Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Mat og kosthold

Hvorfor er taco regnet som usunn mat?

Mat og kosthold Kategori for barnemat, oppskrifter, drikkevarer og kosthold generelt.

Svar

Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 16-04-11, 23:25   #61
Katta
maler

Katta sin avatar

Medlem siden: Jul 2008
Hvor: Trondheim
Blogginnlegg: 92
Katta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Hvorfor er taco regnet som usunn mat?

Men uansett sunt eller usunt er taco definitivt helgemat hos oss. Derfor synes jeg ikke det er helkrise om vi ikke har fullkornslefser (for det orker jeg ikke). Og med den mengden rømme og ost som forbrukes spiller det strengt tatt ikke så stor rolle om det er rømme eller kesam heller. På den andre siden - det er sjelden vi får i ungene så mye grønnsaker som når vi har taco.

Gammel 17-04-11, 00:50   #62
safran
saftig

safran sin avatar

Medlem siden: Sep 2006
Blogginnlegg: 18
safran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av Katta, her.

Forresten - det hjemmelagede krydderet inneholder jo også en hel del salt. Og ikke alle kryddertypene man hiver oppi er nødvendigvis rene heller sånn sett. Det er vel ikke sikkert det er så veldig mye bedre enn posene? At det smaker bedre er en ting, men jeg ville ikke tatt for gitt at det er så mye sunnere.

I de ferdige posene er det ikke bare saltet som er problematisk. De inneholder jo både sukker og smaksforsterkere, så jeg tror uansett at hjemmelaget krydderblanding er å foretrekke. Jeg syns oppskriften over her er altfor salt, så jeg har mer enn halvert mengden.

Gammel 17-04-11, 00:57   #63
Mrs. Longbottom
Keep calm and trot on

Mrs. Longbottom sin avatar

Medlem siden: Apr 2008
Hvor: Oslo
Mrs. Longbottom er kulere enn de flesteMrs. Longbottom er kulere enn de flesteMrs. Longbottom er kulere enn de flesteMrs. Longbottom er kulere enn de flesteMrs. Longbottom er kulere enn de flesteMrs. Longbottom er kulere enn de flesteMrs. Longbottom er kulere enn de flesteMrs. Longbottom er kulere enn de flesteMrs. Longbottom er kulere enn de flesteMrs. Longbottom er kulere enn de flesteMrs. Longbottom er kulere enn de fleste
Standard

Opprinnelig lagt inn av safran, her.

I de ferdige posene er det ikke bare saltet som er problematisk. De inneholder jo både sukker og smaksforsterkere, så jeg tror uansett at hjemmelaget krydderblanding er å foretrekke. Jeg syns oppskriften over her er altfor salt, så jeg har mer enn halvert mengden.

Hverken den økologiske eller vanlige Santa Maria-tacokrydderet inneholder smaksforsterker.

Gammel 17-04-11, 01:44   #64
ingling
Bør lage seg en tittel selv

ingling sin avatar

Medlem siden: Apr 2009
Hvor: Akershus
Blogginnlegg: 533
ingling har mye å være stolt avingling har mye å være stolt avingling har mye å være stolt avingling har mye å være stolt avingling har mye å være stolt avingling har mye å være stolt avingling har mye å være stolt avingling har mye å være stolt avingling har mye å være stolt avingling har mye å være stolt avingling har mye å være stolt av
Standard

Her i huset lager vi taco med karbonadedeig, og bruker ikke ferdigposeblanding siden det inneholder en del jeg ikke skal ha. Vi steiker karbonadedeigen med fersk chili, hvitløk og løk og krydrer med litt mer chili, paprika, spisskummen og hva vi nå kommer på. Ikke noe særlig salt. Når dere sier "lage tacokrydder", mener dere da å mikse sammen kryddderet på forhånd og så ta det i som en gjør med posene? Posene er i hvert fall ikke savnet her, hverken av meg eller av mannen - og han brutke dem mye før.

Uansett, med mange grønnsaker, ost og guacamole til - rømme bruker vi ikke - synes jeg ikke det er så usunt, nei. Vi bruker stort sett skjell (vanskelig å finne tortillas uten noe hvete i), men det er jo ikke så mange skjell som blir spist, og ikke er det hver uke heller, så jeg tror neppe taco er det verste vi spiser hjemme.

Gammel 17-04-11, 01:47   #65
Dixie Diner
Nymotens gammeldags

Dixie Diner sin avatar

Hvor: Stavanger
Dixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av ingling, her.

