Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Mat og kosthold

Erstatte Toro med ...

Mat og kosthold Kategori for barnemat, oppskrifter, drikkevarer og kosthold generelt.

Svar

Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 05-04-11, 21:39   #41
Kiwi
Glad i frukt

Kiwi sin avatar

Medlem siden: Jun 2009
Kiwi er litt kulKiwi er litt kulKiwi er litt kul
Standard

Sv: Erstatte Toro med ...

Opprinnelig lagt inn av kamp, her.

Du har 4 eggeplommer i en glassbolle over vannbad. Tilsetter 1/4 ts tørket estragon og 2 ss hvitvinseddik. Så visper du mens du har i 250 g smør i små klumper. Til slutt smaker du til med salt og pepper.

Hvis dette er Nigellas, så skjønner jeg ikke at dette er noen jukseoppskrift? Det er jo de vanlige ingrediensene i en bernaise eller?

Gammel 05-04-11, 21:42   #42
Shamu
På opplading

Shamu sin avatar

Medlem siden: Oct 2007
Hvor: Flekkefjord
Shamu er virkelig godt liktShamu er virkelig godt liktShamu er virkelig godt liktShamu er virkelig godt liktShamu er virkelig godt liktShamu er virkelig godt liktShamu er virkelig godt liktShamu er virkelig godt liktShamu er virkelig godt liktShamu er virkelig godt likt
Standard

Opprinnelig lagt inn av Tallulah, her.

Bruker man egentlig mikroer til noe annet enn smelting og tining? Jeg prøver å skjønne hva man egentlig skal med den.

Er ikke nok god grunn til å ha den?
Jeg elsker å ha muligheten til å smelte og tine fort. I tillegg til popcorn da.

- Museskritt er også skritt. -
Shamu er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 05-04-11, 21:43   #43
Dixie Diner
Nymotens gammeldags

Dixie Diner sin avatar

Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Stavanger
Dixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Bruker man egentlig mikroer til noe annet enn smelting og tining? Jeg prøver å skjønne hva man egentlig skal med den.

Jeg bruker den mye, bla. til å varme opp restemat, smelte sjokolade og smør/margarin, poppe popcorn og varme vann/melk til kakao (feks. soyasjokomelk). Kunne nok klart meg uten, men det hadde vært et stort savn.

Gammel 05-04-11, 21:47   #44
Kiwi
Glad i frukt

Kiwi sin avatar

Medlem siden: Jun 2009
Kiwi er litt kulKiwi er litt kulKiwi er litt kul
Standard

Ja! Det jeg bruker den til, er å slippe forkullede oppvarmede middagsrester i stekovnen. Som; lasagne og pizza. Dessuten oppvarming av diverse middagsrester som krever mer væske og røring hvis man må gjøre det på stekeplate; som pastaretter og wok. For ikke å glemme micropopcorn.

Gammel 05-04-11, 21:47   #45
Mrs. Longbottom
Keep calm and trot on

Mrs. Longbottom sin avatar

Medlem siden: Apr 2008
Hvor: Oslo
Mrs. Longbottom er kulere enn de flesteMrs. Longbottom er kulere enn de flesteMrs. Longbottom er kulere enn de flesteMrs. Longbottom er kulere enn de flesteMrs. Longbottom er kulere enn de flesteMrs. Longbottom er kulere enn de flesteMrs. Longbottom er kulere enn de flesteMrs. Longbottom er kulere enn de flesteMrs. Longbottom er kulere enn de flesteMrs. Longbottom er kulere enn de flesteMrs. Longbottom er kulere enn de fleste
Standard

Vi kjøpte oss nettopp mikro, og jeg hadde nok ikke gjort det om ikke jeg ble akutt lei av å varme 4 ss barnemat i en gryte. Utover det, og mikropopkorn har den ingen hensikt, syns jeg. Altså, det er jo ting å bruke den til, men ikke som ikke funker helt greit på andre måter.

Gammel 05-04-11, 21:52   #46
Malama
Bør lage seg en tittel selv

Malama sin avatar

Medlem siden: Jul 2009
Hvor: Sunnmøre!
Malama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt av
Standard

Vi fikk også micro etter at vi ble lei av å varme små mengder babymat i vannbad. En kort karriære, ettersom vi holdt ut med vannbadet til han var neeeesten klar for "vanlig mat"... men nå har vi jo en babymat-spiser nummer to om et halvt års tid, så da kan den jo brukes til det igjen. Ellers varmer den pizzarester, lager pommes frites på et sånn crips-fat (det blir likevel ikke spesielt godt, uansett hvordan vi lager pommes frites så kjenner jeg at jeg tror jeg ønsker meg frityrkoker dersom de skal bli gode..) og lager micropop. Og tiner/varmer mine pizzaboller som hurtigmåltid for sliten nybakt mamma... Men mest står den nå der og samler støv, tror jeg...

