Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Generell diskusjon

DigiPost

Generell diskusjon Forum for generell diskusjon av temaer som ikke passer inn under andre kategorier.

Svar

Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 08-04-11, 12:18   #21
Benmurphy
-

Medlem siden: Oct 2006
Benmurphy har en fantastisk fremtidBenmurphy har en fantastisk fremtidBenmurphy har en fantastisk fremtidBenmurphy har en fantastisk fremtidBenmurphy har en fantastisk fremtidBenmurphy har en fantastisk fremtidBenmurphy har en fantastisk fremtidBenmurphy har en fantastisk fremtidBenmurphy har en fantastisk fremtidBenmurphy har en fantastisk fremtidBenmurphy har en fantastisk fremtid
Standard

Sv: DigiPost

Jeg er skeptisk; dette ser så langt ut til å være lite fleksibelt, og hva det vil koste å bruke dette til å motta post blir det heller ikke gitt noen troverdig informasjon om. Posten er ikke i utgangspunktet en bedrift som imponerer meg når det gjelder kundebehandling, kvalitet elle prisnivå.

Verifisert avsender og mottager og kryptering av digital kommunikasjon er naturligvis ønskelig. Dette lar seg utmerket godt, og enkelt, gjøre med vanlig epost, men så lenge ingen faktisk gjør det så hjelper jo dessverre ikke det så mye. Vanlig epost ville også, om vi tok i bruk kryptering og signering, ha den fordelen at man ikke nødvendigvis måtte låse seg til den tekniske løsningen til én enkelt kommersiell aktør (Posten er en kommersiell aktør selv om den så langt er statseid).

På spørsmål og svar sidene deres står blant annet: «Som privatperson vil det være gratis å motta digital post. Du kan også lagre dine brev kostnadsfritt i 3 år. Når Digipost lanserer nye tilleggstjenester vil disse prises i henhold til egne prislister.» De er altså grunn til å tro at Posten ønsker å ta betalt også av mottager av post (se også punkt 6 i vilkårene).

Punkt 3
Forsendelsestiden vil imidlertid kunne variere, og ved stort antall samtidige oppgaver eller store oppgaver vil forsendelsestiden kunne øke.
Posten garanterer altså ikke noen minimum leveringstid her heller.

Vilkårene sier, punkt 4.1
Brukeren er selv ansvarlig for å sørge for sikkerhetskopier av de Meddelelser Brukeren sender, mottar eller arkiverer i Digipost.
Posten tar altså ikke ansvar for stort.

Vilkårene sier også i punkt 4.1
Dersom Brukeren oppdager feil, mangler, uregelmessigheter eller annet som kan være av betydning for Posten som leverandør av Digipost, skal Brukeren varsle Posten om dette.
Har Posten tenkt å betale brukerne siden de krever at de skal hjelpe dem med vedlikehold og utvikling av denne kommersielle tjenesten?

Punkt 5:
Posten forbeholder seg retten til å nekte formidling, eventuelt fjerne Meddelelser i Digipost som er sjenerende eller støtende eller som etter Postens vurdering er i strid med lov, forskrift eller myndighetsavgjørelse.
Her må de bestemme seg; i punkt 4.1 sier de at de ikke overvåker eller er ansvarlig for innholdet.

Punkt 6
Vilkårene, herunder priser, kan endres med én måneds skriftlig varsel
Det er naturligvis greit at de kan endre vilkårene, men jeg er ikke overbevist om at dette vil vise seg å være så praktisk for brukere som ikke liker eller godtar slike endringer når de kommer.

Ben "W.A.S.T.E." Murphy

Benmurphy er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 09-04-11, 21:55   #22
mariami
Nybegynner

Medlem siden: Apr 2011
mariami har et hav av muligheter foran seg
Standard

Jeg må innrømme at jeg ikke helt skjønner poenget med digipost. Men nå har jeg ikke satt meg så veldig inn i det heller da.

mariami er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 11-04-11, 22:39   #23
Trulte
:)

Trulte sin avatar

Medlem siden: Jan 2007
Trulte er kulere enn de flesteTrulte er kulere enn de flesteTrulte er kulere enn de flesteTrulte er kulere enn de flesteTrulte er kulere enn de flesteTrulte er kulere enn de flesteTrulte er kulere enn de flesteTrulte er kulere enn de flesteTrulte er kulere enn de flesteTrulte er kulere enn de flesteTrulte er kulere enn de fleste
Standard

Nei. Kommer ikke til å registrere meg på nåværende tidspunkt. Noen andre får teste ut systemet og komme forbi barnesykdommene. Kommer etter når brukere av systemet overbeviser meg eller at det må gjøres for å innhente viktige dokument.

