Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Hjem og utstyr

Hva mener man om svømmebasseng i hagen?

Hjem og utstyr Hus, hage, utstyr, design mm.

Svar

Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 06-06-11, 17:24   #41
meisje
Kleintje I + II

meisje sin avatar

Medlem siden: Feb 2007
meisje er et glitrende lys på stjernehimmelenmeisje er et glitrende lys på stjernehimmelenmeisje er et glitrende lys på stjernehimmelenmeisje er et glitrende lys på stjernehimmelenmeisje er et glitrende lys på stjernehimmelenmeisje er et glitrende lys på stjernehimmelenmeisje er et glitrende lys på stjernehimmelenmeisje er et glitrende lys på stjernehimmelenmeisje er et glitrende lys på stjernehimmelenmeisje er et glitrende lys på stjernehimmelenmeisje er et glitrende lys på stjernehimmelen
Standard

Sv: Hva mener man om svømmebasseng i hagen?

Som jeg ser det er fordelene for eier av bassenget : deilig med varmt vann å svømme i når man måtte ønske det. Sosialt samlingsted for barnas venner.

Ulemper for eier av bassenget: Høye oppvarmingsutgifter, lite brukstid på utebad i norge, ansvars biten, ukentlig renhold på 1-2 timer, høye vannavgifter

Som nabo av eiendommer som har basseng i hagen er det også ulemper:
a) fester i hagen med foreldre og deres venner, og synging, hopping og skråling starter gjerne ved 1-2 tiden om natten og kan vare flere timer.
b) ikke sikkert at naboen gidder å sette opp forsvarlig dekke eller gjerde (selvopplevd) sånn at naboen ikke kan la sine barne leke trygt ute i egen hage, og man sitter igjen med ansvar for å passe egne barn og nabolagets barn, fordi man ikke har samvittighet til noe annet. I vårt tilfelle et gjerde på kun 80 cm høyt mellom eiendomene og åpen port ut til gaten alltid.
c) naboens ungdomsbarn begynner med fester med høy musikk hver gang foreldrene er ute av hjemmet (slitsomt med full guffe selv ved korte tider om musikken er høy nok)
e) dårlig søvn på barn og voksne grunnet a) i kombinasjon med c)

Som nabo av eiendom med basseng ser jeg ingen fordeler, muligens unntatt om barna blir invitert på bading regelmessig.

Gammel 06-06-11, 18:30   #42
m^2
Bør lage seg en tittel selv

m^2 sin avatar

Medlem siden: Sep 2006
Blogginnlegg: 122
m^2 har et rykte de fleste bare kan drømme omm^2 har et rykte de fleste bare kan drømme omm^2 har et rykte de fleste bare kan drømme omm^2 har et rykte de fleste bare kan drømme omm^2 har et rykte de fleste bare kan drømme omm^2 har et rykte de fleste bare kan drømme omm^2 har et rykte de fleste bare kan drømme omm^2 har et rykte de fleste bare kan drømme omm^2 har et rykte de fleste bare kan drømme omm^2 har et rykte de fleste bare kan drømme omm^2 har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Men sånn som dere bor til, Polyanna, blir jo ikke dette i glaninga på så mange, og ikke så veldig lett tilgjengelig eller synlig fra veien heller. Hvertfall ikke med gjerde?

m^2 er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 06-06-11, 18:41   #43
trøtt
ekstremt trøtt

trøtt sin avatar

Medlem siden: Oct 2006
Blogginnlegg: 32
trøtt er kulere enn de flestetrøtt er kulere enn de flestetrøtt er kulere enn de flestetrøtt er kulere enn de flestetrøtt er kulere enn de flestetrøtt er kulere enn de flestetrøtt er kulere enn de flestetrøtt er kulere enn de flestetrøtt er kulere enn de flestetrøtt er kulere enn de flestetrøtt er kulere enn de fleste
Standard

Opprinnelig lagt inn av Polyanna, her.

