Sv: [Hage] Hagearbeidstråden vår/sommer 2011
Mei: Det spørs hvilken type klematis du har om det går bra eller. Det finnes tre kategorier, én som bare skyter skudd fra fjorårets (tilsynelatende) døde grener, én som skyter fra bunn og én som gjør begge deler. Det er litt forskjell på hvordan disse skal klippes ned, den som skyter fra bunn skal naturlig nok klippes helt ned. Jeg satte en Montana i fjor - den hadde jeg i gamlehuset og den ble helt fantastisk. Den er av typen som skyter på gamle skudd. Naboen synes den var helt heslig, helt til den plutselig kom om våren. Den var helt dekket av blomster, og resten av sommeren hadde den nydelig, grønt bladverk.
Den jeg satte her har nok ikke klart seg, for på denne tiden var det blomstring på den gamle, og her er det ikke antydning. Jeg må være flinkere til å dekke til røttene, klematis er vare på at ikke røttene skal stå i direkte sol.
Anne C: Spent på om tujaene dine klarer seg, de er ganske store allerede og beregnet til å bli store trær på mange meter, så de behøver bra med næringstilgang. Hilsen *borpåtomtmed100tujaplanter* - o skrekk.
|