|
|||||||
| Generell diskusjon Forum for generell diskusjon av temaer som ikke passer inn under andre kategorier. |
![]() |
|
|
Trådverktøy | Visningsmåter |
|
|
#141 |
|
Usedvanlig begavet
Medlem siden: Oct 2006
Hvor: Telemark
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
Sv: Sende med en kake siste skoledag - bare sånn "fordi"
Ser den, og det er jo flott når slike utfordringer kan planlegges for og legges til rette for
|
|
|
#142 |
|
På opplading
Medlem siden: Oct 2007
Hvor: Flekkefjord
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
Sv: Sende med en kake siste skoledag - bare sånn "fordi"Jeg syns det er en utrolig fin ting å bake en kake og ta med på skolen. Min sønn hadde blitt utrolig glad om noe slikt skjedde.
|
|
|
#143 |
|
På opplading
Medlem siden: Oct 2007
Hvor: Flekkefjord
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
Jeg syns faktisk det er helt naturlig å finne andre aktiviteter, hvis ett barn i klassen har allergi mot dyrepels.
|
|
|
#144 |
|
Usedvanlig begavet
Medlem siden: Oct 2006
Hvor: Telemark
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
Det er vel stort sett slik det praktiseres også, er mitt inntrykk.
|
|
|
#145 |
|
Aktiv
Medlem siden: May 2011
![]() ![]() |
Der er eg faktisk ikkje helt sikker om eg er enig, siden eg mener det er både viktig og riktig for skolebarn å besøke gårder og fysisk se dyr og kjenne lukter på en gård osv. Det er merkelig mange barneskolebarn som knapt vet hva vanlige gårdsdyr er. Å frarøve en hel klasse mulighet til å komme seg ut å være i en "levende naturfagsbok" en dag, fordi en ikkje tåler pels, skurrer litt for meg altså. Syns selvfølgelig det er forferdelig dumt at ikkje alle kan være med, og er ikkje sikker på hvordan eller om det er mulig å finne en løsning slik at dagen blir kjekk for den ene som ikkje kan dra òg.. |
|
|
|
|
|
#146 |
|
Glamorøs
|
Sv: Sende med en kake siste skoledag - bare sånn "fordi"Jeg er enig i at det er viktig med gårdsbesøk altså, men at der er "merkelig mange barneskolebarn som knapt vet hva vanlige gårdsdyr er" er bare tull.
|
|
|
#147 |
|
© All rights reserved
|
Sv: Sende med en kake siste skoledag - bare sånn "fordi"Jeg synes det er forskjell på en pedagogisk naturfagdag (som et gårdsbesøk kan være) og en kake ingen har bedt om, som liksom skal være kos, men som resulterer i at ett eller flere barn blir utelatt fra kosen. Sist redigert av 007 : 22-06-11 kl 23:02. |
|
|
|
|
|
#148 |
|
Aktiv
![]() ![]() |
Er det? |
|
|
|
|
|
#149 |
|
maler
|
Sv: Sende med en kake siste skoledag - bare sånn "fordi"Toern kom hjem og klaget idag. Det er visst bare han som aldri har med seg muffins eller kake til klassen. Slik er det garantert ikke, men jeg tror det skjer endel ganger i den klassen der. Jeg er ikke så sikker på hva jeg synes om det egentlig, det er jo en hyggelig gest, men jeg synes det er unødvendig å ha kake på skolen i tide og utide. Jeg tror ikke det er noen allergiske barn i den klassen faktisk, så det er ikke et tema, men det blir litt mye av det gode hvis det er kake en gang i måneden synes jeg. Fordi sukker ikke akkurat fremmer læring og konsentrasjon og fordi det kommer i tillegg til alt annet. Men hvis jeg skulle hatt med kake, ville jeg ringt og spurt om det var noen ingredienser man burde unngå. Og hvis det var snakk om å unngå hele ingrediensliata, hadde jeg antagelig droppet det tror jeg. Selv om jeg ikke nødvendigvis synes man skal droppe alt på grunn av allergi, men kake er jo ment å være samlende og koselig, og da er det greit om den blir nettopp det.
