Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Fritid og hobby > Fest og høytid

17. mai - en viktig dag?

Fest og høytid Et forum for å diskutere praktiske forberedelser knyttet til jubileer, bryllup, konfirmasjon, bar mitzva, ramadan, dåp og navnefest, mm.

Svar

Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 29-04-11, 11:14   #21
Nessie
Erfaren nok

Nessie sin avatar

Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Trøndelag
Blogginnlegg: 351
Nessie har et rykte de fleste bare kan drømme omNessie har et rykte de fleste bare kan drømme omNessie har et rykte de fleste bare kan drømme omNessie har et rykte de fleste bare kan drømme omNessie har et rykte de fleste bare kan drømme omNessie har et rykte de fleste bare kan drømme omNessie har et rykte de fleste bare kan drømme omNessie har et rykte de fleste bare kan drømme omNessie har et rykte de fleste bare kan drømme omNessie har et rykte de fleste bare kan drømme omNessie har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: 17. mai - en viktig dag?

Jeg og mannen hadde nok glatt droppa 17.mai feiring, men jeg vet at det er viktig for mine barn, særlig H. Jeg kunne fint feiret på hytta liksom. Men samtidig er det jo en tradisjonsfeiring her i bygda som er ganske grei, og ikke så veldig "pesete".

Enten går det bra, eller så går det over.
Nessie er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 29-04-11, 11:17   #22
Nip
Bør lage seg en tittel selv

Medlem siden: Oct 2010
Nip imponerer mange og er sikkert smartNip imponerer mange og er sikkert smartNip imponerer mange og er sikkert smartNip imponerer mange og er sikkert smartNip imponerer mange og er sikkert smartNip imponerer mange og er sikkert smartNip imponerer mange og er sikkert smart
Standard

Opprinnelig lagt inn av Snippa, her.

Beklager ordbruken, men det syntes jeg hørtes ut som en særdeles dum ide når man har barn i den alderen du har. Greit nok at han sier at fisketur er greit, og at tog er kjedelig. Men 7-åringer tenker sjelden konsekvens av avgjørelser. Alle i klassen skal dit, alle snakker om det før dagen og forbereder seg på skolen, og alle snakker om 17. mai på skolen etterpå. Hvis dere har langfri med fri lørdag, søndag og mandag kan dere vel fiske da, og la gutten delta på 17. mai tirsdag?

Ja, jeg har vært inne på tanken, men kan det ikke hende han ikke er så veldig glad i det?

Han blir jo ofte bedt i bursdager i helger han skal til pappan sin, han sier også da at han heller vil til pappan sin, dette er jo også noe som alle gutta i klassen er med på, virker ikke som han bryr seg en døyt om det i det hele tatt... Fotballturnering som kommer til helgen var tydlig viktig for han å delta på nå til helgen, så da var det viktigere enn pappahelg.

Ja, vi må ikke reise bort i det hele tatt heller, vi gjør turer ofte vi.

Nip er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 29-04-11, 11:20   #23
Erica
Hekta

Erica sin avatar

Medlem siden: Oct 2006
Hvor: Indre Østlandet
Erica er kulere enn de flesteErica er kulere enn de flesteErica er kulere enn de flesteErica er kulere enn de flesteErica er kulere enn de flesteErica er kulere enn de flesteErica er kulere enn de flesteErica er kulere enn de flesteErica er kulere enn de flesteErica er kulere enn de flesteErica er kulere enn de fleste
Standard

Jeg føler litt forpliktelse på at barna skal gå i tog, selv om ingen av dem egentlig er noe glad i det, og jeg ikke er så begeistret for opplegget selv heller. Derfor går vi i tog, selv om jeg personlig gjerne hadde gjort noe annet.

Gammel 29-04-11, 11:21   #24
Skremmern
Ringskrømt

Skremmern sin avatar

Hvor: Øst
Blogginnlegg: 3
Skremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Akkurat i år skal jeg jobbe, så jeg gir beng.

Gammel 29-04-11, 11:22   #25
Divine
Textrovert

Divine sin avatar

Blogginnlegg: 251
Divine har et rykte de fleste bare kan drømme omDivine har et rykte de fleste bare kan drømme omDivine har et rykte de fleste bare kan drømme omDivine har et rykte de fleste bare kan drømme omDivine har et rykte de fleste bare kan drømme omDivine har et rykte de fleste bare kan drømme omDivine har et rykte de fleste bare kan drømme omDivine har et rykte de fleste bare kan drømme omDivine har et rykte de fleste bare kan drømme omDivine har et rykte de fleste bare kan drømme omDivine har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Vi skal ha langhelg i England og kommer tilbake på kvelden 17. mai. Vi har feiret 17. mai der vi bor nå i 10 år, men vi voksne synes ikke er så veldig stas, syttenåringen feirer ikke i det hele tatt og åtteåringen liker ikke folkemengder, høy musikk og annen støy, så han har aldri kost seg på 17.mai. Derfor fant vi ut at vi like gjerne kunne reise bort. Hadde 17. mai vært stor stas for barna mine, ville jeg ha prøvd å unngå å reise bort, men siden ingen i familien ser ut til å glede seg nevneverdig over å feire en "standard" 17.mai, velger vi heller å gjøre noe morsomt.

