Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Mat og kosthold

Prosjekt kutte ut Toro

Mat og kosthold Kategori for barnemat, oppskrifter, drikkevarer og kosthold generelt.

Svar

Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 04-04-11, 22:57   #21
Harriet Vane
Epikur

Harriet Vane sin avatar

Medlem siden: Sep 2006
Blogginnlegg: 440
Harriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Prosjekt kutte ut Toro

Jeg lagde en kjempegod fiskeform her i forrige uke som tre barn i alderen 1,5 - 8 kastet seg over og spiste masse av. De voksne likte den også veldig godt.

En halvtint blokk med sei skåret i 1 cm tykke skiver
vendes i en blanding av 1 kopp hvetemel, 1 stor ss havsalt og så mye pepper du vil, 1 ss karri og 1 ss paprikapulver. (1 ts)

Stek seiskivene i blanding av smør og olje. Ha i en ildfast form.
ha i 1 løk i skiver og 1 paprika i strimler. (For mildere smak kan du myksteke løken) Bittesmå buketter av brokkoli og to-tre grovt raspede gulrøtter. Hell over en boks med matfløte. Jeg hadde kokte poteter fra dagen før, så jeg skrelte de og la over og tok litt revet ost på toppen, men hverken potetene eller osten er nødvendig. Stek i ovnen i 20 min på 200 C.

Serveres med salat eller brød eller ikke noe.

Gammel 04-04-11, 22:58   #22
Dragen
VeloppDragen

Dragen sin avatar

Medlem siden: Oct 2006
Blogginnlegg: 813
Dragen har en fantastisk fremtidDragen har en fantastisk fremtidDragen har en fantastisk fremtidDragen har en fantastisk fremtidDragen har en fantastisk fremtidDragen har en fantastisk fremtidDragen har en fantastisk fremtidDragen har en fantastisk fremtidDragen har en fantastisk fremtidDragen har en fantastisk fremtidDragen har en fantastisk fremtid
Standard

Skinkefisk er laks- eller ørretfilet som er vendt i mel og pepper (ikke salt). Deretter pakkes den inn i en skive syltynn skinke (gjerne seranoskinke), før den stekes på høy varme i seks minutter i stekepanna. Skinken blir sprø og fin, og fisken blir kjempegod.

Serveres med kokte poteter eller ris og grønnsaker.

Som en gullring i et grisetryne, er en vakker kvinne uten vett. (Sal. 11:22)
Dragen er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 04-04-11, 22:59   #23
Dragen
VeloppDragen

Dragen sin avatar

Blogginnlegg: 813
Dragen har en fantastisk fremtidDragen har en fantastisk fremtidDragen har en fantastisk fremtidDragen har en fantastisk fremtidDragen har en fantastisk fremtidDragen har en fantastisk fremtidDragen har en fantastisk fremtidDragen har en fantastisk fremtidDragen har en fantastisk fremtidDragen har en fantastisk fremtidDragen har en fantastisk fremtid
Standard

1 pakke karbonadedeig
1 pakke bacon, gjerne i bittesmå biter
(Stekes i den store teflongryta, deretter har du i resten etter hvert.)

1 løk i småbiter
1 fedd hvitløk, gjerne mer

1 boks brune bønner
1 boks chillibønner
1 boks kikerter
2 bokser tomatbønner

1/2 pose frosne grønnsaker (has i til slutt, så gryta blir full og middagen får et sunt tilsnitt.) Når grønnsakene er varme, er maten ferdig.

Dette er en basisoppskrift, varier typen bønner, og ha i krydder etter smak. Ikke salt, for det blir salt nok med baconet. Men gjerne pepper og chilli.

Som en gullring i et grisetryne, er en vakker kvinne uten vett. (Sal. 11:22)
Dragen er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 04-04-11, 23:00   #24
Harriet Vane
Epikur

Harriet Vane sin avatar

Harriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av Tjorven, her.

Poenget er jo at det ofte ikke er verken tid eller penger å spare på å velge toro. Test ut den solskinnsgryta som Frøy nevner i tråden. Utrolig enkel og god.

Helt riktig. Det fordyrer rettene kraftig, det gjør rettene unødig usunne pga salt og sukker, de tar lengre tid enn det gjør å lage ting fra bunnen (i hvertfall med litt trening) og det låser bruken av rester og andre ingredienser enn det som står på pakken.

