Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Generell diskusjon

Modding av skrivefeil

Generell diskusjon Forum for generell diskusjon av temaer som ikke passer inn under andre kategorier.

Svar

Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 02-10-06, 12:32   #1
Blå
Dårlig husmor

Blå sin avatar

Medlem siden: Sep 2006
Blogginnlegg: 78
Blå har et rykte de fleste bare kan drømme omBlå har et rykte de fleste bare kan drømme omBlå har et rykte de fleste bare kan drømme omBlå har et rykte de fleste bare kan drømme omBlå har et rykte de fleste bare kan drømme omBlå har et rykte de fleste bare kan drømme omBlå har et rykte de fleste bare kan drømme omBlå har et rykte de fleste bare kan drømme omBlå har et rykte de fleste bare kan drømme omBlå har et rykte de fleste bare kan drømme omBlå har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Modding av skrivefeil

Jeg vil foretrekke at man ikke retter mine skrivefeil. Men å gjøre meg oppmerksom på dem er bare bra.

Blå er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 02-10-06, 12:33   #2
Divine
Textrovert

Divine sin avatar

Blogginnlegg: 251
Divine har et rykte de fleste bare kan drømme omDivine har et rykte de fleste bare kan drømme omDivine har et rykte de fleste bare kan drømme omDivine har et rykte de fleste bare kan drømme omDivine har et rykte de fleste bare kan drømme omDivine har et rykte de fleste bare kan drømme omDivine har et rykte de fleste bare kan drømme omDivine har et rykte de fleste bare kan drømme omDivine har et rykte de fleste bare kan drømme omDivine har et rykte de fleste bare kan drømme omDivine har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av Blå, her.

Jeg vil foretrekke at man ikke retter mine skrivefeil. Men å gjøre meg oppmerksom på dem er bare bra.

Ja, jeg tror det er denne tilnærmingsmåten jeg foretrekker også.

Ikke la det aller beste bli det godes fiende
Divine er aktiv nå   Svar med sitat
Gammel 02-10-06, 12:35   #3
LilleT
Rastløs dagdrømmer

LilleT sin avatar

Blogginnlegg: 350
LilleT har et rykte de fleste bare kan drømme omLilleT har et rykte de fleste bare kan drømme omLilleT har et rykte de fleste bare kan drømme omLilleT har et rykte de fleste bare kan drømme omLilleT har et rykte de fleste bare kan drømme omLilleT har et rykte de fleste bare kan drømme omLilleT har et rykte de fleste bare kan drømme omLilleT har et rykte de fleste bare kan drømme omLilleT har et rykte de fleste bare kan drømme omLilleT har et rykte de fleste bare kan drømme omLilleT har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Lager dere en liste over hvem som vil rettes på og hvem som vil beholde feilene sine nå?

Gammel 02-10-06, 12:44   #4
annemede
Ser lyst på livet

annemede sin avatar

Blogginnlegg: 240
annemede har en fantastisk fremtidannemede har en fantastisk fremtidannemede har en fantastisk fremtidannemede har en fantastisk fremtidannemede har en fantastisk fremtidannemede har en fantastisk fremtidannemede har en fantastisk fremtidannemede har en fantastisk fremtidannemede har en fantastisk fremtidannemede har en fantastisk fremtidannemede har en fantastisk fremtid
Standard

Opprinnelig lagt inn av LilleTaylor, her.

Lager dere en liste over hvem som vil rettes på og hvem som vil beholde feilene sine nå?

Og klistres denne? Slik at om en bruker ombestemmer seg så kan moddene gjøres oppmerksom på dette. :ber:

annemede er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 02-10-06, 12:58   #5
Katinka
Skriv og skriv og skriv

Katinka sin avatar

Hvor: Det meste er nord
Katinka har et rykte de fleste bare kan drømme omKatinka har et rykte de fleste bare kan drømme omKatinka har et rykte de fleste bare kan drømme omKatinka har et rykte de fleste bare kan drømme omKatinka har et rykte de fleste bare kan drømme omKatinka har et rykte de fleste bare kan drømme omKatinka har et rykte de fleste bare kan drømme omKatinka har et rykte de fleste bare kan drømme omKatinka har et rykte de fleste bare kan drømme omKatinka har et rykte de fleste bare kan drømme omKatinka har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Skal man lære av sine feil, er det ikke dumt å få vite hvor man bommer. :skriver av erfaring:

PM og prikker er jo alternativer.
Og da tenker jeg ikke ikek, men f.eks. abbonere i stedet for abonnere.

Og ukas rettskrivingsleksjon synes jeg var en fin idé.

Hvem tar forresten på seg å gå med rødpenna gjennom denne tråden?

