Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Mat og kosthold

Frukt og grønt hver dag?

Mat og kosthold Kategori for barnemat, oppskrifter, drikkevarer og kosthold generelt.

Svar

Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 13-06-11, 22:38   #61
Polyanna
Yes, we can!!

Polyanna sin avatar

Medlem siden: Sep 2006
Blogginnlegg: 199
Polyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Frukt og grønt hver dag?

Ellers er langkokt tomatsaus på noen måter enda sunnere enn tomater, pga de stoffene som da frigis. Mener det virker spesielt forebyggende mot prostatakreft. Pizzasaus på glass er jo i denne kategorien. Hva frysetørring (som i Toro) gjør med næringsinnholdet i tomatene vet jeg ikke, men tviler på at det er bra...

Jeg regner definitivt pizza som at jeg har spist grønnsaker, med tykt lag langkokt tomatsaus, purre og tomater på.

Ellers blir det jo ofte smoothie i helgene, når jeg tenker meg om. Og selv til brødmåltider har jeg jo i det minste noen agurkbiter på.

Gammel 13-06-11, 22:43   #62
Harriet Vane
Epikur

Harriet Vane sin avatar

Blogginnlegg: 440
Harriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Langkokte tomatsauser er jo til å bli helt lykkelig av. Og ratatouille, en kremet purre og potetsuppe, blomkålsuppe, hjemmelaget pesto...

Grønnsaker i staver/biter til middag og frukt i biter etterpå øker inntaket hos alle, og bær går ned på høykant.

Gammel 13-06-11, 22:55   #63
Appelsin
Søt og rar

Appelsin sin avatar

Medlem siden: Jan 2008
Hvor: Bergen
Blogginnlegg: 266
Appelsin har en fantastisk fremtidAppelsin har en fantastisk fremtidAppelsin har en fantastisk fremtidAppelsin har en fantastisk fremtidAppelsin har en fantastisk fremtidAppelsin har en fantastisk fremtidAppelsin har en fantastisk fremtidAppelsin har en fantastisk fremtidAppelsin har en fantastisk fremtidAppelsin har en fantastisk fremtidAppelsin har en fantastisk fremtid
Standard

Jeg spiser mindre frukt enn jeg gjorde tidligere, men jeg spiser likevel nok håper jeg. Grønnsaker spiser jeg mye av. Denne helga føler jeg at jeg har spist lite "ordentlig" pga. litt dårlig form, men likevel:

I dag: Appelsinjuice til frokost. Nektarin. Melon. Tomater på pizza. Poteter på pizza. Agurk. Isbergsalat til pizzaen.

I går: Appelsinjuice. Lime/sitronjuice. Melon. Salat med isbergsalat, tomater og avocado. Hjemmelaget tomatsaus til pasta. Agurkskiver.

Gammel 13-06-11, 22:58   #64
Polyanna
Yes, we can!!

Polyanna sin avatar

Polyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Poteter på pizza?!

Gammel 13-06-11, 23:11   #65
Harriet Vane
Epikur

Harriet Vane sin avatar

Harriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Eller kanskje det var poteter TIL pizza? Faren til svigerinnen min mener at det er ikke middag uten poteter og insisterer på potet til lasagne, spaghetti og raspeballer.

Gammel 14-06-11, 00:07   #66
ullmor
... med mjuke pigger...

ullmor sin avatar

Medlem siden: Feb 2008
ullmor er virkelig godt liktullmor er virkelig godt liktullmor er virkelig godt liktullmor er virkelig godt liktullmor er virkelig godt liktullmor er virkelig godt liktullmor er virkelig godt liktullmor er virkelig godt liktullmor er virkelig godt likt
Standard

Opprinnelig lagt inn av Harriet Vane, her.

Faren til svigerinnen min mener at det er ikke middag uten poteter og insisterer på potet til lasagne, spaghetti og raspeballer.

Gammel 14-06-11, 00:18   #67
safran
saftig

safran sin avatar

Blogginnlegg: 18
safran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av Polyanna, her.

Poteter på pizza?!

Pizza con patate er veldig godt.

Gammel 14-06-11, 00:21   #68
Stellebord
Bør lage seg en tittel selv

Stellebord sin avatar

Medlem siden: Dec 2006
Stellebord imponerer mange og er sikkert smartStellebord imponerer mange og er sikkert smartStellebord imponerer mange og er sikkert smartStellebord imponerer mange og er sikkert smartStellebord imponerer mange og er sikkert smartStellebord imponerer mange og er sikkert smartStellebord imponerer mange og er sikkert smartStellebord imponerer mange og er sikkert smart
Standard

Jeg har vokst opp med en far som spiste poteter til pasta.

