Sv: Ungdommer, festing og alkohol
Vi bor også i et lite lokalsamfunn og jeg synes mange foreldre er utrolig slepphendte når det gjelder ungdom, festing, moped- og bilkjøring og alkohol. Mange foreldre (på min egen alder) er utrolig blåøyde og har ikke peiling på hva ungene foretar seg eller hvordan ungdomskulturen er i bygda.
Vi har nulltoleranse når det gjelder alkohol før fylte 18 år. Poden (17) har gått på fest i mange år, vi har kjørt og hentet og unngikk alkoholdebuten lenge. Den kom i vinter, da ble han så pass dårlig at han ble redd og etter den tid har han tatt det veldig med ro. Han fikk ingen straff, botsett fra at han måtte opp tidloig og vaske hus når vi andre dro i alpinbakken. Han går fremdeles på fester (flere og flere), han drikker alkohol (uten lov), men i så små mengder at han ikke er nevneverdig beruset. I alle fall ikke når vi henter han, og i og med at han er så pass åpen som han er, så tror jeg at han forteller det meste.
Både meg og mannen min jobber med ungdom og de forteller oss mye. Vårt inntrykk er at de unge vil ha klare grenser og foreldre som bryr seg.
|