Gammel 02-10-06, 13:15   #6
Skilpadda
flisespikker

Skilpadda sin avatar

Hvor: Oslo
Blogginnlegg: 675
Skilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Jeg tror ingen av moddene seriøst har ment at vi skal holde på og rette alle mulige skrivefeil vi ser. Åpenbare feil i overskrifter er én ting; å dille rundt med innholdet i alle postene er noe annet. Ingen trenger være redd for at deres skriftlige egenart er truet, tror jeg nok.

Men jeg ville synes det var veldig OK med en litt annen holdning til språk og skrivefeil enn det jeg opplevde på NM. Ikke at jeg mener man skal mase med det overfor folk som ikke er interessert, eller avspore alle diskusjoner hver gang det dukker opp en kommafeil, altså. Men ettersom såpass mange sier at de mer enn gjerne vil få beskjed dersom de gjør feil, så synes jeg det ville være fint å faktisk gi slike beskjeder. Jeg vil i hvert fall veldig gjerne vite det selv når jeg gjør feil, og dersom jeg kan glede og opplyse andre ved å påpeke og rette opp feil (som jeg allerede har sett - jeg går ikke rundt og leter etter feil for å rette dem!), så burde jo det være en vinn-vinn-situasjon for alle parter.

"Ukens rettskrivningsleksjon" var ingen dårlig idé, synes jeg.

Gammel 02-10-06, 13:21   #7
Toffskij
kamerat

Toffskij sin avatar

Blogginnlegg: 694
Toffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Jeg er naturligvis helt enig med Skilpadda. Systematisk korrektur av forumet er selvsagt verken ønskelig eller praktisk mulig. Men overskriftene kommer jeg til å rette i. Særlig hvis de er vanskelige å forstå.

Jeg er naturligvis også helt for at det skal være stuereint å bry seg om godt språk og rettskrivning her inne. Det trengs sånne miljøer! Jeg får fnatt når folk mener kjærlighet til godt språk bare er teit kjepphestrytteri. Jeg elsker Flisespikkeriet.

Opprinnelig lagt inn av Skilpadda, her.

"Ukens rettskrivningsleksjon" var ingen dårlig idé, synes jeg.

Jeg tror jeg har avlevert nærmere én pr. dag i det siste. Men bare på forespørsel, da.

“Do you find it easy to get drunk on words?"
"So easy that, to tell you the truth, I am seldom perfectly sober.”
(Dorothy L. Sayers, Gaudy Night)
Toffskij er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 02-10-06, 13:28   #8
LilleT
Rastløs dagdrømmer

LilleT sin avatar

LilleT har et rykte de fleste bare kan drømme omLilleT har et rykte de fleste bare kan drømme omLilleT har et rykte de fleste bare kan drømme omLilleT har et rykte de fleste bare kan drømme omLilleT har et rykte de fleste bare kan drømme omLilleT har et rykte de fleste bare kan drømme omLilleT har et rykte de fleste bare kan drømme omLilleT har et rykte de fleste bare kan drømme omLilleT har et rykte de fleste bare kan drømme omLilleT har et rykte de fleste bare kan drømme omLilleT har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Nå vet jeg jo at dere modder er fornutige mennesker og helt sikkert ikke driver dette over styr. Jeg føler meg sikker på at dere klarer å fikse dette uten å tråkke noen på tærne.

Men jeg må innrømme at jeg i utgangspunktet ble ganske usikker på hvor seriøst jeg skulle ta denne tråden. Jeg synes det er flott at folk som ikke er perfekte på det skriftlige plan likevel våger seg utpå. Jeg er redd for at dette særlige fokuset på rettskriving vil kunne ekskludere en del ellers fornuftige mennesker.

Gammel 02-10-06, 16:02   #9
Myrsnipa
Pen. Så det så.

Myrsnipa sin avatar

Myrsnipa har et rykte de fleste bare kan drømme omMyrsnipa har et rykte de fleste bare kan drømme omMyrsnipa har et rykte de fleste bare kan drømme omMyrsnipa har et rykte de fleste bare kan drømme omMyrsnipa har et rykte de fleste bare kan drømme omMyrsnipa har et rykte de fleste bare kan drømme omMyrsnipa har et rykte de fleste bare kan drømme omMyrsnipa har et rykte de fleste bare kan drømme omMyrsnipa har et rykte de fleste bare kan drømme omMyrsnipa har et rykte de fleste bare kan drømme omMyrsnipa har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av Skilpadda, her.

Jeg tror ingen av moddene seriøst har ment at vi skal holde på og rette alle mulige skrivefeil vi ser. Åpenbare feil i overskrifter er én ting; å dille rundt med innholdet i alle postene er noe annet. Ingen trenger være redd for at deres skriftlige egenart er truet, tror jeg nok.

