Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Fritid og hobby > Gremlis reise- og fremmedspråkforum

Trenger man pass for å reise med fly innen Skandinavia?

Gremlis reise- og fremmedspråkforum Forum for diskusjon av reiser, reisemål, og fremmedspråk.

Svar

Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 16-06-11, 10:45   #21
Fibi
Prematurmamma

Fibi sin avatar

Medlem siden: Mar 2007
Hvor: Sanniss, Rogaland
Blogginnlegg: 11
Fibi har en fantastisk fremtidFibi har en fantastisk fremtidFibi har en fantastisk fremtidFibi har en fantastisk fremtidFibi har en fantastisk fremtidFibi har en fantastisk fremtidFibi har en fantastisk fremtidFibi har en fantastisk fremtidFibi har en fantastisk fremtidFibi har en fantastisk fremtidFibi har en fantastisk fremtid
Standard

Sv: Trenger man pass for å reise med fly innen Skandinavia?

Ok.. Vi får bestille pass til hele gjengen på mandag, så får vi se hva vi får mulighet til av reising. Blir det ikke reise nå i sommer, så blir det i høstferien/juleferien. Vurderte å ta Malin ut av skolen en uke i høst for å reise, men jeg har så mye obligatorisk undervisning selv (pluss praksis og greier) at det ikke går.

Podcaster for Kjerringrådet - Helt uten filter (@Kjerringraadet)

Fibi er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 16-06-11, 11:02   #22
maggypop
nye muligheter

maggypop sin avatar

Medlem siden: Sep 2007
Hvor: Oslo
maggypop er virkelig godt liktmaggypop er virkelig godt liktmaggypop er virkelig godt liktmaggypop er virkelig godt liktmaggypop er virkelig godt liktmaggypop er virkelig godt liktmaggypop er virkelig godt liktmaggypop er virkelig godt liktmaggypop er virkelig godt likt
Standard

Jeg mener å huske at jeg sjekket dette for en innenlands flyreise for et års tid tilbake. Såvidt jeg husker, leste jeg meg frem til at SAS ikke krevde pass ved innenlandsreiser, fordi de hadde fingeravtrykksregistrering ved innsjekking og boarding. Det kan godt hende det samme gjelder Norden.
Jeg ville ha ringt dem.

Gammel 16-06-11, 11:25   #23
Stompa
50 & somewhat fab

Stompa sin avatar

Medlem siden: Nov 2006
Hvor: Nordpå
Stompa har en fantastisk fremtidStompa har en fantastisk fremtidStompa har en fantastisk fremtidStompa har en fantastisk fremtidStompa har en fantastisk fremtidStompa har en fantastisk fremtidStompa har en fantastisk fremtidStompa har en fantastisk fremtidStompa har en fantastisk fremtidStompa har en fantastisk fremtidStompa har en fantastisk fremtid
Standard

Når vi har reist med Norwegian har jeg måtte forevise legitimasjon for både ungene og meg ved hvert eneste sjekkpunkt, og den har blitt nøye studert.

Gammel 16-06-11, 13:11   #24
LilleRosin
Muligens verdt å vente på

LilleRosin sin avatar

Medlem siden: Sep 2006
Blogginnlegg: 7
LilleRosin har et rykte de fleste bare kan drømme omLilleRosin har et rykte de fleste bare kan drømme omLilleRosin har et rykte de fleste bare kan drømme omLilleRosin har et rykte de fleste bare kan drømme omLilleRosin har et rykte de fleste bare kan drømme omLilleRosin har et rykte de fleste bare kan drømme omLilleRosin har et rykte de fleste bare kan drømme omLilleRosin har et rykte de fleste bare kan drømme omLilleRosin har et rykte de fleste bare kan drømme omLilleRosin har et rykte de fleste bare kan drømme omLilleRosin har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Rusket fløy akkurat til København med mormor. Det jeg fikk vite da, etter å ha kontaktet SAS og politiet, var følgende:

1. Dersom barnet reiser sammen med foresatt, trenger det ikke pass
2. Dersom barnet IKKE reiser med foresatt (feks mormor), trenger det gyldig legitimasjon. Som er pass.

Ut fra Norge ville det nok gått greit, men de kunne ikke garantere for retur. Man kunne risikere å støte på en %&/&(/ som hadde en dårlig dag.

