself have never been able to find out precisely what feminism is: I only know that people call me a feminist whenever I express sentiments that differentiate me from a doormat or a prostitute. Rebecca West
Pøblis er aktiv nå   Svar med sitat
Gammel 05-07-11, 12:07   #6
Nextlife
Rockesøster

Nextlife sin avatar

Medlem siden: Apr 2010
Blogginnlegg: 1
Nextlife har et rykte de fleste bare kan drømme omNextlife har et rykte de fleste bare kan drømme omNextlife har et rykte de fleste bare kan drømme omNextlife har et rykte de fleste bare kan drømme omNextlife har et rykte de fleste bare kan drømme omNextlife har et rykte de fleste bare kan drømme omNextlife har et rykte de fleste bare kan drømme omNextlife har et rykte de fleste bare kan drømme omNextlife har et rykte de fleste bare kan drømme omNextlife har et rykte de fleste bare kan drømme omNextlife har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Her har vi gjennom alle år praktisert at vinen ligger i vinhylla, brennevin i barskapet og øl i kjøleskapet. Jeg har god kontroll på hva vi har til enhver tid, og har ennå ikke oppdaget at noe har manglet.

Nextlife er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 05-07-11, 12:09   #7
Nenne
Introvert optimist

Nenne sin avatar

Hvor: Telemark
Blogginnlegg: 202
Nenne har et rykte de fleste bare kan drømme omNenne har et rykte de fleste bare kan drømme omNenne har et rykte de fleste bare kan drømme omNenne har et rykte de fleste bare kan drømme omNenne har et rykte de fleste bare kan drømme omNenne har et rykte de fleste bare kan drømme omNenne har et rykte de fleste bare kan drømme omNenne har et rykte de fleste bare kan drømme omNenne har et rykte de fleste bare kan drømme omNenne har et rykte de fleste bare kan drømme omNenne har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av Veronal, her.

Har ikke alle lås på vinskapet, altså?

Nei, ikke ennå, men jeg tror jeg vil ha det når det blir ungdommer i hus, til vin som koster litt ekstra. Man kan vel alltids risikere at det forsvinner ei flaske, men da bør det helst ikke være lagringsvinen.

Storesøster (juli -99), Storebror (mars -02), Lillebror (oktober -04)
Nenne er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 05-07-11, 12:11   #8
Slettet bruker
Passiv

Standard

Alkoholen sto i en hylle da den sto i peisestua. Det siste året er hele huset ommøblert og det var ikke noe sted det passet å ha alkoholen, så nå står den ene flaska med rødvin i boden isteden. Jeg har kontroll på den da.
Jo - også ligger det en flaske sjampis i kjøleskapet, der har den ligget en stund.

Svar med sitat
Gammel 05-07-11, 12:19   #9
Koko
Erfaren

Koko sin avatar

Medlem siden: May 2011
Hvor: Østlandet
Koko er populærKoko er populærKoko er populær
Standard

Foreldrene mine lagde en strek på nivå med innholdet og skrev dato. Jeg lagde ny strek og skrev ny dato... Siden de ikke er særlig til spritdrikkere oppdaget de det ikke før jeg var langt over 20. Ellers fylte jeg opp med vann... Vin turte jeg ikke ta, der hadde de langt bedre kontroll.

Nå er min eldste 2,5 år, men jeg tenker jeg skal stole på barna mine. Så naiv kan man bli liksom...

Koko er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 05-07-11, 12:22   #10
Slettet bruker
Passiv

Standard

Koko -
Den var helt genialt bra!

Svar med sitat
Gammel 05-07-11, 12:27   #11
Fakse
Nysgjerrig

Fakse sin avatar

Medlem siden: May 2010
Hvor: i Midnattsollandet
Fakse er virkelig godt liktFakse er virkelig godt liktFakse er virkelig godt liktFakse er virkelig godt liktFakse er virkelig godt liktFakse er virkelig godt liktFakse er virkelig godt liktFakse er virkelig godt liktFakse er virkelig godt liktFakse er virkelig godt likt
Standard

Mulig jeg rett og slett bare burde rydde i barskapet og kaste Pisang Ambon kjøpt inn til bryllup for sju år siden og dens kollegaer? Den har ikke blitt rørt siden, og den blir det neppe heller før toåringen er tenåring

Fakse er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 05-07-11, 12:34   #12
Polyanna
Yes, we can!!

Polyanna sin avatar

Blogginnlegg: 199
Polyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Eller du kan la den virke slik som de sure pepperkakene i Hakkebakkeskogen, og gi tenåringene en førsterusopplevelse de aldri glemmer: Blir man full på en blanding av Pisang og dess like så drikker man kanskje ikke igjen på en stund?

Gammel 05-07-11, 12:42   #13
tiddelibom
Lille tyrann

tiddelibom sin avatar

Medlem siden: Nov 2006
Hvor: Oslo
tiddelibom er kulere enn de flestetiddelibom er kulere enn de flestetiddelibom er kulere enn de flestetiddelibom er kulere enn de flestetiddelibom er kulere enn de flestetiddelibom er kulere enn de flestetiddelibom er kulere enn de flestetiddelibom er kulere enn de flestetiddelibom er kulere enn de flestetiddelibom er kulere enn de flestetiddelibom er kulere enn de fleste
Standard

Opprinnelig lagt inn av Polyanna, her.

Eller du kan la den virke slik som de sure pepperkakene i Hakkebakkeskogen, og gi tenåringene en førsterusopplevelse de aldri glemmer: Blir man full på en blanding av Pisang og dess like så drikker man kanskje ikke igjen på en stund?