Vi spiser mye frukt og grønt, og vi gjør det daglig og hele tida. Jeg spiser mindre frukt om vinteren enn jeg gjør om sommeren, liker bær bedre enn frukt og spiser vel egentlig heller grønnsaker enn frukt.

Gammel 14-06-11, 09:03   #69
Appelsin
Søt og rar

Appelsin sin avatar

Appelsin har en fantastisk fremtidAppelsin har en fantastisk fremtidAppelsin har en fantastisk fremtidAppelsin har en fantastisk fremtidAppelsin har en fantastisk fremtidAppelsin har en fantastisk fremtidAppelsin har en fantastisk fremtidAppelsin har en fantastisk fremtidAppelsin har en fantastisk fremtidAppelsin har en fantastisk fremtidAppelsin har en fantastisk fremtid
Standard

Opprinnelig lagt inn av Polyanna, her.

Poteter på pizza?!

Det er supergodt! Veldig tynne skiver på toppen. Jeg bruker det sammen med mozarella og litt ferskrevet parmesan (eller hva nå den trekanten heter), og tomater/frisk basilikum.

Gammel 14-06-11, 09:04   #70
Appelsin
Søt og rar

Appelsin sin avatar

Standard

Opprinnelig lagt inn av Harriet Vane, her.

Eller kanskje det var poteter TIL pizza? Faren til svigerinnen min mener at det er ikke middag uten poteter og insisterer på potet til lasagne, spaghetti og raspeballer.

Antydet du at jeg var like skrullete, eller?

Gammel 14-06-11, 09:53   #71
Nefertiti
Aktiv

Nefertiti sin avatar

Medlem siden: Nov 2008
Hvor: Oslo
Nefertiti er litt kulNefertiti er litt kul
Standard

Vi spiser masse grønnsaker til hver middag nå, men jeg har definitivt vært der tidligere at det ikke var noe grønt til. Da bestod middagene for eksempel i:

- Fiskekaker og ris, laks og pasta, kylling og ris, koteletter og poteter, biff og pommes frites, pannekaker, pølse og lompe, etc.

Resten av dagen spiste jeg brødmat, havregryn/musli, diverse pålegg, etc.

Jeg synes ikke det er merkelig at man kan unngå frukt og grønt, og tror at mange fortsatt har grønnsaker som et slags tillegg til "den vanlige maten".

Nefertiti er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 14-06-11, 09:58   #72
Harriet Vane
Epikur

Harriet Vane sin avatar

Standard

Opprinnelig lagt inn av Appelsin, her.

Antydet du at jeg var like skrullete, eller?

Neeeeida.

Gammel 14-06-11, 10:04   #73
Gaia
villende

Gaia sin avatar

Medlem siden: Oct 2006
Blogginnlegg: 249
Gaia har et rykte de fleste bare kan drømme omGaia har et rykte de fleste bare kan drømme omGaia har et rykte de fleste bare kan drømme omGaia har et rykte de fleste bare kan drømme omGaia har et rykte de fleste bare kan drømme omGaia har et rykte de fleste bare kan drømme omGaia har et rykte de fleste bare kan drømme omGaia har et rykte de fleste bare kan drømme omGaia har et rykte de fleste bare kan drømme omGaia har et rykte de fleste bare kan drømme omGaia har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Jeg spiser "5 om dagen" uten å måtte tenke over det. Jeg spiser lite frukt og mye grønnsaker. Jeg har vokst opp som vegetarianer (selv om jeg som voksen ikke lever vegetariansk), og det er derfor helt naturlig for meg å ha grønnsaker som en stor del av kostholdet, men jeg kan skjønne at det finnes personer som aldri spiser grønt.

Gaia er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 14-06-11, 10:24   #74
Filifjonka
Fortynnet

Filifjonka sin avatar

Blogginnlegg: 297
Filifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Jeg er litt sesongspiser når det gjelder frukt. Spiser masse norske epler om høsten, clementiner og appelsiner når de er gode, bær om sommeren osv. Jeg syns mye av frukten som selges er litt kjedelig og smakløs, og gidder ikke sitte hver eneste dag og trykke i meg frukt jeg egentlig ikke har lyst på. Da lager jeg heller smoothie eller inkluderer frukt i salater osv.

Filifjonka er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 14-06-11, 10:28   #75
Polyanna
Yes, we can!!

Polyanna sin avatar

Standard

Jeg begynte ikke med grønnsaker før jeg fikk barn, og da tok det noen år med tilvenning før det nå er helt på automatikk. Før det spiste jeg enellerannen type kantinemat til lunsj (ofte ting fra salatbaren, men i grunnen mest av "godsakene" og lite grønt. ), sushi eller annen take-away til middag.

