|
|||||||
| Nyheter og media Forum for diskusjoner av nyheter og artikler. Husk å lenke til aktuell artikkel i første innlegg, så meddebattantene får mulighet til å sette seg inn i temaet. |
![]() |
|
|
Trådverktøy | Visningsmåter |
|
|
#101 |
|
villende
|
Sv: Et likestilt brølNår man leser innlegget til Østli så er det en ting som er helt sikkert - vi mangler fortsatt en del på skikkelig likestilling. For likestilling handler om at man tar det som en selvfølge at arbeidet i hjemmet deles likt, når begge to er uterabeidende. Det handler om at det å få barn er et fellesprosjekt, som går langt ut over diskusjoner rundt deling av permisjon. Det handler om en naturlig deling av hverdagsoppfølging, alt fra fritidsaktiviteter, til foreldresamtaler og deltakelse i foreldreutvalg. Det handler om karrierevalg (hos begge) som baseres på et ønske om at begge partene skal ha mulighet til å realisere seg like mye. Og det handler om at hvis mannen trenger ros for å trille og å ta klesvasken, så er det like selvfølgelig at kvinnen får ros for samme jobben. |
|
|
|
|
|
#102 |
|
Epikur
|
Sv: Et likestilt brølJeg diskuterte denne artikkelen med en venninne i går og hun nevnte en time i barselgruppen på helsestasjonen, der helsestasjonspykologen hadde spurt alle i gruppen om mannen deres var "flink til å hjelpe til hjemme".
|
|
|
#103 |
|
Panzerekstremfeminist
|
Sv: Et likestilt brølHer er siste innspill i debatten: http://www.aftenposten.no/meninger/d...cle4081009.ece (Sorry, jeg har ikke funnet ut hvordan jeg skriver kort tekst istedet for hele adressen.)
I myself have never been able to find out precisely what feminism is: I only know that people call me a feminist whenever I express sentiments that differentiate me from a doormat or a prostitute. Rebecca West |
|
|
|
|
|
#104 |
|
Hekta
Medlem siden: Oct 2006
Hvor: Indre Østlandet
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
Sv: Et likestilt brølJeg tror ikke det er fordi menn er redd kvinnene at de lar dem ta brorparten av permisjonen. Jeg tror at de er meget tilfredse med den ordningen jeg, fordi de ikke innser hvilken berikelse det er å være hjemme med junior over lengre tid. I tilegg er det mange arbeidsgivere som løfter på både ett og to øyenbryn om far ønsker å ta ut mer permisjon enn den tilmålte,og det er mange bedrifter som ikke dekker mellomlegget mellom 6 G og lønnen. Siden menn generelt sett tjener bedre enn kvinner blir det mest økonomisk tap ved å la mannen ta ut permisjon. Totalt sett blir det da "greiest" om kvinnen tar ut mesteparten.
|
|
|
#105 |
|
Magisk
Medlem siden: Apr 2008
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
Sv: Et likestilt brøl
Yes!
|
|
|
#106 |
|
Panzerekstremfeminist
|
I second!
I myself have never been able to find out precisely what feminism is: I only know that people call me a feminist whenever I express sentiments that differentiate me from a doormat or a prostitute. Rebecca West |
|
|
|
|
|
#107 |
|
Passiv
|
Jeg for min del mener at det ikke er så innmari rart at de fleste kvinner bruker brorparten av permisjonen siden det er disse som føder og mater babyen. Faktisk. Det tar litt tid med en nyfødt før foreldrene er likestilte - men om de gjør de smarte tingene så blir de likestilte ganske fort. Dog ikke de første ukene eller månedene når babyen fullammes og overgangen fra å være en del av mor til å bli en selvstendig person går sin gang. |
|
|
|
#108 |
|
Hekta
Jeg er tildels enig i det, men det er ikke lenge siden "pappapermisjonen" var 4 uker. Da tok de fleste menn ut 4 uker. I dag er den 3 måneder(?), nå tar de fleste menn ut 3 måneder. Hvorfor var det så få som tok ut mer enn 4 uker tidligere? Alt dette med amming og fødsel og binding til mor er vel det samme i dag som da?
