Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Generell diskusjon > Nyheter og media

Dømme "tikkende bomber" på mistanke?

Nyheter og media Forum for diskusjoner av nyheter og artikler. Husk å lenke til aktuell artikkel i første innlegg, så meddebattantene får mulighet til å sette seg inn i temaet.

Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 09-06-11, 01:55   #11
Olive Oyl
Sperret

Medlem siden: Aug 2010
Blogginnlegg: 1
Olive Oyl er populærOlive Oyl er populærOlive Oyl er populær
Standard

Sv: Dømme "tikkende bomber" på mistanke?

Opprinnelig lagt inn av Najade, her.

Jeg skjønner heller ikke koblingen helt, Olive Oyl.
Jeg oppfatter det som om koblingen er til den saken som er oppe i retten nå, hvor en mann ble torturert og drept, og hvor flere av de involverte (om jeg har skjønt det riktig) hadde en lettere psykisk utviklingshemming.

Ja, men den antatte "hovedmannen" var ikke utviklingshemmet, men skal derimot ha en alvorlig personlighetsforstyrrelse.

Her er en artikkel om samme tema, publisert nå nylig. Der står det at kommunen har mulighet til å bruke tvang overfor personer med psykisk utviklingshemning, og at dette er hjemlet i lov om sosiale tjenester, kapittel 4a: rettssikkerhet ved bruk av tvang og makt overfor enkelte personer med psykisk utviklingshemning. Psykologspesialisten som intervjues i artikkelen mener altså at kommunene ikke vet at de har denne muligheten, eller ihvertfall ikke har utredet personene det gjelder slik at man kan vurdere hvorvidt det er hjemmel i lov eller ikke.

Olive Oyl er ikke aktiv   Svar med sitat

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum

Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 03:49.