Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Fritid og hobby > Gremlis reise- og fremmedspråkforum

Dette kortet MÅ du ha med på utenlandsreiser

Gremlis reise- og fremmedspråkforum Forum for diskusjon av reiser, reisemål, og fremmedspråk.

Svar

Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 16-06-11, 19:08   #21
Michelle
X First Lady

Medlem siden: Sep 2006
Michelle har mye å være stolt avMichelle har mye å være stolt avMichelle har mye å være stolt avMichelle har mye å være stolt avMichelle har mye å være stolt avMichelle har mye å være stolt avMichelle har mye å være stolt avMichelle har mye å være stolt avMichelle har mye å være stolt avMichelle har mye å være stolt avMichelle har mye å være stolt av
Standard

Sv: Dette kortet MÅ du ha med på utenlandsreiser

Opprinnelig lagt inn av Anne C, her.

Vi har samme erfaring som Hillary, de fire-fem gangene vi har hatt brukt for å dra til lege med unger i utlandet er det kortet det eneste de vil se.

Det er ikke vår erfaring. Til lege har vi kun blitt bedt om å fremvise reiseforsikring, men ved innleggelse måtte helsetrygdekortet frem.
Uansett så er det klokt å ha med helsetrygdekort samt reiseforsikring.

Jobbet for mange år siden i reiselivet og ble skremt over hvor mange som ikke giddet å ha forsikringen i orden. Det ble svært dyrt for enkelte.

Michelle er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 16-06-11, 19:16   #22
Synnemor
Born to run

Synnemor sin avatar

Medlem siden: Nov 2009
Synnemor er et navn som alle kjenner tilSynnemor er et navn som alle kjenner tilSynnemor er et navn som alle kjenner tilSynnemor er et navn som alle kjenner tilSynnemor er et navn som alle kjenner tilSynnemor er et navn som alle kjenner tilSynnemor er et navn som alle kjenner tilSynnemor er et navn som alle kjenner tilSynnemor er et navn som alle kjenner tilSynnemor er et navn som alle kjenner tilSynnemor er et navn som alle kjenner til
Standard

Vi har alltid med disse kortene i tillegg til en helårs reiseforsikring for hele familien.

Jeg antar at om vi plutselig skulle trenge sykehus i utlandet er det veldig greit å slippe bekymringen om hvem som betaler gildet.....

Never underestimate the strength of a woman who runs 26,2 miles for fun.
Synnemor er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 16-06-11, 19:23   #23
Bloppy
Det kommer seg

Bloppy sin avatar

Medlem siden: Jan 2008
Hvor: På en gård
Bloppy er kulere enn de flesteBloppy er kulere enn de flesteBloppy er kulere enn de flesteBloppy er kulere enn de flesteBloppy er kulere enn de flesteBloppy er kulere enn de flesteBloppy er kulere enn de flesteBloppy er kulere enn de flesteBloppy er kulere enn de flesteBloppy er kulere enn de flesteBloppy er kulere enn de fleste
Standard

Har aldri hatt med oss dette kortet vi. Må sjekkes opp før ny tur til sommeren.

Gammel 16-06-11, 19:34   #24
Michelle
X First Lady

Michelle har mye å være stolt avMichelle har mye å være stolt avMichelle har mye å være stolt avMichelle har mye å være stolt avMichelle har mye å være stolt avMichelle har mye å være stolt avMichelle har mye å være stolt avMichelle har mye å være stolt avMichelle har mye å være stolt avMichelle har mye å være stolt avMichelle har mye å være stolt av
Standard

Opprinnelig lagt inn av Synnemor, her.

Vi har alltid med disse kortene i tillegg til en helårs reiseforsikring for hele familien.

Jeg antar at om vi plutselig skulle trenge sykehus i utlandet er det veldig greit å slippe bekymringen om hvem som betaler gildet.....