Gammel 14-06-11, 11:23   #76
Malama
Bør lage seg en tittel selv

Malama sin avatar

Medlem siden: Jul 2009
Hvor: Sunnmøre!
Malama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt av
Standard

Opprinnelig lagt inn av Stellebord, her.

Jeg har vokst opp med en far som spiste poteter til pasta.

Det har jeg fått servert. Eller, jeg tenkte mer på det som en middag med brun saus og poteter.. og makaroni til. Noe spesielt, i mitt hode, men det er nå så.

Men om pizzasaus på glass regnes som "gode, langkokte, sunne tomater", sånn at jeg kan regne lørdagspizzaen som "å ha spist grønnsaker", og alle dolmoimiddagene også, da blir det jo flere grønnsaksdager her i huset. Dagens middag er tenkt basert på hermetiske tomater (dropper dolmioen og surrer sammen noe selv) men de får sikkert ikke koke mer enn en 20 minutters tid, så da blir de vel ikke langkokte. Men gudene vet hva som er gjort med den før de havnet i den boksen... de er i alle fall ikke rå)

Gammel 14-06-11, 14:35   #77
ullmor
... med mjuke pigger...

ullmor sin avatar

Medlem siden: Feb 2008
ullmor er virkelig godt liktullmor er virkelig godt liktullmor er virkelig godt liktullmor er virkelig godt liktullmor er virkelig godt liktullmor er virkelig godt liktullmor er virkelig godt liktullmor er virkelig godt liktullmor er virkelig godt likt
Standard

Mange som viser hvor flinke de er til å spise frukt og grønt her, og kanskje bare meg som sliter med det. Å ha grønnsaker til middag er ikke så vanskelig, men resten av dagen er det verre med. Det er ikke måltider nok til å få i seg 550 gram hver dag, jeg må spise noe annet også utenom middag.

Så: Har noen av dere forslag til hvordan jeg kan lage frukt-/grønnsaksmåltider nok til å ende med 550 gram per dag? Det eneste jeg klarer å spise rått av grønnsaker er gulrøtter, agurk, paprika, squash.

Jeg kan ikke bruke noe særlig tid på å kutte og skrelle eller spise noe som krever mye tyggeenergi. Jeg kan heller ikke drikke mer enn et glass juice hver dag.

Gammel 14-06-11, 14:38   #78
kalufs
kall om benen

kalufs sin avatar

Medlem siden: Mar 2008
kalufs er populærkalufs er populærkalufs er populærkalufs er populær
Standard

Ja jeg spiser 5 om dagen! Naturlig nok, siden jeg er vegan/vegetarianer.

kalufs er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 14-06-11, 15:29   #79
Røverdatter
Borte

Røverdatter sin avatar

Blogginnlegg: 278
Røverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme omRøverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme omRøverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme omRøverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme omRøverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme omRøverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme omRøverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme omRøverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme omRøverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme omRøverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme omRøverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Som regel spiser jeg frukt og grønt hver dag. Og det har jeg alltid gjort tror jeg. Det er mer unntaket om jeg en dag ikke har noe frukt eller grønt i magen. Ungene gjør det også.

Om det alltid er fem om dagen for hele familien er jeg mer usikker på, men det er sjelden at det ikke er noe.

Er du alt for redd for døden, blir du redd for livet og
Freedom's just another word for nothing left to lose
Røverdatter er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 14-06-11, 15:44   #80
Blå
Dårlig husmor

Blå sin avatar

Blogginnlegg: 78
Blå har et rykte de fleste bare kan drømme omBlå har et rykte de fleste bare kan drømme omBlå har et rykte de fleste bare kan drømme omBlå har et rykte de fleste bare kan drømme omBlå har et rykte de fleste bare kan drømme omBlå har et rykte de fleste bare kan drømme omBlå har et rykte de fleste bare kan drømme omBlå har et rykte de fleste bare kan drømme omBlå har et rykte de fleste bare kan drømme omBlå har et rykte de fleste bare kan drømme omBlå har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Tja. Jeg spiser grønt hver dag, men om jeg alltid når fem om dagen er jeg ikke sikker på.

Jeg drikker bare juice til frokost i helgene. Ellers er det ofte spirer i en eller annen form som pålegg.

Jeg spiser salat til lunsj to-tre dager i uken. Ellers har jeg fruktfat på bordet på jobben og pleier å ha epler, sukkererter, små tomater, druer og lignende der. Det fører til at jeg spiser litt ekstra av dette.

Der er alltid minst to grønnsaker til middag. Det nye hos oss er grønnsakspureer. Vi er blitt veldig glade i feks gulerot eller blomkålpuré. Jeg er litt usikker på hvor mye av næringen som kokes vekk før grønnsakene blir most, men regner med at vi i hvert fall får i oss noe bra med dette.

Blå er ikke aktiv   Svar med sitat
Svar

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum

Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 23:50.