Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Generell diskusjon

Full jobb og oppfølging av barn

Generell diskusjon Forum for generell diskusjon av temaer som ikke passer inn under andre kategorier.

Svar

Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 16-06-11, 11:03   #61
Huldra
Ferdig!

Huldra sin avatar

Medlem siden: Oct 2006
Hvor: Telemark
Huldra er et glitrende lys på stjernehimmelenHuldra er et glitrende lys på stjernehimmelenHuldra er et glitrende lys på stjernehimmelenHuldra er et glitrende lys på stjernehimmelenHuldra er et glitrende lys på stjernehimmelenHuldra er et glitrende lys på stjernehimmelenHuldra er et glitrende lys på stjernehimmelenHuldra er et glitrende lys på stjernehimmelenHuldra er et glitrende lys på stjernehimmelenHuldra er et glitrende lys på stjernehimmelenHuldra er et glitrende lys på stjernehimmelen
Standard

Sv: Full jobb og oppfølging av barn

Opprinnelig lagt inn av tink, her.

Men jeg har virkelig fundert på hvordan de løser det som har jobber der de må være til stede, type lærer/hjelpepleier/skift.

Da krysser man fingrene for at man enten har turnusfri eller aftenvakt. Jeg kan ikke komme senere eller gå tidligere pga slike arr. Da må jeg avspasere en hel dag, eller bytte med noen. (ikke at det er lett) Og så håper man at aftenvakta ikke faller på alle avslutningsdagene.

Gammel 16-06-11, 11:30   #62
trøtt
ekstremt trøtt

trøtt sin avatar

Blogginnlegg: 32
trøtt er kulere enn de flestetrøtt er kulere enn de flestetrøtt er kulere enn de flestetrøtt er kulere enn de flestetrøtt er kulere enn de flestetrøtt er kulere enn de flestetrøtt er kulere enn de flestetrøtt er kulere enn de flestetrøtt er kulere enn de flestetrøtt er kulere enn de flestetrøtt er kulere enn de fleste
Standard

Opprinnelig lagt inn av LilleRosin, her.

Grøss og gru om man hadde hatt skiftarbeid eller noe.

Men jeg har virkelig fundert på hvordan de løser det som har jobber der de må være til stede, type lærer/hjelpepleier/skift.

Jeg jobber skift og kan ikke gå tidlig eller komme senere på jobb. Det er vanskelig å leie inn noen for bare et par timer, da må i tilfelle de på skiftet før gå lenger eller de på skiftet etter komme tidligere. Det betyr overtid noe som ikke er veldig aktuelt. Legetime midt i skiftet kan jeg glemme, da må jeg ta hele dagen fri.

Det som er kjekt er at jeg som regel har to formiddager i uka fri. Da kan jeg ta med meg unger på de utallige kontrollene, få inn foreldresamtaler, reise til lege selv osv. Skjer det ting på ettermiddagene som jeg burde få med meg så må jeg håpe på at jeg har formiddagsskiftet den dagen, hvis ikke må mannen min dra hvis han har mulighet.

Det viktigste jeg har lært meg er at man må ikke stille opp på alt. Jeg har fire barn, en helse som ikke er bra og 100% jobb. Jeg kan rett og slett ikke få med meg alt og jeg tror ikke ungene får det noe bedre om jeg har dårlig samvittighet over det jeg ikke rekker å være med på.

Gammel 16-06-11, 11:39   #63
polarjenta
Tittel og tittel....

polarjenta sin avatar

Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Vesterålen
Blogginnlegg: 66
polarjenta har mye å være stolt avpolarjenta har mye å være stolt avpolarjenta har mye å være stolt avpolarjenta har mye å være stolt avpolarjenta har mye å være stolt avpolarjenta har mye å være stolt avpolarjenta har mye å være stolt avpolarjenta har mye å være stolt avpolarjenta har mye å være stolt avpolarjenta har mye å være stolt avpolarjenta har mye å være stolt av
Standard

Jeg er alene, og jeg har ikke sjans til å være med på mange av de tingene barnehagen arrangerer. Nå jobber jeg riktignok i samme barnehage som barna mine går, men jeg er som regel travelt opptatt på egen avdeling når det arrangeres foreldrekafeer, påskefrokost og denslags. Jeg løser det med å sende foreldrene mine.
Heldigvis er barna mine lite syke (bank i bordet), så det er ikke ofte jeg må til lege og denslags.