Nettopp

Michelle er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 16-06-11, 19:34   #25
Ru
Protonterapeut

Ru sin avatar

Hvor: Hundremeterskogen
Blogginnlegg: 935
Ru har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Vi har nye, dvs. nye i fjor. Det var slik vi fikk personnummeret til Knøttliten, mannen bestilte nye kort til hele familien like etter at hun var født og da fikk vi et til Ru/pik også.

Det er mye mindre papirarbeid for sykehusene om man har et slikt kort. Spre gjerne det ryktet til utlendinger som kommer hit.

Gammel 16-06-11, 19:36   #26
Juste
Populærkulturjunkie

Juste sin avatar

Medlem siden: Oct 2006
Hvor: I Cyberspace.
Blogginnlegg: 1
Juste er virkelig godt liktJuste er virkelig godt liktJuste er virkelig godt liktJuste er virkelig godt liktJuste er virkelig godt liktJuste er virkelig godt liktJuste er virkelig godt liktJuste er virkelig godt liktJuste er virkelig godt liktJuste er virkelig godt likt
Standard

Våre er gått ut på dato fant jeg ut i dag. Rekker ikke og skaffe nye før vi drar på søndag, men jeg sjekket hjemmesidene til NAV og der står det at det ikke er noe problem og reise uten så lenge man noterer telefon/faxnummeret til NAV.

