Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Generell diskusjon

Bruker du sykkelhjelm?

Generell diskusjon Forum for generell diskusjon av temaer som ikke passer inn under andre kategorier.

Se resultatene: Bruker du sykkelehjelm?
Nei. 17 8,76%
Ja. 129 66,49%
Ikke alltid. 24 12,37%
Sykler ikke, og hadde ikke brukt hjelm uansett. 5 2,58%
Sykler ikke, men hadde brukt om jeg hadde syklet. 18 9,28%
Annet/dustepoll. 1 0,52%
Deltakere: 194. Du kan ikke stemme på denne undersøkelsen

Svar

Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 06-04-11, 10:13   #41
Senna
Javel

Senna sin avatar

Medlem siden: Sep 2006
Hvor: The Sun
Blogginnlegg: 2
Senna er et glitrende lys på stjernehimmelenSenna er et glitrende lys på stjernehimmelenSenna er et glitrende lys på stjernehimmelenSenna er et glitrende lys på stjernehimmelenSenna er et glitrende lys på stjernehimmelenSenna er et glitrende lys på stjernehimmelenSenna er et glitrende lys på stjernehimmelenSenna er et glitrende lys på stjernehimmelenSenna er et glitrende lys på stjernehimmelenSenna er et glitrende lys på stjernehimmelenSenna er et glitrende lys på stjernehimmelen
Standard

Sv: Bruker du sykkelhjelm?

Ja det gjør jeg.

Gammel 06-04-11, 10:19   #42
Anda
Smugleser

Anda sin avatar

Blogginnlegg: 411
Anda er kulere enn de flesteAnda er kulere enn de flesteAnda er kulere enn de flesteAnda er kulere enn de flesteAnda er kulere enn de flesteAnda er kulere enn de flesteAnda er kulere enn de flesteAnda er kulere enn de flesteAnda er kulere enn de flesteAnda er kulere enn de flesteAnda er kulere enn de fleste
Standard

Ja, har brukt hjelm konsekvent siden jeg fikk en av Andamannen i gave for 14 år siden, høytidelig overlevert på Universitetsplassen. Med beskjed om at han ikke hadde så veldig lyst til at den nye kjæresten skulle bli grønnsak.

Anda er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 06-04-11, 10:21   #43
Stompa
50 & somewhat fab

Stompa sin avatar

Medlem siden: Nov 2006
Hvor: Nordpå
Stompa har en fantastisk fremtidStompa har en fantastisk fremtidStompa har en fantastisk fremtidStompa har en fantastisk fremtidStompa har en fantastisk fremtidStompa har en fantastisk fremtidStompa har en fantastisk fremtidStompa har en fantastisk fremtidStompa har en fantastisk fremtidStompa har en fantastisk fremtidStompa har en fantastisk fremtid
Standard

Opprinnelig lagt inn av tiddelibom, her.

En liten kommentar til akkurat det: der storesøster rir, vil ikke læreren at de skal bruke sikkerhetsvest, hun mener det hindrer bevegelse. Synspunkter?

Hos oss er det ikke påbudt med vest, men ridelæreren anbefaler det sterkt til de som rir fast. Jeg ser at frøkna mi er den eneste på kurset sitt med vest, så det er nok bare jeg som er supernøye på å følge anbefalinger ang sikkerhet. Frøkna har aldri sagt noe om at vesten hindrer bevegelse. Jeg må aldri minne henne på å ta den med/bruke den, så jeg regner med at den er helt grei å bruke.

Gammel 06-04-11, 10:22   #44
Mrs. Longbottom
Keep calm and trot on

Mrs. Longbottom sin avatar

Medlem siden: Apr 2008
Hvor: Oslo
Mrs. Longbottom er kulere enn de flesteMrs. Longbottom er kulere enn de flesteMrs. Longbottom er kulere enn de flesteMrs. Longbottom er kulere enn de flesteMrs. Longbottom er kulere enn de flesteMrs. Longbottom er kulere enn de flesteMrs. Longbottom er kulere enn de flesteMrs. Longbottom er kulere enn de flesteMrs. Longbottom er kulere enn de flesteMrs. Longbottom er kulere enn de flesteMrs. Longbottom er kulere enn de fleste
Standard

Opprinnelig lagt inn av tiddelibom, her.

En liten kommentar til akkurat det: der storesøster rir, vil ikke læreren at de skal bruke sikkerhetsvest, hun mener det hindrer bevegelse. Synspunkter?

Det syns jeg høres rart ut. Hvilket nivå er hun på. der snupsen rir fikk de beskjed om at det ikke var nødvendig før de red tur uten leier, men snupsen bruker vest selv om hun fortsatt har leier på tur. Hun har ikke leier i hall, og det er ikke barebare å bli slengt i veggen i ridehallen.