Gammel 05-04-11, 22:00   #47
Tallulah
Glamorøs

Tallulah sin avatar

Blogginnlegg: 641
Tallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Jeg kjenner jeg fremdeles ikke har noe akutt behov for en så diger dings til tining og smelting.

Tallulah er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 05-04-11, 22:04   #48
Dixie Diner
Nymotens gammeldags

Dixie Diner sin avatar

Hvor: Stavanger
Dixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Det er du vel i din fulle rett til å føle. Hver sin "smak". Jeg elsker mikroen min og har ikke tenkt å kvitte meg med den. Synes den er fryktelig praktisk.

Gammel 05-04-11, 22:06   #49
Interference
Metallica!!

Interference sin avatar

Medlem siden: Dec 2007
Hvor: Drømmeland
Blogginnlegg: 118
Interference har mye å være stolt avInterference har mye å være stolt avInterference har mye å være stolt avInterference har mye å være stolt avInterference har mye å være stolt avInterference har mye å være stolt avInterference har mye å være stolt avInterference har mye å være stolt avInterference har mye å være stolt avInterference har mye å være stolt avInterference har mye å være stolt av
Standard

Opprinnelig lagt inn av Schous, her.

Hvis dette er Nigellas, så skjønner jeg ikke at dette er noen jukseoppskrift? Det er jo de vanlige ingrediensene i en bernaise eller?

Jeg bruker somregel denne oppskriften:

4ssgod hvitvinseddik
4sstørr hvitvin
4,67ssvann
3,33stklaubærblad
2ssfinhakket fersk purreløk
0,33feddhvitløk, finhakket
1,33sstørket estragon
0,67sstørket kjørvel
1,33stkkjøttbuljongterninger
0,33kgmeierismør
3,33stkeggeplommer
0,67knivsoddhvit pepper
0,67sshakket frisk persille (evt. 1 teskje tørket)
0,67tstørket estragon

evt. salt (smakes til)

I. Lag krydderekstrakt: Ha hvitvinseddik, hvitvin og vann i en liten gryte. Tilsett laubærblad, purre, hvitløk, de to spisekjeene med estragon, kjørvel og buljongterningene. Kok forsiktig opp mens du rør godt og forsøk å "presse" krydderne nedi slik at godsmaken kommer ut i væsken. Ta av og la stå litt (10-15 minutter) og kok så inn litt (til ca. 10-12 spiseskjeer) uten lokk mens du fortsatt presser og rører. Sil tilslutt blandingen gjennom en tesil og kast krydderne mens du tar vare på ekstraktet.

2. Smelt smøret uten at det blir brunt og sett det til litt avkjøling (viktig - varme over 60°C er viktigste årsak til at sausen "skiller" seg.

3. Lag eggejevningen:
Ha 5 eggeplommer i en liten gryte som passer oppi en større gryte der du har vann som nesten koker. Ha også klar en stor bolle med kaldt vann (dersom "størkningsprosessen" skulle gå for fort og du må bremse litt). Tilsett krydderekstraktet til eggene. Hold så gryta med eggene nedi vannbadet mens du visper godt. Ta opp innimellom slik at ikke stivningen går for fort (da blir det "eggerøre" istedenfor saus!). Når eggeblandingen er nesten like stiv som majones stopper du prosessen ved å holde gryta nedi det kalde vannet (mens du fortsatt pisker ivrig).

4. Bland eggejevning og smør: Tilsett litt og litt av det nå litt avkjølte smøret mens du pisker. Ikke tilsett neste smørdose før den forrige er helt "absorbert" Dersom sausen skiller seg er det ikke noen krise. Da tar du bare en ny liten gryte med en eggeplomme i og lager en ny eggejevning av denne. Pisk så i den skilte sausen som om det var smæret.

5. Tilsett hvit pepper, persille og den siste teskjeen med estragon. Ikke varm opp sausen - da skiller den seg. Må være under 50-60° !

Gammel 05-04-11, 22:43   #50
Lille meg
ihuga feminist

Lille meg sin avatar

Medlem siden: Jan 2010
Lille meg har mye å være stolt avLille meg har mye å være stolt avLille meg har mye å være stolt avLille meg har mye å være stolt avLille meg har mye å være stolt avLille meg har mye å være stolt avLille meg har mye å være stolt avLille meg har mye å være stolt avLille meg har mye å være stolt avLille meg har mye å være stolt avLille meg har mye å være stolt av
Standard

Opprinnelig lagt inn av Interference, her.