Gammel 16-06-11, 13:44   #64
Lavender
Passe aktiv

Lavender sin avatar

Medlem siden: Oct 2010
Hvor: Sentralt
Lavender er kulere enn de flesteLavender er kulere enn de flesteLavender er kulere enn de flesteLavender er kulere enn de flesteLavender er kulere enn de flesteLavender er kulere enn de flesteLavender er kulere enn de flesteLavender er kulere enn de flesteLavender er kulere enn de flesteLavender er kulere enn de flesteLavender er kulere enn de fleste
Standard

Men Tjorven,
Er det slik at du får jobben gjort og levert det du skal, men plages av at dine kollegaer må ta hensyn til deg og at de løser sitt tidspress med hjemmeværende kone eller au pair?

For det er stor forskjell på om det er en eller alle som det må tas hensyn til. Jeg jobber i "herreavdelingen" og kunne hatt samme utfordring. Men her har alle har småbarn, og mennene her tar sin 50% på hjemmefronten.

Vet ikke hvordan du skal løse det, annet enn at det kan kun bli bedre.

Jeg har forresten, og skal fortsatt ta ut noen dager ulønnet ferie. Ser på det som et bedre alternativ enn redusert stilling. Selvsagt er det ingen som gjør oppgavene mine, men det gir meg allikevel mulighet til å senke skuldrene og ikke sjekke telefon og mail like ofte.

Gammel 16-06-11, 13:58   #65
Tjorven
ej ikke møjkets heije

Tjorven sin avatar

Hvor: Oslo
Blogginnlegg: 181
Tjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Det er ikke noe kjempeproblem. Jeg skrev det bare som et frustrasjonsutbrudd fordi jeg hele tiden føler at alle må ta hensyn til meg. Det er ikke så kult å alltid være den som det må tilrettelegges for. Jeg gjør jobben min, og får gode tilbakemeldinger. Det er slett ikke det det står på.

Noe av poenget mitt var vel også å få høre at det ikke bare er jeg som synes dette er litt trøblete. Og tråden har jo bekreftet at jeg ikke er alene.

Gammel 16-06-11, 13:59   #66
Kreps-77
Like blid

Kreps-77 sin avatar

Medlem siden: Jun 2011
Kreps-77 imponerer mange og er sikkert smartKreps-77 imponerer mange og er sikkert smartKreps-77 imponerer mange og er sikkert smartKreps-77 imponerer mange og er sikkert smartKreps-77 imponerer mange og er sikkert smartKreps-77 imponerer mange og er sikkert smartKreps-77 imponerer mange og er sikkert smart
Standard

Opprinnelig lagt inn av Tjorven, her.

Det er ikke noe kjempeproblem. Jeg skrev det bare som et frustrasjonsutbrudd fordi jeg hele tiden føler at alle må ta hensyn til meg. Det er ikke så kult å alltid være den som det må tilrettelegges for. Jeg gjør jobben min, og får gode tilbakemeldinger. Det er slett ikke det det står på.

Noe av poenget mitt var vel også å få høre at det ikke bare er jeg som synes dette er litt trøblete. Og tråden har jo bekreftet at jeg ikke er alene.

Kreps-77 er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 16-06-11, 14:04   #67
Najade
Tidsklemt

Najade sin avatar

Medlem siden: Feb 2008
Najade er virkelig godt liktNajade er virkelig godt liktNajade er virkelig godt liktNajade er virkelig godt liktNajade er virkelig godt liktNajade er virkelig godt liktNajade er virkelig godt liktNajade er virkelig godt likt
Standard

Jeg har hatt en jobb hvor jeg hadde mer arbeidsoppgaver enn en fulltidsstilling, og etter foreldrepermisjonen så tenkte jeg at jeg skulle prøve med 80% stilling (og hadde jo selvsagt "avtale" med arbeidsgiver om at arbeidsoppgavene skulle bli redusert).
Det holdt på å ta knekken på meg, og jeg lærte at jeg aldri, aldri mer skal ta på meg ansvaret for at arbeidsgiver ikke har et realistisk antall stillinger pr arbeidsoppgaver.

Å redusere stillingen (og lønna si) til 80 %, samtidig som man fortsatt jobber (minst) 100 %, kun for å lette på samvittigheten sin er dårlig forretning. Det må jo være mye bedre at man flekser, trikser og ordner for å få med seg det meste, og får jobben gjort?

Najade er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 16-06-11, 14:06   #68
Tjorven
ej ikke møjkets heije

Tjorven sin avatar

Tjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av Najade, her.

