Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Generell diskusjon

Legalisering av narkotika?

Generell diskusjon Forum for generell diskusjon av temaer som ikke passer inn under andre kategorier.

Se resultatene: Bør narkotika legaliseres?
Ja, narkotika bør legaliseres og selges fritt 1 0,97%
Nei, men det bør kunne gis narkomane på resept 16 15,53%
Nei, narkotika bør overhodet ikke legaliseres 61 59,22%
Har ikke gjort meg opp en mening/ser argumenter både for og mot 10 9,71%
Bruk av all narkotika bør legaliseres 0 0%
Noen former for narkotika bør legaliseres, både salg og bruk 6 5,83%
Bruk av noen former for narkotika bør legaliseres 9 8,74%
Deltakere: 103. Du kan ikke stemme på denne undersøkelsen

Svar

Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 06-03-07, 23:43   #101
turi
representert

Medlem siden: Oct 2006
turi er et glitrende lys på stjernehimmelenturi er et glitrende lys på stjernehimmelenturi er et glitrende lys på stjernehimmelenturi er et glitrende lys på stjernehimmelenturi er et glitrende lys på stjernehimmelenturi er et glitrende lys på stjernehimmelenturi er et glitrende lys på stjernehimmelenturi er et glitrende lys på stjernehimmelenturi er et glitrende lys på stjernehimmelenturi er et glitrende lys på stjernehimmelen
Standard

Sv: Legalisering av narkotika?

Opprinnelig lagt inn av Sitron, her.

Sikkert på apotekene.

Eller kanskje de vil ha dør til dør aksjoner for å tvinge folk til å kjøpe, nesten som mokkmokks dørlenkeselger.

Tror du de tvinger andre narkotiske midler på ungdommen idag?

Og om narkotika blir legalisert, så kommer vel ikke alle typer narkotika til å bli solgt på apotek "hei, skulle hatt noen dl m ghb jeg...snart helg vettu..."

Eller tenker dere reseptbelagt? og hva skulle vært grunnlaget for en sånn resept? Da må det være att de alledre er narkomane,ellers så skjønner ikke jeg.

turi er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 06-03-07, 23:49   #102
Sitron
Absolut ateist

Sitron sin avatar

Medlem siden: Sep 2006
Blogginnlegg: 48
Sitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Rart at du diskuterer her så lite som du har tenkt gjennom ting.

Gammel 06-03-07, 23:54   #103
SpetakkelRandi
Møllspist fletthurpe

SpetakkelRandi sin avatar

Medlem siden: Nov 2006
Hvor: Storybrooke
Blogginnlegg: 16
SpetakkelRandi har mye å være stolt avSpetakkelRandi har mye å være stolt avSpetakkelRandi har mye å være stolt avSpetakkelRandi har mye å være stolt avSpetakkelRandi har mye å være stolt avSpetakkelRandi har mye å være stolt avSpetakkelRandi har mye å være stolt avSpetakkelRandi har mye å være stolt avSpetakkelRandi har mye å være stolt avSpetakkelRandi har mye å være stolt avSpetakkelRandi har mye å være stolt av
Standard

Nei jeg syns egentlig ikke det. jeg krysset av på har ikke gjort meg opp en mening. jeg heller mere mot nei, men grunnen til at jeg ikke vet helt er at jeg syns kanskje hasj bør legaliseres, da det er som alkohol. Det er kanskje lettere å bli avhengig, men det er da ikke værre enn skader alkohol kan gjøre.

Men jeg er i mot all narkotika, så det er et vanskelig dilemma.

SpetakkelRandi er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 06-03-07, 23:56   #104
Mams
er grønn og fin.