Ikke la det aller beste bli det godes fiende
Divine er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 29-04-11, 11:24   #26
Nip

Nip imponerer mange og er sikkert smartNip imponerer mange og er sikkert smartNip imponerer mange og er sikkert smartNip imponerer mange og er sikkert smartNip imponerer mange og er sikkert smartNip imponerer mange og er sikkert smartNip imponerer mange og er sikkert smart
Standard

Opprinnelig lagt inn av 3barnsmor, her.

Jeg føler litt forpliktelse på at barna skal gå i tog, selv om ingen av dem egentlig er noe glad i det, og jeg ikke er så begeistret for opplegget selv heller. Derfor går vi i tog, selv om jeg personlig gjerne hadde gjort noe annet.

Men hvorfor?

Jeg synes det er synd jeg egentlig. Vi har også stilt opp i tog i 6 år nå, Vetle har vel egentlig aldri synes det vært spesielt gøy... Lek på skolen etterpå er jo stas da, men det er han jo med på hver dag, og det er jo snakk at man skal gjøre noe annet som er spennende og gøy som kanskje overgår 17. mai som er helt grei dag. Det er koselig med middag også forsåvidt, det kan vi også rekke.

Jeg må nok tenke litt mer på det. Kanskje det er best å komme hjem så man ihvertfall rekker lek på skolen og russetoget, med middag sammen med familien.

Gammel 29-04-11, 11:24   #27
Dixie Diner
Nymotens gammeldags

Dixie Diner sin avatar

Hvor: Stavanger
Dixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Vi kommer hjem fra syden natt til 16. mai, og skal bruke det meste av mandagen til soving. Så jeg er jammen glad vi ikke skal ha noe fest hjemme i år, puh. Men vi skal definitivt opp tidlig på tirsdagen og gå i tog, leke på skolen her nede og sånt, så får vi se hva resten av dagen bringer.

Gammel 29-04-11, 11:26   #28
Inagh
Slumrende Ullteppe

Inagh sin avatar

Blogginnlegg: 35
Inagh har et rykte de fleste bare kan drømme omInagh har et rykte de fleste bare kan drømme omInagh har et rykte de fleste bare kan drømme omInagh har et rykte de fleste bare kan drømme omInagh har et rykte de fleste bare kan drømme omInagh har et rykte de fleste bare kan drømme omInagh har et rykte de fleste bare kan drømme omInagh har et rykte de fleste bare kan drømme omInagh har et rykte de fleste bare kan drømme omInagh har et rykte de fleste bare kan drømme omInagh har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

For oss er ikke 17. mai noen stor dag, vi valgte å reise bort både i fjor (til Danmark) og i år (til svigerforeldrene mine) - da det sammenfaller med langhelg, siden skolen har plandag 16. mai.

Guttungen hater denne dagen av hele sitt hjerte. De få gangene vi har feiret, har han sutret seg gjennom toget, og mulet seg gjennom festlighetene i ettertid. Ingen av oss har virkelig kost oss. Mannen min er ikke vant til å feire 17. mai, så for ham er det intet savn å droppe denne dagen, og siden Guttungen altså bare er overlykkelig om han slipper, så koster det oss ikke noe å stikke avgårde og finne på noe annet.

Gammel 29-04-11, 11:26   #29
Erica
Hekta

Erica sin avatar

Medlem siden: Oct 2006
Hvor: Indre Østlandet
Erica er kulere enn de flesteErica er kulere enn de flesteErica er kulere enn de flesteErica er kulere enn de flesteErica er kulere enn de flesteErica er kulere enn de flesteErica er kulere enn de flesteErica er kulere enn de flesteErica er kulere enn de flesteErica er kulere enn de flesteErica er kulere enn de fleste
Standard

Opprinnelig lagt inn av Nip, her.

Men hvorfor?

Jeg synes det er synd jeg egentlig. Vi har også stilt opp i tog i 6 år nå, Vetle har vel egentlig aldri synes det vært spesielt gøy... Lek på skolen etterpå er jo stas da, men det er han jo med på hver dag, og det er jo snakk at man skal gjøre noe annet som er spennende og gøy som kanskje overgår 17. mai som er helt grei dag. Det er koselig med middag også forsåvidt, det kan vi også rekke.

Jeg må nok tenke litt mer på det. Kanskje det er best å komme hjem så man ihvertfall rekker lek på skolen og russetoget, med middag sammen med familien.