Juste er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 16-06-11, 21:10   #27
Fløyel
~~~~~~~

Fløyel sin avatar

Medlem siden: Jun 2010
Blogginnlegg: 30
Fløyel har et rykte de fleste bare kan drømme omFløyel har et rykte de fleste bare kan drømme omFløyel har et rykte de fleste bare kan drømme omFløyel har et rykte de fleste bare kan drømme omFløyel har et rykte de fleste bare kan drømme omFløyel har et rykte de fleste bare kan drømme omFløyel har et rykte de fleste bare kan drømme omFløyel har et rykte de fleste bare kan drømme omFløyel har et rykte de fleste bare kan drømme omFløyel har et rykte de fleste bare kan drømme omFløyel har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Ja, disse ligger sammen med passende. De har dog ingen betydning utenfor Europa tror jeg.

Gammel 16-06-11, 21:41   #28
emin
Engel med shit på vingene

emin sin avatar

Medlem siden: Feb 2011
Hvor: Troms
emin imponerer mange og er sikkert smartemin imponerer mange og er sikkert smartemin imponerer mange og er sikkert smartemin imponerer mange og er sikkert smartemin imponerer mange og er sikkert smartemin imponerer mange og er sikkert smartemin imponerer mange og er sikkert smart
Standard

Takk for påminnelsen, har bestilt nye siden jeg vet at de forrige ble bestilt før Mellomste ble født (og han er straks 4, ergo er kortene vi har utgåtte).

Stolt bilsikringsfanatiker
emin er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 16-06-11, 21:45   #29
m^2
Bør lage seg en tittel selv

m^2 sin avatar

Blogginnlegg: 122
m^2 har et rykte de fleste bare kan drømme omm^2 har et rykte de fleste bare kan drømme omm^2 har et rykte de fleste bare kan drømme omm^2 har et rykte de fleste bare kan drømme omm^2 har et rykte de fleste bare kan drømme omm^2 har et rykte de fleste bare kan drømme omm^2 har et rykte de fleste bare kan drømme omm^2 har et rykte de fleste bare kan drømme omm^2 har et rykte de fleste bare kan drømme omm^2 har et rykte de fleste bare kan drømme omm^2 har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av Juste, her.

Våre er gått ut på dato fant jeg ut i dag. Rekker ikke og skaffe nye før vi drar på søndag, men jeg sjekket hjemmesidene til NAV og der står det at det ikke er noe problem og reise uten så lenge man noterer telefon/faxnummeret til NAV.

Og det er veldig greit så lenge man blir syk i NAV sin åpningstid.

Min erfaring er: for guds skyld skaff dere et slikt kort, og ha det med! Det er veldig greit å si "men det har gått fint med oss og vi har reist uten" Men det gjelder liksom til den dagen det ikke går greit lengre. Og man står der og trenger det.
Vi er så veldig bortskjemte her i Norge med at alle som trenger hjelp får det uten at vi tenker noe mer over det liksom, men sånn _er_ det ikke nødvendigvis i andre land.

Jeg har blitt lagt inn på sykehus to ganger i utlandet. Den ene gangen ble jeg kjørt fra et jobbmøte, med sykebil til sykehus i Paris. De nektet å legge meg inn fordi det Europeiske Helse-hvaheterdet-kortet mitt var gått ut på dato. Jeg hadde klart å legge igjen reiseforsikringskortet mitt, men dem fikk jeg jo selvsagt tak i. Problemet ble at siden jeg ikke hadde et gyldig Europeiske Helse-whatsit-kortet, og siden reiseforsikringen ikke fikk tak i et nytt et til meg før dagen etter, i åpningsitdene til NAV (for det var det reiseforsikringen kunne gjøre for meg), og siden sykehuset nektet å ta garanti fra reiseforsikringen om at det kom som godt nok og ellers ikke var så interessert i reiseforsikringe min. Vel, der lå jeg da, på en benk i hovedområdet, med hjerteflimmeret mitt.
De på sykehuset sa det hadde ikke hjulpet om jeg hadde hatt reiseforsikringskort heller, de måtte ha garanti på minst 100000kEuro (ens, tror det var 96000) tilfelle jeg måtte ha pacemakeroperasjon, og det måtte de ha gjennom et _gyldig_ europeisk helsekort. At jeg hadde et som nettopp hadde gått ut på dato var irrelevant. Jeg ringte foreldrene mine, de ringte adm.dir på jobb, og det var et svare leven, men til slutt tok sykehuset foreldrene mine som garantist på at jeg hadde råd til å betale, og jeg ble lagt inn og fikset på. Og måtte pent betale for meg før jeg fikk lov til å dra hjem. For det kom jo aldri noen kopi av det europeiske helsekortet mitt hverken fra NAV (som jeg hadde kontaktet) eller reiseforsikringen.