Jeg lager mat på to måter; enten har jeg middagsplan eller så lager jeg etter hva jeg har i hus. Middagsplan gjør Toro overflødig, og når man tager hva man haver så matcher det veldig sjelden med det som står på Toroposen.

Gammel 04-04-11, 23:18   #25
Mams
er grønn og fin.

Mams sin avatar

Hvor: Akershus
Blogginnlegg: 8
Mams har en fantastisk fremtidMams har en fantastisk fremtidMams har en fantastisk fremtidMams har en fantastisk fremtidMams har en fantastisk fremtidMams har en fantastisk fremtidMams har en fantastisk fremtidMams har en fantastisk fremtidMams har en fantastisk fremtidMams har en fantastisk fremtidMams har en fantastisk fremtid
Standard

Jeg ble sittende og tenke litt på denne og fant ut at jeg bruker jo ikke så mye Toro som jeg inbilte meg.
Det blir til sauser som bernaise og fløtesaus (siste kunne jeg heeelt sikkert laget en bedre variant av selv, så kom gjerne med oppskrift)
Ellers er det Tandori kyllingen pakka til Toro som blir brukt.

Men bruker andre halvfabrikat som tacokrydderet til Old el Paso og Dolmioglass blir også brukt. Ellers blir det utrolig nok mye mer fra bunnen av en det jeg var klar over.
En ting til er pose potetmos.
Brukte litt tomatsuppeposen til Toro, men det var til mellomste fant ut at han ikke likte tomatsuppe, så nå er det bare en sjelden gang om han ikke er her under middagen (og jeg vet det litt på forhånd)

Gammel 05-04-11, 07:42   #26
Mei
Har fått viljen sin

Mei sin avatar

Blogginnlegg: 397
Mei har en fantastisk fremtidMei har en fantastisk fremtidMei har en fantastisk fremtidMei har en fantastisk fremtidMei har en fantastisk fremtidMei har en fantastisk fremtidMei har en fantastisk fremtidMei har en fantastisk fremtidMei har en fantastisk fremtidMei har en fantastisk fremtidMei har en fantastisk fremtid
Standard

Tacokrydder er mye bedre å lage selv. Mindre salt og ingen smaksforsterker. Smaker det samme. Tomatsuppe er i allefall enkelt å lage selv - mel og smør og en boks tomatpure. Spe med kraft eller buljong eller vann til ønsket konsistens. Posepotetmos er jo virkelig papp!? Kok potetene dagen før om det haster, og mos dem - sammen med andre rotgrønnsaker og hvitløk - rett før de skal spises. Pastasaus er også enkelt å lage selv av litt surret løk og hvitløk, en boks hakkede tomater og eventuelt litt gulrot. Salt, pepper, ønsket krydder og en dæsj sukker.

Mei er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 05-04-11, 13:39   #27
Harriet Vane
Epikur

Harriet Vane sin avatar

Standard

Det er egentlig bare å lære seg å skrelle poteter fort og dele dem opp i biter og koke dem i lite vann (uten salt!). Bruk mandelpoteter, så har du ferdig mos på 10 minutter, mens de andre tingene blir klart.

Mye av hemmeligheten med å lage mat er timing. Hva kan eller må planlegges, hva begynner man med, hva tar man underveis osv. slik at alt blir ferdig samtidig?

Gammel 05-04-11, 13:45   #28
Røverdatter
Borte

Røverdatter sin avatar

Blogginnlegg: 278
Røverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme omRøverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme omRøverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme omRøverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme omRøverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme omRøverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme omRøverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme omRøverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme omRøverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme omRøverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme omRøverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Applaus for å kutte ut Toro.

Jeg bruker minimalt med Toro o.l. og lager kjappe middager fra bunnen flere ganger i uken. Kan ikke si jeg savner en pose med pulver i grytene noen gang altså. Det går på vane og rutine som alt annet.

