Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Kommunikasjon > Divines spør-og-lær-forum

Noen som kan noe om strømninger og vannmengder i elver?

Divines spør-og-lær-forum Spør om alt mulig du lurer på - kanskje er det noen som kan svare.

Svar

Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 18-06-11, 16:31   #1
banana
Har ingen tittel

banana sin avatar

Medlem siden: Mar 2007
banana er kulere enn de flestebanana er kulere enn de flestebanana er kulere enn de flestebanana er kulere enn de flestebanana er kulere enn de flestebanana er kulere enn de flestebanana er kulere enn de flestebanana er kulere enn de flestebanana er kulere enn de flestebanana er kulere enn de flestebanana er kulere enn de fleste
Standard

Noen som kan noe om strømninger og vannmengder i elver?

Jeg har det med å bli fascinert av rare ting, gjerne naturfenomener. Jeg har kontor på jobben plassert slik at jeg ser rett ut på en av de store elvene i Norge, ca 1 km eller 2 ovenfor utløpet. Jeg følger med på den målestasjonen som ligger nærmest for å se på vannføringa. Oftest glemmer jeg hele greiene, men når jeg ser elva går stor tar jeg en titt på grafene.

Median for vannføringen på denne tiden av året er i overkant av 100 kubikkmeter i timen. Men når elva går som størst i vårflommen, en gang i fjor f.eks., var vannføringen på over 600 kubikkmeter/time. Allikevel er ikke vannivået så veldig mye høyere enn til vanlig, tilsynelatende i allefall. Jeg forestiller meg at for å føre 6 ganger mer vann enn til vanlig må nivået stige betraktelig, men siden vannføringen nødvendigvis er tverrsnittsareal x hastighet er det jo en mulighet for at hastigheten øker i stedet. Men så trodde jeg igjen at hastigheten bare var et resultat av potensialet - høydeforskjellen og dermed ville være tilnærmet konstant på et gitt sted i elva. Det forkludrer naturligvis bildet at mitt observasjonspunkt ligger nesten på samme nivå som utløpet - havnivå. Dermed kan jo ikke vannstanden utenfor kontoret mitt stige så mye - tror jeg? Men hvordan kan vannet bare begynne å renne fortere sånn uten videre?

:nerd:

banana er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 18-06-11, 20:12   #2
Beckett
Fornøyd

Beckett sin avatar

Medlem siden: Oct 2006
Blogginnlegg: 48
Beckett er et glitrende lys på stjernehimmelenBeckett er et glitrende lys på stjernehimmelenBeckett er et glitrende lys på stjernehimmelenBeckett er et glitrende lys på stjernehimmelenBeckett er et glitrende lys på stjernehimmelenBeckett er et glitrende lys på stjernehimmelenBeckett er et glitrende lys på stjernehimmelenBeckett er et glitrende lys på stjernehimmelenBeckett er et glitrende lys på stjernehimmelenBeckett er et glitrende lys på stjernehimmelenBeckett er et glitrende lys på stjernehimmelen
Standard

Sv: Noen som kan noe om strømninger og vannmengder i elver?

Nå fikk du meg til å lure også.

Beckett er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 18-06-11, 20:37   #3
Charlie
Licence to thrill

Charlie sin avatar

Medlem siden: Mar 2011
Hvor: sentralt Østland
Charlie har mye å være stolt avCharlie har mye å være stolt avCharlie har mye å være stolt avCharlie har mye å være stolt avCharlie har mye å være stolt avCharlie har mye å være stolt avCharlie har mye å være stolt avCharlie har mye å være stolt avCharlie har mye å være stolt avCharlie har mye å være stolt avCharlie har mye å være stolt av
Standard

Sv: Noen som kan noe om strømninger og vannmengder i elver?

Trykk...... Av større vannmasser?

Charlie er ikke aktiv   Svar med sitat
Svar

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum

Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 19:35.