Mams sin avatar

Hvor: Akershus
Blogginnlegg: 8
Mams har en fantastisk fremtidMams har en fantastisk fremtidMams har en fantastisk fremtidMams har en fantastisk fremtidMams har en fantastisk fremtidMams har en fantastisk fremtidMams har en fantastisk fremtidMams har en fantastisk fremtidMams har en fantastisk fremtidMams har en fantastisk fremtidMams har en fantastisk fremtid
Standard

Hasj har bivirkninger, det kan man ikke komme unna.
Alle som prøver hasj ender ikke som narkomane eller går over til andre stoffer, noen holder seg til hasjrøyking.
Men mange begynner med en "uskyldig" lek med hasj og går videre derfra.

Det er heller ikke til å komme bort fra at alkohol også fører til en del dritt, men å bruke det som argumentasjon for å legalisere hasj er for meg helt bak mål.
Siden alkohol fører med seg dritt kan vi like gjerne legaliserer ting som stiller på noegenlunde samme nivå.............
Den logikken klarer jeg ikke å skjønne, dum som jeg er.

Tror nok ikke man helt har oversikt over hvilke konsekvenser hasj egentlig kan få. Dessverre drukner argumentasjone litt i at det kan fære til tyngre misbruk.
Det hadde vært mye bedre om de kom på banen med argumentasjon som gikk direkte på bruken av hasj og ikke hvilke stofer man kan komme til å bruke som en direkte følge av flørtingen med hasj.
For igjen, hasj er ikke så uskyldig som man vil ha det til.

Men, det er et men her.
Hasj har vist seg å være smertelindrende,( eller er det Mariuhana) i slike tilfeller er jeg for at man skulle få det på resept.
Men det må foreligge en diagnose hvor man vet det er belegg for at det er smertelindrende og det skal IKKE kunne skrives ut av hvem som helst. Kun av spesialister og kun etter at andre smertelindringer har blitt prøvd.
For her mener jeg at Morfin ikke er det spor bedre.
Mange er i dag narkomane pga uforsiktighet med bruk av Morfin.

Gammel 06-03-07, 23:57   #105
turi
representert

turi er et glitrende lys på stjernehimmelenturi er et glitrende lys på stjernehimmelenturi er et glitrende lys på stjernehimmelenturi er et glitrende lys på stjernehimmelenturi er et glitrende lys på stjernehimmelenturi er et glitrende lys på stjernehimmelenturi er et glitrende lys på stjernehimmelenturi er et glitrende lys på stjernehimmelenturi er et glitrende lys på stjernehimmelenturi er et glitrende lys på stjernehimmelen
Standard

Det er det vel ikke. Hasj er ikke farligere enn alkohol. De har begge negative og positive effekter på hver sine områder.

Hva er den positive effekten av hasj?

Gammel 07-03-07, 00:01   #106
Pippilotta
Passiv

Standard

Opprinnelig lagt inn av turi, her.

Hva er den positive effekten av hasj?

Den kan være smertelindrende.

Svar med sitat
Gammel 07-03-07, 00:04   #107
turi
representert

Standard

Rart at du diskuterer her så lite som du har tenkt gjennom ting.

fortell, eller er det bare litt festligt å slenge ut spydige kommentarer litt her og der?

Syns dette er en veldig seriøs diskusjon, og angrer litt på att jeg ble så irritert att jeg gikk ned til ditt nivå av diskusjon. Det må jeg bare beklage.

Men jeg er altså imot all narkotika, uansett hvor positiv effekt den har for noen. Skulle jeg bevege meg litt bort fra det sporet må det være de med voldsomme smerter/kvalme som blir bedre av å røyke seg. Altså til medisinsk bruk.

Jeg er veldig for holdningskapende voksne, som ikke bruker narkotika.

Og jeg tror at om det blir legalisert enten hasj eller hasj og annen narkotika så går vi en veldig trist fremtid i møte.

Jeg tror ungdom prøver narkotika nå fordi det er tøft m noe som er ulovlig, men jeg tror de kommer til å prøve det om det blir legalisert å, for rusen er den samme og det kommer de til å vite uansett. og den 2. og 3. osv gangen de prøver narkotika da er det ikke for spenningens skyld, men for rusens.

