|
Generell diskusjon Forum for generell diskusjon av temaer som ikke passer inn under andre kategorier. |
![]() |
|
Trådverktøy | Visningsmåter |
|
![]() |
#1 |
flisespikker
|
![]() Sv: Hva synes dere om å velge kirken på grunn av tradisjon?
Jeg vet ikke om forskjellen på 16 og 18 er så stor at det egentlig spiller noen vesentlig rolle her. Livssyn er uansett noe som de fleste utvikler i løpet av livet, jeg tviler på at de fleste mener akkurat det samme når de blir 30 eller 60 som da de var 18.
![]() |
#2 |
Semiaktiv
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Trondheim
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
-når det gjelder å velge noe kun fordi vennene gjør det?
![]() |
#3 |
flisespikker
|
Jeg tror ikke jeg misforstod deg, jeg skjønte at du mente de fleste er mer i stand til å ta et selvstendig valg når de er 18 enn når de er 15-16. Det er jeg jo enig i. Men man vil jo være enda mer i stand til å ta et selvstendig valg jo eldre man blir, og det valget man ender opp med, vil også endre seg etter hvert som man blir eldre, noe som også ville skjedd dersom valget var "helt selvstendig" hele tiden.
![]() |
#4 |
Semiaktiv
![]() Sv: Hva synes dere om å velge kirken på grunn av tradisjon?Joda, men i det minste er valget grunnlagt på eget, og ikke venners valg. Men hva valget er grunnlagt på er kanskje ikke så viktig, hvis det likevel endres.
![]() |
#5 |
Semiaktiv
Det er sant, du har et godt poeng. Etter at "stadfeste dåpsløfte"-formålet ble fjernet fra konfirmasjonen (og det er faktisk ganske lenge siden) står den i grunn i en særstilling i forhold til de andre seremoniene. Det er jo ikke et sakramente. For de fleste er det vel selve den avsluttende gudstjenesten med forbønn som er selve "konfirmasjonen", og hvis man ikke deltar på den blir man (i det minste i gamle tanters øyne) heller ikke konfirmert, og fortjener dermed ikke selskap og presanger
![]() |
#6 |
Erfaren nok
|
Jeg vet iallefall at JEG ville tatt en annerledes avgjørelse om jeg var 18 da jeg konfirmerte meg, enn da jeg var 15. Uten tvil.
![]() |
|
|