Sv: En god grunn til å avskaffe dødsstraff (Dagbladet)
Opprinnelig lagt inn av Pippilotta, her.
Usa er jo langt større enn Norge, for det første. For det andre, så syns jeg vi ser mer og mer at Norge er inne i en voldsspiral. Syns det blir veldig feil å sammenligne lille Norge med Usa der.
Med tanke på f.eks voldtektsbølgen i Oslo for tiden... Syns du virkelig noen mndr i fengsel er straff nok? 6 mndr i fengsel, på enerom, man får servert maten, man kan studere om man vil.... Høres ut som luksus!
Og offeret...? Et liv som er ødelagt for alltid.
Jeg er rimelig klar over at USA er større enn Norge ja. Det blir ikke feil å sammenligne Norge med USA, prosentvis ligger kriminaliteten i USA langt over Norge. Det er mange grunner til det - et stadig sterkere klassedelt samfunn er en, men det er også slik at kriminalitet og vold avler mer kriminalitet og vold. Og USA er på mange måter et voldelig samfunn.
Det er helt sikkert for jævlig å bli voldtatt, men jeg tror du stigmatiserer de som har opplevd det hvis man sier at livet automatisk er ødelagt for alltid.
Jeg kan godt være enig i at voldtekt skal gi strengere straffer enn i dag, men jeg tror ikke på at det "bare" er et par måneder i fengsel som du skriver her. Dessuten synes jeg det er en evighet mellom en noe strengere straff for voldtekt og dødsstraff for voldtekt.
|