Sist redigert av turi : 07-03-07 kl 00:11.
Gammel 07-03-07, 00:12   #108
Fluke
Bør lage seg en tittel selv

Fluke sin avatar

Hvor: Rogaland
Blogginnlegg: 1
Fluke har et rykte de fleste bare kan drømme omFluke har et rykte de fleste bare kan drømme omFluke har et rykte de fleste bare kan drømme omFluke har et rykte de fleste bare kan drømme omFluke har et rykte de fleste bare kan drømme omFluke har et rykte de fleste bare kan drømme omFluke har et rykte de fleste bare kan drømme omFluke har et rykte de fleste bare kan drømme omFluke har et rykte de fleste bare kan drømme omFluke har et rykte de fleste bare kan drømme omFluke har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av Mams, her.

Tror nok ikke man helt har oversikt over hvilke konsekvenser hasj egentlig kan få. Dessverre drukner argumentasjone litt i at det kan fære til tyngre misbruk.
Det hadde vært mye bedre om de kom på banen med argumentasjon som gikk direkte på bruken av hasj og ikke hvilke stofer man kan komme til å bruke som en direkte følge av flørtingen med hasj.

Dette er jeg helt enig med deg i.

Gammel 07-03-07, 00:15   #109
turi
representert

Standard

Hasj har bivirkninger, det kan man ikke komme unna.
Alle som prøver hasj ender ikke som narkomane eller går over til andre stoffer, noen holder seg til hasjrøyking.
Men mange begynner med en "uskyldig" lek med hasj og går videre derfra.

Det er heller ikke til å komme bort fra at alkohol også fører til en del dritt, men å bruke det som argumentasjon for å legalisere hasj er for meg helt bak mål.
Siden alkohol fører med seg dritt kan vi like gjerne legaliserer ting som stiller på noegenlunde samme nivå.............

For igjen, hasj er ikke så uskyldig som man vil ha det til.

Men, det er et men her.
Hasj har vist seg å være smertelindrende,( eller er det Mariuhana) i slike tilfeller er jeg for at man skulle få det på resept.
Men det må foreligge en diagnose hvor man vet det er belegg for at det er smertelindrende og det skal IKKE kunne skrives ut av hvem som helst. Kun av spesialister og kun etter at andre smertelindringer har blitt prøvd.
For her mener jeg at Morfin ikke er det spor bedre.
Mange er i dag narkomane pga uforsiktighet med bruk av Morfin.

Og her bare sier du alt!! Flott innlegg!!!

Gammel 07-03-07, 00:27   #110
Note
Superduperaktiv

Note sin avatar

Medlem siden: Jan 2007
Note er populærNote er populærNote er populærNote er populærNote er populærNote er populær
Standard

Siden de fleste i dette landet er for en ganske restriktiv holdning til rusmidler i det hele tatt, og siden vi, som stat, har kjørt massive kampanjer til millioner av kroner for å skape holdningsendringer i forhold til rusbruk, ville det være idiotisk å innføre enda et rusmiddel.

For det første inneholder cannabis alt det giftige (ikke nikotin) vi finner i tobakken, men det er langt større konsentrasjon av kreftfremkallende stoffer som benzoapyren og benzantracen.
Når man så plusser på psykiatriske forstyrrelser og fare for avhengighet, så synes jeg ikke valget er så veldig vanskelig.

Tåpelige argumenter om at cannabis er innfallsporten til hardere stoffer holder selvsagt ikke mål. Kontakten med det illegale markedet ville jo falle bort, dersom det ble lovlig.

Note er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 07-03-07, 01:22   #111
My
Semiaktiv

My sin avatar

Hvor: Trondheim
My har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Dette er jeg enig i. Dessuten synes jeg det er litt pussig, når det stadig vekk blir strengere og strengere lover ang sigarettrøyking så skal det plutselig gå andre veien med hasjrøyking ...

