Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Mat og kosthold

Serverer du kun mat du liker? Eller også mat som er sunn, som du ikke liker så godt?

Mat og kosthold Kategori for barnemat, oppskrifter, drikkevarer og kosthold generelt.

Svar

Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 13-04-11, 22:14   #61
Nip
Bør lage seg en tittel selv

Medlem siden: Oct 2010
Nip imponerer mange og er sikkert smartNip imponerer mange og er sikkert smartNip imponerer mange og er sikkert smartNip imponerer mange og er sikkert smartNip imponerer mange og er sikkert smartNip imponerer mange og er sikkert smartNip imponerer mange og er sikkert smart
Standard

Sv: Serverer du kun mat du liker? Eller også mat som er sunn, som du ikke liker så go

Opprinnelig lagt inn av m^2, her.

Det kom jeg til å lure på da jeg leste pannekaketråden!

Jeg husker da jeg var liten og vi fikk servert den fæle kokte poteten, ihjelkokte gulrøttene og biten med torsk med smør på - jeg mislikte det så intenst. Mamma likte det ikke heller. Men to ganger i uka ble det servert like fullt.
Mye av det jeg ser på som "norsk husmannskost" liker jeg rett og slett ikke, men ser jo at folk spiser det allikevel.

Er det slik at dere lager mat dere ikke liker så godt, fordi det er (ansett som) sunt? Eller lager dere alltid mat dere synes er god?
Hvorfor kooooser man seg til helgen med pizza eller taco, og ikke med en fiskemiddag med god saus. Er det spise-med-fingrene-aspektet som er greia?

Lager dere mat dere ikke synes er så kjempegod fordi den er lettvin? (posemat, grandiosa, etc)

Eller lager dere bare mat dere synes er god? Og ser dere da at det "bikker mot én type mat"?

Jeg er i fasen ved at jeg prøver ut enormt mye mat og så mye forskjellig som mulig, så vi har helt klart spist endel måltider som er sånn passe, men veldig mye godt.

Jeg lager ting fordi det skal smake godt - MEN det skal inneholde sunn mat fra bunnen av.
Vi har ingen fast helgemat og spiser gjerne fisk i helgene også (mest når sønnen er hos pappan sin antageligvis) og litt mer "kosemat" ala taco - som jeg annser som veldig sunn i forhold til hvordan vi lager den.

Jeg lager ofte lettvin mat om vi har dårlig tid, men ikke posemat/grandis ol, da kjøper jeg heller noe "take-away" i form av fiskelunsj på fiskebutikken, sushi, kinamat. Eller spiser brødskriver så vi kan ha middag til kveldsmat istedet.

Nip er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 13-04-11, 22:23   #62
Left
Passiv

Standard

Sv: Serverer du kun mat du liker? Eller også mat som er sunn, som du ikke liker så go

Jeg er så heldig at jeg liker sunn mat, så på lørdagskvelden kan det godt hende vi spiser laks, for det er det beste ungene vet - og vi voksne liker også laks godt, så joda - på lørdagskvelden kan vi godt spise noe som er sunt
Ellers liker jeg godt norsk husmannskost, og det gjør heldigvis resten av familien også. Masse grønnsaker i en eller annen form, eller salat.

Svar med sitat
Gammel 13-04-11, 22:45   #63
ingling

ingling sin avatar

Medlem siden: Apr 2009
Hvor: Akershus
Blogginnlegg: 533
ingling har mye å være stolt avingling har mye å være stolt avingling har mye å være stolt avingling har mye å være stolt avingling har mye å være stolt avingling har mye å være stolt avingling har mye å være stolt avingling har mye å være stolt avingling har mye å være stolt avingling har mye å være stolt avingling har mye å være stolt av
Standard

Når det bare er oss to, lager vi kun mat som begge liker godt - og som regel er den sunn også. Har gjort noen tilpasninger når vi f.eks. passer nevø, som er litt kresen, men som regel har vi det samme i hovedsak, og så får gutta f.eks. potetmos til fiskekakene mens jeg spiser brokkoli. Jeg må jo ta allergihensyn. Men jeg lager aldri mat utelukkende for at den skal være sunn, nei - den er begge deler, sunn og god.

Gammel 13-04-11, 23:08   #64
Interference
Metallica!!