Meglere sier visstnok at å investere i utendørsbasseng øker verdien på huset langt mer enn det bassenget koster, så det ser ikke ut til at alle er enige med deg. Innvendig basseng skal være motsatt, pga. risikoen for vannskader og denslags.

Det tror jeg så gjerne. Jeg vet at basseng blir sett på som kjempeflott, men personlig vil jeg ikke ha det.

Gammel 06-06-11, 19:18   #44
Miss Norway
Kidding, right?

Miss Norway sin avatar

Hvor: Oslo
Blogginnlegg: 127
Miss Norway har et rykte de fleste bare kan drømme omMiss Norway har et rykte de fleste bare kan drømme omMiss Norway har et rykte de fleste bare kan drømme omMiss Norway har et rykte de fleste bare kan drømme omMiss Norway har et rykte de fleste bare kan drømme omMiss Norway har et rykte de fleste bare kan drømme omMiss Norway har et rykte de fleste bare kan drømme omMiss Norway har et rykte de fleste bare kan drømme omMiss Norway har et rykte de fleste bare kan drømme omMiss Norway har et rykte de fleste bare kan drømme omMiss Norway har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av Kanina, her.

Dette er kanskje litt overkill...

Rekkehus, altså. Men hver sin lyst!

Finnes i leilighetsutgave også...

Miss Norway er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 06-06-11, 21:24   #45
mosol
Nytt år, nye muligheter

mosol sin avatar

Blogginnlegg: 54
mosol imponerer mange og er sikkert smartmosol imponerer mange og er sikkert smartmosol imponerer mange og er sikkert smartmosol imponerer mange og er sikkert smartmosol imponerer mange og er sikkert smartmosol imponerer mange og er sikkert smartmosol imponerer mange og er sikkert smart
Standard

Opprinnelig lagt inn av Polyanna, her.

Jaja, det står mellom dette og ny bil.

Jeg stemmer for basseng.

Gammel 06-06-11, 21:35   #46
Lykken
Nek er allrighte dyr

Lykken sin avatar

Hvor: nær Oslo
Lykken har en fantastisk fremtidLykken har en fantastisk fremtidLykken har en fantastisk fremtidLykken har en fantastisk fremtidLykken har en fantastisk fremtidLykken har en fantastisk fremtidLykken har en fantastisk fremtidLykken har en fantastisk fremtidLykken har en fantastisk fremtidLykken har en fantastisk fremtidLykken har en fantastisk fremtid
Standard

Opprinnelig lagt inn av meisje, her.

Som jeg ser det er fordelene for eier av bassenget : deilig med varmt vann å svømme i når man måtte ønske det. Sosialt samlingsted for barnas venner.

Ulemper for eier av bassenget: Høye oppvarmingsutgifter, lite brukstid på utebad i norge, ansvars biten, ukentlig renhold på 1-2 timer, høye vannavgifter

Som nabo av eiendommer som har basseng i hagen er det også ulemper:
a) fester i hagen med foreldre og deres venner, og synging, hopping og skråling starter gjerne ved 1-2 tiden om natten og kan vare flere timer.
b) ikke sikkert at naboen gidder å sette opp forsvarlig dekke eller gjerde (selvopplevd) sånn at naboen ikke kan la sine barne leke trygt ute i egen hage, og man sitter igjen med ansvar for å passe egne barn og nabolagets barn, fordi man ikke har samvittighet til noe annet. I vårt tilfelle et gjerde på kun 80 cm høyt mellom eiendomene og åpen port ut til gaten alltid.
c) naboens ungdomsbarn begynner med fester med høy musikk hver gang foreldrene er ute av hjemmet (slitsomt med full guffe selv ved korte tider om musikken er høy nok)
e) dårlig søvn på barn og voksne grunnet a) i kombinasjon med c)

Som nabo av eiendom med basseng ser jeg ingen fordeler, muligens unntatt om barna blir invitert på bading regelmessig.

Altså, mye av det du nevner her ville uansett vært et problem, basseng eller ei. Vil tro både foreldre og ungdommer kan feste hele natta med støy og musikk uten et basseng i hagen.

