Sv: Religion i skolen - hvordan forholder dere dere som foreldre til undervisningen?
Opprinnelig lagt inn av ElinM, her.
Det at man bruker mer tid på en religion betyr vel ikke nøldvendigvis at denne religionen er mer "riktig" enn de andre. Kanskje det bare betyr at man anser det viktig at ungene får større kjennskap til denne religionen, all den tid man bor i Norge og norsk kultur og historie de siste 1000 årene er nært knyttet opp til denne religionen.
Norsk litteratur er jo heller ikke "bedre" enn andre lands litteratur, men jeg synes det er helt rimelig at norske elever lærer vesentlig mer om den likevel.
Jeg synes det er veldig fint at de lærer om bibelfortellinger og andre historier knyttet til kristendommen. I den grad det blir snakk om om hva som er "sant" eller ikke, så knytter jeg an til de historiene fra norrøn og gresk mytologi som Poden har lest på fritiden, og sier at bibelhistoriene er noe av det samme, selv om de forsåvidt presenteres som mer "historiske" enn "magiske". Akkurat hvordan de vinkler stoffet i skoletimene er jeg veldig usikker på, siden vi sjelden får noe referat fra det, men vi snakker i alle fall gjerne hjemme om de temaene som vi ser ut fra arbeidsheftet at de har holdt på med, enten det dreier seg om kristendom eller andre religioner.