Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Generell diskusjon

Pannekaker

Generell diskusjon Forum for generell diskusjon av temaer som ikke passer inn under andre kategorier.

Lukket tråd

Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 13-04-11, 21:38   #181
Polyanna
Yes, we can!!

Polyanna sin avatar

Medlem siden: Sep 2006
Blogginnlegg: 199
Polyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Pannekaker

Opprinnelig lagt inn av Nip, her.

Nei, det er kanskje ikke noe nytt, men det må da ha blitt verre på ett tidspunkt? Jeg er rimelig sikker på at man kan snu på flisa og at man ikke er født og må være sånn. At de fort blir sånn er en annen sak. Veldig synd ihvertfall.

Jo, jeg er ganske sikker på at i tidligere generasjoner ble man i langt større grad tvunget til å spise opp maten sin, like it or not. Jeg har selv sittet mangt et måltid og grått ned i en kald potet som SKULLE spises opp. Det gjorde i og for seg at jeg spiste poteter borte etter hvert. Så sånn sett var det kjempevellykket!

(men jeg har omtrent ikke spist kokte poteter som voksen og foretrekker å servere ungene et godt utvalg av sunn, variert mat som de liker og kan kose seg med. Men hver sin smak)

Gammel 13-04-11, 21:39   #182
Filifjonka
Fortynnet

Filifjonka sin avatar

Blogginnlegg: 297
Filifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Vi hadde med en jente hjem fra barnehagen en gang. Det var et stort poeng at vi måtte ha pannekaker den dagen, for det likte hun så godt, sa den unge verten. Selv kunne han ikke spise mer enn maks en pannekake, for han hadde akkurat begynt å kunne spise mat med egg i etter å ha vært veldig allergisk. Men jenta spiste ÅTTE pannekaker - det huskes ennå.

Filifjonka er ikke aktiv  
Gammel 13-04-11, 21:40   #183
Nip
Bør lage seg en tittel selv

Medlem siden: Oct 2010
Nip imponerer mange og er sikkert smartNip imponerer mange og er sikkert smartNip imponerer mange og er sikkert smartNip imponerer mange og er sikkert smartNip imponerer mange og er sikkert smartNip imponerer mange og er sikkert smartNip imponerer mange og er sikkert smart
Standard

Opprinnelig lagt inn av 007, her.

Hah! Jeg er den perfekte vertinne, for etter 17 år med barn har vi ALDRI servert små gjester pannekaker til middag.

(Vi har servert smågjester pannekaker, altså, men ikke til middag. Pannekaker er ikke middag i mitt hode. Pannekaker er kaffemat, på lik linje med med vafler.)

Kan jeg flytte bare bittelitt nærmere deg?

Nip er ikke aktiv  
Gammel 13-04-11, 21:40   #184
Anne C

Anne C sin avatar

Medlem siden: Sep 2007
Anne C har et rykte de fleste bare kan drømme omAnne C har et rykte de fleste bare kan drømme omAnne C har et rykte de fleste bare kan drømme omAnne C har et rykte de fleste bare kan drømme omAnne C har et rykte de fleste bare kan drømme omAnne C har et rykte de fleste bare kan drømme omAnne C har et rykte de fleste bare kan drømme omAnne C har et rykte de fleste bare kan drømme omAnne C har et rykte de fleste bare kan drømme omAnne C har et rykte de fleste bare kan drømme omAnne C har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Jeg har vært en natt borte på studiesamling, og hva ser jeg når jeg kommer hjem? Pannekaker! Stakkars barna mine. *fjaser*

Jeg har ikke lest alle innleggene i denne tråden.
Vi serverer gjerne pannekaker til gjester, og kommer til å fortsette med det. Eldste får ogås servert det når han er borte. For oss betyr ikke det noe, de vi spiser ikke så dårlig mat ellers at jeg tror de blir skadet av det.

