|
|
#241 |
|
Bør lage seg en tittel selv
Medlem siden: Oct 2010
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
Sv: Pannekaker
Men hvorfor er det så fordømmende? |
|
|
|
|
#242 |
|
|
Hehe, jeg er helt uenig |
|
|
|
|
#243 |
|
Jeg bor i en stubbe!
|
Sv: PannekakerMen hvis alt er så mye verre nå... Betyr ikke dette at god gammeldags husmannskost (ensidig kost med mye potet og graut på lørdag) er mye bedre enn dagens kosthold?
|
|
#245 |
|
Slumrende Ullteppe
|
Sv: PannekakerEn kompis av Guttungen spurte her en dag om han fikk bli med oss hjem etter Sfo. Jeg svarte at det var greit for oss, om det var greit for mammaen hans, noe det var, fikk vi bekreftet ved et kjapt blikk på mamma'n.
|
|
#246 |
|
På vei
Medlem siden: Sep 2006
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
Sv: PannekakerJeg serverer gjerne pannekaker til familien 2-3-4 ganger i måneden, og jeg er opptatt av at hele familien spiser sunt og variert. Men jeg er ikke hysterisk som jeg syns enkelte tenderer mot. Pannekakene består av egg, sammalt mel, smør og melk. I følge tradisjonelt norsk kosthold sunne ingredienser. De serveres med bacon, selvplukkede blåbær, og - ehh - sukker. Men litt sukker av og til er helt greit. I tillegg serveres hjemmelaget tomatsuppe og kokt egg. Jeg blir nesten snurt når noen påstår dette ikke er middagsmat og plasserer det i samme sjanger som dessert og godteri. |
|
|
|
|
#247 |
|
ej ikke møjkets heije
|
Sv: PannekakerDet er vel ingen tvil om at kosthold påvirker veldig mye; også en god del sykdommer.
|
|
|
#248 |
|
Rockesøster
|
Jeg tror jeg er uenig her, jeg synes hun angriper de fleste kosthold med generaliseringene sine :
Poenget er at Nip har sin oppfatning av hva et bra kosthold er, og at hun ser at ikke andre deler eller følger en slik oppfatning og opplever dette som en motsetning av sunt. |
|
|
|
|
#249 |
|
Keep calm and trot on
Medlem siden: Apr 2008
Hvor: Oslo
Helt enig. Vi har pannekaker og suppe hver mandag, og det er en av ukas favorittmåltider for meg, ikke fordi pannekaker er så snabla godt, men fordi hele familien spiser god, sunn mat som alle liker. Det er luksus her i huset.
|
|
#250 |
|
På vei
Sv: PannekakerEne datteren min er i mange bursdager i perioden februar - april. I snitt to i uka, vil jeg anslå. Jeg tørr nesten ikke tenke på alt hva hun får i seg i denne perioden. Å klage over en pannekakemiddag i ny og ne blir reneste sytingen. Man kan nekte barna å bli med andre hjem fordi man da ikke har kontroll over hva ungene spiser, og man kan nekte ungene å delta i bursdager for å styre unna alt det usunne. Men det er ikke en riktig ting å gjøre. Man kan ikke kontrollere alt ungen foretar seg, selv om man aldri så gjerne ville. |
|
|
|
|
#251 |
|
Jeg dømmer ikke nord og ned hele kostholdet etter en middag. Det handler ofte om folk man snakker med og ser endel til som gjør at jeg gjør opp mine tanker. Jeg kan jo også egentlig servere pannekaker til gutta, selvom jeg har sluttet fordi alle andre gjør det. |
|
|
|
|
#252 |
|
Nybegynner
Medlem siden: May 2008
![]() |
