Sv: Trenger vi et landbruk i Norge?
Opprinnelig lagt inn av Katta, her.
Jeg blir litt småkvalm når beløpet til landbrukssubsidier sammenlignes med størrelsen på bistandsbudsjettet.
Men. Jeg tror ikke vi trenger et landbruk i Norge, men jeg tror det er en fordel å ha det. Etter min mening er det imidlertid alt for mye støtte for å opprettholde landbruk nærmest for kosens skyld, man skal liksom ha småbruk liggende spredd rundtomkring, småbruk som egentlig ikke produserer mye til fellesskapet annet enn hygge av å ha kuer beitende i nabolaget og gratis stallplass for bøndenes døtre. (Jada, satt på spissen). Det er et eller annet med disse subsidiene som ikke fremmer et effektivt landbruk. Hvorfor skal vi opprettholde så mange små som ikke greier å lage seg et nisjeprodukt å leve av? Selvfølgelig bør vi ha en viss kornproduksjon etc på egen jord, men det finnes grenser for hvor mange små enheter man trenger. Tenker jeg.
Det var ikke det jeg gjorde!
Deromot så antydet jeg at de fleste nordmenn ville beholdt de 20 lappene om de kom fra bistand også.
Når det kommer til nisjer så er det like dumt å si som at jeg skulle sagt at du skulle tatt deg jobb i kassa på Rema om du ikke var fornøyd med lønna.
Det er ikke sånn at et bærekraftig landbruk skapes gjennom små nisjeprodukter. Ei heller er slike produkter spesielt lønnsomme.
Når det kommer til strukturrasjonalisering så er tallene ganske klare:
Sitat:
Fleire dyr per bedrift
Sidan 1999 har talet på mjølkekyr gått ned med over 30 prosent til 238 000. Talet på ammekyr er derimot nesten dobla på elleve år, og nådde 70 000 i 2010. Gjennomsnittleg buskapsstorleik auka i same perioden frå 14 til 21 for mjølkekyr og frå 7 til 14 for ammekyr.
Talet på alssvin var knapt 98 000 i 2010, og har endra seg lite på elleve år. I same perioden har buskapsstorleiken auka frå 27 til 66. For slaktesvin har det vore ein auke i buskapsstorleiken frå 72 til 210, og talet på slaktesvin har auka med 18 prosent til 752 900 i 2010.
I 2010 var det 36 000 færre sauer over eitt år enn i 1999, medan buskapsstorleiken har auka med nesten 50 prosent i same perioden. Eit gjennomsnittleg sauebruk hadde 63 sauer i 2010, mot 42 dyr i 1999.