Jeg bruker somregel denne oppskriften:

Klippet bort oppskriften, jeg. Jeg innser at jeg har tatt feil. Når jeg ser hva som skal til for å lage ekte bearnaise, innser jeg at Nigellas bearnaise rett og slett er superenkel å lage. Jeg har nå sett lyset! (Særlig den der med 4,67ss vann satte meg litt ut.)

oss ska ikkje sulke til jorda med blod!
Lille meg er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 05-04-11, 22:51   #51
Koma
Lysende norsk flaskekoker

Koma sin avatar

Medlem siden: Oct 2006
Blogginnlegg: 66
Koma er et glitrende lys på stjernehimmelenKoma er et glitrende lys på stjernehimmelenKoma er et glitrende lys på stjernehimmelenKoma er et glitrende lys på stjernehimmelenKoma er et glitrende lys på stjernehimmelenKoma er et glitrende lys på stjernehimmelenKoma er et glitrende lys på stjernehimmelenKoma er et glitrende lys på stjernehimmelenKoma er et glitrende lys på stjernehimmelenKoma er et glitrende lys på stjernehimmelenKoma er et glitrende lys på stjernehimmelen
Standard

Opprinnelig lagt inn av Lille meg, her.

Klippet bort oppskriften, jeg. Jeg innser at jeg har tatt feil. Når jeg ser hva som skal til for å lage ekte bearnaise, innser jeg at Nigellas bearnaise rett og slett er superenkel å lage. Jeg har nå sett lyset! (Særlig den der med 4,67ss vann satte meg litt ut.)

Juksevariant blir det her også ...

Inter

Koma er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 05-04-11, 22:53   #52
Koma
Lysende norsk flaskekoker

Koma sin avatar

Medlem siden: Oct 2006
Blogginnlegg: 66
Koma er et glitrende lys på stjernehimmelenKoma er et glitrende lys på stjernehimmelenKoma er et glitrende lys på stjernehimmelenKoma er et glitrende lys på stjernehimmelenKoma er et glitrende lys på stjernehimmelenKoma er et glitrende lys på stjernehimmelenKoma er et glitrende lys på stjernehimmelenKoma er et glitrende lys på stjernehimmelenKoma er et glitrende lys på stjernehimmelenKoma er et glitrende lys på stjernehimmelenKoma er et glitrende lys på stjernehimmelen
Standard

Jeg kjenner jeg fremdeles ikke har noe akutt behov for en så diger dings til tining og smelting.

Baking! Varming av væske. Senker terskelen for å starte brødbakingen, faktisk. Vet akkurat hvor mange sekunder jeg trenger for å lunke på 6dl vann.

Koma er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 05-04-11, 23:00   #53
Kanina
Sviiisj!!

Kanina sin avatar

Medlem siden: Jan 2008
Hvor: Enga
Blogginnlegg: 842
Kanina har en fantastisk fremtidKanina har en fantastisk fremtidKanina har en fantastisk fremtidKanina har en fantastisk fremtidKanina har en fantastisk fremtidKanina har en fantastisk fremtidKanina har en fantastisk fremtidKanina har en fantastisk fremtidKanina har en fantastisk fremtidKanina har en fantastisk fremtidKanina har en fantastisk fremtid
Standard

I så fall er svaret: kombi-ovn! Vips, enda et behov du ikke visste at du hadde. Vi har en slik en, i tillegg til vanlig stekeovn. Det er veldig praktisk med en ekstra varmluftsovn innimellom.

Jeg er nokså avhengig av mikro. Men det er jo pga cøliakien. Det meste av bakverk blir mykt og saftig etter en kort runde i mikroen. Både tint og frossent i utgangspunktet.

Kanina er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 05-04-11, 23:03   #54
Kanina
Sviiisj!!

Kanina sin avatar

Medlem siden: Jan 2008
Hvor: Enga
Blogginnlegg: 842
Kanina har en fantastisk fremtidKanina har en fantastisk fremtidKanina har en fantastisk fremtidKanina har en fantastisk fremtidKanina har en fantastisk fremtidKanina har en fantastisk fremtidKanina har en fantastisk fremtidKanina har en fantastisk fremtidKanina har en fantastisk fremtidKanina har en fantastisk fremtidKanina har en fantastisk fremtid
Standard

Unnskyld, men prøver du å ødelegge mitt hat til vannbad ved å komme med fakta om hvordan jeg kan gjøre dette bedre? Halloooo?