Å redusere stillingen (og lønna si) til 80 %, samtidig som man fortsatt jobber (minst) 100 %, kun for å lette på samvittigheten sin er dårlig forretning. Det må jo være mye bedre at man flekser, trikser og ordner for å få med seg det meste, og får jobben gjort?

Det er dette jeg tenker også. Så mye penger er jeg ikke villig til å ofre for å slippe og tenke på meg selv som "utskuddet". Jobben er jo den samme uansett for min del.

Gammel 16-06-11, 14:09   #69
Najade
Tidsklemt

Najade sin avatar

Najade er virkelig godt liktNajade er virkelig godt liktNajade er virkelig godt liktNajade er virkelig godt liktNajade er virkelig godt liktNajade er virkelig godt liktNajade er virkelig godt liktNajade er virkelig godt likt
Standard

Jeg glemte forresten å si at jeg synes det ser ut til at barnehagen deres legger mye litt for mye innenfor arbeidstida.

Jeg ser problemet hos oss også, men der starter ting hakket senere. Vi har også første sommerfesten møtt opp innen kl 17 for der å skjønne at alle andre kom halv fire. Lite mat igjen, og ingen underholdning.

I år kunne man komme fra kl 16, men ikke noe opplegg eller mat før kl 17 (som er stengetid). Jeg skjønner at dette på en måte går ut over de barnehageansatte, men tenker at det er en del av jobben deres.

Gammel 16-06-11, 14:14   #70
Lavender
Passe aktiv

Lavender sin avatar

Medlem siden: Oct 2010
Hvor: Sentralt
Lavender er kulere enn de flesteLavender er kulere enn de flesteLavender er kulere enn de flesteLavender er kulere enn de flesteLavender er kulere enn de flesteLavender er kulere enn de flesteLavender er kulere enn de flesteLavender er kulere enn de flesteLavender er kulere enn de flesteLavender er kulere enn de flesteLavender er kulere enn de fleste
Standard

Jeg glemte forresten å si at jeg synes det ser ut til at barnehagen deres legger mye litt for mye innenfor arbeidstida.

Det er saken hos oss også. Det er vanskelig å kreve samtaler etter arbeidstid fordi det er en liten barnehage, og de har ikke ressurser til å sette inn vikarer dagen etter. Dette skoleåret har de vært en for lite, og sommerfesten ble lagt til kl 15.

Gammel 16-06-11, 14:14   #71
Kaprifol
Kjernesnill

Kaprifol sin avatar

Blogginnlegg: 89
Kaprifol er kulere enn de flesteKaprifol er kulere enn de flesteKaprifol er kulere enn de flesteKaprifol er kulere enn de flesteKaprifol er kulere enn de flesteKaprifol er kulere enn de flesteKaprifol er kulere enn de flesteKaprifol er kulere enn de flesteKaprifol er kulere enn de flesteKaprifol er kulere enn de flesteKaprifol er kulere enn de fleste
Standard

Du har nok helt rett i at jeg ikke burde ha dårlig samvittighet. Men jeg er eneste dame på jobb. De som har barn har enten au-pair, hjemmeværende kone eller store barn, så det er bare meg det "er noe med" hele tiden.

Men for all del; jeg har aldri fått beskjed om at det er et problem. Jeg lager nok dette problemet ganske selv. Hadde jeg gått ned i stilling ville jeg gjort akkurat den samme jobben for mindre lønn, så det er ikke et alternativ.

Jeg håper du kan klare å legge bort den dårlige samvittigheten. Jeg syns jeg har det omtrent som deg, stadig noe som skjer i arbeidstiden. Men forskjellen er at jeg flekser og tar velferdspermisjon (til lege, tannlege osv. for barna) med strålende god samvittighet. Jeg tenker at "nå er det min tur til å bruke tid på slikt". Sjefen min har tre voksne barn, og han vet at dette er nødvendig, selv om han er ferdig med småbarnsperioden for lengst. Han får meg til å føle at dette er akseptert, og det er verdifullt for meg.

