Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Generell diskusjon > Nyheter og media

Sosialistiske bilnummer?

Nyheter og media Forum for diskusjoner av nyheter og artikler. Husk å lenke til aktuell artikkel i første innlegg, så meddebattantene får mulighet til å sette seg inn i temaet.

Se resultatene: Korleis vurderer du motstanden mot å ha "SV" på bilskilt?
Dette er heilt klårt ein barnsleg reaksjon. 105 76,09%
Dette er er på greinsa til å vera ein barnsleg reaksjon. 10 7,25%
Har litt forståing for reaksjonen, men ville ikkje brydd meg sjølve. 8 5,80%
Dette er heilt klårt ein rimeleg reaksjon. 8 5,80%
Samma søren/Uinteressant/Dustepoll 7 5,07%
Deltakere: 138. Du kan ikke stemme på denne undersøkelsen

Svar

Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 31-03-11, 22:49   #61
Odelia
Bør lage seg en tittel selv

Odelia sin avatar

Medlem siden: Jul 2009
Odelia er et navn som alle kjenner tilOdelia er et navn som alle kjenner tilOdelia er et navn som alle kjenner tilOdelia er et navn som alle kjenner tilOdelia er et navn som alle kjenner tilOdelia er et navn som alle kjenner tilOdelia er et navn som alle kjenner tilOdelia er et navn som alle kjenner tilOdelia er et navn som alle kjenner tilOdelia er et navn som alle kjenner tilOdelia er et navn som alle kjenner til
Standard

Sv: Sosialistiske bilnummer?

Opprinnelig lagt inn av Strutsen, her.

Jeg har CE-skilt. :bidrar i diskusjonen:

Men da er du jo godkjent i det minste

Odelia er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 31-03-11, 23:03   #62
Agent Scully
Truth is in the x-files

Agent Scully sin avatar

Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Akershus
Blogginnlegg: 584
Agent Scully har et rykte de fleste bare kan drømme omAgent Scully har et rykte de fleste bare kan drømme omAgent Scully har et rykte de fleste bare kan drømme omAgent Scully har et rykte de fleste bare kan drømme omAgent Scully har et rykte de fleste bare kan drømme omAgent Scully har et rykte de fleste bare kan drømme omAgent Scully har et rykte de fleste bare kan drømme omAgent Scully har et rykte de fleste bare kan drømme omAgent Scully har et rykte de fleste bare kan drømme omAgent Scully har et rykte de fleste bare kan drømme omAgent Scully har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Men de hoppet over SS i Bergen. Det gjorde de.

- Serenity now. Insanity later.
Agent Scully er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 31-03-11, 23:14   #63
nolo
Fola Blakken

nolo sin avatar

Blogginnlegg: 86
nolo har et rykte de fleste bare kan drømme omnolo har et rykte de fleste bare kan drømme omnolo har et rykte de fleste bare kan drømme omnolo har et rykte de fleste bare kan drømme omnolo har et rykte de fleste bare kan drømme omnolo har et rykte de fleste bare kan drømme omnolo har et rykte de fleste bare kan drømme omnolo har et rykte de fleste bare kan drømme omnolo har et rykte de fleste bare kan drømme omnolo har et rykte de fleste bare kan drømme omnolo har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Naboen har AA på skiltet sitt, hva sier det om ham?

Gammel 31-03-11, 23:30   #64
amo

amo sin avatar

Medlem siden: Oct 2006
amo har mye å være stolt avamo har mye å være stolt avamo har mye å være stolt avamo har mye å være stolt avamo har mye å være stolt avamo har mye å være stolt avamo har mye å være stolt avamo har mye å være stolt avamo har mye å være stolt avamo har mye å være stolt avamo har mye å være stolt av
Standard

Jeg aner ikke hva Bærumskilter er for noe. fra vestlandet. Min forrige bil hadde SP nummer, og min nåværende TL. Har ingen anelse hva naboene eller andre har, ei heller betydningen av de bokstavene.

1987-storesøs 1997-mellombror 2004-lillesøs 2009-bonussøs
amo er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 31-03-11, 23:39   #65
Appelsin
Søt og rar

Appelsin sin avatar

Medlem siden: Jan 2008
Hvor: Bergen
Blogginnlegg: 266
Appelsin har en fantastisk fremtidAppelsin har en fantastisk fremtidAppelsin har en fantastisk fremtidAppelsin har en fantastisk fremtidAppelsin har en fantastisk fremtidAppelsin har en fantastisk fremtidAppelsin har en fantastisk fremtidAppelsin har en fantastisk fremtidAppelsin har en fantastisk fremtidAppelsin har en fantastisk fremtidAppelsin har en fantastisk fremtid
Standard

Da jeg var liten, het alle bilene hjemme TV.
Jeg syntes vi hadde de gøyeste bilene i hele landet

Gammel 31-03-11, 23:41   #66
Syrinx
koko

Syrinx sin avatar

Medlem siden: Oct 2010
Hvor: Ålesund
Blogginnlegg: 58
Syrinx har mye å være stolt avSyrinx har mye å være stolt avSyrinx har mye å være stolt avSyrinx har mye å være stolt avSyrinx har mye å være stolt avSyrinx har mye å være stolt avSyrinx har mye å være stolt avSyrinx har mye å være stolt avSyrinx har mye å være stolt avSyrinx har mye å være stolt avSyrinx har mye å være stolt av
Standard

Husker da vi var små og på bilferie i Europa. Var stor stas å møte på UE-registrerte biler på bondeveiene i Jugoslavia feks, nesten som å møte naboen.

