|
|||||||
| Generell diskusjon Forum for generell diskusjon av temaer som ikke passer inn under andre kategorier. |
![]() |
|
|
Trådverktøy | Visningsmåter |
|
|
#61 |
|
Skal rømme
|
Sv: Har "alle" småjenter bunad nå?Arver dere bort og til fine festdrakter i familien også? Jeg har litt lyst til å beholde en Maximilia kjole jeg kjøpte til snuppa og ha til senere, (et tredjebarn, hvis det blir jente kanskje, eller bare for å ha den til siden) men virker jeg ego da kanskje? Den første festdrakta hun hadde var det svigermor som kjøpte og den ga vi videre til et av de andre barnebarna hennes.
|
|
|
#62 |
|
Kom ut av tellinga.
|
Sv: Har "alle" småjenter bunad nå?Jeg låner ikke bort fine festdrakter, nei.
|
|
|
#63 |
|
Kontrollfrik
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Sammen med Richard
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
Sv: Har "alle" småjenter bunad nå?
Jeg har en tilsvarende og jeg har aldri, aldri sett småbarn i en sånn bunad. |
|
|
|
|
|
#64 |
|
navnet sjemmer ingen
Nabojenta har. Hun er ti år. Jeg har sett den på flere også, men ikke mange. Den er nok ikke så lett å sy inn og ut og opp og ned på grunn av broderiene på forklet. |
|
|
|
|
|
#65 |
|
Tidsklemma
|
I min mann sin familie er dette vanlig. Tanten til mannen min sydde bunad til storebror. Den er det nok forventet at andre i familien kan bruke ved behov når lillebror har vokst ut av den.
|
|
|
|
#66 |
|
Prettiest mess ever seen
|
Sv: Har "alle" småjenter bunad nå?Jeg bor jo i en ordentlig heisann-for-pokker-skolekrets, og der var det en god del bunader, men ganske få festdrakter. Det var i hvert fall helt akseptabelt å gå i vanlig penkjole. Og nesten ikke en gutt i bunad, faktisk.
|
|
|
#67 |
|
Skal rømme
|
Ja, hvis det er sydd av noen i familien så tenker jeg at det er "familiens eie". Men hva med dyre festdrakter (1500 kr) som jeg selv har kjøpt til min jente?
|
|
|
#68 |
|
Tidsklemma
|
Jeg ville følt at den hadde sin plass i mitt skap så lenge jeg måtte ønske det ..
|
|
|
|
#69 |
|
Trademark: Imperfection
Medlem siden: Feb 2008
Enig i denne. Det er ikke gitt at du må låne den vekk.
|
|
|
#70 |
|
Hulder
Medlem siden: Mar 2007
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
Sv: Har "alle" småjenter bunad nå?Mine tre jenter har Hardangerbunad sydd av deres farmor. De to eldste har brukt sin bunad fra de fikk den da de var 1,5 til nå når de er 8,5. Farmoren har skiftet ut nesten hele bunaden etter hvert som årene har gått da, og vi har hatt utrolig stor glede av dem. Jeg synes det er fantastisk å ha noe slikt som kan gis videre til barnebarn, selv om det har vært et evig styr å mase rundt etter ungene på 17.mai for å hindre dem i å klatre, rutsje, gni den full i ketchup eller lignende.
|
|
|
|
#71 |
|
Bør lage seg en tittel selv
Medlem siden: Sep 2007
Sv: Har "alle" småjenter bunad nå?Niesen min på 8 år hadde fått mye skryt av min Øst-Telemark barnebunad i går. De andre jentene hadde sett at den var litt finere enn fantasibunadene. |
|
|
|
|
|
#72 |
|
Jeg er egentlig ikke så glad for at min flotte barnebunad blir lånt bort til datteren til brodern. Men i følge mamma så har jeg ikke noe valg. Alle har sett på det som en selvfølge at hun skal låne den siden jeg har gutter. |
|
|
|
|
|
#73 |
|
Selv om farmor sydde min bunad så anser ikke jeg den som "alles" likevel. Men det synes mamma og svigerinnen min. |
|
|
|
|
|
#74 |
|
Medlem siden: Jul 2009
Hvor: Sunnmøre!
Sv: Har "alle" småjenter bunad nå?Knerten hadde festdrakt, som vel og merke ikke kostet 1500 kroner da, men som jeg uten å tenke meg om et sekund engang så på som en selvfølge at fetteren fikk overta når Knerten vokste ut av den. Nå skal det sies da, at min bror, som altså har en sønn som er 1,5 år yngre enn Knerten, får låne alle klærene etter Knerten som de vil, fra utedresser til sokker. (Ja, jeg tilbød bleier også, siden vi jo bruker tøybleier, men de ville ha papir) Så også festdrakta er LÅNT ut altså.
|
|
|
#75 |
|
navnet sjemmer ingen
Så streng du er, da. Her lekes det, spilles fotball og koses i Hardangerdraktene. Etter tretti år er fortsatt ingen uopprettelig skade gjort. Ja til bunad som bruksfestplagg. *parole* |
|
|
|
|
|
#76 |
|
Personlig pessimist
|
Ikke? Jeg så flere på 17. mai. Både i Husfliden sin variant, og Nordakervarianter.
|
|
|
|
#77 |
|
Drømmer
|
Om man er så redd for plaggene at barna ikke kan leke i de, så hadde jeg droppet å ta de på. |
|
|
|
|
|
#78 |
|
Trademark: Imperfection
Medlem siden: Feb 2008
Det forstår jeg. Min bunad gikk i arv til søstrene mine, kusinene mine og tremenningene mine, men deler av den kom jo fra tremenningne mine som var 10 år eldre. Det kan knapt kalles en bunad heller, det er et sammensurium av forskjellige liv, stakker, belter, bringeduker og forkler som sys sammen, ned og ut og inn for å passe den enkelte. Så er de enkelte delene merket med navn.
|
|
|
#79 |
|
Medlem siden: Oct 2006
Hvor: østfold
Sv: Har "alle" småjenter bunad nå?Takk Gid for tradde uniformer som bunad/festdrakter og matrosdresser- en ting mindre å tenke på i as familie kaoset...
|
|
|
#80 |
|
Hulder
Medlem siden: Mar 2007
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
Ja, akkurat dette er jeg streng på. Farmoren og oldermoren har lagt mange timer ned i disse draktene, og jeg har ikke sånne unger som blir litt støvete på knærne når de leker. Jeg har unger som må spyles med høytrykkspyler for at man i det hele tatt skal kunne få av nok drit til å fastslå kjønn og alder etter lek. Og så klart de løper rundt og styrer på som alle andre, men vi har tre regler: Ingen sandkasse, ingen ketchup og ingen sykling i bunad, og ser jeg dem sette snuten mot klatrestativene så hanker jeg dem inn igjen. Å nekte dem å klatre i klatrestativet en gang i året for å ta vare på bunadene står jeg inne for altså.
|
|
![]() |
|
|