Skal det ikke være å her? :grubler:

Myrsnipa er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 02-10-06, 12:52   #10
Ryli
lissom sjarmør

Ryli sin avatar

Ryli er virkelig godt liktRyli er virkelig godt liktRyli er virkelig godt liktRyli er virkelig godt liktRyli er virkelig godt liktRyli er virkelig godt liktRyli er virkelig godt liktRyli er virkelig godt liktRyli er virkelig godt likt
Standard

Opprinnelig lagt inn av LilleTaylor, her.

Når dere kommer til meg på lista deres kan dere skrive følgende i margen:
Feiltasting o.l. som fører til ord som ikke gir mening, kan modereres uten forklaring.
Feiltasting o.l. som fører til ord/setninger med annen betydning enn det som opprinnelig var planen, og som det kan ertes, mobbes og harseleres over må absolutt ikke under noen omstendighet modereres.
Feil som skyldes at jeg har sovet i grammatikktimene på skolen kan modereres, men da krever jeg forklaring.

Blir det for mye å holde styr på? Da slår jeg et slag for flere modder!

Ryli er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 02-10-06, 12:55   #11
My
Semiaktiv

My sin avatar

Hvor: Trondheim
My har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av Ryli, her.

Når dere kommer til meg på lista deres kan dere skrive følgende i margen:
Feiltasting o.l. som fører til ord som ikke gir mening, kan modereres uten forklaring.
Feiltasting o.l. som fører til ord/setninger med annen betydning enn det som opprinnelig var planen, og som det kan ertes, mobbes og harseleres over må absolutt ikke under noen omstendighet modereres.
Feil som skyldes at jeg har sovet i grammatikktimene på skolen kan modereres, men da krever jeg forklaring.

Blir det for mye å holde styr på? Da slår jeg et slag for flere modder!

Jeg henger meg på denne lista!

Gammel 02-10-06, 17:35   #12
Nessie
Erfaren nok

Nessie sin avatar

Hvor: Trøndelag
Blogginnlegg: 351
Nessie har et rykte de fleste bare kan drømme omNessie har et rykte de fleste bare kan drømme omNessie har et rykte de fleste bare kan drømme omNessie har et rykte de fleste bare kan drømme omNessie har et rykte de fleste bare kan drømme omNessie har et rykte de fleste bare kan drømme omNessie har et rykte de fleste bare kan drømme omNessie har et rykte de fleste bare kan drømme omNessie har et rykte de fleste bare kan drømme omNessie har et rykte de fleste bare kan drømme omNessie har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av Hattifnatten, her.

Har begrepet "modde" blitt tatt opp da? Skal man ikke egentlig rette dette også, eller er dette et begrep som er tillatt på norsk?
Jeg anbefaler at overskriften i tråden rettes til: "Moderering av skrivefeil".

*flisespikker*

Var det jeg også lurte på med min litt smily baki her

Enten går det bra, eller så går det over.
Nessie er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 02-10-06, 17:56   #13
Toffskij
kamerat

Toffskij sin avatar

Blogginnlegg: 694
Toffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Nå synes jeg mange tar dette vel alvorlig her. Det er da aldeles ikke snakk om total språkvask av hvert eneste innlegg på dette forumet? Det er snakk om at én modde (Mim) av og til modererer skrivefeil i innlegg. Ingen andre av moddene gjør det, unntatt i overskrifter. Hvis dette er veldig problematisk, ja da får dere vel be Mim slutte med det, da.

Argumentasjon om dysleksi i denne tråden synes jeg er totalt meningsløst. Rettskrivningen er til for å gjøre det enklere for folk. Det er VANSKELIG å skrive på øret. Det er mye enklere å lære seg et regelsett. Og dyslektikerne er pokka nødt til det, for problemet deres er at de har vanskelig for å lese/skrive tegn for tegn. Er det noen som er tjent med at folk flest kan skrive bra, så er det dyslektikerne.

“Do you find it easy to get drunk on words?"
"So easy that, to tell you the truth, I am seldom perfectly sober.”
(Dorothy L. Sayers, Gaudy Night)
Toffskij er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 02-10-06, 18:07   #14
Nessie
Erfaren nok

Nessie sin avatar

Hvor: Trøndelag
Blogginnlegg: 351
Nessie har et rykte de fleste bare kan drømme omNessie har et rykte de fleste bare kan drømme omNessie har et rykte de fleste bare kan drømme omNessie har et rykte de fleste bare kan drømme omNessie har et rykte de fleste bare kan drømme omNessie har et rykte de fleste bare kan drømme omNessie har et rykte de fleste bare kan drømme omNessie har et rykte de fleste bare kan drømme omNessie har et rykte de fleste bare kan drømme omNessie har et rykte de fleste bare kan drømme omNessie har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av Tinetoff, her.

Nå synes jeg mange tar dette vel alvorlig her. Det er da aldeles ikke snakk om total språkvask av hvert eneste innlegg på dette forumet? Det er snakk om at én modde (Mim) av og til modererer skrivefeil i innlegg. Ingen andre av moddene gjør det, unntatt i overskrifter. Hvis dette er veldig problematisk, ja da får dere vel be Mim slutte med det, da.

