Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Generell diskusjon > Nyheter og media

Jenter kan endre seg for å unngå overfallsvoldtekter

Nyheter og media Forum for diskusjoner av nyheter og artikler. Husk å lenke til aktuell artikkel i første innlegg, så meddebattantene får mulighet til å sette seg inn i temaet.

Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 07-04-11, 16:21   #10
Nyx
Kan tituleres

Nyx sin avatar

Medlem siden: Nov 2010
Hvor: Østenfor sol og vestenfor måne
Nyx imponerer mange og er sikkert smartNyx imponerer mange og er sikkert smartNyx imponerer mange og er sikkert smartNyx imponerer mange og er sikkert smartNyx imponerer mange og er sikkert smartNyx imponerer mange og er sikkert smartNyx imponerer mange og er sikkert smart
Standard

Sv: Jenter kan endre seg for å unngå overfallsvoldtekter

Opprinnelig lagt inn av Tallulah, her.

Blitt? Voldteker er ikke akkurat et nymotens fenomen.

Hvor går grensa da mener du? Skal vi la være å gå på kino og hjem i opplyste bygater klokken 22 på kvelden også? Sånt som du sier her gjør meg absolutt rasende.

Nei, voldtekt er ikke et nytt fenomen, men det er jo helt klart at andelen overfallsvoldtekter øker.
Og at det har sammenheng med økt innvandring fra krigsrammede land eller heller ikke til å skyve under en stol. Er det noe slikt som 90% av alle overfallsvoldtekter i Oslo som blir begått av noen med ikke-norsk bakgrunn? Det er hvertfall ganske høye tall. Så det å gi bedre oppfølging ifm traumer og psykisk helse til menn (og kvinner) som kommer fra slike forhold er viktig.

Jeg mener selvfølgelig ikke at vi ikke skal kunne gjøre det vi vil, gå der vi vil, drikke det vi vil.
Men vi må ta innover oss at de fleste overfallsvoldtekter skjer sene fredags- og lørdagsnetter, i mørke gater.
Og når man vet slike statistiske fakta, så kan man ha det i bakhodet. Kanskje man tenker seg om en ekstra gang, kanskje man går hjem 10 min tidligere, fordi da kan man ta følge med noen som skal samme vei. De små tingene. Er litt ekstra oppmerksom på omgivelsene hvis man går hjem alene.
Jeg sier slett ikke at det er riktig, at det burde være slik. Heller ikke at det er ens eget ansvar om man blir voldtatt, enten man har eller ikke har gått alene hjem i mørket.

Men jeg er veldig enig med smilefjes:

Opprinnelig lagt inn av smilefjes, her.

Det stemmer nok ja. Poenget var uansett det samme - hvor mye adferdsbegrensning skal man se det som naturlig at kvinner skal ta ansvar for. Sånn ikke ut fra hva som er kvinners ansvar - men ut fra hva man feks ville rådet datteren sin til?

Jeg mener at en kvinne skal få sove på en benk i parken og være i fred. Men jeg ville aldri rådet en datter til dette.

Emneord
jenter, overfall, voldtekt

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum

Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 02:28.