Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Generell diskusjon

Uavbrutt søvn

Generell diskusjon Forum for generell diskusjon av temaer som ikke passer inn under andre kategorier.

Svar

Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 14-06-11, 19:55   #21
Dragen
VeloppDragen

Dragen sin avatar

Medlem siden: Oct 2006
Blogginnlegg: 811
Dragen har en fantastisk fremtidDragen har en fantastisk fremtidDragen har en fantastisk fremtidDragen har en fantastisk fremtidDragen har en fantastisk fremtidDragen har en fantastisk fremtidDragen har en fantastisk fremtidDragen har en fantastisk fremtidDragen har en fantastisk fremtidDragen har en fantastisk fremtidDragen har en fantastisk fremtid
Standard

Sv: Uavbrutt søvn

Jeg sover mye lengre strekk etter at jeg fikk justert stoffskiftet og vitamin D-nivået.

Som en gullring i et grisetryne, er en vakker kvinne uten vett. (Sal. 11:22)
Dragen er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 14-06-11, 20:12   #22
Palmen
Trøtt

Palmen sin avatar

Hvor: Oslo
Blogginnlegg: 178
Palmen har en fantastisk fremtidPalmen har en fantastisk fremtidPalmen har en fantastisk fremtidPalmen har en fantastisk fremtidPalmen har en fantastisk fremtidPalmen har en fantastisk fremtidPalmen har en fantastisk fremtidPalmen har en fantastisk fremtidPalmen har en fantastisk fremtidPalmen har en fantastisk fremtidPalmen har en fantastisk fremtid
Standard

Jeg har det også slik. Har dessverre ingen gode råd.....

Gammel 14-06-11, 20:15   #23
Stellebord
Bør lage seg en tittel selv

Stellebord sin avatar

Medlem siden: Dec 2006
Stellebord imponerer mange og er sikkert smartStellebord imponerer mange og er sikkert smartStellebord imponerer mange og er sikkert smartStellebord imponerer mange og er sikkert smartStellebord imponerer mange og er sikkert smartStellebord imponerer mange og er sikkert smartStellebord imponerer mange og er sikkert smartStellebord imponerer mange og er sikkert smart
Standard

Jeg er en av dem som trenger uavbrutt søvn og som tilsvarende reagerer veldig på å ikke få det. Det medfører blant annet at jeg gir ungene mine dårlige rutiner om natta, siden jeg i babytida gjør alt for å få mest mulig sammenhengende søvn.

Jeg våkner sjelden hvis jeg ikke blir vekket, men jeg kjenner jo at det kan skje i svært stressede perioder.

Gammel 14-06-11, 20:21   #24
amor
Den som gir seg...

amor sin avatar

Medlem siden: Sep 2006
amor har mye å være stolt avamor har mye å være stolt avamor har mye å være stolt avamor har mye å være stolt avamor har mye å være stolt avamor har mye å være stolt avamor har mye å være stolt avamor har mye å være stolt avamor har mye å være stolt avamor har mye å være stolt avamor har mye å være stolt av
Standard

Jeg har slitt med det å våkne gjentatte ganger hver eneste natt lenge og forstod ikke hvorfor jeg holdt på sånn. Ikke før jeg fikk en diagnose hvor dette er et fenomen som rammer mange med samme diagnose. Det handler for mitt vedkommende om ubalanse i hormonproduksjon slik at det å komme i dyp søvn ikke inntreffer.

Jeg fikk tilbud om starte på medisin, som ikke er vanedannende, og har effekt av en forholdsvis lav dose. Jeg kan ikke forklare hvor godt det var når jeg plutselig sov en hel natt igjen og nå er det kun unntaksvis jeg ikke sover hele natten.

Jeg har igrunn ikke så mange gode råd annet enn å benytte seg av avspenning og forsøke å ikke kjenne på stress over det å ikke få sove. Vet at det er mye lettere sagt enn gjort. I tillegg bør man jo gå en runde med seg selv og stille spørsmålstegn i forhold til hva grunnen kan være....