Anne C er ikke aktiv  
Gammel 13-04-11, 21:41   #185
Nextlife
Rockesøster

Nextlife sin avatar

Medlem siden: Apr 2010
Blogginnlegg: 1
Nextlife har et rykte de fleste bare kan drømme omNextlife har et rykte de fleste bare kan drømme omNextlife har et rykte de fleste bare kan drømme omNextlife har et rykte de fleste bare kan drømme omNextlife har et rykte de fleste bare kan drømme omNextlife har et rykte de fleste bare kan drømme omNextlife har et rykte de fleste bare kan drømme omNextlife har et rykte de fleste bare kan drømme omNextlife har et rykte de fleste bare kan drømme omNextlife har et rykte de fleste bare kan drømme omNextlife har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Når det gjelder barn tror jeg ikke vi kan forvente at de gjør rasjonelle valg når det gjelder mat, de har noen ideèr og smakspreferanser som ikke er forklarbar. Man må bare fortsette å tilby og oppfordre,- rett og slett keep up the good work.
Jeg synes Pøbelprinsessen lenger opp her er et ypperlig eksempel på at det ikke alltid kan forklares hvorfor de liker/ikke liker.

Nextlife er ikke aktiv  
Gammel 13-04-11, 21:41   #186
Hyacinth
Kontrollfrik

Hyacinth sin avatar

Hvor: Sammen med Richard
Hyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av 007, her.

Hah! Jeg er den perfekte vertinne, for etter 17 år med barn har vi ALDRI servert små gjester pannekaker til middag.
)

Ikke jeg heller. Men jeg har ikke hatt barn mer enn omtrent 10 år.

Jeg ser forøvrig poenget til HI, selv om jeg synes det kommer uheldig fram. Hver bidige gang ungene mine er hos andre, er det pannekaker. Merkelig, i grunnen.

Hyacinth er ikke aktiv  
Gammel 13-04-11, 21:47   #187
Turban Smukk
sukk

Turban Smukk sin avatar

Medlem siden: Jul 2008
Turban Smukk er et glitrende lys på stjernehimmelenTurban Smukk er et glitrende lys på stjernehimmelenTurban Smukk er et glitrende lys på stjernehimmelenTurban Smukk er et glitrende lys på stjernehimmelenTurban Smukk er et glitrende lys på stjernehimmelenTurban Smukk er et glitrende lys på stjernehimmelenTurban Smukk er et glitrende lys på stjernehimmelenTurban Smukk er et glitrende lys på stjernehimmelenTurban Smukk er et glitrende lys på stjernehimmelenTurban Smukk er et glitrende lys på stjernehimmelenTurban Smukk er et glitrende lys på stjernehimmelen
Standard

Jeg er ikke veldig sikker på at det å være matskepstisk er så nytt. Min mor var som barn, jeg var som barn og datteren min var det som barn. Nå er vi stort sett altetende hele hurven. Det går seg til, som regel. Hos oss har det heller aldri vært press. Jeg fikk spise det jeg likte av middagen, det samme har jeg praktisert med mitt barn. Gjester får pille ut det de ikke liker, enten de er barn eller voksne. Det får de også gjerne beskjed om, faktisk. Tvang og uggen stemning på grunn av mat er helt uaktuelt for meg.

Derimot er jeg glad for at jeg maktet å smake/spise det jeg fikk servert når jeg var borte, og det samme har stort sett datteren min klart. Det er jo enklere på den måten sosialt sett.

Turban Smukk er ikke aktiv  
Gammel 13-04-11, 21:50   #188
Tallulah
Glamorøs

Tallulah sin avatar

Blogginnlegg: 641
Tallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Hva vet du, kanskje hun bare serverer toromat?

Tallulah er ikke aktiv  
Gammel 13-04-11, 21:52   #189
Nip

Nip imponerer mange og er sikkert smartNip imponerer mange og er sikkert smartNip imponerer mange og er sikkert smartNip imponerer mange og er sikkert smartNip imponerer mange og er sikkert smartNip imponerer mange og er sikkert smartNip imponerer mange og er sikkert smart
Standard

Opprinnelig lagt inn av Tallulah, her.

Hva vet du, kanskje hun bare serverer toromat?

Der kan du se hvor langt jeg tenker, trekker det tilbake. Blir hvor jeg er - i pannekakeland

Nip er ikke aktiv  
Gammel 13-04-11, 22:08   #190
Teflona
audio, video, disco

Teflona sin avatar

Medlem siden: Sep 2007
Teflona har mye å være stolt avTeflona har mye å være stolt avTeflona har mye å være stolt avTeflona har mye å være stolt avTeflona har mye å være stolt avTeflona har mye å være stolt avTeflona har mye å være stolt avTeflona har mye å være stolt avTeflona har mye å være stolt avTeflona har mye å være stolt avTeflona har mye å være stolt av
Standard

Joda, jeg mener jo ikke at de må like oliven, rare oster og masse dill, selvom mange også liker det.