Når dere sier "lage tacokrydder", mener dere da å mikse sammen kryddderet på forhånd og så ta det i som en gjør med posene?

Jeg gjør ikke det, jeg heller bare over det jeg vil ha direkte i kjøttdeigen (soyafarse i mitt tilfelle) og tilsetter evt. litt vann. Gidder ikke stå og mikse sammen en krydderblanding først, det er jo bare mer tungvindt.

Gammel 17-04-11, 08:38   #66
kamp
ASD

Medlem siden: Mar 2010
kamp er et glitrende lys på stjernehimmelenkamp er et glitrende lys på stjernehimmelenkamp er et glitrende lys på stjernehimmelenkamp er et glitrende lys på stjernehimmelenkamp er et glitrende lys på stjernehimmelenkamp er et glitrende lys på stjernehimmelenkamp er et glitrende lys på stjernehimmelenkamp er et glitrende lys på stjernehimmelenkamp er et glitrende lys på stjernehimmelenkamp er et glitrende lys på stjernehimmelenkamp er et glitrende lys på stjernehimmelen
Standard

Jeg har laget en boks som står i skapet med taco blanding

kamp er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 17-04-11, 09:41   #67
apan
I mål

apan sin avatar

Blogginnlegg: 71
apan har et rykte de fleste bare kan drømme omapan har et rykte de fleste bare kan drømme omapan har et rykte de fleste bare kan drømme omapan har et rykte de fleste bare kan drømme omapan har et rykte de fleste bare kan drømme omapan har et rykte de fleste bare kan drømme omapan har et rykte de fleste bare kan drømme omapan har et rykte de fleste bare kan drømme omapan har et rykte de fleste bare kan drømme omapan har et rykte de fleste bare kan drømme omapan har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Jeg har ikke lest hele tråden. Jeg synes ikke taco/fajitas er spesielt usunt, men det er jo litt omfattende, derfor stort sett helgemat her også.
Vi har kylling eller karbonadedeig, av og til bønnestuing, alltid lefser (ofte fullkorn) ikke skjell, mye grønnsaker og kesam, av og til guacomole.

Jeg lager ikke krydder selv, det er uaktuelt, men jeg tror ikke det er skrekkelig usunt likevel.

apan er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 17-04-11, 11:14   #68
ingling
Bør lage seg en tittel selv

ingling sin avatar

Medlem siden: Apr 2009
Hvor: Akershus
Blogginnlegg: 533
ingling har mye å være stolt avingling har mye å være stolt avingling har mye å være stolt avingling har mye å være stolt avingling har mye å være stolt avingling har mye å være stolt avingling har mye å være stolt avingling har mye å være stolt avingling har mye å være stolt avingling har mye å være stolt avingling har mye å være stolt av
Standard

Opprinnelig lagt inn av Iset, her.

Jeg gjør ikke det, jeg heller bare over det jeg vil ha direkte i kjøttdeigen (soyafarse i mitt tilfelle) og tilsetter evt. litt vann. Gidder ikke stå og mikse sammen en krydderblanding først, det er jo bare mer tungvindt.

Ja, det var jeg syntes. Men klart, en kan sikkert gjøre som kamp og ha en blanding stående altså. Jeg bare lager ikke mat sånn. Her er det mer splosj av dette og splosj av hint. Må vel lage en mer barnevennlig variant etterhvert, enn så lenge er det mye chili o.l. i. Soyafarse i taco / fajitas er forøvrig nammenam, det må vi huske oftere!

Gammel 17-04-11, 11:33   #69
Dixie Diner
Nymotens gammeldags

Dixie Diner sin avatar

Dixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av apan, her.

Jeg lager ikke krydder selv, det er uaktuelt

Hvorfor det? Jeg synes selvsagt det er helt greit at folk bruker pose, jeg bare lurer på hvorfor det er uaktuelt å krydre selv, det er jo like enkelt (bare litt flere bokser). Hvis man sjelden bruker krydder og må gjøre masse innkjøp kun til tacoen skjønner jeg det jo. Her i huset er vi krydderjunkies og jeg har vel alt som kan tenkes i skapet til enhver tid. Jeg lager så mye forskjellig.

Det jeg syntes var litt creepy med de posene, var at først etter at jeg begynte å krydre tacoen selv og smakte posetaco etter lang tid, smakte posen kjemisk og rart. Fatter ikke at det ikke er smaksforsterkere i dem, for det smaker virkelig sånn.