Gammel 14-06-11, 20:29   #25
Dragen
VeloppDragen

Dragen sin avatar

Blogginnlegg: 811
Dragen har en fantastisk fremtidDragen har en fantastisk fremtidDragen har en fantastisk fremtidDragen har en fantastisk fremtidDragen har en fantastisk fremtidDragen har en fantastisk fremtidDragen har en fantastisk fremtidDragen har en fantastisk fremtidDragen har en fantastisk fremtidDragen har en fantastisk fremtidDragen har en fantastisk fremtid
Standard

Jeg er selvsagt anstendig uansett hvor lite søvn jeg får. Annet skulle tatt seg ut.

Som en gullring i et grisetryne, er en vakker kvinne uten vett. (Sal. 11:22)
Dragen er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 14-06-11, 20:37   #26
Lisa
anglofil

Lisa sin avatar

Lisa har en fantastisk fremtidLisa har en fantastisk fremtidLisa har en fantastisk fremtidLisa har en fantastisk fremtidLisa har en fantastisk fremtidLisa har en fantastisk fremtidLisa har en fantastisk fremtidLisa har en fantastisk fremtidLisa har en fantastisk fremtidLisa har en fantastisk fremtidLisa har en fantastisk fremtid
Standard

Jeg våkner flere ganger per natt og har vel gjort det nå de siste 8 årene. Vesla sov ikke natta gjennom før hun var nesten 4 år. For ca 4 år siden fikk jeg tinnitus, og siden da har jeg slitt mye med søvn.

Jeg sa senest til fastlegen for noen uker siden at jeg ikke helt ser for meg hvordan fremtiden skal bli siden jeg er så permanent på underskudd med søvn. Jeg kan muligens klare det noen år til men de mørke ringene under øynene blir bare verre og verre.

Kommentaren fra legen var at de har et eller annet tilbud som folk med tinnitus får etter så-så mange år. Visstnok mange år før jeg "er der" .

Så jeg føler med HI og alle andre som har søvnproblemer.

Gammel 14-06-11, 20:51   #27
Skremmern
Ringskrømt

Skremmern sin avatar

Hvor: Øst
Blogginnlegg: 3
Skremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av MsM, her.

Jeg har det akkurat som deg og føler meg helt utslitt av det. Innsovningen er ikke problemet her, heller, men jeg våkner ofte flere ganger og blir liggende å vri meg mens tankene kværner. Har ingen gode råd, men jeg vet hvordan du har det.

Jeg også.

Gammel 14-06-11, 21:04   #28
Candy Darling
Prettiest mess ever seen

Candy Darling sin avatar

Hvor: Under ground
Blogginnlegg: 50
Candy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Det er utrolig vanlig, særlig blant kvinner, dessverre. Det som skjer er at man når en av de normale toppene i søvnmønsteret, men så bikker man overflaten i stedet for å gå ned igjen i den vanlige søvnen.

Medikamentelt er det egentlig ingen gode alternativer. Det var et på vei som skulle virke akkurat på dette, men det ble skrinlagt rett før lansering som så mange andre, tror jeg.

Hvis man skal bruke innsovningspreparater, har man to valg. De har litt forskjellig virketid, og i teorien skal det ene holde en i søvn i ca. 6 timer, og det andre i 3-4, tror jeg. Det vil si at man kan ta det første "forebyggende" og forhåpentligvis sove i 6 timer, eller bruke det andre som instant drug når man våkner - da bør det helst være mer enn 4 timer til klokken ringer. Men ingen av dem er noen løsning for kroniske søvnproblemer, det er kun egnet for akutte eller for korte perioder når man MÅ ha søvn.

Melatoninagonist er også et alternativ som virker for noen. Vanlig melatonin har veldig dårlig dokumentasjon.

Det finnes mange gode søvnråd rundt på nettet som det kan være verdt å titte på og diskutere med legen sin, altså. F.eks. å la være å bruke PC og TV sent på kvelden, så hodet får tid til å slå seg av.

- No. 4 -
Candy Darling er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 14-06-11, 21:06   #29
Candy Darling
Prettiest mess ever seen

Candy Darling sin avatar

Candy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

En annen ting som man kan vurdere er å få ordentlig utredning - som oftest privat. Blant annet kan man sove i søvnlab-er, og virkelig se når og hvordan problemet inntreffer.