Så var det hjem, sende alt av papirarbeide til reiseforsikringen, de krevde størstedelen av NAV og dekket resten selv. Og det var et h"#$%$%& spetakkel både i Frankrike og hjemme etterpå for å få alt på plass. Alt fordi jeg hadde et dumt, blått, plastkort som var gått ut på dato

I Nederland ble jeg også kjørt med blåblink til sykehus i hui og hast ifm et jobbmøte, og ruslet vel egentlig ut igjen etter noen dager uten at noen helt skjønte at jeg ikke var hjemhørende i Nederland. Da hadde jeg til og med meg et gyldig kort, men ingen tenkte på å spørre meg om det. Og jeg tenkte ikke på å vise det frem. Etter noen måneder kom det regning i posten til meg med adresse jobben, da hadde de sporet meg opp Først fikk jeg regning på sykebilkjøringen, og så på selve innleggelsen. Alt ble sendt til reiseforsikringen, de fikset det som NAV betalte og la inn resten selv. (akkurat samme som med Paris).

Da lillegutt måtte akutt på legevakt i danmark, hadde vi kortet parat. Da var det null tull. Gudskjelov.

m^2 er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 16-06-11, 21:50   #30
Koma
Lysende norsk flaskekoker

Koma sin avatar

Blogginnlegg: 66
Koma er et glitrende lys på stjernehimmelenKoma er et glitrende lys på stjernehimmelenKoma er et glitrende lys på stjernehimmelenKoma er et glitrende lys på stjernehimmelenKoma er et glitrende lys på stjernehimmelenKoma er et glitrende lys på stjernehimmelenKoma er et glitrende lys på stjernehimmelenKoma er et glitrende lys på stjernehimmelenKoma er et glitrende lys på stjernehimmelenKoma er et glitrende lys på stjernehimmelenKoma er et glitrende lys på stjernehimmelen
Standard

Jeg har vel ikke vært noe flink til å ha det med, men jeg bestilte til meg og barna for noen dager siden faktisk ...

Koma er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 16-06-11, 21:57   #31
Esme
Mother of Dragons

Esme sin avatar

Medlem siden: Nov 2006
Hvor: Trondheim
Blogginnlegg: 76
Esme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Vi har de liggende sammen med passene og de blir sjekket samtidig.

Jeg har jobbet i helsevesenet selv med pasienter fra utlandet og har lyst å kaldkvæle de som ikke har med det kortet. Det gir all verden av trøbbel og jeg tør ikke å la være å ha med. Her i landet behandler vi mens pasienten får slektninger og sånt til å ordne opp hjemmefra, men sånn er det absolutt ikke overalt i Europa.

Gammel 16-06-11, 22:02   #32
Divine
Textrovert

Divine sin avatar

Blogginnlegg: 251
Divine har et rykte de fleste bare kan drømme omDivine har et rykte de fleste bare kan drømme omDivine har et rykte de fleste bare kan drømme omDivine har et rykte de fleste bare kan drømme omDivine har et rykte de fleste bare kan drømme omDivine har et rykte de fleste bare kan drømme omDivine har et rykte de fleste bare kan drømme omDivine har et rykte de fleste bare kan drømme omDivine har et rykte de fleste bare kan drømme omDivine har et rykte de fleste bare kan drømme omDivine har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Takk for påminnelsen. Hvor gammel må man være for å ha eget kort? Eldstemann har eget kort, men yngstemann har ikke det, selv om vi bestilte til alle sammen.

Jeg dobbeltsjekket at eldstemann hadde pakket ned kortet nå. Han skal nemlig på metalfestival i Sverige i helga.

Ikke la det aller beste bli det godes fiende
Divine er aktiv nå   Svar med sitat
Gammel 16-06-11, 22:04   #33
millact

Medlem siden: Mar 2008
millact har en fantastisk fremtidmillact har en fantastisk fremtidmillact har en fantastisk fremtidmillact har en fantastisk fremtidmillact har en fantastisk fremtidmillact har en fantastisk fremtidmillact har en fantastisk fremtidmillact har en fantastisk fremtidmillact har en fantastisk fremtidmillact har en fantastisk fremtidmillact har en fantastisk fremtid
Standard

De ligger alltid i lommeboken. Fikk nye i vinter siden de forrige gikk ut da.

Gammel 16-06-11, 22:04   #34
Esme
Mother of Dragons

Esme sin avatar

Medlem siden: Nov 2006
Hvor: Trondheim
Blogginnlegg: 76
Esme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av Divine, her.

Takk for påminnelsen. Hvor gammel må man være for å ha eget kort? Eldstemann har eget kort, men yngstemann har ikke det, selv om vi bestilte til alle sammen.

Jeg dobbeltsjekket at eldstemann hadde pakket ned kortet nå. Han skal nemlig på metalfestival i Sverige i helga.

Datteren min var 4 mnd da hun fikk eget kort.

Gammel 16-06-11, 22:05   #35
Hobbes
