Sv: Baby Led Weaning-metoden
Her får frøkna fast føde tre ganger om dagen: Lunsj, middag og kvelds. Vi startet fosiktig med grøt, men oppdaget raskt at hun liker brødbiter best. Hun får brød (uten skorpe) med pålegg som: leverpostei, banan eller prim med jern i. Hun spiser av og til det vi har til middag og hun liker ikke finmoset mat så jeg må passe på å ikke mose for mye. De gangene hun får ferdigkjøpt mat i glass kjøper jeg et som er for litt eldre barn.
Når det gjelder denne metoden som du nevner så innebærer det at barnet skal få ta maten selv, problemet her er at frøkna ikke klarer det med finmotorikken. Hun klemmer det bare i håndflaten og putter hele knyttneven i munnen. Det går ganske dårlig, så jeg må mate henne, men hun får lov å kjenne på maten og styre litt med den.
Nå gjelder tilvenning av matsorter så var jeg mer nøye helt i starten når hun fikk smaksprøver enn nå. Jeg følger med på bleiene og dersom avføringen virker rar eller uteblir stopper jeg opp og gir mer mm. I starten kunne ikke vesla spise havre, men det kan hun nå. Vi har ikke allergi i familien og har heller ikke eksembarn så vi slipper å tenke på det.
Et tips for å få i gutten din grøt: Bruk fruktmos som topping. Det gjør jeg. Lager nøytral grøt, altså uten tilsatt frukt og har fruktmos på toppen. Det går rett ned her. Vi har nå begynt på fullkornsgrøt og den er litt grovere i konsistensen enn de andre vi har brukt, hun er jo straks 8 mnd. Min erfaring også er at de grøtene som er tilsatt mme er litt søtere. Vi har oftest brukt hipp sin grøt her i huset.