Gammel 16-06-11, 15:34   #25
Lavender
Passe aktiv

Lavender sin avatar

Medlem siden: Oct 2010
Hvor: Sentralt
Lavender er kulere enn de flesteLavender er kulere enn de flesteLavender er kulere enn de flesteLavender er kulere enn de flesteLavender er kulere enn de flesteLavender er kulere enn de flesteLavender er kulere enn de flesteLavender er kulere enn de flesteLavender er kulere enn de flesteLavender er kulere enn de flesteLavender er kulere enn de fleste
Standard

Opprinnelig lagt inn av maggypop, her.

Jeg mener å huske at jeg sjekket dette for en innenlands flyreise for et års tid tilbake. Såvidt jeg husker, leste jeg meg frem til at SAS ikke krevde pass ved innenlandsreiser, fordi de hadde fingeravtrykksregistrering ved innsjekking og boarding. Det kan godt hende det samme gjelder Norden.
Jeg ville ha ringt dem.

Jeg kjøpte flybilletter innland denne uken. Norwegian gjør oppmerksom på at barn trenger ID, pass eller fødselsattest er ok for barn innenriks.

Fra Norwegian:
For reiser utenfor Norge (unntatt i mellom Nordiske landene) er gyldig pass eneste offentlige godkjente legitimasjonspapir for norske statsborgere. Man må derfor være forberedt på å fremvise gyldig pass ved innsjekk eller gate. Barn må ha eget pass. Barn som reiser alene må alltid ha med egen gyldig legitimasjon.
Barn (under 18 år) som reiser med foreldre eller sammen med annen voksen, behøver ikke vise legitimasjon i mellom de Nordiske landene. Bagasjen skal sjekkes inn på den voksne.
På politiets nettsider står følgende:
"Vi anbefaler at du tar med pass på alle utenlandsreiser, også på reiser innenfor Schengen-området. Kun pass er gyldig som reise- og id-dokument utstedt av norske myndigheter og bekreftelse på norsk statsborgerskap. Fly- og fergeselskaper og hoteller krever ofte pass ved innsjekking."

Sist redigert av Lavender : 16-06-11 kl 15:41.
Lavender er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 16-06-11, 16:49   #26
Elin
Bør lage seg en tittel selv

Elin sin avatar

Medlem siden: Oct 2006
Hvor: Akershus
Elin er kulere enn de flesteElin er kulere enn de flesteElin er kulere enn de flesteElin er kulere enn de flesteElin er kulere enn de flesteElin er kulere enn de flesteElin er kulere enn de flesteElin er kulere enn de flesteElin er kulere enn de flesteElin er kulere enn de flesteElin er kulere enn de fleste
Standard

Ingen flyreise uten pass på meg. Uansett destinasjon.

Gammel 16-06-11, 19:55   #27
Koma
Lysende norsk flaskekoker

Koma sin avatar

Blogginnlegg: 66
Koma er et glitrende lys på stjernehimmelenKoma er et glitrende lys på stjernehimmelenKoma er et glitrende lys på stjernehimmelenKoma er et glitrende lys på stjernehimmelenKoma er et glitrende lys på stjernehimmelenKoma er et glitrende lys på stjernehimmelenKoma er et glitrende lys på stjernehimmelenKoma er et glitrende lys på stjernehimmelenKoma er et glitrende lys på stjernehimmelenKoma er et glitrende lys på stjernehimmelenKoma er et glitrende lys på stjernehimmelen
Standard

Opprinnelig lagt inn av Elin, her.

Ingen flyreise uten pass på meg. Uansett destinasjon.

Ville du altså blitt hjemme hvis passet ditt var borte og du ikke fikk nødpass?

Koma er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 16-06-11, 20:33   #28
Orkide
Utenlands

Orkide sin avatar

Orkide er populærOrkide er populærOrkide er populærOrkide er populær
Standard

Jeg hadde blitt hjemme. Kipt aa bli staaende aa ikke komme seg hjem igjen fordi noen plutselig gjoer jobben sin. Dyrt kan det ogsaa bli.