Interference sin avatar

Medlem siden: Dec 2007
Hvor: Drømmeland
Blogginnlegg: 118
Interference har mye å være stolt avInterference har mye å være stolt avInterference har mye å være stolt avInterference har mye å være stolt avInterference har mye å være stolt avInterference har mye å være stolt avInterference har mye å være stolt avInterference har mye å være stolt avInterference har mye å være stolt avInterference har mye å være stolt avInterference har mye å være stolt av
Standard

Jeg lager aldri noe jeg ikke liker selv, livet er for kort til å spise dårlig mat!
Men jeg er opptatt av at maten skal være sunn og laget stort sett fra bunnen av, selv om det hender at vi har pølser 3 flere dager på rad, eller bestiller litt vel mye fra en lokale kinasjappa fordi ingen av oss orker å lage noe. Helheten er god men sunn mat. Vi koser oss alltid med mat, all mat er kos, og ingen mat er spesiell mat eller bare helgemat. Vår tacodag er mandager, og jeg vil våge en påstand om at tacoen vår er veldig sunn!

Gammel 13-04-11, 23:40   #65
Mams
er grønn og fin.

Mams sin avatar

Medlem siden: Oct 2006
Hvor: Akershus
Blogginnlegg: 8
Mams har en fantastisk fremtidMams har en fantastisk fremtidMams har en fantastisk fremtidMams har en fantastisk fremtidMams har en fantastisk fremtidMams har en fantastisk fremtidMams har en fantastisk fremtidMams har en fantastisk fremtidMams har en fantastisk fremtidMams har en fantastisk fremtidMams har en fantastisk fremtid
Standard

Siden jeg må lage maten blir det ikke laget mat jeg ikke liker.
Men selvsagt lager jeg ting jeg ikke er så veldig glad i.
Jeg forsøker å få til en nogenlunde sunn og variert middagsmeny, men det sklir litt ut innimellom.
En hektisk hverdag krever sitt gitt, så noen ganger er det å få i seg noe mat viktigere en sunnhetsgraden. Men vi har middag hver dag.

Gammel 13-04-11, 23:45   #66
millact

Medlem siden: Mar 2008
millact har en fantastisk fremtidmillact har en fantastisk fremtidmillact har en fantastisk fremtidmillact har en fantastisk fremtidmillact har en fantastisk fremtidmillact har en fantastisk fremtidmillact har en fantastisk fremtidmillact har en fantastisk fremtidmillact har en fantastisk fremtidmillact har en fantastisk fremtidmillact har en fantastisk fremtid
Standard

Opprinnelig lagt inn av Niobe, her.

Forøvrig har vi ofte fiskemiddager i helgen. F eks. panerer jeg torskebiter, steker, og lager gode dipsauser til. Sammen med salat og båtpoteter er det lørdagsmiddag her, og jeg lager gjerne fiskegrateng til søndags.

Oppskrifter?

millact er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 13-04-11, 23:45   #67
Magica
søt

Magica sin avatar

Medlem siden: Sep 2006
Magica har mye å være stolt avMagica har mye å være stolt avMagica har mye å være stolt avMagica har mye å være stolt avMagica har mye å være stolt avMagica har mye å være stolt avMagica har mye å være stolt avMagica har mye å være stolt avMagica har mye å være stolt avMagica har mye å være stolt avMagica har mye å være stolt av
Standard

Ja, siden det er mannen som lager mat. Heldigvis, kan vi vel si.