Det handler om svært vanlig mat.

Om det så er honningmelon er ikke greit, vannmelon ok, brødet må være ham-kam brød, ikke vanlig grovbrød, eple må være uten skall og brødet uten skorper. Gulrøtter, erter, brokkoli, blomkål osv... Jeg som sagt tror det handler veldig lite om medfødt "feil", men om at vi lar barna våre være enda mer kresne enn normalen. litt kresenhet er ok, men jeg synes det er helt utrolig hvor mye og hva barna er kresne for nå i dag ihvertfall.

Vel, jeg er over 40 og må bare påpeke at jeg ikke likte grovbrød som lita, alle epler måtte skrelles, gulrøtter var vonde om de var kokt, brokkoli og alt det andre du nevner var æsj. Dessuten hadde jeg nok flere andre diller, som at jeg spiste leverpostei de første 5 åra, deretter servelatpølse i noen år and so on. Nei, jeg har ikke autisme. Majones spiste jeg vel ikke før jeg var 25, kaffe drakk jeg ikke før jeg var over 30...
I dag kan jeg vel si at jeg ikke er kresen, jeg var ikke så kresen før, heller, men jeg bare likte ikke smaken, da valgte jeg noe annet. Jeg ble ikke tvunget til å spise opp som barn, heller.

Hvordan staver man kjærlighet? sa Tussi.
Man staver ikke kjærlighet, man føler den, sa Brumm.
Teflona er ikke aktiv  
Gammel 13-04-11, 22:21   #191
Nip

Standard

Opprinnelig lagt inn av Teflona, her.

Vel, jeg er over 40 og må bare påpeke at jeg ikke likte grovbrød som lita, alle epler måtte skrelles, gulrøtter var vonde om de var kokt, brokkoli og alt det andre du nevner var æsj. Dessuten hadde jeg nok flere andre diller, som at jeg spiste leverpostei de første 5 åra, deretter servelatpølse i noen år and so on. Nei, jeg har ikke autisme. Majones spiste jeg vel ikke før jeg var 25, kaffe drakk jeg ikke før jeg var over 30...
I dag kan jeg vel si at jeg ikke er kresen, jeg var ikke så kresen før, heller, men jeg bare likte ikke smaken, da valgte jeg noe annet. Jeg ble ikke tvunget til å spise opp som barn, heller.

Skjønner at det tydligvis er ganske vanlig da, jeg tror alikevel man kan klare å "gradere" kresenheten ved riktig oppdragelse (ved rett ord), jeg har ikke brukt rett medisin her altså. Husker ikke selv om jeg var kresen som liten, men antageligvis som andre barn.

Jeg har litt tro på at om man bare får servert grovt brød, så spiser man grovt brød... Vetle spiser ikke "kornbrød" men grove brød - jeg tror det har sammenheng med at han ikke har fått det som liten. Om jeg får barn igjen skal og håper jeg virkelig at jeg er flinkere til å variere maten mens h*n er baby.

Nip er ikke aktiv  
Gammel 13-04-11, 22:23   #192
Xian
Tvåtusentalssuffragett

Xian sin avatar

Medlem siden: Oct 2006
Hvor: Oslo
Xian har mye å være stolt avXian har mye å være stolt avXian har mye å være stolt avXian har mye å være stolt avXian har mye å være stolt avXian har mye å være stolt avXian har mye å være stolt avXian har mye å være stolt avXian har mye å være stolt avXian har mye å være stolt avXian har mye å være stolt av
Standard

Opprinnelig lagt inn av Toffskij, her.

Pannekaker med lakserogn eller lodderogn, rømme, litt finhakket løk og en dæsj sitron er dødsgodt. (Ja, det går jo så klart med belugakaviar også. )

Ah - sånn er det jeg kan få ullungen til å like pannekaker, selvsagt. :klaske panne: Hun har bare vært moderat begeistret for blåbær/gjetost/sukker på pannekakene, til foreldrenes forbauselse/skuffelse. Men hun elsker rogn og løk, så neste gang lager jeg heller en russisk blinisvariant.