Det blir dessuten feil å sammenligne med alkohol synes jeg, siden alkohol ikke brukes kun for å ruse seg eller slappe av. Det er et næringsmiddel, en drikk man bruker til mat som en del av et måltid. For smakens skyld. Si hva du vil, men alkoholfri rødvin smaker aldri like godt som rødvin med alkohol. Og ingen bruker hasj eller andre narkotiske stoffer som en del av et måltid. Det brukes kun med rusen som formål (hvis man ser bort fra medisinsk bruk), og er derfor ikke like vanskelig å forby.

Gammel 07-03-07, 02:07   #112
Note
Superduperaktiv

Note sin avatar

Medlem siden: Jan 2007
Note er populærNote er populærNote er populærNote er populærNote er populærNote er populær
Standard

Ha! Har du ikke hørt om hasjkaker.

Note er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 07-03-07, 07:04   #113
My
Semiaktiv

My sin avatar

My har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av Note, her.

Ha! Har du ikke hørt om hasjkaker.

Ja det er jo noe man spiser utelukkende på grunn av smaken. På samme måte som spritgele.

Gammel 07-03-07, 08:50   #114
Sitron
Absolut ateist

Sitron sin avatar

Sitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Alkohol et næringsmiddel? Trenger man alkohol? Nei.

Gammel 07-03-07, 09:01   #115
My
Semiaktiv

My sin avatar

Standard

Man trenger det ikke noe mer enn man trenger kaffe, te, brunost, karamellpudding eller røykelaks. Det er en del av matkulturen som alle andre næringsmiddel.

Gammel 07-03-07, 09:06   #116
Sitron
Absolut ateist

Sitron sin avatar

Standard

Og hasj er en del av kulturen flere steder, likeså er f.eks. Khat, men jeg ville da aldri finne på å kalle det et næringsmiddel. For mange er røyk en nødvendighet for å avslutte et godt måltid. Næringsmiddel? Neppe.

Gammel 07-03-07, 09:11   #117
Irma
Ekvilist

Irma sin avatar

Blogginnlegg: 25
Irma har et rykte de fleste bare kan drømme omIrma har et rykte de fleste bare kan drømme omIrma har et rykte de fleste bare kan drømme omIrma har et rykte de fleste bare kan drømme omIrma har et rykte de fleste bare kan drømme omIrma har et rykte de fleste bare kan drømme omIrma har et rykte de fleste bare kan drømme omIrma har et rykte de fleste bare kan drømme omIrma har et rykte de fleste bare kan drømme omIrma har et rykte de fleste bare kan drømme omIrma har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av Benzo, her.

Tja, om alle narkomane starter med alkohol, er jeg litt usikker på. Mange ungdommer starter rett på dop, være seg hasj eller piller i en eller annen form. I noen ungdomsmiljøer er "ettermiddagspartyer" ganske vanlig. De popper et par piller, har det kult og drar hjem til avtalt tid. Hjemme sitter foreldrene og synes de har så kjekk ungdom, de holder til og med innetidene.
En liten avsporing.

Dette er også min erfaring. (Du glemte benzo. )

Min opplevelse er ikke som flere nevner at de som er i mot legalisering har som hovedargument at hasj fører rett til narkotika. Det er flere argumenter enn dette som framsettes, og som er viktigere.

