|
|||||||
| Fest og høytid Et forum for å diskutere praktiske forberedelser knyttet til jubileer, bryllup, konfirmasjon, bar mitzva, ramadan, dåp og navnefest, mm. |
![]() |
|
|
Trådverktøy | Visningsmåter |
|
|
#21 |
|
har tatt seg sammen
|
Sv: Er dette en ok ide? (konfirmant, bunad, arv)Som født inn i en bunadsfamilie hadde jeg fortsatt en stor jentebunad ved konfirmasjonen. Min egen nye fikk jeg til lillesøsters konfirmasjon, da hun trengte bunad og jeg selv var ferdig utvokst. Den passer fortsatt.
|
|
|
#22 |
|
Bør lage seg en tittel selv
Medlem siden: Jul 2009
Hvor: Sunnmøre!
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
Sv: Er dette en ok ide? (konfirmant, bunad, arv)Jeg er også født inn i en bunadsfamilie, men på en tid da bunader kunne fås med godt sømmon. Min mor broderte den, min tante monterte den, og ja, hun satte av så mye stoff i bredden og høyden at der er mye å gå på for å sy den ut, siden jeg jo var en spinkel fjortenåring da jeg fikk den.
|
|
|
#23 |
|
Erfaren
Medlem siden: May 2011
Hvor: Østlandet
![]() ![]() ![]() |
Sv: Er dette en ok ide? (konfirmant, bunad, arv)Vedlig bra plan - mye morsommere med en arvet bunad enn en ny! |
|
|
|
|
|
#24 |
|
På vei
Medlem siden: Sep 2006
Sv: Er dette en ok ide? (konfirmant, bunad, arv)
Akkurat slik holder jeg på å gjøre det. Storesøster fikk bunad som 9-åring, og planen er at bunaden skal "vokse" med henne slik at hun kan bruke den til konfirmasjonen og forhåpentligvis enda et par år. Og i disse dager holder min mor på å sy bunad til Neststørstesøster. Så får de heller få voksenbunad noe senere enn konfirmasjonsalder. De har forskjellige bunader, og jeg ser at det nok er lettere å la enkelte bunader "vokse" med barnet enn andre bunader. Sist redigert av ElinM : 12-05-11 kl 14:05. |
|
|
|
|
|
#25 |
|
ej ikke møjkets heije
|
Sv: Er dette en ok ide? (konfirmant, bunad, arv)Jeg har alltid vært av den sentimentale typen. Jeg ville blitt veldig glad for en arvet bunad sydd av min egen bestemor også da jeg stod til konfirmasjon.
|
|
|
|
#26 |
|
⭐️⭐️⭐️
|
Sv: Er dette en ok ide? (konfirmant, bunad, arv)Tanken er god syns jeg, men jeg er litt skeptisk til hvordan det vil løses i praksis den perioden dere begge skal bruke bunaden om hverandre.
|
|
|
#27 |
|
Medlem siden: Mar 2009
Sv: Er dette en ok ide? (konfirmant, bunad, arv)Jeg ville også latt datteren arve bunaden, men ikke med noen klausul om at du skal ha bruksrett. Arver hun den, er det hennes bunad som hun får bruke når hun vil. |
|
|
|
|
|
#28 |
|
Jordbærpiken
Medlem siden: Sep 2007
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
Slik gjorde jeg det da min datter fikk overta min. Da ble den hennes, og jeg låner evnt kun hvis hun ikke vil ha den på selv. |
|
|
|
|
|
#29 |
|
Passiv
|
Sv: Er dette en ok ide? (konfirmant, bunad, arv)Jeg arvet også min etter mamma, med sølv og det hele, og den var min til fri benyttelse fra den dagen jeg fikk den i hende. |
|
|
|
#30 |
|
godtemonster
Medlem siden: Feb 2007
Sv: Er dette en ok ide?? (konfirmant, bunad, arv)Veldig god ide. Selv har jeg overlatt min bunad til min niese som skal konfirmeres i år. Den var delvis brodert av min mor og min tante som er død (og jeg har brodert litt på den selv og), og det er min tantes datter som skal sy den om. Jeg kommer aldri til å få den på meg igjen, og jeg synes det er en mye finere skjebne for bunaden min enn om den hadde blitt hengende i skapet. Og det blir jo også mye historie knyttet til den med alle disse mor/datter/søster/tante-hendene som har jobbet med den opp gjennom åra. Men hun får nytt sølv, slik at jeg kan beholde noe av det jeg fikk til konfirmasjonen selv. Jeg skal få meg ny bunad. |
|
|
|
|
|
#31 |
|
Hekta
Medlem siden: Oct 2006
Hvor: Indre Østlandet
Sv: Er dette en ok ide? (konfirmant, bunad, arv)Min eldste fikk oldemoren sin bunad til konfirmasjonen, og hun er så stolt over den atte. Det er noe spesielt å arve en bunad, så vi er veldig glad for at hun arvet den. Og det er ikke fordi vi da sparte 40 000 kr, men fordi det er veldig hyggelig å se jenta i min bestemors bunad.
|
|
|
#32 |
|
Tja...
Medlem siden: Dec 2006
Sv: Er dette en ok ide? (konfirmant, bunad, arv)Sikkert lurt å høre om hun er enig.
|
|
|
|
#33 |
|
|
Enig med Lhi-Mhy. |
|
|
|
|
|
#34 |
|
Må man ha en tittel?
Medlem siden: Oct 2006
Hvor: Trondheim
Det var hennes forslag at vi kan dele på den, om det blir så hun skal ha den i konfirmasjonen, så vi får se. Akkurat den biten tar vi som det kommer. Jeg mistenker vel sterkt at jeg ikke får den på meg i så mange år fremover.
|
|
|
#35 |
|
Gullfisk
Medlem siden: Feb 2007
Hvor: Bøgda
Sv: Er dette en ok ide?? (konfirmant, bunad, arv)Å arve bunad må da være fantastisk. Jeg kommer fra en familie der foreldregenerasjonen brukte klærne til de raknet i sømmene, og da ble de klippet opp og sydd barneklær av, så det er skrekkelig lite arveklær å snakke om.
|
|
![]() |
|
|