Sv: Kjønnsnøytral barnehage
Opprinnelig lagt inn av Tallulah, her.
Jeg skjønner virkelig ikke hva du mener? Syns du det er unaturlig å ikke si venn og venninne? På svensk er det så vidt meg bekjent mye mer naturlig å si kompis enn noen av de delene?
Jeg deler heller ikke mine eller Hiawatas venner inn i venner og venninner, det er fullstendig unaturlig i språket mitt.
Hvis du tror at de mener at de skal kalle alle venner, så tror jeg du misforstår. Det de mener er at når det er naturlig å snakke om venner, så bruker de kopiser, i stedet for kjønnspesifikke ord. På norsk er det da helt vanlig å si "barnhagevenner". Man sier jo virkelig ikke "barnehagekolleger". Og det stor heller ingen steder at de ikke bruker barnas navn.
Ja det er da helt naturlig å kalle vennene sine for venner. Gjør de ikke vanligvis det i Sverige altså? Slik at det er en stor sak når noen har begynte å gjøre det? På meg virket dette opplegget fryktelig voksenstyrt, og unaturlig. Dessuten lærer de barna gramatikalske feil. Noen ganger er det paktisk å si gutter eller jenter, eller han og hun, det er ord i vårt sprak som har en funksjon.
Mine barn har da også venner, og omtaler dem som det, eller ved navn. Det er liksom ikke noe å rope opp om.
|