Gutt 2002 og jente 2005
Lykken er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 06-06-11, 21:41   #47
Harriet Vane
Epikur

Harriet Vane sin avatar

Blogginnlegg: 440
Harriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Å, alkohol, tenåringsbarn og basseng...

Men fint for meg som kan komme på besøk og plaske litt rundt med husets frue, ta et glass hvitvin på bassengkanten og sånn.

Jeg har for lite plen til at det er aktuelt, og man får jo noen sesongkort for prisen av et basseng.

Gammel 06-06-11, 21:54   #48
Eia
Permakulturell

Eia sin avatar

Hvor: Telemark
Blogginnlegg: 125
Eia er et navn som alle kjenner tilEia er et navn som alle kjenner tilEia er et navn som alle kjenner tilEia er et navn som alle kjenner tilEia er et navn som alle kjenner tilEia er et navn som alle kjenner tilEia er et navn som alle kjenner tilEia er et navn som alle kjenner tilEia er et navn som alle kjenner tilEia er et navn som alle kjenner tilEia er et navn som alle kjenner til
Standard

Ang. kostnader ved oppvarming av basseng: foreldrene mine har basseng på hytta, 10x5m. Det koster ca. 3000 i oppvarming i året. Ikke avskrekkende, etter min mening. Oppvarmingsmetode er en miks mellom jordvarme og klassisk freonapparat (sistnevnte ikke akkurat miljøvennlig).

Gammel 06-06-11, 22:05   #49
Mauser
Frafallen

Mauser sin avatar

Medlem siden: Mar 2008
Mauser har en fantastisk fremtidMauser har en fantastisk fremtidMauser har en fantastisk fremtidMauser har en fantastisk fremtidMauser har en fantastisk fremtidMauser har en fantastisk fremtidMauser har en fantastisk fremtidMauser har en fantastisk fremtidMauser har en fantastisk fremtidMauser har en fantastisk fremtidMauser har en fantastisk fremtid
Standard

Opprinnelig lagt inn av Harriet Vane, her.

Jeg har for lite plen til at det er aktuelt, og man får jo noen sesongkort for prisen av et basseng.

Til gjengjeld ville jo du fått gratis hurtigfylling, når som helst på året.

Gammel 06-06-11, 22:22   #50
Harriet Vane
Epikur

Harriet Vane sin avatar

Blogginnlegg: 440
Harriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av Mauser, her.

Til gjengjeld ville jo du fått gratis hurtigfylling, når som helst på året.

Og regnvann er så bra for hud og hår.

Gammel 06-06-11, 23:00   #51
Katta
maler

Katta sin avatar

Medlem siden: Jul 2008
Hvor: Trondheim
Blogginnlegg: 92
Katta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Få tak i noe over som funker i hvertfall. Jeg mistet nesten et barn pga en sånn innretning med et sikkerhetsdeksel som bare nesten fungerte. Toåring etter ball --> datt gjennom --> under vann i stummende mørke. Jeg er veldig lykkelig for babysvømming og dykkerefleks.

Gammel 06-06-11, 23:02   #52
Stellebord
Bør lage seg en tittel selv

Stellebord sin avatar

Medlem siden: Dec 2006
Stellebord imponerer mange og er sikkert smartStellebord imponerer mange og er sikkert smartStellebord imponerer mange og er sikkert smartStellebord imponerer mange og er sikkert smartStellebord imponerer mange og er sikkert smartStellebord imponerer mange og er sikkert smartStellebord imponerer mange og er sikkert smartStellebord imponerer mange og er sikkert smart
Standard

I denne tråden innser jeg at jeg ikke har noe å gjøre. :nordlending:

Gammel 06-06-11, 23:04   #53
Balanse
Vaklende

Balanse sin avatar

Medlem siden: Dec 2006
Blogginnlegg: 16
Balanse har mye å være stolt avBalanse har mye å være stolt avBalanse har mye å være stolt avBalanse har mye å være stolt avBalanse har mye å være stolt avBalanse har mye å være stolt avBalanse har mye å være stolt avBalanse har mye å være stolt avBalanse har mye å være stolt avBalanse har mye å være stolt avBalanse har mye å være stolt av
Standard

Opprinnelig lagt inn av Neket, her.