Forøvrig bruker hele familien hjelm på sykkel.

Gammel 06-04-11, 10:28   #45
Ru
Protonterapeut

Ru sin avatar

Hvor: Hundremeterskogen
Blogginnlegg: 935
Ru har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Selvsagt bruker jeg hjelm. Noe annet skulle tatt seg ut.

Heller kjip på håret enn kjip i hodet. :Jungelord:

Gammel 06-04-11, 10:29   #46
Tallulah
Glamorøs

Tallulah sin avatar

Blogginnlegg: 641
Tallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Jeg bruker hjelm. Jeg syns den er stygg som hjuling, men jeg vil gjerne beholde hodet mitt i den stand det er i nå.

Tallulah er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 06-04-11, 10:44   #47
Input
Bør lage seg en tittel selv

Input sin avatar

Medlem siden: Aug 2010
Blogginnlegg: 159
Input har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av Thomas, her.

Vet ikke om det er så mye å ta vare på, men jeg pleier å bruke hjelm. Må jo gå foran med et godt eksempel for tøtta.

Men når jeg er hos foreldrene mine ute i bygdenorge, hender det jeg lar hjelmen ligge hvis tøtta ikke er med på sykkeltur. Særs lite trafikk å bekymre seg om der

Så det er greit at hun opplever at faren blir grønnsak eller dør pga. manglende sykkelhjelm, så lenge hun ikke ser det?

Innanfor den er kvar av oss einsam,
og det skal vi alltid bli.
Input er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 06-04-11, 10:47   #48
Thomas
Mmm, skeptisk

Thomas sin avatar

Medlem siden: Oct 2010
Hvor: Tromsø
Thomas er populærThomas er populærThomas er populærThomas er populærThomas er populær
Standard

Opprinnelig lagt inn av Input, her.

Så det er greit at hun opplever at faren blir grønnsak eller dør pga. manglende sykkelhjelm, så lenge hun ikke ser det?

Er nå en viss forskjell i risiko mellom det å sykle i en by med komplekst trafikkbilde og en rolig landevei med knapt noe trafikk.
(men jada, jeg ser poenget ditt)

Sist redigert av Thomas : 06-04-11 kl 10:57.
Thomas er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 06-04-11, 11:07   #49
Lavender
Passe aktiv

Lavender sin avatar

Hvor: Sentralt
Lavender er kulere enn de flesteLavender er kulere enn de flesteLavender er kulere enn de flesteLavender er kulere enn de flesteLavender er kulere enn de flesteLavender er kulere enn de flesteLavender er kulere enn de flesteLavender er kulere enn de flesteLavender er kulere enn de flesteLavender er kulere enn de flesteLavender er kulere enn de fleste
Standard

Må innrømme at det hender jeg sykler gangveien til nærsentrum uten hjelm. Men som regel ja.

Gammel 06-04-11, 11:08   #50
Bluen
intro

Bluen sin avatar

Medlem siden: Nov 2006
Hvor: Lillestrøm
Blogginnlegg: 391
Bluen har et rykte de fleste bare kan drømme omBluen har et rykte de fleste bare kan drømme omBluen har et rykte de fleste bare kan drømme omBluen har et rykte de fleste bare kan drømme omBluen har et rykte de fleste bare kan drømme omBluen har et rykte de fleste bare kan drømme omBluen har et rykte de fleste bare kan drømme omBluen har et rykte de fleste bare kan drømme omBluen har et rykte de fleste bare kan drømme omBluen har et rykte de fleste bare kan drømme omBluen har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Jeg svarte "ikke alltid" fordi det hender at jeg rett og slett glemmer det når jeg sykler småturer på butikken, til toget og sånt. Skal jeg på sykkeltur, husker jeg det.

Bluen er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 06-04-11, 11:16   #51
Toffskij
kamerat

Toffskij sin avatar

Blogginnlegg: 694
Toffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Jeg bruker alltid hjelm, men jeg må innrømme at jeg ikke begynte med det før jeg fikk barn og måtte bli Rollemodell™.

“Do you find it easy to get drunk on words?"
"So easy that, to tell you the truth, I am seldom perfectly sober.”
(Dorothy L. Sayers, Gaudy Night)
Toffskij er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 06-04-11, 11:39   #52
Input

Input sin avatar

Medlem siden: Aug 2010
Blogginnlegg: 159
Input har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av Thomas, her.

Er nå en viss forskjell i risiko mellom det å sykle i en by med komplekst trafikkbilde og en rolig landevei med knapt noe trafikk.
(men jada, jeg ser poenget ditt)

Jeg bodde ganske øde for ikke lenge siden, og min erfaring er at på rolige landeveier med knapt noe trafikk, kommer de få bilene som kommer, desto fortere. Du trenger kun én bil, og ikke nødvendigvis en bil engang. Holder med en liten stein i veien.