Og noe helt annet... jeg leser stadig "somaliske bilnummer?" når denne tråden kommer opp.

Gammel 01-04-11, 12:33   #67
Slettet bruker
Passiv

Standard

Opprinnelig lagt inn av Syrinx, her.

Husker da vi var små og på bilferie i Europa. Var stor stas å møte på UE-registrerte biler på bondeveiene i Jugoslavia feks, nesten som å møte naboen.

Og noe helt annet... jeg leser stadig "somaliske bilnummer?" når denne tråden kommer opp.

Den dag i dag er det overlapp mellom bilnummerserier. Danske skilt ligner veldig på norske, og noen av de danske bokstavkombinasjonene er de samme som våre. Dermed kan man få helt like skilt med nummer og alt.

Svar med sitat
Gammel 01-04-11, 12:36   #68
Jessica
Pauset

Hvor: for mye skog her... vil ut mot havet
Blogginnlegg: 361
Jessica har en fantastisk fremtidJessica har en fantastisk fremtidJessica har en fantastisk fremtidJessica har en fantastisk fremtidJessica har en fantastisk fremtidJessica har en fantastisk fremtidJessica har en fantastisk fremtidJessica har en fantastisk fremtidJessica har en fantastisk fremtidJessica har en fantastisk fremtidJessica har en fantastisk fremtid
Standard

Noen burde skaffe seg et liv. For et luksusproblem.

Jessica er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 01-04-11, 12:37   #69
Jessica
Pauset

Jessica har en fantastisk fremtidJessica har en fantastisk fremtidJessica har en fantastisk fremtidJessica har en fantastisk fremtidJessica har en fantastisk fremtidJessica har en fantastisk fremtidJessica har en fantastisk fremtidJessica har en fantastisk fremtidJessica har en fantastisk fremtidJessica har en fantastisk fremtidJessica har en fantastisk fremtid
Standard

Hva med avholdsfolk som må kjøre med HB-skilt

Gammel 01-04-11, 12:39   #70
Jessica
Pauset

Standard

Opprinnelig lagt inn av Appelsin, her.

Da jeg var liten, het alle bilene hjemme TV.
Jeg syntes vi hadde de gøyeste bilene i hele landet

og da klarte faren min å overbevise meg om at TV-biler var fra NRK så jeg tittet etter dem for å se om det var noen jeg hadde sett på TV i bilen

Gammel 01-04-11, 14:48   #71
Syrinx
koko

Syrinx sin avatar

Medlem siden: Oct 2010
Hvor: Ålesund
Blogginnlegg: 58
Syrinx har mye å være stolt avSyrinx har mye å være stolt avSyrinx har mye å være stolt avSyrinx har mye å være stolt avSyrinx har mye å være stolt avSyrinx har mye å være stolt avSyrinx har mye å være stolt avSyrinx har mye å være stolt avSyrinx har mye å være stolt avSyrinx har mye å være stolt avSyrinx har mye å være stolt av
Standard

Opprinnelig lagt inn av smilefjes, her.

Den dag i dag er det overlapp mellom bilnummerserier. Danske skilt ligner veldig på norske, og noen av de danske bokstavkombinasjonene er de samme som våre. Dermed kan man få helt like skilt med nummer og alt.

Men det var sunnmøringer på tur dette altså, for mine overhypersosiale foreldre tok selvsagt kontakt når man slumpa til å ha pause i samme landsby etterpå.

Gammel 02-04-11, 21:09   #72
Miss Norway
Kidding, right?

Miss Norway sin avatar

Hvor: Oslo
Blogginnlegg: 127
Miss Norway har et rykte de fleste bare kan drømme omMiss Norway har et rykte de fleste bare kan drømme omMiss Norway har et rykte de fleste bare kan drømme omMiss Norway har et rykte de fleste bare kan drømme omMiss Norway har et rykte de fleste bare kan drømme omMiss Norway har et rykte de fleste bare kan drømme omMiss Norway har et rykte de fleste bare kan drømme omMiss Norway har et rykte de fleste bare kan drømme omMiss Norway har et rykte de fleste bare kan drømme omMiss Norway har et rykte de fleste bare kan drømme omMiss Norway har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Jeg bryr meg ikke om bokstavene som står på skiltene, men jeg bryr meg om de 10-20000 jeg risikerer å gå glipp av når bilene selges. Det er ikke noen imaginær problemstilling altså; det gjelder riktignok mest høystatusbiler (merker). "Høystatus" skilting kan også være tungen på vektskålen for enkelte som står på vippen mellom å kjøpe to ellers like bruktbiler.