Der har du faktisk meg i et nøtteskall! Fransk-ignorant!

You and me! Toi et moi... eller no- slikt.

Der har jeg altså micro'n. Kjappere går det også.

Det har jeg derimot litt problemer med. Det ender som regel med svidd sjokolade. Sånn, nå er det din tur til å komme med en smart løsning til meg!

Kanina er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 05-04-11, 23:10   #55
Bille
Sånn passe sane

Bille sin avatar

Medlem siden: Mar 2007
Hvor: Oslo
Blogginnlegg: 18
Bille er kulere enn de flesteBille er kulere enn de flesteBille er kulere enn de flesteBille er kulere enn de flesteBille er kulere enn de flesteBille er kulere enn de flesteBille er kulere enn de flesteBille er kulere enn de flesteBille er kulere enn de flesteBille er kulere enn de flesteBille er kulere enn de fleste
Standard

Opprinnelig lagt inn av Kanina, her.

I så fall er svaret: kombi-ovn! Vips, enda et behov du ikke visste at du hadde. Vi har en slik en, i tillegg til vanlig stekeovn. Det er veldig praktisk med en ekstra varmluftsovn innimellom.

Jeg er nokså avhengig av mikro. Men det er jo pga cøliakien. Det meste av bakverk blir mykt og saftig etter en kort runde i mikroen. Både tint og frossent i utgangspunktet.

Samme her. Bortsett fra cøliakien.

Gammel 05-04-11, 23:17   #56
Interference
Metallica!!

Interference sin avatar

Medlem siden: Dec 2007
Hvor: Drømmeland
Blogginnlegg: 118
Interference har mye å være stolt avInterference har mye å være stolt avInterference har mye å være stolt avInterference har mye å være stolt avInterference har mye å være stolt avInterference har mye å være stolt avInterference har mye å være stolt avInterference har mye å være stolt avInterference har mye å være stolt avInterference har mye å være stolt avInterference har mye å være stolt av
Standard

Denne er til 4 personer, jeg pleier å lage til 6, da er målene litt rundere. (jeg bruker automatisk porsjonsberegner, det er derfor målene er litt rare når jeg bare satte den til 4 personer)

Opprinnelig lagt inn av Koma, her.

Juksevariant blir det her også ...

Inter

Ja? Den er gooood! Og når man har laget den noen ganger går det omtrent av seg selv.

Gammel 05-04-11, 23:49   #57
Hyacinth
Kontrollfrik

Hyacinth sin avatar

Hvor: Sammen med Richard
Hyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Vi hadde tenkt å kvitte oss med mikroen i nytt kjøkken, helt til vi kom på å plassere den i et skap med stikkontakt. Genialt.

Hyacinth er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 05-04-11, 23:49   #58
Hyacinth
Kontrollfrik

Hyacinth sin avatar

Hvor: Sammen med Richard
Hyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

4,67 ss vann!

Hyacinth er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 06-04-11, 00:04   #59
Puslingen
Bør lage seg en tittel selv

Puslingen sin avatar

Medlem siden: Sep 2009
Hvor: Vestlandets perle.
Blogginnlegg: 14
Puslingen imponerer mange og er sikkert smartPuslingen imponerer mange og er sikkert smartPuslingen imponerer mange og er sikkert smartPuslingen imponerer mange og er sikkert smartPuslingen imponerer mange og er sikkert smartPuslingen imponerer mange og er sikkert smartPuslingen imponerer mange og er sikkert smart
Standard

Eg koker poteter i mikroen. 3 poteter (er stort sett kun samboeren min som spiser det) på 7 min. Ta-da!

Gammel 06-04-11, 00:36   #60
Neket
Har diplom

Neket sin avatar

Medlem siden: Jun 2010
Neket har mye å være stolt avNeket har mye å være stolt avNeket har mye å være stolt avNeket har mye å være stolt avNeket har mye å være stolt avNeket har mye å være stolt avNeket har mye å være stolt avNeket har mye å være stolt avNeket har mye å være stolt avNeket har mye å være stolt avNeket har mye å være stolt av
Standard

Opprinnelig lagt inn av SiriP, her.

Eg koker poteter i mikroen. 3 poteter (er stort sett kun samboeren min som spiser det) på 7 min. Ta-da!

Hvordan? I stor bolle med vann? Blir det noe godt? Vi trenger stort sett 3-4 poteter til en hel middag siden mannen sjelden er hjemme - så det hørtes praktisk ut.

Jeg damper forresten brokkoli i mikroen. Og gulrot.

Neket er ikke aktiv   Svar med sitat
Svar

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum

Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 12:01.