Snikende tiger

Hobbes sin avatar

Blogginnlegg: 232
Hobbes imponerer mange og er sikkert smartHobbes imponerer mange og er sikkert smartHobbes imponerer mange og er sikkert smartHobbes imponerer mange og er sikkert smartHobbes imponerer mange og er sikkert smartHobbes imponerer mange og er sikkert smartHobbes imponerer mange og er sikkert smart
Standard

Har aldri hørt om det engang. Denne gangen skal vi ikke reise innen Europa, så da bestiller jeg neste gang vi skal på ferie tror jeg.

Gammel 16-06-11, 22:07   #36
Interference
Metallica!!

Interference sin avatar

Medlem siden: Dec 2007
Hvor: Drømmeland
Blogginnlegg: 118
Interference har mye å være stolt avInterference har mye å være stolt avInterference har mye å være stolt avInterference har mye å være stolt avInterference har mye å være stolt avInterference har mye å være stolt avInterference har mye å være stolt avInterference har mye å være stolt avInterference har mye å være stolt avInterference har mye å være stolt avInterference har mye å være stolt av
Standard

Jaaa jeg vet da det.

Jeg har aldri orket å styre med det tidligere, men etter at jeg fikk Lille så har jeg fått et til oss alle sammen. Jeg har igrunn tenkt at reiseforsikringen dekker det meste men det stemmer jo ikke lengre.
Det burde gått automatisk at man fikk det!

Gammel 16-06-11, 22:09   #37
Malama

Malama sin avatar

Medlem siden: Jul 2009
Hvor: Sunnmøre!
Malama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt av
Standard

Ru fikk jo til sin datter før hun fikk personnummeret på vanlig vis, bestlt et par dager etter fødsel, og ma. Skal vel ha eget kort uansett alder?

Jeg bestilte til hele familien, så får vi se hvor mange som dukker opp. Yngstejenta er snart fire mnd.

Gammel 16-06-11, 22:17   #38
Estrella
♥ ♥ ♥

Estrella sin avatar

Hvor: Nedre Romerike
Estrella har en fantastisk fremtidEstrella har en fantastisk fremtidEstrella har en fantastisk fremtidEstrella har en fantastisk fremtidEstrella har en fantastisk fremtidEstrella har en fantastisk fremtidEstrella har en fantastisk fremtidEstrella har en fantastisk fremtidEstrella har en fantastisk fremtidEstrella har en fantastisk fremtidEstrella har en fantastisk fremtid
Standard

Da har jeg fått bestilt nye kort til oss 3.

Storebror f. 1998 og minstemann f.2002 - d.2004
Estrella er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 16-06-11, 22:30   #39
Divine
Textrovert

Divine sin avatar

Blogginnlegg: 251
Divine har et rykte de fleste bare kan drømme omDivine har et rykte de fleste bare kan drømme omDivine har et rykte de fleste bare kan drømme omDivine har et rykte de fleste bare kan drømme omDivine har et rykte de fleste bare kan drømme omDivine har et rykte de fleste bare kan drømme omDivine har et rykte de fleste bare kan drømme omDivine har et rykte de fleste bare kan drømme omDivine har et rykte de fleste bare kan drømme omDivine har et rykte de fleste bare kan drømme omDivine har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av Esme, her.

Datteren min var 4 mnd da hun fikk eget kort.

Hmm, da må jeg jaggu se til å få ordnet til yngstemann også.

Ikke la det aller beste bli det godes fiende
Divine er aktiv nå   Svar med sitat
Gammel 16-06-11, 22:39   #40
Elisabet
Står på egne ben

Elisabet sin avatar

Elisabet har et rykte de fleste bare kan drømme omElisabet har et rykte de fleste bare kan drømme omElisabet har et rykte de fleste bare kan drømme omElisabet har et rykte de fleste bare kan drømme omElisabet har et rykte de fleste bare kan drømme omElisabet har et rykte de fleste bare kan drømme omElisabet har et rykte de fleste bare kan drømme omElisabet har et rykte de fleste bare kan drømme omElisabet har et rykte de fleste bare kan drømme omElisabet har et rykte de fleste bare kan drømme omElisabet har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Vi har bestandig hatt sånne kort fra de kom i den formen. Før det var det blankett E-111 vi hadde med. Vi har bestandig kortene liggende sammen med passene, for det er når vi skal ha med dem at vi trenger dem. Vi har uansett med passene til Danmark og sånt også, for en kan trenge det for å sjekke inn forskjellige steder. Så de er med alle steder så fort vi er utenfor Norge.

Elisabet er ikke aktiv   Svar med sitat
Svar

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum

Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 19:07.