Fordi det betyr mye for mange at det feires i det ganske land med barnetog, flagg og korps. I tillegg fremstilles det som nesten obligatorisk fra skolen sin side.

Gammel 29-04-11, 11:26   #30
Tallulah
Glamorøs

Tallulah sin avatar

Blogginnlegg: 641
Tallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Jeg syns det er en viktig dag, men syns godt man kan finne sin egen måte å feire den på. Om det er tur i marka, bunad på Karl Johan, eller god lunsj med venner får være opp til hver enkelt.

Jeg syns det er veldig flott at vi feirer 17. mai som vi gjør i Norge, med barnetog og fokus på fred, samhold og glede.

Tallulah er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 29-04-11, 11:26   #31
Dixie Diner
Nymotens gammeldags

Dixie Diner sin avatar

Hvor: Stavanger
Dixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Det er liksom bare noe spesielt med den dagen, det er jo ikke sånn at de deltar i svære leker på skolen hver dag, da er det jo hverdagslek. Eldste snakker om dagen lenge i forveien, og hun synes det er så stas at alle i hele Norge er festkledde, masse fine bunader å se på, masse is og pølser, leker på skolen med flotte premier osv. Men som sagt, godt mulig hun er påvirket av meg, jeg er nesten kvalmende entusiastisk overfor sånne dager.

Jeg kjenner at det stresser meg litt at det virker som om flere og flere vil droppe feiringen av nasjonaldagen og heller gjøre Sine Ting. Tenk om jeg til slutt står der alene i gata og vifter med flagget om noen år?

Gammel 29-04-11, 11:28   #32
Nip

Standard

Opprinnelig lagt inn av 3barnsmor, her.

Fordi det betyr mye for mange at det feires i det ganske land med barnetog, flagg og korps. I tillegg fremstilles det som nesten obligatorisk fra skolen sin side.

Det betyr mye for mange, men for mange betyr det heller ikke noe. Hvorfor skal man ikke bestemme noe sånt selv? Hvor er det da blitt av friheten?

Kjæresten min feirer det som sagt ikke, jeg har ikke noe stor glede av dagen annet enn at jeg liker å pynte meg.

Gammel 29-04-11, 11:30   #33
Nip

Standard

Opprinnelig lagt inn av Dixie Diner, her.

Det er liksom bare noe spesielt med den dagen, det er jo ikke sånn at de deltar i svære leker på skolen hver dag, da er det jo hverdagslek. Eldste snakker om dagen lenge i forveien, og hun synes det er så stas at alle i hele Norge er festkledde, masse fine bunader å se på, masse is og pølser, leker på skolen med flotte premier osv. Men som sagt, godt mulig hun er påvirket av meg, jeg er nesten kvalmende entusiastisk overfor sånne dager.

Jeg kjenner at det stresser meg litt at det virker som om flere og flere vil droppe feiringen av nasjonaldagen og heller gjøre Sine Ting. Tenk om jeg til slutt står der alene i gata og vifter med flagget om noen år?

hehe... det er jo veldig koselig, for de som liker det.
Her har det aldri vært mye snakk om 17. mai før eller etter egentlig, og jeg har tatt meg i det hver gang dagen er ferdig at det er mer stress enn kos, sønnen min er heller ikke spesielt entusiastisk til annet enn russetoget siste året. Sist 17. mai spilte vel egentlig bare gutta fotball som vanlig på skolen... :P Forskjellen var vel penklærne.

Gammel 29-04-11, 11:31   #34
Anne C

Anne C sin avatar

Medlem siden: Sep 2007
Anne C har et rykte de fleste bare kan drømme omAnne C har et rykte de fleste bare kan drømme omAnne C har et rykte de fleste bare kan drømme omAnne C har et rykte de fleste bare kan drømme omAnne C har et rykte de fleste bare kan drømme omAnne C har et rykte de fleste bare kan drømme omAnne C har et rykte de fleste bare kan drømme omAnne C har et rykte de fleste bare kan drømme omAnne C har et rykte de fleste bare kan drømme omAnne C har et rykte de fleste bare kan drømme omAnne C har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Jeg og mannnen kunne klart oss uten så mye mas på 17. Mai. Men når vi har barn stiller det seg helt annerledes. 17. Mai er barnas dag, og de synes det er stas med å pynte seg og være på skolen etter toget. Det ville ikke falle meg inn å ta fra ungene mine den dagen så lenge de er små. Det er jo klart at hvis jeg lokker med badeland eller fisketur eller noe annet de synes er moro, så kan det hende at de velger det. Men jeg ville ikke gitt barna mine det valget, man setter to viktige ting mot hverandre. Hvordan skal de måtte velge bort en dag man ofte gleder seg til i uker (hvorfor kan man jo lure på) fordi man som voksen har lyst til å gjøre noe annet?

