Sv: Jenter kan endre seg for å unngå overfallsvoldtekter
Opprinnelig lagt inn av Tallulah, her.
Nei, jeg mener det er kulturelt, samt basert på traumer slik denne legen beskriver. Hadde det vært etnisitet så hadde det ligget i genene til Sør-Afrikanere å voldta, og det gjør det jo ikke.
Jeg mener bestemt at etnisitet ikke har noe med gener eller blodsbånd å gjøre. Denne definisjonen er sakset fra Wikipedia, og den oppsummerer hvordan begrepet etter min forståelse kan brukes:
Sitat:
Etnisitet er en kollektiv identitet knyttet til forestillinger om kulturelt fellesskap som følge av (oftest) et antatt felles opphav. Etnisitet er forhold mellom grupper som oppfatter seg selv, eller blir oppfattet av andre grupper, som kulturelt særpregede. Gruppens felles identitet kan skyldes felles kulturelle, språklige, økonomiske, historiske, religiøse eller politiske kriterier, gjerne en kombinasjon av disse. Ordet ble først introdusert i språket på 1960-70 tallet. Det erstattet eller kom i tillegg til eldre begreper som var belastet med essensialistisk kultursyn som nasjon, folk, folkegruppe og rase.
Jeg har merket meg at man i dag bruker etnisk norsk mer og mer når man egentlig mener "hvite nordmenn", men jeg mener det er å blande begreper.
Opprinnelig lagt inn av Ine, her.
Så lenge det finnes lover i noen land som gir mannen rett til å nekte kona mat hvis hun nekter sex, kan jeg tenke meg overfallsvoldtekter er uungåelige.
Altså, overfallsvoldtekt på fremmede damer på gata er jo noe annet enn sex i ekteskapet. Jeg tror som Harriet har vært inne på tidligere i tråden at overfallsvoldtekt må forstås som vold, ikke som sex.
|