Gammel 17-04-11, 11:44   #70
Lisa
anglofil

Lisa sin avatar

Medlem siden: Oct 2006
Lisa har en fantastisk fremtidLisa har en fantastisk fremtidLisa har en fantastisk fremtidLisa har en fantastisk fremtidLisa har en fantastisk fremtidLisa har en fantastisk fremtidLisa har en fantastisk fremtidLisa har en fantastisk fremtidLisa har en fantastisk fremtidLisa har en fantastisk fremtidLisa har en fantastisk fremtid
Standard

Jeg er ganske sikker på at posepulveret har smaksforsterkere og annet dritt i seg. Har ikke sett den økologiske varianten, hvilke kjede selger den?

Gammel 17-04-11, 11:46   #71
Dixie Diner
Nymotens gammeldags

Dixie Diner sin avatar

Standard

Opprinnelig lagt inn av Lisa, her.

Jeg er ganske sikker på at posepulveret har smaksforsterkere og annet dritt i seg. Har ikke sett den økologiske varianten, hvilke kjede selger den?

Jeg tror i hvert fall Obs har den, og Meny. Jeg har sett den mange ganger. Den er fra Santa Maria og posen er grønn. Jeg har ikke sjekket innholdet på den da.

Gammel 17-04-11, 12:39   #72
emin
Engel med shit på vingene

emin sin avatar

Medlem siden: Feb 2011
Hvor: Troms
emin imponerer mange og er sikkert smartemin imponerer mange og er sikkert smartemin imponerer mange og er sikkert smartemin imponerer mange og er sikkert smartemin imponerer mange og er sikkert smartemin imponerer mange og er sikkert smartemin imponerer mange og er sikkert smart
Standard

Opprinnelig lagt inn av Heilo, her.

Tacokrydderposene inneholder mye salt og glutamaten. Det er ikke så veldig sunt, og jeg har egentlig tenkt på å lage taco med annet krydder i stedet. Da jeg skulle slanke meg byttet jeg ut revet ost og rømme med cottage cheese, det var faktisk vel så godt. Hvis man ikke teller kalorier regner jeg ikke ost og rømme som usunt.

Vi lager ofte kryddermiksen selv. Da er det denne oppskriften vi bruker. Null sukker og null smaksforsterker.

2ts spisskummin
2ts salt
1/2 ts hvitløkspulver
1/2ts malt koriander
1/2ts chilipulver
1ts paprikakrydder
litt pepper

Bland det ut med litt vann og heller over stekt kjøttdeig!

Nam, nam
PS: dette holder kun til ca 200gram kjøttdeig - doble oppskriften, alt UTENOM saltet for en hel pakke

Stolt bilsikringsfanatiker
emin er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 17-04-11, 12:56   #73
Lavender
Passe aktiv

Lavender sin avatar

Medlem siden: Oct 2010
Hvor: Sentralt
Lavender er kulere enn de flesteLavender er kulere enn de flesteLavender er kulere enn de flesteLavender er kulere enn de flesteLavender er kulere enn de flesteLavender er kulere enn de flesteLavender er kulere enn de flesteLavender er kulere enn de flesteLavender er kulere enn de flesteLavender er kulere enn de flesteLavender er kulere enn de fleste
Standard

Jeg har ikke lest alt, men tror at pulveret er usunt, samtidig inneholder skjell og lomper opptil 20 vegetabilsk fett av billigste og dårligste variant.

Vi marinerer kyllingen i litt lake fra Jalapenosglasset og chilli pulver. Lager salsa og guacamole selv, og bruker Corn tortillas, de inneholder kun 6% fett. Begrenser rømme og ost. Og barna elsker brune salat bønner.

Gammel 17-04-11, 18:26   #74
apan
I mål

apan sin avatar

Blogginnlegg: 71
apan har et rykte de fleste bare kan drømme omapan har et rykte de fleste bare kan drømme omapan har et rykte de fleste bare kan drømme omapan har et rykte de fleste bare kan drømme omapan har et rykte de fleste bare kan drømme omapan har et rykte de fleste bare kan drømme omapan har et rykte de fleste bare kan drømme omapan har et rykte de fleste bare kan drømme omapan har et rykte de fleste bare kan drømme omapan har et rykte de fleste bare kan drømme omapan har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av Iset, her.

Hvorfor det? Jeg synes selvsagt det er helt greit at folk bruker pose, jeg bare lurer på hvorfor det er uaktuelt å krydre selv, det er jo like enkelt (bare litt flere bokser). Hvis man sjelden bruker krydder og må gjøre masse innkjøp kun til tacoen skjønner jeg det jo. Her i huset er vi krydderjunkies og jeg har vel alt som kan tenkes i skapet til enhver tid.