- No. 4 -
Gammel 14-06-11, 21:08   #30
Ine
rakkarpus

Ine sin avatar

Medlem siden: Apr 2008
Blogginnlegg: 19
Ine er et navn som alle kjenner tilIne er et navn som alle kjenner tilIne er et navn som alle kjenner tilIne er et navn som alle kjenner tilIne er et navn som alle kjenner tilIne er et navn som alle kjenner tilIne er et navn som alle kjenner tilIne er et navn som alle kjenner tilIne er et navn som alle kjenner tilIne er et navn som alle kjenner tilIne er et navn som alle kjenner til
Standard

Finnes ei bok som heter sov bedre.

Gammel 14-06-11, 21:23   #31
Storm
En som trener

Storm sin avatar

Blogginnlegg: 145
Storm har et rykte de fleste bare kan drømme omStorm har et rykte de fleste bare kan drømme omStorm har et rykte de fleste bare kan drømme omStorm har et rykte de fleste bare kan drømme omStorm har et rykte de fleste bare kan drømme omStorm har et rykte de fleste bare kan drømme omStorm har et rykte de fleste bare kan drømme omStorm har et rykte de fleste bare kan drømme omStorm har et rykte de fleste bare kan drømme omStorm har et rykte de fleste bare kan drømme omStorm har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Circadin (melatonin depottablett) er godkjent til voksne over 55 år. Jeg ville kanskje prøvd det. Det er jo ingen bivirkningsbekymringer for melatonin.

Storm er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 14-06-11, 21:33   #32
Maverick

Maverick sin avatar

Hvor: Oslo
Blogginnlegg: 1276
Maverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Kjent fenomen.

En flaske vin pleier å hjelpe.

Maverick er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 14-06-11, 21:40   #33
oslo78
Er frisk!

oslo78 sin avatar

Medlem siden: Sep 2008
Blogginnlegg: 28
oslo78 har mye å være stolt avoslo78 har mye å være stolt avoslo78 har mye å være stolt avoslo78 har mye å være stolt avoslo78 har mye å være stolt avoslo78 har mye å være stolt avoslo78 har mye å være stolt avoslo78 har mye å være stolt avoslo78 har mye å være stolt avoslo78 har mye å være stolt avoslo78 har mye å være stolt av
Standard

Vallergan 3 netter for å snu trenden. Den hjelper til så du ikke våkner! Og da venner kroppen seg til å sove hele netter.

Gammel 14-06-11, 21:48   #34
dharma
Lager seg en tittel.

dharma sin avatar

Medlem siden: Mar 2007
dharma er virkelig godt liktdharma er virkelig godt liktdharma er virkelig godt liktdharma er virkelig godt liktdharma er virkelig godt liktdharma er virkelig godt liktdharma er virkelig godt liktdharma er virkelig godt liktdharma er virkelig godt likt
Standard

Jeg sliter også med dette.
Det er smerter som gjør at jeg våkner og jeg sliter med å sovne igjen.

Jeg har i de siste månedene tatt to ss Tart Cherry før sengetid og jeg har flere gode netter nå enn før.

Kjipt med dårlig søvn.

dharma er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 14-06-11, 21:51   #35
Kreps-77
Like blid

Kreps-77 sin avatar

Medlem siden: Jun 2011
Kreps-77 imponerer mange og er sikkert smartKreps-77 imponerer mange og er sikkert smartKreps-77 imponerer mange og er sikkert smartKreps-77 imponerer mange og er sikkert smartKreps-77 imponerer mange og er sikkert smartKreps-77 imponerer mange og er sikkert smartKreps-77 imponerer mange og er sikkert smart
Standard

Jeg snakka senest i dag med en kollega som sa at hun var ødelagt dagen derpå, dersom hun hadde våknet flere ganger i løpet av natta.
Jeg for min del kan ikke, det jeg kan huske, ha sovet ei natt uten at jeg har vært våken x antall ganger.
Tror vi venner oss til sovemønstrene våre, og det er vel ut i fra dem vi ordner oss forventninger til nattesøvn - både vår egen og ungene sin.

