Sv: Verdens matvareforbruk
Opprinnelig lagt inn av Floksa, her.
Nei, norsk mat er bortimot billigst i Europa. Hvordan kan du mene at man skal se på matpris uavhengig av inntektsnivå?
5% av lønna di går til norskprodusert mat. 5%!!!
Man kan ikke si at mat i Danmark er billig uten å også se på danske lønninger. Beklager altså, det går ikke. Norge er et høykostland, og det speiler også matprisen. Hva produsenten får bestemmes av staten og er egentlig ikke relevant i forhold til pris, for det er ikke der matprisen stiger. Den stiger under bearbeiding, frakt og i butikk. Og det skulle da også bare mangle, mat prisen speiler lønna til hun som sitter i kassa, han som jobber på slakteriet/mølla/meierit/eggpakkeriet og han som kjørte maten mellom råvareprodusent og de som bearbeider den.
Ja, Norge er et høykostland. Derfor er arbeidskraft dyrt her, mat er dyrt, bolig er dyrt, klær er dyrt. I tillegg betaler vi for landbrukssubsidier over skatteseddelen. Det går ikke an å ta landet ut av verdenssammenheng og påstå at det er billig fordi de tjener mindre andre steder, grensene er ganske åpne. Jeg synes dog det kan være riktig at mat skal være dyrt nettopp fordi vi som du sier er et høykostland og fordi vi betaler for å opprettholde et spredt landbruk. Hvor mye jeg bruker på norskprodusert mat aner jeg ikke. Men jeg bruker ganske mye mer enn 5% på mat. 30-35% av inntekten min går til mat. Jeg synes ikke det er en liten andel.