Gammel 11-04-11, 22:49   #24
gajamor
Travelt opptatt

gajamor sin avatar

Medlem siden: Sep 2007
Blogginnlegg: 3
gajamor har en fantastisk fremtidgajamor har en fantastisk fremtidgajamor har en fantastisk fremtidgajamor har en fantastisk fremtidgajamor har en fantastisk fremtidgajamor har en fantastisk fremtidgajamor har en fantastisk fremtidgajamor har en fantastisk fremtidgajamor har en fantastisk fremtidgajamor har en fantastisk fremtidgajamor har en fantastisk fremtid
Standard

Er helsevesenet med på dette? For det hadde vært herlig å fått alle legeinnkallelsene digitalt så jeg ikke roter dem bort. Hvis ikke ser jeg ikke noe poeng i det.

Gammel 12-04-11, 00:31   #25
Polyanna
Yes, we can!!

Polyanna sin avatar

Medlem siden: Sep 2006
Blogginnlegg: 199
Polyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Jeg stoler veldig lite på tekniske løsninger utviklet og styrt av posten, og vil vente og se om det holder vann først.

Gammel 12-04-11, 09:59   #26
Elisabet
Står på egne ben

Elisabet sin avatar

Elisabet har et rykte de fleste bare kan drømme omElisabet har et rykte de fleste bare kan drømme omElisabet har et rykte de fleste bare kan drømme omElisabet har et rykte de fleste bare kan drømme omElisabet har et rykte de fleste bare kan drømme omElisabet har et rykte de fleste bare kan drømme omElisabet har et rykte de fleste bare kan drømme omElisabet har et rykte de fleste bare kan drømme omElisabet har et rykte de fleste bare kan drømme omElisabet har et rykte de fleste bare kan drømme omElisabet har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Jeg stoler veldig lite på posten i det hele tatt, så jeg vil også vente og se hvordan det utvikler seg først og høre andres erfaringer. Jeg ser bare for meg at det blir enda mere kaos. Vi har noe på avtalegiro, noe på efaktura + det som kommer i posten. Skal jeg liksom inn enda et sted og plukke ut ting? Det blir kaos ser jeg for meg og ikke vil jeg da huske hva jeg skal få hvor. Da må det bli et så godt system at alle instanser bruker det til å sende ut.

Elisabet er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 12-04-11, 10:08   #27
GinaK
Tja...

GinaK sin avatar

Medlem siden: Dec 2006
GinaK har mye å være stolt avGinaK har mye å være stolt avGinaK har mye å være stolt avGinaK har mye å være stolt avGinaK har mye å være stolt avGinaK har mye å være stolt avGinaK har mye å være stolt avGinaK har mye å være stolt avGinaK har mye å være stolt avGinaK har mye å være stolt avGinaK har mye å være stolt av
Standard

Opprinnelig lagt inn av Input, her.

Offentlig post? Det kan du da få på minside.no

Enig. Skjønte ikke helt vitsen.
Alt offentlig kan man hente via MinID, det meste økonomisk har jeg via faste trekk eller som post via nettbanken.

Gammel 12-04-11, 22:46   #28
Elisabet
Står på egne ben

Elisabet sin avatar

Elisabet har et rykte de fleste bare kan drømme omElisabet har et rykte de fleste bare kan drømme omElisabet har et rykte de fleste bare kan drømme omElisabet har et rykte de fleste bare kan drømme omElisabet har et rykte de fleste bare kan drømme omElisabet har et rykte de fleste bare kan drømme omElisabet har et rykte de fleste bare kan drømme omElisabet har et rykte de fleste bare kan drømme omElisabet har et rykte de fleste bare kan drømme omElisabet har et rykte de fleste bare kan drømme omElisabet har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Føler ikke akkurat noe mere for å ta det i bruk etter å ha lest dette. Posten bruker ikke seg selv engang til digipost, men den gode gamle postkassa. Kun Hafslund og Storebrand som er kunder av Digipost foreløpig.

Elisabet er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 13-04-11, 00:07   #29
Jessica
Pauset

Hvor: for mye skog her... vil ut mot havet
Blogginnlegg: 361
Jessica har en fantastisk fremtidJessica har en fantastisk fremtidJessica har en fantastisk fremtidJessica har en fantastisk fremtidJessica har en fantastisk fremtidJessica har en fantastisk fremtidJessica har en fantastisk fremtidJessica har en fantastisk fremtidJessica har en fantastisk fremtidJessica har en fantastisk fremtidJessica har en fantastisk fremtid
Standard

Jeg har registrert meg, fordi jeg er nysgjerrig. Skal prøve det så får jeg se. Prøvde å lese brevet, men orket ikke lese meg igjennom alt. Siden Posten er offentlig satser jeg på at jeg kan stole på det som står der :skrape:

Jessica er ikke aktiv   Svar med sitat
Svar

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum

Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 00:47.