|
|
|
#151 |
|
Aktiv
![]() ![]() |
Kall det ka du vil, men det var fakta i den klassen eg var i praksis i ihvertfall. Og det er vitterlig ikkje langt til gårder fra Bergen sentrum. Altså, de visste ka ku, sau, hest og gris var, men mange såg ikkje forskjell på hest og ponny, visste ikkje at ungen til kua het kalv, visste ikkje hva en "hann-sau" het osv. Husker det godt, for det var så mye som eg trodde var basic kunnskap som de ikkje visste og de hadde en kjempe læringsrik dag der. Mulig at klassen ikkje var representativ for alle barneskoleklasser i landet og noe handler nok sikkert om hvor en bor og hva en ser til daglig òg, men desto viktigere syns eg de gårdsbesøkene er for de som kanskje ikkje har en gård i nabolaget sitt. Anyways, det var bakgrunnen for kommentaren min der. Og forøvrig var det ingen i denne klassen som måtte bli igjen pga allergier, så det trenger ingen å bekymre seg for |
|
|
|
|
|
#152 |
|
Glamorøs
|
Sv: Sende med en kake siste skoledag - bare sånn "fordi"Vi bor midt i Oslo og vet godt hva gårdsdyr er. Jeg syns før øvrig du modererer deg kraftig når du går fra "knapt vet hva vanlige gårdsdyr er" til at det egentlig var forskjell på ponny og hest, og ikke vite hva en "hann-sau" heter du mente.
|
|
|
#153 |
|
Tittel og tittel....
|
Jeg tror veldig mange barn har peiling på dyr og hva som er gårdsdyr, men at det finnes endel som ikke har videre peiling det er det ingen tvil om. Men jeg tror jo at selv om gårdsbesøk er en fin ting, så kan også mye læres via internett, bøker og samtaler.
|
|
|
|
#154 |
|
© All rights reserved
|
Sv: Sende med en kake siste skoledag - bare sånn "fordi"Jeg bor på tjukkeste bygda, men min erfaring er at unger liker å se nyfødte lam, se hvor stor en hest kan være og vite at silo er et produkt av vanlig gress. Ikke livsnødvendig kunnskap, men generell allmennkunnskap. |
|
|
|
|
|
#155 |
|
Like blid
Medlem siden: Jun 2011
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
Sv: Sende med en kake siste skoledag - bare sånn "fordi"Jeg synes det hadde vært hyggelig om noen av mine elever hadde hatt med kake siste skoledag. Vi har en matallergiker i klassen, og jeg hadde forventet at kaken også var laget for h*n (+ at foresatte hadde godkjent at h*n spiste denne kaken) - og at jeg var informert på forhånd om at noen hadde med kake. |
|
|
|
|
|
#156 |
|
Like blid
Medlem siden: Jun 2011
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
Sv: Sende med en kake siste skoledag - bare sånn "fordi"Forøvrig har både jeg og mine unger gode gårdskunnskaper. |
|
|
|
|
|
#157 |
|
maler
|
Jeg tror du har litt høye tanker om hva småskoleelever kan? Forskjellen på hest og ponni må man nesten være litt spesielt interressert for å kunne. Og å ikke vite korrekte kjønnsspesifikke betegnelser på ulike dyr synes jeg heller ikke er noen stor forseelse, jeg synes det er vesentlig viktigere at de vet hvilken funksjon de ulike dyra har.
|
|
|
#159 |
|
Rockesøster
|
Sv: Sende med en kake siste skoledag - bare sånn "fordi"Jeg er veldig på linje med Billa her, og kjenner at likhetstanken og at det stadig ropes om ekskludering når man har et syn som ikke er å syntes at alle skal gjøre det samme til enhhver tid på et hvert sted plager meg litt. |
|
|
|
|
|
#160 |
|
© All rights reserved
|
Sv: Sende med en kake siste skoledag - bare sånn "fordi"Men likhetstanken i skoler har da vitterlig ingenting med kaker å gjøre? |
|
|
|
![]() |
|
|