Æ'kke sikkert det hjelper noe særlig :btdt:

Dette er mine prinsipper. Hvis du ikke liker dem, så har jeg andre.
Groucho Marx
tiddelibom er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 05-07-11, 12:46   #14
Neket
Har diplom

Neket sin avatar

Medlem siden: Jun 2010
Neket har mye å være stolt avNeket har mye å være stolt avNeket har mye å være stolt avNeket har mye å være stolt avNeket har mye å være stolt avNeket har mye å være stolt avNeket har mye å være stolt avNeket har mye å være stolt avNeket har mye å være stolt avNeket har mye å være stolt avNeket har mye å være stolt av
Standard

Så langt har jeg ikke tenkt enda. Vi har ikke så mye, så vi har rimelig god kontroll, så jeg regner med det får stå i kjøkkenskapet til andre tiltak viser seg nødvendig.

Jeg har forresten tatt med mammas årgangsvin på fest. Det var mindre populært. Jeg fikk lov å ta med en flaske, jeg var 18, og så valgte jeg den flaska som så billigst ut. Det var nok ikke så lurt. Men hun har tilgitt meg nå.

Neket er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 05-07-11, 13:14   #15
Pelle
Unik

Pelle sin avatar

Medlem siden: Apr 2008
Pelle har en fantastisk fremtidPelle har en fantastisk fremtidPelle har en fantastisk fremtidPelle har en fantastisk fremtidPelle har en fantastisk fremtidPelle har en fantastisk fremtidPelle har en fantastisk fremtidPelle har en fantastisk fremtidPelle har en fantastisk fremtidPelle har en fantastisk fremtidPelle har en fantastisk fremtid
Standard

Foreldrene mine fant alle brusflaskene jeg hadde fylt på med diverse brennevin fra barskapet. Da ble barskapet låst. Jeg tok ikke mer, men visste hvordan man dirker en hengelås. Etter noen måneder viste jeg trikset frem til min mor. Barskapet ble da atter ulåst. Så ble min bror i rette alder og alt ble fjernet og låst i kjelleren tror jeg. Med god grunn.

Mao: hva jeg kommer til å gjøre tror jeg kommer ann på mine barn.

Sist redigert av Pelle : 05-07-11 kl 13:20.
Pelle er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 05-07-11, 13:16   #16
Røverdatter
Borte

Røverdatter sin avatar

Blogginnlegg: 278
Røverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme omRøverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme omRøverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme omRøverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme omRøverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme omRøverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme omRøverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme omRøverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme omRøverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme omRøverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme omRøverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Nå har vi sjelden noe alkohollager hjemme, men jeg kommer uansett ikke til å låse inn noe.

Er du alt for redd for døden, blir du redd for livet og
Freedom's just another word for nothing left to lose
Røverdatter er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 05-07-11, 13:19   #17
allium
Bare sær

allium sin avatar

allium har et rykte de fleste bare kan drømme omallium har et rykte de fleste bare kan drømme omallium har et rykte de fleste bare kan drømme omallium har et rykte de fleste bare kan drømme omallium har et rykte de fleste bare kan drømme omallium har et rykte de fleste bare kan drømme omallium har et rykte de fleste bare kan drømme omallium har et rykte de fleste bare kan drømme omallium har et rykte de fleste bare kan drømme omallium har et rykte de fleste bare kan drømme omallium har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Har ikke så mye, låser aldri inn noe, har aldri opplevd svinn.

Forget your perfect offering, there is a crack in everything, that's how the light gets in.
allium er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 05-07-11, 13:19   #18
Ru
Protonterapeut

Ru sin avatar

Hvor: Hundremeterskogen
Blogginnlegg: 935
Ru har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Jeg har aldri tatt alkohol hjemme, og det helt uten at den var verken innelåst eller bortgjemt eller noe.
Jeg satser nok på at ungene har litt vett i skallen, men det spørs om ikke lagringsvinen blir godt innelåst lell.

Gammel 05-07-11, 13:28   #19
Koko
Erfaren

Koko sin avatar

Medlem siden: May 2011
Hvor: Østlandet
Koko er populærKoko er populærKoko er populær
Standard

Opprinnelig lagt inn av Hattifnatten, her.

Jeg husker en kompis som hadde sneket i foreldrenes barskap. Han var livredd for å bli oppdaget så han hadde tatt bittelitt fra alle flaskene og blandet i en stor flaske.
Da han kom på festen drakk han blandingen sin som bestod av alt fra dansk kirsebærvin, pisang ambon, baileys, cognac og diverse annet.

Er du sikker på at dette ikke er meg? Eneste forskjellen er at jeg også hadde eggelikør og Tiquila Sunrise oppi i tillegg! På en halvliterflaske vel og merke. Oh så fulle vi ble alle 20...

Koko er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 05-07-11, 13:38   #20
Kula
Trallallaa

Kula sin avatar

Medlem siden: Dec 2006
Hvor: Viken
Kula imponerer mange og er sikkert smartKula imponerer mange og er sikkert smartKula imponerer mange og er sikkert smartKula imponerer mange og er sikkert smartKula imponerer mange og er sikkert smartKula imponerer mange og er sikkert smartKula imponerer mange og er sikkert smart
Standard

Vi rydder ikke bort noe som helst. Det ligger vin i hylla, sprit (nå ja, mye er det ikke men..) i skapet i stua, og det er øl i kjøleskapet.

Det har vært en god del fester hjemme når vi har vært borte, og det har aldri vært tatt noe som helst av våre ting. Det har heller vært mer alkohol i kjøleskapet når vi har kommet hjem. De unge drikker noe søtt kliss som de blander med noe enda søtere kliss. Jeg regner med de blir kvalme og kaster opp lenge før de blir fulle.

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum

Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 00:54.