Man mener at man har skikkelig lyst på, men det kommer aldri til å skje.

Man har veldig lyst på basseng her også.

Hadde jeg hatt økonomi til å leie inn en poolboy, fikse en miljøvennlig metode for rens og oppvarming og sikret bassenget på alle bauger og kanter, så hadde jeg kjørt på.

Men som den fattige, late alenemoren som jobber deltid og likevel har nabolagets mest sjuskete hage.

Opprinnelig lagt inn av Tallulah, her.

Jeg syns det er en god idé, og hadde undersøkt ulike miljøvennlige måter å varme det opp og renses på.

Sikkerheten er jo selvsagt et issue, man må passe på at tilgjengeligheten alltid er låst, og stole på at barna overholder bassengreglene når de er alene hjemme, også etter press fra kamerater.

Tallulah oppsummerte det godt, men sikkerhetsmessig må jeg understreke at det ikke er juridisk ansvar, men moralsk ansvar som bør ha sterkest innvirkning når man velger løsning. Bassenger har en slags magisk tiltrekning på de fleste av oss, på godt og vondt. Her opplevde naboen å finne sin livløse fireårige nevø i bassenget sitt, som jeg forstå var tildekket med bassengdekke på det tidspunktet.

Balanse er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 06-06-11, 23:11   #54
Gaia
villende

Gaia sin avatar

Blogginnlegg: 249
Gaia har et rykte de fleste bare kan drømme omGaia har et rykte de fleste bare kan drømme omGaia har et rykte de fleste bare kan drømme omGaia har et rykte de fleste bare kan drømme omGaia har et rykte de fleste bare kan drømme omGaia har et rykte de fleste bare kan drømme omGaia har et rykte de fleste bare kan drømme omGaia har et rykte de fleste bare kan drømme omGaia har et rykte de fleste bare kan drømme omGaia har et rykte de fleste bare kan drømme omGaia har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Jeg syns det er veldig hyggelig å være på besøk hos folk som har svømmebasseng på varme sommerdager. Men vi kommer neppe til å gjøre om plenen vår til svømmebasseng.

Vi har et familiemedlem som har hatt svømmebasseng i fem år. Det ligger i et inngjerdet område kant i kant med terrassen. Fordelen med gjerdet er både at det holder barn som ikke skal være der ute, samtidig som det holder vannspruten på riktig side av gjerdet. (De har plexiglass mellom terrasse og basseng og tregjerde rundt resten. Da kan man fint holde barna under oppsikt og holde seg tørr samtidig.) De er veldig fornøyde med bassenget.

Gaia er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 06-06-11, 23:17   #55
Lucifer
Skummelt distré...

Lucifer sin avatar

Medlem siden: Nov 2006
Hvor: Norge
Lucifer er populærLucifer er populærLucifer er populærLucifer er populærLucifer er populær
Standard

Jeg hadde basseng i hagen i Danmark. F... for et slit. Det tar noen timer i uken og sluker strøm. Sikkerheten er greit. Vi hadde et relativt høyt gjerde rundt.

Men all den styringa mwed klor og håv o.l. gjør det uaktuelt. Pumpa røyk i lynnedslag en gang og stod i ca. en uke. Selv om vi fikk dekket ny av forsikringen, så var det et strev å få renset alle kanaler og inntak for å få bassenget opp og gå igjen.

Ingenting er umulig, det tar bare litt lenger tid!
Lucifer er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 06-06-11, 23:24   #56
Milfrid
Shake it out!