Er du alt for redd for døden, blir du redd for livet og
Freedom's just another word for nothing left to lose
Røverdatter er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 05-04-11, 14:24   #29
Puslingen
Bør lage seg en tittel selv

Puslingen sin avatar

Medlem siden: Sep 2009
Hvor: Vestlandets perle.
Blogginnlegg: 14
Puslingen imponerer mange og er sikkert smartPuslingen imponerer mange og er sikkert smartPuslingen imponerer mange og er sikkert smartPuslingen imponerer mange og er sikkert smartPuslingen imponerer mange og er sikkert smartPuslingen imponerer mange og er sikkert smartPuslingen imponerer mange og er sikkert smart
Standard

Eg bruker lite toro, og no har samboeren min kommet på gli også. Eg trivest på kjøkkenet, så eg liker å laga mat frå botn. Og siden eg sjelden spiser Toro, likar eg ikkje smaken lenger heller. Men eg sliter litt meir med å kutte ut Findus. Det er så enkelt å slenge ein fiskegrateng i ovnen, og eg veit ungane mine spiser det. Men når me berre får skikk på båten, så skal det bli ein anna dans. Då vert det sjølvfiska (forhåpentlegvis).

Gammel 05-04-11, 16:45   #30
kamp
ASD

Medlem siden: Mar 2010
kamp er et glitrende lys på stjernehimmelenkamp er et glitrende lys på stjernehimmelenkamp er et glitrende lys på stjernehimmelenkamp er et glitrende lys på stjernehimmelenkamp er et glitrende lys på stjernehimmelenkamp er et glitrende lys på stjernehimmelenkamp er et glitrende lys på stjernehimmelenkamp er et glitrende lys på stjernehimmelenkamp er et glitrende lys på stjernehimmelenkamp er et glitrende lys på stjernehimmelenkamp er et glitrende lys på stjernehimmelen
Standard

Opprinnelig lagt inn av SiriP, her.

Eg bruker lite toro, og no har samboeren min kommet på gli også. Eg trivest på kjøkkenet, så eg liker å laga mat frå botn. Og siden eg sjelden spiser Toro, likar eg ikkje smaken lenger heller. Men eg sliter litt meir med å kutte ut Findus. Det er så enkelt å slenge ein fiskegrateng i ovnen, og eg veit ungane mine spiser det. Men når me berre får skikk på båten, så skal det bli ein anna dans. Då vert det sjølvfiska (forhåpentlegvis).

Findus har faktisk kommet med en del bra ting i det siste med renere råvarer og lite/ingen tilsetningsstoffer!

kamp er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 11-04-11, 20:09   #31
Frøy
I endring

Frøy sin avatar

Medlem siden: Apr 2009
Blogginnlegg: 136
Frøy er kulere enn de flesteFrøy er kulere enn de flesteFrøy er kulere enn de flesteFrøy er kulere enn de flesteFrøy er kulere enn de flesteFrøy er kulere enn de flesteFrøy er kulere enn de flesteFrøy er kulere enn de flesteFrøy er kulere enn de flesteFrøy er kulere enn de flesteFrøy er kulere enn de fleste
Standard

Planer for prosjektet i uke 3.

Mandag:Kjøttdeig med pastasaus og pastaskruer.
Tirsdag:Laks i soyasaus med wokede grønnsaker og ris.
Onsdag:Omelett med skinke serveres med brød til.
Torsdag:Kjøttkaker.
Fredag:Pizza.
Lørdag: Til fjells
Søndag: Koteletter på grønnsaksseng.

Utrolig fornøyd med meg selv.

Du kan'kke gi Gud, så bare gi faen
Frøy er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 11-04-11, 20:31   #32
krystallklart
Lett rørt

krystallklart sin avatar

Medlem siden: Nov 2007
Hvor: Gardskjærring igjen
Blogginnlegg: 16
krystallklart er virkelig godt liktkrystallklart er virkelig godt liktkrystallklart er virkelig godt liktkrystallklart er virkelig godt liktkrystallklart er virkelig godt liktkrystallklart er virkelig godt liktkrystallklart er virkelig godt liktkrystallklart er virkelig godt liktkrystallklart er virkelig godt likt
Standard

Gammel 11-04-11, 20:54   #33
Tjorven
ej ikke møjkets heije

Tjorven sin avatar

Hvor: Oslo
Blogginnlegg: 183
Tjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Stå på. Dette synes jeg du klarer skikkelig bra.

Selv har jeg laget fiskekaker fra scratch i dag. Det var overraskende enkelt, men ungene likte det ikke. De elsker fiskekakene vi kjøper på butikken.