Gammel 14-04-11, 00:22   #68
Fløyel
~~~~~~~

Fløyel sin avatar

Medlem siden: Jun 2010
Blogginnlegg: 30
Fløyel har et rykte de fleste bare kan drømme omFløyel har et rykte de fleste bare kan drømme omFløyel har et rykte de fleste bare kan drømme omFløyel har et rykte de fleste bare kan drømme omFløyel har et rykte de fleste bare kan drømme omFløyel har et rykte de fleste bare kan drømme omFløyel har et rykte de fleste bare kan drømme omFløyel har et rykte de fleste bare kan drømme omFløyel har et rykte de fleste bare kan drømme omFløyel har et rykte de fleste bare kan drømme omFløyel har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Aldri. Vi har litt av alt, men det skal smake godt. Sprengkokt torsk med dvaske kokte gulrøtter til har jeg spist nok av i mitt liv. Jeg spiser kokt torsk idag også, med da er det på min måte og ikke min mors.. jeg elsker og stå på kjøkkenet. Ttadisjonsmat kan være alt fra rømmegrøt og spekemat til fersk suppe med kjøtt og sursøt løksaus, og det syntes jeg smaker himmelsk

Gammel 14-04-11, 10:05   #69
-ea-
heimføing

-ea- sin avatar

Hvor: Heime
Blogginnlegg: 179
-ea- har et rykte de fleste bare kan drømme om-ea- har et rykte de fleste bare kan drømme om-ea- har et rykte de fleste bare kan drømme om-ea- har et rykte de fleste bare kan drømme om-ea- har et rykte de fleste bare kan drømme om-ea- har et rykte de fleste bare kan drømme om-ea- har et rykte de fleste bare kan drømme om-ea- har et rykte de fleste bare kan drømme om-ea- har et rykte de fleste bare kan drømme om-ea- har et rykte de fleste bare kan drømme om-ea- har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av Skilpadda, her.

Det hender jeg lager fiskegrateng eller hønsefrikassé eller stek, men det er ikke i hverdagsrepertoaret, mest fordi det tar såpass lang tid.

Jeg lager gjerne ting som tar tid - det er jo så lettvint å putte noe i ovnen eller fårikålgryta og så la det stå der og lage seg selv i et par timer. Men selvsagt ikke så ofte hvis det må skje etter arbeidstid og Pip er her.

Opprinnelig lagt inn av Blå, her.

Jeg er forøvrig veldig glad i tradisjonsmat og vi spiser det forholdsvis mye, særlig om vinteren. Kjøttkaker smaker bedre om vinteren enn om sommeren.

Jeg har et barn som elsker kjøttkaker. Hun hadde visst spist sju kjøttkaker i fjor da de mellomlanda på Gardermoen etter to uker i Spania med faren.

Opprinnelig lagt inn av vixen, her.

En ting som jeg vokste opp med og som jeg aldri serverer er frossengrønnsaker. Ihjelkokt amerikansk blanding var standard tilbehør til middager hjemme. Æsj.

Samme her. Jeg tror ikke mor mi har skjønt at det går like snart å koke ordentlige grønnsaker.

-ea- er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 14-04-11, 10:09   #70
m^2

m^2 sin avatar

Blogginnlegg: 122
m^2 har et rykte de fleste bare kan drømme omm^2 har et rykte de fleste bare kan drømme omm^2 har et rykte de fleste bare kan drømme omm^2 har et rykte de fleste bare kan drømme omm^2 har et rykte de fleste bare kan drømme omm^2 har et rykte de fleste bare kan drømme omm^2 har et rykte de fleste bare kan drømme omm^2 har et rykte de fleste bare kan drømme omm^2 har et rykte de fleste bare kan drømme omm^2 har et rykte de fleste bare kan drømme omm^2 har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av Fløyel, her.

Sprengkokt torsk med dvaske kokte gulrøtter til har jeg spist nok av i mitt liv.

og ihjelkokt amerikansk blanding.

Egentlig rart, for mamma er jo flink til å lage mat.
Egentlig skulle jeg ønske Harriet Vane kunne hatt et tradisjonsmat-matkurs, så kunne jeg lært noe der. For hun lager GOD mat, altså!!
(og det ligger mange gode oppskrifter inne på oppskriftsforumet)

m^2 er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 14-04-11, 10:21   #71
Skilpadda
flisespikker

Skilpadda sin avatar

Hvor: Oslo
Blogginnlegg: 676
Skilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av -ea-, her.

Jeg lager gjerne ting som tar tid - det er jo så lettvint å putte noe i ovnen eller fårikålgryta og så la det stå der og lage seg selv i et par timer. Men selvsagt ikke så ofte hvis det må skje etter arbeidstid og Pip er her.

Nei, nettopp - med "hverdagsrepertoaret" mener jeg jo på hverdager, etter arbeidstid. Da jeg jobbet hjemmefra, var det jo lettvint å sette noe i ovnen i to-tretiden, men å begynne etter fem blir litt sent, synes jeg. Men det hender en gang eller to i året at jeg gjør klar en arbeidskrevende middag kvelden før, og da føler jeg meg fryktelig flink og husmoderlig. Vanligvis planlegges dessverre ikke middagen før på vei hjem, og da er det typisk litt sent å begynne med f.eks. fiskegrateng.

Gammel 14-04-11, 10:23   #72
m^2

m^2 sin avatar

Blogginnlegg: 122
m^2 har et rykte de fleste bare kan drømme omm^2 har et rykte de fleste bare kan drømme omm^2 har et rykte de fleste bare kan drømme omm^2 har et rykte de fleste bare kan drømme omm^2 har et rykte de fleste bare kan drømme omm^2 har et rykte de fleste bare kan drømme omm^2 har et rykte de fleste bare kan drømme omm^2 har et rykte de fleste bare kan drømme omm^2 har et rykte de fleste bare kan drømme omm^2 har et rykte de fleste bare kan drømme omm^2 har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av Skilpadda, her.