Anne C er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 29-04-11, 11:33   #35
Nip

Standard

Opprinnelig lagt inn av Anne C, her.

Jeg og mannnen kunne klart oss uten så mye mas på 17. Mai. Men når vi har barn stiller det seg helt annerledes. 17. Mai er barnas dag, og de synes det er stas med å pynte seg og være på skolen etter toget. Det ville ikke falle meg inn å ta fra ungene mine den dagen så lenge de er små. Det er jo klart at hvis jeg lokker med badeland eller fisketur eller noe annet de synes er moro, så kan det hende at de velger det. Men jeg ville ikke gitt barna mine det valget, man setter to viktige ting mot hverandre. Hvordan skal de måtte velge bort en dag man ofte gleder seg til i uker (hvorfor kan man jo lure på) fordi man som voksen har lyst til å gjøre noe annet?

Problemstillingen er jo ikke sånn at vi skal prøve å overgå 17. mai.

Kjæresten drar nok uansett på fisketur som han pleier, han sa vel bare tilfeldig at Vetle kunne være med om han ville. Dette er jo noe vi kommer til å drive med i sommer mye, så jeg sa til han at han må passe på hva han isåfall velger og at fisketurer kan vi ta mange av i sommer, men det virket som han fortsatt ville på fisketur :P Og Vetle snakker aldri om dagen lenge i forkant og heller ikke i etterkant...

Gammel 29-04-11, 11:36   #36
Ru
Protonterapeut

Ru sin avatar

Hvor: Hundremeterskogen
Blogginnlegg: 935
Ru har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

17.mai er jo kjempegøy!
Vi har laget oss mange fine tradisjoner etter at vi fikk barn; vi inviterer venner og familie til lunsj, vi går i tog og er på skolen etter toget, og så drar vi til noen venner og griller.
17.mai er barnas dag, og jeg synes det er viktig å delta på barnas bekostning. Dessuten er jo Norge et av få - om ikke det eneste, som feirer nasjonaldag på denne måten og ikke med militærparader.

Gammel 29-04-11, 11:39   #37
Anne C

Anne C sin avatar

Anne C har et rykte de fleste bare kan drømme omAnne C har et rykte de fleste bare kan drømme omAnne C har et rykte de fleste bare kan drømme omAnne C har et rykte de fleste bare kan drømme omAnne C har et rykte de fleste bare kan drømme omAnne C har et rykte de fleste bare kan drømme omAnne C har et rykte de fleste bare kan drømme omAnne C har et rykte de fleste bare kan drømme omAnne C har et rykte de fleste bare kan drømme omAnne C har et rykte de fleste bare kan drømme omAnne C har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Vet du hva de snakker om på skolen? De forbereder jo 17. Mai på skolen i en eller annen form når de er så små. Sønnen min snakker ikke så mye om det hjemme heller. Men jeg husker jo selv at det var en viktig dag når jeg var yngre, det er jo noe spesielt med nasjonaldagen her i Norge. Den norske turistforeningen har vel et opplegg hvert år hvor de går i fjellet på 17. Mai. Men de har med seg flagg og feirer.

Gammel 29-04-11, 11:40   #38
Tallulah
Glamorøs

Tallulah sin avatar

Blogginnlegg: 641
Tallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av Dixie Diner, her.

Tenk om jeg til slutt står der alene i gata og vifter med flagget om noen år?

Hvis du har sett Oslo sentrum på 17. mai, så tror jeg ikke det er noen overhengende fare.

Det betyr mye for mange, men for mange betyr det heller ikke noe. Hvorfor skal man ikke bestemme noe sånt selv? Hvor er det da blitt av friheten?

Kjæresten min feirer det som sagt ikke, jeg har ikke noe stor glede av dagen annet enn at jeg liker å pynte meg.

Men tenker du noe på hva dagen betyr? Og snakker du noe med sønnen din om det? Selv om man velger å feire den anderledes enn med tog, is og leker, så syns jeg jo selve betydningen av dagen er viktig å få med seg.

Tallulah er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 29-04-11, 11:41   #39
Anne C

Anne C sin avatar

Standard

Jeg kan rett og slett ikke forstå de som mener at dagen ikke er verdt å feire på en eller annen måte.

Gammel 29-04-11, 11:44   #40
Floksa
can-jur

Floksa sin avatar

Medlem siden: May 2009
Hvor: Vinterland
Blogginnlegg: 121
Floksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Her er 17 mai "skoledag", og det er forventet at man stiller i toget. Er det ikke sånn alle steder?

Bokhyllen er den stige, hvorved du bliver din overmanns lige - Henrik Wergeland
Floksa er ikke aktiv   Svar med sitat
Svar

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum

Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 19:55.