Sv: Lavkarbo uten for mye fett?
Opprinnelig lagt inn av Tallulah, her.
Jeg dropper fettet, men spiser noe karbohydrater i form av bønner eller linser hver dag. I tillegg til dette spiser jeg mye fet fisk og bruker olivenolje i min daglige lunsjsalat, og i middagssalaten. Jeg blir dårlig i magen av mye fett, og spesielt melkefett. Så mindre fett funker bra for meg!
En vanlig dag for meg er omtrent slik:
Frokost: cottage cheese/yoghurt naturell/skyr naturell med blåbær, eller eggerøre, tomat, sukkererter og hampfrø.
Lunsj: salat med bønner eller linser, tunfisk, egg, avocado og vinaigtette av olivrnolje, eddik, salt og pepper.
Mellommåltid: nøtter og litt tørkede bær (tranebær, goji o.l.)
Middag: kjøtt/fisk med diger salat, eller blomkålmos.
Fisken, avocadoene, oljen og hampfrøene har mye bra fettstoffer.
Hampfrø, goji og tranebær er nytt for meg. Smaker det godt?
Takk for gode tips! Jeg prøver å sette meg gradvis inn i dette.
Blomkålmos, hva er det?
Opprinnelig lagt inn av Irma, her.
Lavkarbo er ikke nødvendigvis "alt det fettet". Det er en retning innenfor lavkarbo som heter "LCHF" eller "Low carb high fat", her er det fritt fram for hvor mye fett man vil spise. Andre anbefaler mindre fett enn ved LCHF-kostholdet. Eksempelvis Thor Foseid og "Spis deg slank" eller Fedon Lindberg.
Jeg har også hatt irritabel tarm og trøbbel med magen. Irritabelt tarm har jeg ikke hatt siden jeg startet på lavkarbo, og magetrøbbelet er mye bedre. Jeg tåler også mye mer fett enn jeg gjorde på høykarbokosthold, spesielt når jeg ligger svært lavt på karbene. Du må nesten prøve ut selv for å se hva som er best for deg. Det du ikke tåler nå er ikke nødvendigvis ikke noe du ikke tåler hvis du lever lavkarbo.
Lykke til!
Takk for masse god info.
Iset tipset meg om Lindberg ja, så jeg tror muligens jeg skal lese litt om det.
Kjekt å høre om din erfaring, det gir meg blod på tann. Det hadde vært fantastisk om jeg fikk en frisk mage.