Nei, nettopp - med "hverdagsrepertoaret" mener jeg jo på hverdager, etter arbeidstid. Da jeg jobbet hjemmefra, var det jo lettvint å sette noe i ovnen i to-tretiden, men å begynne etter fem blir litt sent, synes jeg. Men det hender en gang eller to i året at jeg gjør klar en arbeidskrevende middag kvelden før, og da føler jeg meg fryktelig flink og husmoderlig. Vanligvis planlegges dessverre ikke middagen før på vei hjem, og da er det typisk litt sent å begynne med f.eks. fiskegrateng.

Ja, den forskjellen der er enorm, altså! Når man kan bruke en liten halvtime+ på dagtid og ha maten klar, og i ovnen, kontra kommer hjem hylsulten utpå ettermiddagen engang og så begynne å bale med det.

m^2 er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 14-04-11, 10:30   #73
Mrs. Longbottom
Keep calm and trot on

Mrs. Longbottom sin avatar

Medlem siden: Apr 2008
Mrs. Longbottom er kulere enn de flesteMrs. Longbottom er kulere enn de flesteMrs. Longbottom er kulere enn de flesteMrs. Longbottom er kulere enn de flesteMrs. Longbottom er kulere enn de flesteMrs. Longbottom er kulere enn de flesteMrs. Longbottom er kulere enn de flesteMrs. Longbottom er kulere enn de flesteMrs. Longbottom er kulere enn de flesteMrs. Longbottom er kulere enn de flesteMrs. Longbottom er kulere enn de fleste
Standard

Det er jo forskjell på god og god, da. Jeg serverer ingenting jeg avskyr, men hver eneste middag er ikke livretten min. Jeg prøver å ha et sunt kosthold, og velger ikke alltid det aller aller beste tilebhøret, fordi et helt ok tilbehør er mye sunnere, f.eks. I tillegg skiller jeg på hverdag og helg i forhold til hvor mye tid vi har. Vi spiser ganske kjedelig i uka, i den fortand at vi har et middagssystem hvor vi har det samme hver ukedag, med små variasjoner. Så lager vi spennede, tidkrevende og inspirert mat i helgene, når vi har tid til å kose oss med det.

Gammel 14-04-11, 10:48   #74
Ru
Protonterapeut

Ru sin avatar

Hvor: Hundremeterskogen
Blogginnlegg: 935
Ru har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av Maverick, her.

Jeg trodde veldig lenge at jeg ikke likte brokkoli. Eller sopp. Eller cottage cheese. Eller seterrømme. Eller kalkun.

Er du meg? Nå igjen?!

Jeg liker sopp pga. Harriet. Jeg liker brokkoli pga. min mann.
Kalkun har jeg alltid spist, tror jeg. Cottage Cheese og seterrømme er ikke noe jeg bruker mye, men før spiste jeg ikke rømme overhodet.

Jeg ligger noen år foran deg i løypen, Mav. Når du blir 32,5 år, så liker du nok mer mat.

Gammel 14-04-11, 11:17   #75
Maverick

Maverick sin avatar

Blogginnlegg: 1282
Maverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av Ru, her.

Er du meg? Nå igjen?!

Jeg liker sopp pga. Harriet. Jeg liker brokkoli pga. min mann.
Kalkun har jeg alltid spist, tror jeg. Cottage Cheese og seterrømme er ikke noe jeg bruker mye, men før spiste jeg ikke rømme overhodet.

Jeg ligger noen år foran deg i løypen, Mav. Når du blir 32,5 år, så liker du nok mer mat.

NÅ liker jeg jo nesten alt. Tror jeg. Åpent sinn, i det minste. Og lager veldig mye som jeg aldri før hadde vurdert en gang.

Maverick er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 14-04-11, 11:35   #76
rajraj
*_*

rajraj sin avatar

Medlem siden: Sep 2007
Hvor: Kjellerlemmen
Blogginnlegg: 115
rajraj er kulere enn de flesterajraj er kulere enn de flesterajraj er kulere enn de flesterajraj er kulere enn de flesterajraj er kulere enn de flesterajraj er kulere enn de flesterajraj er kulere enn de flesterajraj er kulere enn de flesterajraj er kulere enn de flesterajraj er kulere enn de flesterajraj er kulere enn de fleste
Standard

Jeg lager stort sett mat som jeg virkelig digger - hver eneste dag. Men så digger jeg stort sett all mat, da. Det aller viktigste er at middagen består av minst én ting som hver av de ved bordet vil spise, og at den er sunn. I tillegg er jeg helt opphengt i variasjon. De samme ingrediensene går igjen, men jeg tilbereder det på forskjellig vis fra gang til gang.

Norsk tradisjonsmat har jeg dilla på i perioder. Da går det i kjøttkaker, ertesuppe, fårikål, flesk og duppe, fiskegrateng, pannekaker og tomatsuppe. Jeg lager alt fra bunnen og prøver å gjøre det så sunt som mulig (for eksmpel ved å bruke grovt mel og raspet gulerot til pannekakerrøra).

Mat som koteletter og steik er jeg veldig glad i når det er tilberedt ordentlig så det ikke blir tørt, men det får jeg ikke til selv. Det spiser vi bare hos svigermor. Jeg kunne ønsket meg hennes koteletter og mitt tilbehør, egentlig. Det hadde vært en optimal kombinasjon.

rajraj er ikke aktiv   Svar med sitat
Svar

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum

Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 19:25.