Fake it 'til you make it
Kaprifol er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 16-06-11, 14:17   #72
Kaprifol
Kjernesnill

Kaprifol sin avatar

Blogginnlegg: 89
Kaprifol er kulere enn de flesteKaprifol er kulere enn de flesteKaprifol er kulere enn de flesteKaprifol er kulere enn de flesteKaprifol er kulere enn de flesteKaprifol er kulere enn de flesteKaprifol er kulere enn de flesteKaprifol er kulere enn de flesteKaprifol er kulere enn de flesteKaprifol er kulere enn de flesteKaprifol er kulere enn de fleste
Standard

Det er akkurat likt hos oss, vi har også foreldresamtaler, påskefrokost, sommerfest, Luciatog, julegrantenning osv. innen barnehagens åpningstider og dermed innen min arbeidstid. Det er få arrangementer som starter før 8 eller etter 16, og dermed må man ha fleksitid for å få det med seg. Det har blitt en del avspasering opp igjennom på både meg og mannen, vi er heldige som kan få det til.

Fake it 'til you make it
Kaprifol er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 16-06-11, 14:39   #73
Najade
Tidsklemt

Najade sin avatar

Standard

Ja, jeg skjønner jo at alt ikke kan legges utenfor arbeidstida. Men for meg er det stor forskjell på om det starter 15 eller 15.30 f.eks.
Og at noen ting kan legges slik at det går litt over åpningstiden f.eks.

I barnehagen vår har de klart å sette opp mange alternativer for foreldresamtalene f.eks. Litt rart å starte dagen med foreldresamtale kl 8, men det er betraktelig bedre enn 14.30 (i det minste for arbeidsgiver )

Gammel 16-06-11, 14:40   #74
Anne C
Bør lage seg en tittel selv

Anne C sin avatar

Medlem siden: Sep 2007
Anne C har et rykte de fleste bare kan drømme omAnne C har et rykte de fleste bare kan drømme omAnne C har et rykte de fleste bare kan drømme omAnne C har et rykte de fleste bare kan drømme omAnne C har et rykte de fleste bare kan drømme omAnne C har et rykte de fleste bare kan drømme omAnne C har et rykte de fleste bare kan drømme omAnne C har et rykte de fleste bare kan drømme omAnne C har et rykte de fleste bare kan drømme omAnne C har et rykte de fleste bare kan drømme omAnne C har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Da må mannen ta det.

Anne C er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 16-06-11, 14:44   #75
Tjorven
ej ikke møjkets heije

Tjorven sin avatar

Standard

Vi har også foreldresamtalene våre på morgenkvisten (kl 8.30 er det lengste jeg har fått dem til å strekke seg og selv da etter litt press). Men siden jeg vanligvis er på jobb kl 07.30, så kommer jeg veldig for sent. På ettermiddagen er den siste kl 14.30. Da må mannen gå altfor tidlig (og han har langt mindre fleksibel jobb enn meg), så det blir feil uansett.

Men det ble faktisk gjort et poeng av etter sommerfesten. Jeg sitter i SU og vi er nå enige om at det godt kan starte kl 16 fremover. Det er noen barn som "aldri" har foreldrene sine der, og det er litt trist for alle parter.

Gammel 16-06-11, 15:43   #76
Darth
En, av to-tre

Darth sin avatar

Medlem siden: Apr 2011
Darth har mye å være stolt avDarth har mye å være stolt avDarth har mye å være stolt avDarth har mye å være stolt avDarth har mye å være stolt avDarth har mye å være stolt avDarth har mye å være stolt avDarth har mye å være stolt avDarth har mye å være stolt avDarth har mye å være stolt avDarth har mye å være stolt av
Standard

Vi har også foreldresamtalene våre på morgenkvisten (kl 8.30 er det lengste jeg har fått dem til å strekke seg og selv da etter litt press). Men siden jeg vanligvis er på jobb kl 07.30, så kommer jeg veldig for sent. På ettermiddagen er den siste kl 14.30. Da må mannen gå altfor tidlig (og han har langt mindre fleksibel jobb enn meg), så det blir feil uansett.

Men det ble faktisk gjort et poeng av etter sommerfesten. Jeg sitter i SU og vi er nå enige om at det godt kan starte kl 16 fremover. Det er noen barn som "aldri" har foreldrene sine der, og det er litt trist for alle parter.