Milfrid sin avatar

Hvor: Stavanger
Blogginnlegg: 65
Milfrid har et rykte de fleste bare kan drømme omMilfrid har et rykte de fleste bare kan drømme omMilfrid har et rykte de fleste bare kan drømme omMilfrid har et rykte de fleste bare kan drømme omMilfrid har et rykte de fleste bare kan drømme omMilfrid har et rykte de fleste bare kan drømme omMilfrid har et rykte de fleste bare kan drømme omMilfrid har et rykte de fleste bare kan drømme omMilfrid har et rykte de fleste bare kan drømme omMilfrid har et rykte de fleste bare kan drømme omMilfrid har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

I vårt nabolag var det to tvillinger på 2 år som kom seg inn gjennom et hull i naboen gjerde, den ene druknet.

Jeg er overforsiktig mht vårt, og vi har som sagt gjerde. Begge ungene våre svømmer godt nå, men jeg våger fremdeles ikke å la dem være alene hjemme, kom at de er blitt så store at de klarer å åpne gjerdet selv, og jeg hadde aldri tilgitt meg selv om noe skjedde. En ting er å lære dem bassengreglene - kun bade med voksne til stede - men de er 6 og 11 og hun på 11 er for liten til å ha ansvar for hva broren på 6 kan finne på (11-åringen får være alene hjemme).

Vi bor heldigvis slik til at ingen kan se bassenget vårt fra utsiden av hagen, så faren for at noen går inn for å bade er liten (2,10 tett tregjerde rundt eiendommen).

Tallulah oppsummerte det godt, men sikkerhetsmessig må jeg understreke at det ikke er juridisk ansvar, men moralsk ansvar som bør ha sterkest innvirkning når man velger løsning. Bassenger har en slags magisk tiltrekning på de fleste av oss, på godt og vondt. Her opplevde naboen å finne sin livløse fireårige nevø i bassenget sitt, som jeg forstå var tildekket med bassengdekke på det tidspunktet.[/quote]

Gammel 06-06-11, 23:26   #57
meisje
Kleintje I + II

meisje sin avatar

meisje er et glitrende lys på stjernehimmelenmeisje er et glitrende lys på stjernehimmelenmeisje er et glitrende lys på stjernehimmelenmeisje er et glitrende lys på stjernehimmelenmeisje er et glitrende lys på stjernehimmelenmeisje er et glitrende lys på stjernehimmelenmeisje er et glitrende lys på stjernehimmelenmeisje er et glitrende lys på stjernehimmelenmeisje er et glitrende lys på stjernehimmelenmeisje er et glitrende lys på stjernehimmelenmeisje er et glitrende lys på stjernehimmelen
Standard

Opprinnelig lagt inn av Lykken, her.

Altså, mye av det du nevner her ville uansett vært et problem, basseng eller ei. Vil tro både foreldre og ungdommer kan feste hele natta med støy og musikk uten et basseng i hagen.

Joda, det er nok riktig. Savner ikke bassenget eller naboen. De hadde nemlig hunder også, og tenåringsbarn lufter hunder med å slippe de løse i Hagen sin. Men det er spesielt den faktoren med at bassenget blir uimotståelig etter noen enheter alkohol. Og angsten for drukningsulykker slipper man jo om ikke naboen har basseng.

I tillegg nevner jeg at jeg kjenner ingen damer med basseng som ikke har cabriolet i tillegg, så ingen motsetning mellom bil og basseng.

Gammel 07-06-11, 13:37   #58
Svampe
Superduperaktiv

Svampe sin avatar

Medlem siden: Apr 2011
Svampe er litt kulSvampe er litt kul
Standard

Miss Norway:

Svampe er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 07-06-11, 13:42   #59
Røverdatter
Borte

Røverdatter sin avatar

Blogginnlegg: 278
Røverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme omRøverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme omRøverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme omRøverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme omRøverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme omRøverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme omRøverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme omRøverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme omRøverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme omRøverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme omRøverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Basseng er en deilig drøm, men for mye ansvar, for mye jobb og for lite mulighet til bruk pga. norsk klima.

Er du alt for redd for døden, blir du redd for livet og
Freedom's just another word for nothing left to lose
Røverdatter er ikke aktiv   Svar med sitat
Svar

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum

Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 16:40.