Gammel 11-04-11, 20:59   #34
Frøy
I endring

Frøy sin avatar

Frøy er kulere enn de flesteFrøy er kulere enn de flesteFrøy er kulere enn de flesteFrøy er kulere enn de flesteFrøy er kulere enn de flesteFrøy er kulere enn de flesteFrøy er kulere enn de flesteFrøy er kulere enn de flesteFrøy er kulere enn de flesteFrøy er kulere enn de flesteFrøy er kulere enn de fleste
Standard

Fiskekaker kjøpt i butikken må vel være lov?

Hadde en stk mann som rynket på nesen under saus lagingen i dag, det var jo både sjarlottløk, tomater og gulerøtter i, men etter en omgang med stavmikseren ble gryta spist tom gitt. Lærdom til neste gang er å smake mere på maten mens man lager den da buljong gjør det salt så da trenger man ikke så mye salt i tillegg.

Gammel 11-04-11, 21:00   #35
Frøy
I endring

Frøy sin avatar

Standard

Ja en annen fordel er at kjøleskapet er fullt av mat og ukeshandelen kostet meg ikke mere enn 730kr, det kan man leve med.

Gammel 11-04-11, 21:02   #36
Interference
Metallica!!

Interference sin avatar

Medlem siden: Dec 2007
Hvor: Drømmeland
Blogginnlegg: 118
Interference har mye å være stolt avInterference har mye å være stolt avInterference har mye å være stolt avInterference har mye å være stolt avInterference har mye å være stolt avInterference har mye å være stolt avInterference har mye å være stolt avInterference har mye å være stolt avInterference har mye å være stolt avInterference har mye å være stolt avInterference har mye å være stolt av
Standard

Det er veldig lurt å smake til underveis ja!
Og så er det greit å vite at enkelte smaker koker seg sterkere eller svakere, samt hva du kan roe ned smaker med.

Det er kjekt når man begynner å få kontroll på kjøleskapet, og man ser at mat fra bunnen er billigere enn halvfabrikata.
Du er flink!

Gammel 11-04-11, 21:14   #37
Frøy
I endring

Frøy sin avatar

Standard

Men altså middag i morgen som skal være stekt laks i soyasaus med wokede grønnsaker servert med ris.

Tar man da å varmer pannen og steker laksen sammen med soyasausen og litt sukker?
Grønnsakene blir blomkål, brokkoli og gulerot, skal man ha soyasaus på disse også eller skal man la de være rene og heller ta soyasaus på risen ved bordet.

Gammel 11-04-11, 21:27   #38
Interference
Metallica!!

Interference sin avatar

Interference har mye å være stolt avInterference har mye å være stolt avInterference har mye å være stolt avInterference har mye å være stolt avInterference har mye å være stolt avInterference har mye å være stolt avInterference har mye å være stolt avInterference har mye å være stolt avInterference har mye å være stolt avInterference har mye å være stolt avInterference har mye å være stolt av
Standard

Jeg hadde helt ærlig stekt laksen i smør eller en god olje, og krydret den. Hadde kanskje avsluttet med ha i en slant soyasaus for å runde av.
Grønnsakene gjør seg best rene, jeg smørdamper det meste av grønnsaker, det er knallgodt.
Soyasausen kan godt serveres ved siden av maten, slik at den enkelte kan velge hvor og hvor mye en vil ha på. Den er og veldig salt, så pass på saltet hvis du steker i soyasaus.

Gammel 11-04-11, 21:28   #39
Interference
Metallica!!

Interference sin avatar

Standard

(Jeg så ikke at du skrev wokke grønnsaker, beklager forslaget om smørdamping. )

Gammel 11-04-11, 21:29   #40
Frøy
I endring

Frøy sin avatar

Standard

Opprinnelig lagt inn av Interference, her.

Jeg hadde helt ærlig stekt laksen i smør eller en god olje, og krydret den. Hadde kanskje avsluttet med ha i en slant soyasaus for å runde av.
Grønnsakene gjør seg best rene, jeg smørdamper det meste av grønnsaker, det er knallgodt.
Soyasausen kan godt serveres ved siden av maten, slik at den enkelte kan velge hvor og hvor mye en vil ha på. Den er og veldig salt, så pass på saltet hvis du steker i soyasaus.

Er nok kanskje ikke dumt å gjøre det sånn heller.

Takk for tips! Så får vi se hvordan jeg løser det.

Lage mat er egentlig gøy!

Svar

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum

Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 04:13.