Innanfor den er kvar av oss einsam,
og det skal vi alltid bli.
Input er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 06-04-11, 11:48   #53
Jeanett
5barns mamma

Jeanett sin avatar

Medlem siden: Nov 2008
Jeanett er populærJeanett er populærJeanett er populær
Standard

Absolutt! Her bruker alle sykkelhjelm.

En på jobben min sa en gang " fy ass, jeg vil heller blir hjernedø enn å sykle rundt med sykkelhjelm" smart gutt detta..

Jeanett er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 06-04-11, 11:49   #54
Thomas
Mmm, skeptisk

Thomas sin avatar

Hvor: Tromsø
Thomas er populærThomas er populærThomas er populærThomas er populærThomas er populær
Standard

Opprinnelig lagt inn av Input, her.

Jeg bodde ganske øde for ikke lenge siden, og min erfaring er at på rolige landeveier med knapt noe trafikk, kommer de få bilene som kommer, desto fortere. Du trenger kun én bil, og ikke nødvendigvis en bil engang. Holder med en liten stein i veien.

Jada, ser det. Men de tullingene som kommer i hundre-og-helvete hører du som regel på lang avstand

..og det bringer meg til neste irritasjon. Folk som sykler i sin egen verden med mp3-spillere. Det hadde ikke jeg turt.

Som bilist irriterer jeg meg ofte over teite syklister, og som syklist irriterer jeg meg ofte over teite bilister

Gammel 06-04-11, 11:49   #55
Tallulah
Glamorøs

Tallulah sin avatar

Blogginnlegg: 641
Tallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

De færreste som tryner på sykkel har vel blitt påkjørt. Det er nok mye vanligere å skli på grus, sette seg fast i hull og trikkeskinner, få noe inn i hjulet eller kjedet, bremsene slutter å virke, eller rett og slett miste balansen.

Tallulah er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 06-04-11, 12:14   #56
Ru
Protonterapeut

Ru sin avatar

Hvor: Hundremeterskogen
Blogginnlegg: 935
Ru har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Tallulah fikk sagt det.
Jeg skjønner ikke hvor det fokuset av å sykle i trafikken eller ei kommer inn, jeg ser det er nevnt både i denne tråden og den om sparkesykler.
Det spiller da ingen rolle hvor mange biler det er i veien om du sklir på grusen i en sving, eller - hvilket jo har vært en del tilfeller av i det siste, kjører nedi et gedigent hull i veien. Det er mange steder det kan se ut som det små pytter etter regnvær, som viser seg å være gedigne krater.

Gammel 06-04-11, 12:24   #57
rine
Halloen!

rine sin avatar

Medlem siden: Mar 2008
rine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Ja, jeg bruker hjelm. Men det hender jeg sykler uten hvis jeg bare skal på butikken (500 m) Jeg har nemlig lest at det er mindre sjanse for tryne når man bare skal på butikken.

rine er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 06-04-11, 12:24   #58
Malama

Malama sin avatar

Medlem siden: Jul 2009
Hvor: Sunnmøre!
Malama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt av
Standard

Ja.
Eller, jeg sykler for tiden ikke, men jeg setter meg ikke på sykkelen uten, så jeg hadde selvsagt brukt om jeg syklet.

Tror ikke jeg har sykkel, dvs, jeg har en sykkel, men den har ikke vært brukt på noen år, og det er vel fem år siden min far fastslo at "den holder, men dersom du skal bruke den bør den ha nye dekk, disse morkner snart", så jeg antar egentlgi at den ikke egentlig kan brukes for tiden... står innerst i garasjen, der står den så godt så... men ja, selvsagt hjelm om jeg sykler.

som sagti HI, heller SE teit ut, enn å VÆRE det. Fikk min første sykkelhjelm da jeg gikk på barneskolen, når hjelmene kom, og det var nettopp en setning som den der vi fikk med oss ut på sykkeltur.

Min mor var dengangen, sånn rundt 1990, den ENESTE moren vi visste om som brukte sykkelhjelm, de fleste familier der noen brukte hjelm var det ungene, og evt far, men aldri mor...

Gammel 06-04-11, 12:33   #59
lillamamma
Aktiv

Medlem siden: Sep 2008
lillamamma har et hav av muligheter foran seg
Standard

Selvfølgelig.

Gammel 06-04-11, 12:52   #60
dolliemor
Aktiv

dolliemor sin avatar

Medlem siden: Feb 2009
dolliemor er litt kul
Standard

Selvfølgelig!
Viktig og beskytte hodet, dessuten må jeg være god rollemodell for mine barn. :-)

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum

Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 18:27.