|
|||||||
| Mat og kosthold Kategori for barnemat, oppskrifter, drikkevarer og kosthold generelt. |
![]() |
|
|
Trådverktøy | Visningsmåter |
|
|
#41 |
|
Den som gir seg...
Medlem siden: Sep 2006
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
Sv: Å kaste matHer stiller jeg med god samvittighet. Vi kaster omtrendt ingenting. Det er sjelden vi får middagsrester fordi planleggingen er god bortsett fra de gangene det er ønskelig med rester fordi det skal brukes til noe annet dagen etter f.eks. Pålegg som trengs å bli spist opp serveres til frokost, lunsj eller kvelds med beskjed om at det er dette vi spiser nå. Det planlegges godt og vi har gått bort fra ukeshandling. Etter å ha fulgt nøye med over en periode har vi funnet ut at vi både kaster midre og bruker mindre penger ved å heller kjøpe litt stort en gang i uken og litt smått et par ganger til.
|
|
|
#42 |
|
Yes, we can!!
|
Sv: Å kaste mat
Det var hovedgrunnen til at vi sluttet å abonnere. Det ble kastet altfor mye mat.
|
|
|
#43 |
|
Bør lage seg en tittel selv
|
Ja, vi vurderer det innimellom, men nå som særlig jeg er mye hjemme blir det stort sett brukt, så vi prøver litt til.
|
|
|
|
#44 |
|
maler
|
Sv: Å kaste matVi sluttet også ¨å abonnere fordi det ble for mye som ble kastet. Delvis fordi det ikke holdt så lenge, delvis fordi det kom veldig mye pastinakk og andre rare grønnsaker som ikke akkurat er hverdagsmat her i huset. Mens vi uansett måtte kjøpe løk, paprika, agurk og tomat som det går mengder av. Nå kjøper jeg selv og prøver heller å kjøpe mer enn før.
|
|
|
#45 |
|
Medlem siden: Oct 2010
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
Sv: Å kaste matJeg har sykt mye skrell og sånn av grønnsaker, egg osv, også blir det litt kasting da jeg har planlagt litt dårlig. Men jeg er blitt veldig flink å alltid bruke rester, lage diverse av smårester. |
|
|
|
|
|
#46 |
|
Medlem siden: Mar 2009
Brød skal oppbevares i papirposer fordi de da beholder den sprø skorpen bedre og ikke blir vasne, klisne og myke. Dessuten mugner de mye fortere i tett plast. Disse opplysningene har jeg fått hos Norges beste brødbaker Morten Schakenda. Spiser man lite brød og plages av at brødet blir for tørt, kan man bruke en brødboks med riktig lufting. Jeg har en fra Tupperware og der holder brødet seg i minst en uke uten å bli tørt eller mugne. Men den er sjelden i bruk siden vi fryser ned alt brød vi kjøper og tar opp etter behov. |
|
|
|
|
|
#49 |
|
maler
|
Sv: Å kaste matDe beste brødposene er de man får på butikkbakt brød - sånne plastposer som er gjennomhullet av pittesmå hull. Men jeg synes plast fungerer bedre enn papirposer. At brød mugner er ikke noe tema her for å si det sånn, det går noen brød i uka.
|
|
|
#50 |
|
navnet sjemmer ingen
Ikke vårt heller. Det går 1,5 brød per dag, omtrentlig. Ofte går det fortere enn hva jeg klarer å bake/handle. |
|
|
|
|
|
#52 |
|
*_*
|
Sv: Å kaste matJeg synes vi er veldig flinke når det kommer til matavfall i vår husholdning. Det er helt minimalt. Porsjonsberegningen er blitt bedre og bedre. Middagsrester som egner seg fryses ned med en gang i lunsjporsjoner eller til restemiddag, slik at det ikke skal stå i kjøleskapet og bli dårlig. Jeg lager alltid digre porsjoner med rotmos av potet, kålrot, sellerirot, gulrot og sånne ting, og fryser ned, slik at ikke grønnsakene blir liggende i skuffen og bli dvaske. Halvgammelt brød blir til krutonger. Rekeskall blir kraft.
|
|
|
|
#53 |
|
Står på egne ben
Sv: Å kaste matVi kaster ikke så mye mat. 1-2 poser i uka så lenge det ikke er noe spesielt av selskapligheter eller besøk. Mest av det som blir kastet er fruktskall og grønnaksskrell og kjøkkentørkepapir. Har en oppsamling en gang i måneden med en ekstra pose med gamle poteter, gulrøtter, epler og tomater som har ligget for lenge. Vi kaster veldig lite brød. Kjøper ganske dyre brød, men vi har funnet et som alle i familien liker og det kan også fint spises dag 2 og 3 også uten at det gjør noe siden det virker like ferskt. Brødet blir bestandig ferdig oppdelt på butikken, så det er lett å putte i fryseren og ta opp senere om en har kjøpt for mye brød. |
|
|
|
|
|
#54 |
|
En Som Trener
|
Sv: Å kaste matAntall poser blir jo litt feil å se på, det er stor forskjell på hva vi får i posen fra vårt renovasjonsselskap og hva mine foreldre får i sin.
|
|
|
#55 |
|
Pauset
Medlem siden: Oct 2007
Sv: Å kaste matMiddagsrester som ikke er fristende kalde, og grønnsaker som blir liggende for lenge. Ellers går det ganske greit. |
|
|
|
|
|
#56 |
|
Må man ha en tittel?
Medlem siden: Oct 2006
Hvor: Trondheim
Sv: Å kaste matHvor mye matavfall vi har, det aner jeg ikke, for vi sorterer ikke i det. Matavfall går i restavfall her, og det er alt utenom papp/papir, plast og glass/metall. |
|
|
|
|
|
#57 |
|
Rockesøster
|
Jeg hadde også en slik bestemor, og der var det potteplantene som fikk potetvannet. |
|
|
|
|
|
#58 |
|
~~~~~~~
|
Sv: Å kaste matVi kaster fint lite. Brød og pålegg spises av frøkna til. Ellers har vi rundstykker i helgene. Middagsrester spises til kvelds eller restemiddag hvis det er igjen større mengder, men det er skjelden. Vi har ikke matavfalls sortering, så mengdene vet jeg ikke.
|
|
|
#59 |
|
Whatever, never mind
|
Sv: Å kaste matJeg synes vi kaster for mye mat. Jeg vet ikke hvor mye som kastes, vi har under halv søppeldunk pr uke, men jeg synes det er for mye. Vi sparer på rester etter middager, men er ikke noe flinke til å bruke disse. De havner gjerne lenger og lenger inn i kjøleskapet. Mødrene våre er flinkere til å bruke rester. Det merker vi når vi har besøk.
Hvilken type er det du har? |
|
|
|
|
|
#60 |
|
Personlig pessimist
|
Sv: Å kaste matVi kaster lite mat. Jeg er blitt flinkere på mengdeberegning, og planlegging. F eks. ved å planlegge middagene slik at samme ingrediensene går igjen på en uke. Da er det mindre smårester igjen. Og middagsrester brukes til lunsj dagen etter. Brød tar vi opp i porsjoner fra fryseren.
|
|
![]() |
|
|