Kreps-77 er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 14-06-11, 22:02   #36
Fakse
Nysgjerrig

Fakse sin avatar

Medlem siden: May 2010
Hvor: i Midnattsollandet
Fakse er virkelig godt liktFakse er virkelig godt liktFakse er virkelig godt liktFakse er virkelig godt liktFakse er virkelig godt liktFakse er virkelig godt liktFakse er virkelig godt liktFakse er virkelig godt liktFakse er virkelig godt liktFakse er virkelig godt likt
Standard

Jeg har vært der, og har det heldig vis mye bedre nå. Det som har hjulpet meg aller mest har vært å høre på podcast på mp3-spilleren min når jeg skal sovne. Passelig interessante programmer som får meg til å høre etter, og dermed unngå tankene på "alt annet" er best. Korte innslag er fint, da sovner jeg gjerne i overgangen mellom to innslag. Musikk er døden, så jeg holder meg til NRK der de klipper bort musikken.

Ellers har det hjulpet bra med sånne triks som man anbefaler for barn. Fast og ikke for sent leggetidspunkt, fast kveldsrutine og mørkt og passe kjølig soverom. Jeg spiser ikke rett før leggetid, og gjør heller ingen henktiske/stressende aktiviteter.

Dessuten er jeg nøye med å minne meg selv på dersom jeg våkner, at det ikke gjør noe om jeg ikke sover, det hjelper godt for kroppen å bare hvile også. Så ligger jeg der og slapper av, og da sovner jeg lettere igjen når jeg ikke stresser med å gjøre det.

Dette har vært en positiv sirkel for meg, når jeg så at det begynte å bli bedre tenkte jeg mindre og mindre på at jeg ikke kom til å få sove, og dermed stresset jeg ikke så mye med det og sovnet igjen lettere.

Fakse er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 14-06-11, 22:07   #37
Candy Darling
Prettiest mess ever seen

Candy Darling sin avatar

Standard

Opprinnelig lagt inn av MinaX, her.

Circadin (melatonin depottablett) er godkjent til voksne over 55 år. Jeg ville kanskje prøvd det. Det er jo ingen bivirkningsbekymringer for melatonin.

Jeg trodde Cicadin var en melatoninagonist, men jeg ser nå at du har helt rett, det er bare en depotformulering av melatonin. Men da vil du vel ha akkurat samme problemet med utvasking hvis du våkner? Eller har du fremdeles frigivning gjennom hele natten?

Har det ikke kommet noen agonister på det norske markedet enda? Det var the big thing for noen år siden, men jeg har ikke fulgt med.

- No. 4 -
Gammel 14-06-11, 22:36   #38
m|nken
Bør lage seg en tittel selv

m|nken imponerer mange og er sikkert smartm|nken imponerer mange og er sikkert smartm|nken imponerer mange og er sikkert smartm|nken imponerer mange og er sikkert smartm|nken imponerer mange og er sikkert smartm|nken imponerer mange og er sikkert smart
Standard

Forsøkt med formstøpte sov-i-ro-propper?

Det er han som er varast i garden. (Olav H. Hauge).
m|nken er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 14-06-11, 22:37   #39
Isbjørn
WF: Isbjorn

Isbjørn sin avatar

Medlem siden: Oct 2007
Hvor: Trondheim
Isbjørn er kulere enn de flesteIsbjørn er kulere enn de flesteIsbjørn er kulere enn de flesteIsbjørn er kulere enn de flesteIsbjørn er kulere enn de flesteIsbjørn er kulere enn de flesteIsbjørn er kulere enn de flesteIsbjørn er kulere enn de flesteIsbjørn er kulere enn de flesteIsbjørn er kulere enn de flesteIsbjørn er kulere enn de fleste
Standard

Er du overtrøtt når du legger deg om kvelden? Det kan forstyrre søvnmønsteret. Mulig det hjelper å legge seg når du kjenner at du er trøtt, ikke en time senere. Vet ikke om noe slikt kan hjelpe, men sier det i alle fall. Du fikk jo så mange gode råd ellers her.

Gammel 14-06-11, 22:40   #40
Polyanna
Yes, we can!!

Polyanna sin avatar

Blogginnlegg: 199
Polyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Amor - kan du si mer om sykdom og medisin, her eller på prikk/PM?

Ellers: jeg våkner også hver natt, kort eller langt. Nå vet jeg ikke hva som er meg og hva som er barna. Heldigvis tåler jeg ganske godt lite søvn, men det sliter på i lengden.

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum

Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 18:39.