Etter å ha jobbet noen år med rusavhengige (alt fra alkohol, piller/benzodiasepiner, hasj, amfetamin, "partydop", heroin osv. + metadon som reseptbelagt er lovlig) er de tilbakemeldingene jeg får om bivirkninger og avhengighet av hasj (og amfetamin) noe av det verste. Folk som har gått på heroin i ørten år og som har klart å slutte, sier at de ikke klarer å kvitte seg med "hasjdritten". Dette har gjort stort inntrykk på meg. Folk har injesert heroin i årevis, men klarer altså ikke slutte med hasj (og benzo). Ungdom som har brukt hasj en stund har sagt til meg "Du skulle bare visst hvor mange det er som bruker hasj i ungdomsmiljøet her i XXX, du hadde blitt sjokkert! Det er så skummelt at jeg nesten ikke tør tenke på det, særlig etter å ha erfart bivirkningene av hasjen selv". Mange av de jeg har møtt som bruker hasj blir tiltaksløse, gir faen, sover dårlig (og forsøker å medisinere søvnvanskene med hasj, slik at problemene blir enda større), får store psykiske problemer og går inn i psykoser (noen får også diagnosen schizofreni uten at vi helt vet høna/egget ifht hasj/scizofreni). Alkohol er farlig, men jeg synes ikke jeg helt ser de samme konsekvensene i møte folk som bruker hasj. Hasjen opplever jeg som mer psykisk skadelig, og jeg opplever at brukerne påvirkes i stor grad når de ikke ruser seg også. (Da særlig i ungdoms- og begynnerfasen.) Følgene blir gjerne større i ung alder, i og med at man som følge av bivirkningene f.eks dropper ut av skole - også eskalerer problemet videre. Det samme synes jeg ikke at jeg i like stor grad ser blant ungdom som drikker en del, der synes jeg ofte fysiske skader kommer i høyere alder - og de psykiske problemene blir ikke så raskt alvorlige. (Svært mange bruker rus som selvmedisinering, så da er psykisk utgangspunkt forskjellig - så man kan ikke uten videre sammenligne.) Dette er ikke ment som bagatellisering av alkohol, jeg vet og har sett at alkohol også er svært farlig og skadelig.

Dere får gjerne slå hverandre i hodet med argumenter og synsing, men dette er min erfaring ut i fra hva de jeg har hatt mye kontakt med har fortalt meg.

Gammel 07-03-07, 09:13   #118
Sitron
Absolut ateist

Sitron sin avatar

Standard

Og hvorfor klarer de ikke kutte hasj? Fordi det er nikotin i den når de røyker. Og hva er vanskeligst å kutte av nikotin og heroin? Nikotin. Ergo er det ikke hasjen som er vanskelig å kutte, men røyken.

Gammel 07-03-07, 09:18   #119
Irma
Ekvilist

Irma sin avatar

Blogginnlegg: 25
Irma har et rykte de fleste bare kan drømme omIrma har et rykte de fleste bare kan drømme omIrma har et rykte de fleste bare kan drømme omIrma har et rykte de fleste bare kan drømme omIrma har et rykte de fleste bare kan drømme omIrma har et rykte de fleste bare kan drømme omIrma har et rykte de fleste bare kan drømme omIrma har et rykte de fleste bare kan drømme omIrma har et rykte de fleste bare kan drømme omIrma har et rykte de fleste bare kan drømme omIrma har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Og hvorfor klarer de ikke kutte hasj? Fordi det er nikotin i den når de røyker. Og hva er vanskeligst å kutte av nikotin og heroin? Nikotin. Ergo er det ikke hasjen som er vanskelig å kutte, men røyken.

Nei, jeg tror ikke nikotinen er årsaken til hasjavhengigheten. Jeg er ingen rusekspert, men ut i fra det jeg kan vil jeg tro at THC som påvirker lystsenteret i hjernen er en viktig årsak.

Sitat:

"Delta-1 Tetrahydrocannabinol" kalles den kjemiske giften som finnes i cannabisstoffene. Vi forkorter navnet ofte til THC. Denne rusgiften er det som gir selve rusen, avhengigheten og sløvheten. Rusvirkningen er avhengig av hvor stor konsentrasjonen av THC er. De medisinske og psykiske skadene er også knyttet til konsentrasjonen av THC. Hasj har ca. 4 – 10% THC, mens marihuana har ca. 1 – 5% THC. Hasjen blir ofte røykt blandet med tobakk , mens marihuana derimot blir røykt i ren form, begge røykes i sigaretter eller piper.

Gammel 07-03-07, 09:21   #120
Sitron
Absolut ateist

Sitron sin avatar

Standard

Og så?

Svar

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum

Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 13:13.