Vegen er lystig, og vegen er vrang.
Xian er ikke aktiv  
Gammel 13-04-11, 22:26   #193
Nip

Standard

Opprinnelig lagt inn av Xian, her.

Ah - sånn er det jeg kan få ullungen til å like pannekaker, selvsagt. :klaske panne: Hun har bare vært moderat begeistret for blåbær/gjetost/sukker på pannekakene, til foreldrenes forbauselse/skuffelse. Men hun elsker rogn og løk, så neste gang lager jeg heller en russisk blinisvariant.

En super måte å få unger til å slutte å be om pannekaker vil jeg tro
Det hadde vært noe, sett ungene glede seg til pannekaker, også komme de med den toppingen.

Nip er ikke aktiv  
Gammel 13-04-11, 22:28   #194
Guttemammis
Sjokoholiker & hjemmekjær

Medlem siden: Jan 2007
Guttemammis er virkelig godt liktGuttemammis er virkelig godt liktGuttemammis er virkelig godt liktGuttemammis er virkelig godt liktGuttemammis er virkelig godt liktGuttemammis er virkelig godt liktGuttemammis er virkelig godt liktGuttemammis er virkelig godt liktGuttemammis er virkelig godt liktGuttemammis er virkelig godt likt
Standard

Jeg serverer det jeg tror kan falle i smak så besøket skal bli så bra som mulig, hender at de får IS til dessert også

Men som sagt, er det en vi kjenner godt som er her ofte, så blir det ikke pølser, pannekaker eller pastaskruer og is hver gang

Guttemammis er ikke aktiv  
Gammel 13-04-11, 22:29   #195
sindrome
Boler'o?

sindrome sin avatar

Medlem siden: Jan 2007
Hvor: The edge of glory
sindrome er kulere enn de flestesindrome er kulere enn de flestesindrome er kulere enn de flestesindrome er kulere enn de flestesindrome er kulere enn de flestesindrome er kulere enn de flestesindrome er kulere enn de flestesindrome er kulere enn de flestesindrome er kulere enn de flestesindrome er kulere enn de flestesindrome er kulere enn de fleste
Standard

Nå har jeg ikke lest de siste sidene, men om du ikke vil at sønnen din skal være mindre sosial, samtidig som du vil at han skal spise det som du synes er bra mat, da må det beste alternativet være at dere invitere vennene hans hjem, så spiser de middag hos dere og får mye tid til å leke.

"Det handler om å bli glad i seg selv som medfødt feilvare. I stedet for hele tiden å prøve å ligne på et glansbilde." Per Fugelli
sindrome er ikke aktiv  
Gammel 13-04-11, 22:29   #196
Polyanna
Yes, we can!!

Polyanna sin avatar

Polyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Da vi var mindre så var det jo mye mer "ren" (i betydningen "ganske rett feem pa smak og konsistens") mat, altså fisk + poteter + blaut gulrot, eller pølser pluss potetstappe eller kjøttkaker i brun saus uten noe humbug.

Jeg spiste i hvert fall ikke andre grønnsaker enn nevnte blaute gulrøtter (og det også under tvang). Man trengte jo heller ikke det så lenge man spiste poteter.

Og om man ikke vile ha frukt så var det ikke noen som maste om det - det var jo uansett en luksus.

Og jeg husker godt fra Fine Selskaper med smørbrød at de fleste ungene kjapt fjernet agurk og tomat fra skivene sine.

Og honningmelon visste jeg slett ikke hva var før jeg ble voksen.

Gammel 13-04-11, 22:33   #197
Cuyahoga
etterpåklokest

Cuyahoga sin avatar

Medlem siden: Aug 2010
Blogginnlegg: 179
Cuyahoga har mye å være stolt avCuyahoga har mye å være stolt avCuyahoga har mye å være stolt avCuyahoga har mye å være stolt avCuyahoga har mye å være stolt avCuyahoga har mye å være stolt avCuyahoga har mye å være stolt avCuyahoga har mye å være stolt avCuyahoga har mye å være stolt avCuyahoga har mye å være stolt avCuyahoga har mye å være stolt av
Standard

Opprinnelig lagt inn av Polyanna, her.