Nå er det vel ikke Nip sin holdning til sunt kosthold som er saken. Hun kan ha akkurat det kostholdet hun ønsker. Det jeg reagerte på i denne saken er at hun reagerer negativt på at sønnen blir servert pannekaker når han er på besøk med kompis. Det blir litt utakknemmelig spør du meg, også er det jo også å legge seg borti "naboens" holdninger til kosthold da. Om man ikke vil at barnet sitt skal spise ditt eller datt, så får man selv legge opp til det h*n skal spise. Ikke blir irritert fordi h*n blir servert noe man selv anser som usunt. Som noen andre sa, men får heller åpne hjemme sitt og invitere på grønsaksuppe da...om det er det som er ønskelig. |
|
|
|
|
#253 |
|
Djiiiisses, etter hele denne tråden burde du vel ha skjønt at det ikke handler om EN pannekakemiddag i ny og ned. Hvorfor skal egentlig du bestemme at det ikke er en riktig ting å gjøre? Kanskje det er riktig for noen! Jeg har som sagt aldri sagt jeg skal nekte han det, selvom jeg innimellom får lyst å ta han hjem til middag også får han være sosial før og etter. |
|
|
|
|
#254 |
|
flisespikker
|
Sv: PannekakerMen Nip, nå høres du dels ut som om du antar at det folk har med seg på tur nødvendigvis er det de spiser til hverdags (jeg kan godt finne på å ta med bare en pølsepakke på grilling, hvis jeg ikke har hatt tid og ork til å ordne i stand noe sunnere/bedre), og dels høres du ut som om du føler deg litt "utenfor" eller pinlig berørt fordi du (og Vetle) har med noe helt annet enn de andre. Det er jo mulig at noen spiser bare cola og pølser hjemme til hverdags også, men egentlig tror jeg de fleste ikke gjør det, selv om de ofte ender opp med det på utflukter og "når man skal kose seg". Og jo, det kan bli i overkant ofte kos, og det er mulig å lage annen kosemat enn pølser og cola (eller pannekaker), men det er likevel å trekke det litt langt å anta at disse familiene bare spiser det, selv om det er det eneste du ser at de spiser. Du ser jo tross alt ikke hva de spiser hjemme hos seg selv når de ikke har gjester.
|
|
#255 |
|
Nybegynner
Medlem siden: May 2008
![]() |
Jeg kunne glatt servert pannekaker om frøkna hadde med seg veninne hjem, men vi spiser da så og si aldri pannekaker. Jeg hadde da gjort det for at det skulle vært litt stas for barna, for hadde det vært opp til frøkna (og sambo |
|
|
|
|
#256 |
|
Pauset
Medlem siden: Oct 2007
Sv: PannekakerBesøk med hjem = safe mat. Noen ganger spør jeg også barnet på forhånd, da de synes å like å bli inkludert i avgjørelsen. Pannekaker, pølse med brød, tomatsuppe (fra pose så klart) med pølse og makaroni i, eller pasta og kjøttdeig/kjøttboller. Hamburger er også mulig i grillsesongen. Pizza. |
|
|
|
|
#257 |
|
Slumrende Ullteppe
|
Sv: PannekakerAltså - jeg og hadde selvsagt sett på det som et problem om Guttungen var med kamerater hjem hver dag, fikk servert middag, og slik endte opp med pannekaker fem dager i uka.
|
|
#258 |
|
På vei
Det virker på meg som du ikke helt greier å se nyansene og de store linjene. Jeg mener virkelig at det ikke er riktig å holde barnet bort fra sosial omgang med andre barn, og det overrasker meg om andre syns at det er en riktig ting å gjøre. Å være på besøk hos andre, å spise hos andre, mener jeg er en del av den sosiale læringen, å nekte et barn dette syns jeg ikke er riktig. |
|
|
|
|
#259 |
|
|
|
|
|
|
#260 |
|
Pauset
Medlem siden: Oct 2007
Nei hva slags folk er det som sitter og følger med og dømmer ut fra det liksom? Da har man nesten litt problematisk høye tanker om seg selv.
Veldig enig i den. Man må slippe kontrollen litt. Se litt stort på det. Sist redigert av Dronningen : 14-04-11 kl 10:46. |
|
|
![]() |
| Emneord |
| ugler |
|
|