På mannens skole har de mer eller mindre forbud fra rektor mot å legge foreldresamtaler utenom ordinær arbeidstid. Det skal bare gjøres i unntakstilfeller. Jeg syns det er rimelig også egentlig, lærere har jo unger de også, som skal kjøres hit og dit f.eks. Det blir jammen en del samtaler i løpet av et år. En ting er de ordinære samtalene som man har to ganger i året med alle. Men så skal det samtales med foreldrene til de som mobber, blir mobbet, har barn med spesielle behov, foreldre med spesielle behov, oppfølging av ditt og datt. Det blir en del .
(Nå skal det sies at mannen driter i pålegget og legger alle samtaler på ettermiddag tidlig kveld likevel, men da er det jammen noen foreldre som blir misfornøyde med det også )

Darth er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 16-06-11, 15:47   #77
Bille
Sånn passe sane

Bille sin avatar

Medlem siden: Mar 2007
Blogginnlegg: 18
Bille er kulere enn de flesteBille er kulere enn de flesteBille er kulere enn de flesteBille er kulere enn de flesteBille er kulere enn de flesteBille er kulere enn de flesteBille er kulere enn de flesteBille er kulere enn de flesteBille er kulere enn de flesteBille er kulere enn de flesteBille er kulere enn de fleste
Standard

Vi har det nok rimelig likt som dere. Det blir vel ikke bedre med skolebarn etterhvert.. Men etter at jeg ble utbrent for noen år siden har jeg gitt meg selv forbud mot å få dårlig samvittighet for sånt. Jeg gjør så godt jeg kan og jobber (pga. fleksibiliteten) absolutt nok. Så jeg bare har ikke dårlig samvittighet for sånt lenger. Men det tok meg en stund å komme dit.

Gammel 16-06-11, 16:08   #78
Storm
En som trener

Storm sin avatar

Blogginnlegg: 145
Storm har et rykte de fleste bare kan drømme omStorm har et rykte de fleste bare kan drømme omStorm har et rykte de fleste bare kan drømme omStorm har et rykte de fleste bare kan drømme omStorm har et rykte de fleste bare kan drømme omStorm har et rykte de fleste bare kan drømme omStorm har et rykte de fleste bare kan drømme omStorm har et rykte de fleste bare kan drømme omStorm har et rykte de fleste bare kan drømme omStorm har et rykte de fleste bare kan drømme omStorm har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Jeg stempler inn og ut, og føler derfor ikke på det at jeg noen ganger går tidlig eller kommer sent, nettopp fordi alle vet at man uansett jobber de timene man skal. Veldig bra ordning, jeg liker det veldig godt.

Storm er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 16-06-11, 17:42   #79
polarjenta
Tittel og tittel....

polarjenta sin avatar

Hvor: Vesterålen
Blogginnlegg: 66
polarjenta har mye å være stolt avpolarjenta har mye å være stolt avpolarjenta har mye å være stolt avpolarjenta har mye å være stolt avpolarjenta har mye å være stolt avpolarjenta har mye å være stolt avpolarjenta har mye å være stolt avpolarjenta har mye å være stolt avpolarjenta har mye å være stolt avpolarjenta har mye å være stolt avpolarjenta har mye å være stolt av
Standard

I år kunne man komme fra kl 16, men ikke noe opplegg eller mat før kl 17 (som er stengetid). Jeg skjønner at dette på en måte går ut over de barnehageansatte, men tenker at det er en del av jobben deres.

Jeg vet ikke helt om jeg er enig i at det er jobben vår og være i barnehagen etter stengetid. Jeg har også barn og de andre ansatte har et liv de også. Jeg syns faktisk at dersom det er et stort ønske fra foreldrene at slike arrangementer skal være etter stengetid, så kan su arrangere det.

Gammel 16-06-11, 18:11   #80
Chablis
Drømmer

Medlem siden: Dec 2006
Hvor: Ved vannet
Blogginnlegg: 22
Chablis har mye å være stolt avChablis har mye å være stolt avChablis har mye å være stolt avChablis har mye å være stolt avChablis har mye å være stolt avChablis har mye å være stolt avChablis har mye å være stolt avChablis har mye å være stolt avChablis har mye å være stolt avChablis har mye å være stolt avChablis har mye å være stolt av
Standard

Opprinnelig lagt inn av polarjenta, her.

Jeg vet ikke helt om jeg er enig i at det er jobben vår og være i barnehagen etter stengetid. Jeg har også barn og de andre ansatte har et liv de også. Jeg syns faktisk at dersom det er et stort ønske fra foreldrene at slike arrangementer skal være etter stengetid, så kan su arrangere det.

Enig med deg.

Der poden går var det sommerfest fra 14.30 ,den skal være slutt 16.30 swiden de ansatte ikke får overtidsbetalt.

Chablis er ikke aktiv   Svar med sitat
Svar

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum

Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 06:45.