Da vi var mindre så var det jo mye mer "ren" mat, altså fisk + poteter + blaut gulrot, eller pølser pluss potetstappe eller kjøttkaker i brun saus uten noe humbug.

Jeg spiste i hvert fall ikke andre grønnsaker enn nevnte blaute gulrøtter (og det også under tvang). Man trengte jo heller ikke det så lenge man spiste poteter.

Og om man ikke vile ha frukt så var det ikke noen som maste om det - det var jo uansett en luksus.

Og jeg husker godt fra Fine Selskaper med smørbrød at de fleste ungene kjapt fjernet agurk og tomat fra skivene sine.

Og honningmelon visste jeg slett ikke hva var før jeg ble voksen.

Jeg kan huske at det var en del ting det ikke var forventet at barn skulle spise. "Barn liker ikke sånn jålete tomat på osten", liksom.

Og jeg merker det fremdeles på besteforeldrene til ungene og den generasjonen. De kan bli helt himmmelfalne over hva jeg gir til ungene, for sånt liker ikke barn, per definisjon. Men det gjelder gjerne ting som ikke var like vanlig å spise da jeg vokste opp kanskje.

Cuyahoga er ikke aktiv  
Gammel 13-04-11, 22:39   #198
Turban Smukk
sukk

Turban Smukk sin avatar

Medlem siden: Jul 2008
Turban Smukk er et glitrende lys på stjernehimmelenTurban Smukk er et glitrende lys på stjernehimmelenTurban Smukk er et glitrende lys på stjernehimmelenTurban Smukk er et glitrende lys på stjernehimmelenTurban Smukk er et glitrende lys på stjernehimmelenTurban Smukk er et glitrende lys på stjernehimmelenTurban Smukk er et glitrende lys på stjernehimmelenTurban Smukk er et glitrende lys på stjernehimmelenTurban Smukk er et glitrende lys på stjernehimmelenTurban Smukk er et glitrende lys på stjernehimmelenTurban Smukk er et glitrende lys på stjernehimmelen
Standard

Jeg tenker også litt som Polyanna. Da jeg vokset opp var det ikke så stor variasjon, tror jeg. Jeg kunne være med en hvilken som helst venninne hjem til middag en vanlig tirsdag og maten var stort sett som man var vant til. Et unntak var den venninnen der de serverte sånne tjukke kokte pølser med hardt skinn det var umulig å få i seg. Det var uvant. Jeg pleide å hule dem ut med gaffelen. Nutildags vil jeg tro at variasjonen er mye større, og dermed også langt flere retter som er ukjente for matskeptiske barn?

Turban Smukk er ikke aktiv  
Gammel 13-04-11, 22:45   #199
Polyanna
Yes, we can!!

Polyanna sin avatar

Standard

En annen ting er kanskje at jeg tror nok en del barn er vant til toromat, og den har en veldig "jevn" og gjenkjennelig smak. Suppe er suppe, liksom, om det nå er blomkål eller tomat, og gryterett er gryterett. De har en felles konsistens og en fellessmak av smaksforsterker.

Da blir nok mye annet rart.

Gammel 13-04-11, 22:45   #200
007
© All rights reserved

007 sin avatar

Hvor: Vest
Blogginnlegg: 57
007 har et rykte de fleste bare kan drømme om007 har et rykte de fleste bare kan drømme om007 har et rykte de fleste bare kan drømme om007 har et rykte de fleste bare kan drømme om007 har et rykte de fleste bare kan drømme om007 har et rykte de fleste bare kan drømme om007 har et rykte de fleste bare kan drømme om007 har et rykte de fleste bare kan drømme om007 har et rykte de fleste bare kan drømme om007 har et rykte de fleste bare kan drømme om007 har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Nei, jeg tror ikke det. Jeg hadde nemlig ikke bare blitt litt småsur om du klaget på maten jeg serverte sønnen din - jeg hadde blitt steik forbanna og gitt deg klar beskjed om at sønnen din gjerne måtte komme å leke hos oss, men etter middag. For ja, jeg serverer små gjester både pølser og Toro-suppe, men altså ikke pannekaker.

Sist redigert av 007 : 13-04-11 kl 22:51.
007 er ikke aktiv  
Lukket tråd

Emneord
ugler

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum

Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 08:37.