Sv: Marte Michelet i Dagbladet: Svanger med velferdstatens undergang
Jeg likte ikke den kronikken noe særlig faktisk. :tilstår: Ja, det er kjipt at det finnes rasisme, og ikke noe stilig når man opplever den på nært hold - hverken egne eller andres vegne. Men jeg er litt immun for enkeltpersonsutring, så "Jamen se på meg!!! Det er urettferdig! Jeg/barnet mitt er et offer! For zyztemfeil!"
For saken er jo at man ikke kan se bort fra Brochmannrapportens innhold heller. Eller skal man det? For uansett hvordan man vinkler det så står man overfor en truende økonomi-smell i fremtiden, enten bølgen heter eldrebølgen eller uførebølgen eller innvandrerbølgen eller de legges sammen og blir en tsunami. Gildet skal finansieres, og det er et problem. Det blir naivt å bare avskrive rapporten og det den peker på. Og like naivt å stikke fingrene i ørene og synge "Alle skal få!" med Valen-stemme.
Men hver gang man peker i retning en bølge, så kommer enkelthistoriene frem og pipekoret begynner. Og så pakker man bort alt, eller bestiller kanskje et nytt utvalg i stedet? :überlei:
Sitat:
Det er ikke «innvandrerne» som truer den norske modellen, men økonomer og politikere som bruker «innvandrerne» som syndebukker for å plukke den fra hverandre. De maner fram dine verste fordommer om trygdesnyltende, khattyggende somaliere, for at du skal la deg lure tilå gå med på å ribbe velferdsordningene til alle uføre, allearbeidsledige, alle som for øyeblikket ikke presterer på topp.
Og denne skjønner jeg ikke hva hun mener med en gang. Sikkert jeg som er domm. Men jeg tror ikke økonomer og politikere har noe egenagenda eller noe privat behov for å lure befolkningen til å ribbe velferdsordningene, men heller få folket til å oppdage at vi har et fremtidig økonomisk uløst problem. Som er blant annet forårsaket av at vi har innmari gode sosiale ordninger, som kanskje koster mer enn de smaker.