Hjelp til melkeproteinallergiker
Jeg har en kollega med en sønn på 9 som har fått påvist allergi mot melkeprotein. I første omgang skal han unngå det i 4-6 uker, og så skal det tas nye prøver (eller noe).
Og siden det er så mye kunnskap om og erfaring med dette (også) her inne, tenkte jeg at jeg kunne hjelpe dem med å fremskaffe en liste over melkefrie dagligvarer, alt fra blått smør til kyllingpølser, slik at de slipper å starte helt på null med å leite seg frem i innholdsdeklarasjoner. Jeg har ikke spesielt mye greie på dette selv, så der kommer dere inn: Hvilke typiske dagligvarer (navn, merke, kjennetegn, butikkjede, alt som gjør det enkelt å finne) inneholder ikke melkeprotein?
-------------------
Samleliste:
Stabburet leverpostei (gul boks).
Makrell i tomat.
Møllerens langpanne sjokoladekakemiks.
Møllerens bollemiks.
Mest mulig rene matvarer. Det meste av asiatisk mat er uten melkeprotein.
Bytte ut melk med 7-up i boller og annen gjærbakst
Havre-/soya-/rismelk
Alt fra Gilde Go´og Mager
Leif vidar pølser.
Blå melange, Blå Soft
Oatley vaniljesaus
hattings pitabrød
Rema 1000 sin vaffelmiks
Tofuline is (de har tofuline "kroneis" i enkeltpakker på obs på, isdisken - gå i den boksen nærmest kassa (det er to på langs, også en på enden "mot kassa") og med ryggen til kassa ligger denne isen øverst til venstre i den boksen.
Meny har også melkefri sjokolade i diettutvalget sitt. Går du på helsekosten over er de gode til å hjelpe, og har alt man trenger til å lage hjemmelaget sjokolade. Jeg mener de også har melkefri sjokolade der.
Kokosmelk er veldig god i gryter og spesielt godt i risengrynsgrøt.
www.utenmelk.no har mange tips.
Go og mager-pølsene og jacobs-pølsene
Lollipop (NB: Ikke den i boks) og pæreis
Dronningsjokolade
Maarud potetskruer
Nonstop i brun pose
First price nøttepålegg
Nøtte
Sjokade
Jubelsalami
Serranoskinke
First price karbonader
Freias sjokolafekakemiks
Freias sjokolademuffinsmix
Oboypulver
Alpro soyamelk liker de fleste og den er kalsiumberiket og kjekk å ha i matboksen.
Lerøy fiskeburger
Sist redigert av Mauser : 24-05-11 kl 22:42.
Årsak: Lager liste fortløpende
|