|
|
|
#109 |
|
Passiv
|
Selv min gale eksmann tok ut ulønnet permisjon. |
|
|
|
#110 |
|
Passiv
|
Sv: Et likestilt brølPresisering - mor kan ta ferie mens far har permisjon, men hun vil ikke ha nok ferieuker til å dekke hele fars permisjon - og dermed vil far med sine tolv uker før eller senere få flere uker sammen med barnet alene. |
|
|
|
#111 |
|
Bør lage seg en tittel selv
|
Sv: Et likestilt brølDet er så mye snakk om hva som er naturlig, f.eks Østli som tydeligvis mener at hjemmerollen går på tvers av et eller annet kjønnsspesifikt. Men faktum er jo at hele samfunnsstrukturen vår med 9-4-jobb og en veldig lukket og selvstendig kjernefamilie er så langt fra noe naturlig at hverken mann, kvinne eller barn kan befinne seg i et slags optimalt habitat. Jeg sier ikke at jeg har tro på at vi må finne tilbake til en slags urtilstand. Det er naivt i mitt hode. Vi er kulturelle og former det samfunnet vi lever i. Poenget mitt er at den samfunnsstrukturen vi lever i i dag, med arbeid ute og en sterk kjernefamilie, tilrettelegger for skjev fordeling av ansvar for barn og hjem. Som Smilefjes nevner så ammer mor ofte barnet og så lenge en av foreldrene må jobbe for å forsørge er det lett å tenke at det er naturlig at far er mer borte fra hjemmet. Det jeg derimot kjente på da jeg var sliten og syk etter minstens fødsel var en sterk avhengighet av mannen, som om vi burde ha vært limt sammen. Den var helt intens og det føltes helt feil at babyen først og fremst skulle være mitt aleneansvar i den perioden.
|
|
|
#112 |
|
Dig for victory!
|
|
|
|
|
#113 |
|
flisespikker
|
Veldig godt poeng som fortjener å gjentas hver gang noen bruker ordet "naturlig" som (del av et) argument.
|
|
|
#114 |
|
Passiv
|
Sv: Et likestilt brølDet er et poeng i at mye likevel er unaturlig og rart i forhold til hvordan vi formerer oss og lever. Men nå har vi da valgt å vektlegge det som naturlig at babyer slipper å stille i barnehagen fra de er en uke gamle da. Og valgt å ta oss råd til å si at i Norge spanderer vi på oss å gi ungene det vi tenker er en myk start i livet gjennom å få være med foreldrene sine et års tid i starten. Jeg antar vi har valgt det slik ut fra en tanke om at denne varianten av naturlighet skal vi ta og spandere på oss her. |
|
|
|
#115 |
|
maler
|
Sv: Et likestilt brølDet er jo ikke sånn at menn nødvendigvis prioriterer penger fremfor barn selv om de velger lønn fremfor permisjon. Den tradisjonelle forsørgerrollen er jo å prioritere mat på bordet til familien fremfor tid hjemme. Far sørger for at mor får tid med barnet. Dette oppleves av mange familier som en vinn-vinn-situasjon, mor ønsker å være hjemme med barnet og det sammenfaller med den løsningen som gjør at familien kommer seg gjennom permisjonstiden uten for store økonomiske bekymringer.
|
|
|
#116 |
|
Hekta
Det at det "holdt" med 4 uker da loven sa minimum 4 uker, og det "holder" med 12 uker nå når loven sier det sier jo noe det også syns jeg. Selv om jeg er enig med deg i ressonnementet ditt, så er det noe med hvilke forutsetninger som ligger til grunn for de valgene som tas. Jeg tror for eksempel det dessverre er slik at for menn er det ikke like enkelt å gå til arbeidsgiveren sin og be om 5 måneder permisjon som det er for kvinner. Og selv om menn ikke setter penger foran barna sine, så vil den totale økonomien i familien selvfølgelig komme i betraktning.
|
|
|
#117 |
|
På (opp?)tur
|
Sv: Et likestilt brølEt innlegg mer etter mitt hjerte: http://www.aftenposten.no/meninger/d...cle4083697.ece
|
|
|
|
#118 |
|
Slumrende Ullteppe
|
Min gamle far, på snart 80, får lov å si slikt til meg. Han tror han gir min mann et digert kompliment, når han sier "mannen din er så flink til å hjelpe til med barna." Fatter'n er av generasjonen hvor han heller ville dødd enn å bli sett offentlig dyttende på en barnevogn. Så når fatter'n kommer med slikt, humrer jeg og er så enig, så enig.
|
|
|
#119 |
|
Bør lage seg en tittel selv
|
Du forutsetter at det du står for er mer naturlig og om likestilling: "Veien dit er ikke å prøve å utslette forskjeller". Mener du virkelig at en utsletter kjønnsforskjellene når en deler permisjonstid og mannen er hjemme med barna?
|
|
|
#120 |
|
intro
|
Jeg likte ikke tonen i det innlegget.
|
|
![]() |