Vi har en del krydder, men ikke alt mulig til enhver tid nei.
Det er sikkert enkelt, men det er faktisk sånn at det er veldig mange ting i matlaging som er enkelt men som hver for seg tar noen minutter ekstra og som er litt ekstra pes. Jeg gjør noe av det, når jeg synes det er verdt det (feks lager jeg alltid potetmos fra grunnen), andre ting gjør jeg ikke. Vi prioriterer greit sunn mat, men setter ikke av særlig mye tid til å lage den, og det er veldig mye annet i livet mitt jeg heller bruker tid på enn matlaging akkurat nå.

Jeg er så crazy at jeg ikke tror hverken Toro eller slike poser er særlig farlig i begrensede mengder, og tror det stort sett bare er her inne det er en så stor majoritet som mener det.

apan er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 17-04-11, 18:44   #75
Hobbes
Snikende tiger

Hobbes sin avatar

Blogginnlegg: 232
Hobbes imponerer mange og er sikkert smartHobbes imponerer mange og er sikkert smartHobbes imponerer mange og er sikkert smartHobbes imponerer mange og er sikkert smartHobbes imponerer mange og er sikkert smartHobbes imponerer mange og er sikkert smartHobbes imponerer mange og er sikkert smart
Standard

Det er ikke smaksforsterkere i Old El Paso-krydderet heller. Sjekket nettopp.

Gammel 17-04-11, 18:44   #76
Mrs. Longbottom
Keep calm and trot on

Mrs. Longbottom er kulere enn de flesteMrs. Longbottom er kulere enn de flesteMrs. Longbottom er kulere enn de flesteMrs. Longbottom er kulere enn de flesteMrs. Longbottom er kulere enn de flesteMrs. Longbottom er kulere enn de flesteMrs. Longbottom er kulere enn de flesteMrs. Longbottom er kulere enn de flesteMrs. Longbottom er kulere enn de flesteMrs. Longbottom er kulere enn de flesteMrs. Longbottom er kulere enn de fleste
Standard

Den vanlige santa maria-posen har heller ikke smaksforsterker :gjentarmegselvtildetkjedsommelige:

Gammel 17-04-11, 21:16   #77
Lisa
anglofil

Lisa sin avatar

Lisa har en fantastisk fremtidLisa har en fantastisk fremtidLisa har en fantastisk fremtidLisa har en fantastisk fremtidLisa har en fantastisk fremtidLisa har en fantastisk fremtidLisa har en fantastisk fremtidLisa har en fantastisk fremtidLisa har en fantastisk fremtidLisa har en fantastisk fremtidLisa har en fantastisk fremtid
Standard

Opprinnelig lagt inn av LilleBulla, her.

Den vanlige santa maria-posen har heller ikke smaksforsterker :gjentarmegselvtildetkjedsommelige:

Ok men modifisert stivelse, antiklumpinsmiddel og maltodextrin er mer en nok okk som synes jeg.

Gammel 17-04-11, 21:19   #78
Mrs. Longbottom
Keep calm and trot on

Standard

Ok men modifisert stivelse, antiklumpinsmiddel og maltodextrin er mer en nok okk som synes jeg.

Ja, altså, jeg har ikke påstått noe annet enn at den ikke inneholdt msg, jeg

Gammel 17-04-11, 21:24   #79
Hyacinth
Kontrollfrik

Hyacinth sin avatar

Hvor: Sammen med Richard
Hyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Jeg er litt sånn til hvitløkspulver.

Hyacinth er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 17-04-11, 21:26   #80
Fintdethei!
Javel?

Fintdethei! sin avatar

Medlem siden: Nov 2008
Hvor: Opp en trapp og inn en dør
Fintdethei! er kulere enn de flesteFintdethei! er kulere enn de flesteFintdethei! er kulere enn de flesteFintdethei! er kulere enn de flesteFintdethei! er kulere enn de flesteFintdethei! er kulere enn de flesteFintdethei! er kulere enn de flesteFintdethei! er kulere enn de flesteFintdethei! er kulere enn de flesteFintdethei! er kulere enn de flesteFintdethei! er kulere enn de fleste
Standard

Opprinnelig lagt inn av LilleBulla, her.

Den har det ser du: inneholder gjærekstrakt, som er en smaksforsterker.

Fintdethei! er ikke aktiv   Svar med sitat
Svar

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum

Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 23:40.