Argumentasjon om dysleksi i denne tråden synes jeg er totalt meningsløst. Rettskrivningen er til for å gjøre det enklere for folk. Det er VANSKELIG å skrive på øret. Det er mye enklere å lære seg et regelsett. Og dyslektikerne er pokka nødt til det, for problemet deres er at de har vanskelig for å lese/skrive tegn for tegn. Er det noen som er tjent med at folk flest kan skrive bra, så er det dyslektikerne.

Men hvis noen føler det som et "overtramp", så er jo det alvorlig nok?

Jeg har ingen sterke følelser rundt dette. Ser ikke helt poenget med å "modde" det andre skriver, men gidder ikke bry meg så hardt om det blir gjort heller.

Noen ganger ser jeg jo at folk skriver feil, men jeg skjønner da vittelig hva de mener? Ting må ikke være så perfekte for meg.

Enten går det bra, eller så går det over.
Nessie er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 02-10-06, 18:46   #15
Harriet Vane
Epikur

Harriet Vane sin avatar

Blogginnlegg: 440
Harriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Egentlig var hele tråden ment som spøk. Til dels litt intern. Sånn kan det gå. Jeg fikser ikke å lese vaffler. Det var slik det begynte. Og ettersom jeg kan gjøre noe med det, ble jeg maktglad og litt yr!

Jeg kommer, som før nevnt, IKKE til å modde skrivefeil og bruke rødblyanten i folks innlegg i utide. Jeg kommer muligens til å modde bittebittelitt i de sidene jeg føler er "mine", nemlig oppskriftsforumet. Særlig om feilene feks kan medføre matforgiftning eller veldig vond smak.

Jeg er mye jeg ikke får gjort noe med, feks skiltet PRESLEY'S MAT GLEDER i krysset Kirkeveien/Sognsveien. Presley ER mat gleder? Presley er matgleder? Eller tenkte de egentlig å ha et skilt som skulle si noe om at Presleys mat gleder? Eller er det Presleys matgleder? Stedet trenger en panda!

Gammel 02-10-06, 20:49   #16
Jessica
Pauset

Hvor: for mye skog her... vil ut mot havet
Blogginnlegg: 361
Jessica har en fantastisk fremtidJessica har en fantastisk fremtidJessica har en fantastisk fremtidJessica har en fantastisk fremtidJessica har en fantastisk fremtidJessica har en fantastisk fremtidJessica har en fantastisk fremtidJessica har en fantastisk fremtidJessica har en fantastisk fremtidJessica har en fantastisk fremtidJessica har en fantastisk fremtid
Standard

Hvorfor står det masse i litteratur om temaet dysleksi om lav selvfølelse hos mange dyslektikere? Kanskje fordi de stadig blir rettet på og dermed mister gleden ved å kunne skrive noe?

Jessica er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 02-10-06, 21:51   #17
LilleT
Rastløs dagdrømmer

LilleT sin avatar

Standard

ja, da får dere vel be Mim slutte med det, da.

Argumentasjon om dysleksi i denne tråden synes jeg er totalt meningsløst.

Tinetoff: Jeg tok meg den frihet.

Ser at mine to foregående innlegg ble redigert til å bli ett. Jeg har ennå ikke lært meg hvordan jeg siterer flere i samme innlegg, jeg.

Gammel 02-10-06, 19:30   #18
Majsa
Quiet, please

Majsa sin avatar

Hvor: Oslo
Blogginnlegg: 8
Majsa har mye å være stolt avMajsa har mye å være stolt avMajsa har mye å være stolt avMajsa har mye å være stolt avMajsa har mye å være stolt avMajsa har mye å være stolt avMajsa har mye å være stolt avMajsa har mye å være stolt avMajsa har mye å være stolt avMajsa har mye å være stolt avMajsa har mye å være stolt av
Standard

Opprinnelig lagt inn av Blå, her.

Ved hjelp av en rød prikk.

Gammel 02-10-06, 19:32   #19
Plipp
Getting in tune

Plipp sin avatar

Plipp har mye å være stolt avPlipp har mye å være stolt avPlipp har mye å være stolt avPlipp har mye å være stolt avPlipp har mye å være stolt avPlipp har mye å være stolt avPlipp har mye å være stolt avPlipp har mye å være stolt avPlipp har mye å være stolt avPlipp har mye å være stolt avPlipp har mye å være stolt av
Standard

Opprinnelig lagt inn av Majsa, her.

Ved hjelp av en rød prikk.

Nei ,jeg vil ha grønn, grønn, grønn!
(noen som tok hintet?)

Svar

Emneord
klassiker, panda, skrivefeil, unevnelig forum

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum

Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 14:46.