Orkide er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 16-06-11, 20:36   #29
Fibi
Prematurmamma

Fibi sin avatar

Fibi har en fantastisk fremtidFibi har en fantastisk fremtidFibi har en fantastisk fremtidFibi har en fantastisk fremtidFibi har en fantastisk fremtidFibi har en fantastisk fremtidFibi har en fantastisk fremtidFibi har en fantastisk fremtidFibi har en fantastisk fremtidFibi har en fantastisk fremtidFibi har en fantastisk fremtid
Standard

Altså: Voksne bør ha pass uansett destinasjon, barn i følge med foreldre trenger ikke. Eller må barn i følge med egne foresatte ha pass som legitimasjon når de f.eks skal reise til København?

Jada, jeg er tre-heg!

Gammel 16-06-11, 20:45   #30
Orkide
Utenlands

Orkide sin avatar

Standard

Jeg vet ikke, men selv hadde jeg ikke tatt sjansen paa aa reise uten. Det tar vel ikke saa lang tid aa faa pass lenger heller?

Gammel 16-06-11, 20:48   #31
Fibi
Prematurmamma

Fibi sin avatar

Standard

Uten pass til deg selv, eller barna?

Gammel 16-06-11, 20:57   #32
Orkide
Utenlands

Orkide sin avatar

Standard

Jeg hadde ikke reist uten at jeg hadde pass til alle.

Men naa bor jeg ytenlands og drar aldri noe sted uten pass. Har sett saa mange saker (fra min tid i KLM) hvor folk har kommet seg paa feie uten pass, men ikke hjem igjen. Og det blir baade kronglete og dyrt.

Gammel 16-06-11, 21:21   #33
Koma
Lysende norsk flaskekoker

Koma sin avatar

Blogginnlegg: 66
Koma er et glitrende lys på stjernehimmelenKoma er et glitrende lys på stjernehimmelenKoma er et glitrende lys på stjernehimmelenKoma er et glitrende lys på stjernehimmelenKoma er et glitrende lys på stjernehimmelenKoma er et glitrende lys på stjernehimmelenKoma er et glitrende lys på stjernehimmelenKoma er et glitrende lys på stjernehimmelenKoma er et glitrende lys på stjernehimmelenKoma er et glitrende lys på stjernehimmelenKoma er et glitrende lys på stjernehimmelen
Standard

Opprinnelig lagt inn av Orkide, her.

Jeg hadde blitt hjemme. Kipt aa bli staaende aa ikke komme seg hjem igjen fordi noen plutselig gjoer jobben sin. Dyrt kan det ogsaa bli.

Men altså, politiet på Gardermoen sier at man ikke trenger pass, og de skriver ikke ut nødpass selv om man ber om det, såfremt man skal til Schengen. Jeg fikk ihvertfall klar beskjed om det ifjor når jeg skulle til Barcelona, og møtte opp i god tid hos politiet på OSL. Det var en jobbreise, og det var uansett uaktuelt å bli hjemme, men jeg tror aldri jeg ville latt være å reise på en ferietur med familien hvis jeg ikke hadde pass og ikke fikk nødpass.

Koma er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 17-06-11, 00:45   #34
Elin
Bør lage seg en tittel selv

Elin sin avatar

Hvor: Akershus
Elin er kulere enn de flesteElin er kulere enn de flesteElin er kulere enn de flesteElin er kulere enn de flesteElin er kulere enn de flesteElin er kulere enn de flesteElin er kulere enn de flesteElin er kulere enn de flesteElin er kulere enn de flesteElin er kulere enn de flesteElin er kulere enn de fleste
Standard

Opprinnelig lagt inn av Koma, her.

Ville du altså blitt hjemme hvis passet ditt var borte og du ikke fikk nødpass?

Ikke innenriks i Norge, men ellers ja.

Gammel 17-06-11, 00:46   #35
Fløyel
~~~~~~~

Fløyel sin avatar

Medlem siden: Jun 2010
Blogginnlegg: 30
Fløyel har et rykte de fleste bare kan drømme omFløyel har et rykte de fleste bare kan drømme omFløyel har et rykte de fleste bare kan drømme omFløyel har et rykte de fleste bare kan drømme omFløyel har et rykte de fleste bare kan drømme omFløyel har et rykte de fleste bare kan drømme omFløyel har et rykte de fleste bare kan drømme omFløyel har et rykte de fleste bare kan drømme omFløyel har et rykte de fleste bare kan drømme omFløyel har et rykte de fleste bare kan drømme omFløyel har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Jeg reiser ikke utenlands uten pass, det samme gjelder ungene.

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum

Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 21:04.