Jeg leser til stadighet her inne om folk som lager tråder og lurer på hvilken farge de skal velge på sin nye bil, og da går videresalgsargumentet igjen: man må velge en "populær" og safe farge fremfor feks en oransje eller gusjegrønn bil som mange ikke liker. (Og bilen blir vel hverken bedre eller dårligere uansett farge?) Og sånn er det altså på bilskilt også - det eksisterer et marked for upscale biler med "riktige" bilskilt som gir økt betalingsvilje for enkelte kjøpere. Derfor er det dumt å kjøpe en knalloransje BMW, eller å registrere Mercedesen sin med SV-skilter.

Miss Norway er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 03-04-11, 01:28   #73
Taien
lettere utlada

Taien sin avatar

Medlem siden: Sep 2009
Hvor: Rogaland
Blogginnlegg: 272
Taien er kulere enn de flesteTaien er kulere enn de flesteTaien er kulere enn de flesteTaien er kulere enn de flesteTaien er kulere enn de flesteTaien er kulere enn de flesteTaien er kulere enn de flesteTaien er kulere enn de flesteTaien er kulere enn de flesteTaien er kulere enn de flesteTaien er kulere enn de fleste
Standard

Her har jeg kjørt rundt med HB-skilt i mange år, og hatt mye festlig med det...

Men til HI: JA det er barnslig!!!

Gammel 03-04-11, 01:40   #74
Koma
Lysende norsk flaskekoker

Koma sin avatar

Blogginnlegg: 66
Koma er et glitrende lys på stjernehimmelenKoma er et glitrende lys på stjernehimmelenKoma er et glitrende lys på stjernehimmelenKoma er et glitrende lys på stjernehimmelenKoma er et glitrende lys på stjernehimmelenKoma er et glitrende lys på stjernehimmelenKoma er et glitrende lys på stjernehimmelenKoma er et glitrende lys på stjernehimmelenKoma er et glitrende lys på stjernehimmelenKoma er et glitrende lys på stjernehimmelenKoma er et glitrende lys på stjernehimmelen
Standard

Jeg ville ikke registrert bilen med SV skilter, nettopp for at det kan bli ett problem ved videresalg.

Dette med at bilskilt fra Bærum gir økt bruktbilpris er ikke noe nytt. Det var en kjent sak da jeg var barn at særlig Drammensere ønsket å registrere med BL-skilter fremfor KE.

Koma er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 03-04-11, 08:34   #75
Ulvefar
I menneskeham

Ulvefar sin avatar

Medlem siden: Oct 2007
Hvor: Santa Cruz
Ulvefar har mye å være stolt avUlvefar har mye å være stolt avUlvefar har mye å være stolt avUlvefar har mye å være stolt avUlvefar har mye å være stolt avUlvefar har mye å være stolt avUlvefar har mye å være stolt avUlvefar har mye å være stolt avUlvefar har mye å være stolt avUlvefar har mye å være stolt avUlvefar har mye å være stolt av
Standard

For all del, ser det praktiske aspektet ved videresalg. Men er likevel over at noen bryr seg nok til at det er et praktisk aspekt for andre.

Those who can make you believe absurdities can make you commit atrocities.
Ulvefar er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 03-04-11, 10:09   #76
Pepper Lemon
Peppy!

Pepper Lemon sin avatar

Blogginnlegg: 253
Pepper Lemon har et rykte de fleste bare kan drømme omPepper Lemon har et rykte de fleste bare kan drømme omPepper Lemon har et rykte de fleste bare kan drømme omPepper Lemon har et rykte de fleste bare kan drømme omPepper Lemon har et rykte de fleste bare kan drømme omPepper Lemon har et rykte de fleste bare kan drømme omPepper Lemon har et rykte de fleste bare kan drømme omPepper Lemon har et rykte de fleste bare kan drømme omPepper Lemon har et rykte de fleste bare kan drømme omPepper Lemon har et rykte de fleste bare kan drømme omPepper Lemon har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Men hvorfor gir Bærum-skilter bedre pris? I don't get it. Behandler Bærum-folket bilene sine bedre? Er det bedre veier der? Pristillegget må jo være tuftet på noe mer, eh, fundamentalt enn bare snobberi. Folk flest betaler ikke ekstra for ingenting. Det går ikke an at Olsen betaler mer for BP-skilt fordi Hansen vil betale ekstra ved annenhåndssalg, som igjen vil gjøre det fordi Nilsen vil betale mer tredje gang osv. Det bryter med markedsteorier! :skingrestemme: Tenk på sistemann som kjøper, som skal scrappe bilen til slutt. Han vil ikke betale ekstra for fine skilt, for han får det ikke tilbake. Og da vil ikke Nilsen betale mer, for han får det ikke igjen neste gang. Og da blir det ikke aktuelt for Hansen heller. Osv. Og slik deduserer vi oss tilbake til nybilen, og det finnes ikke noen ekstraverdi for det skiltet.

Pepper Lemon er aktiv nå   Svar med sitat
Gammel 03-04-11, 10:23   #77
Ru
Protonterapeut

Ru sin avatar

Hvor: Hundremeterskogen
Blogginnlegg: 935
Ru har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Gammel artikkel om samme tema;
http://www.dagsavisen.no/innenriks/article256173.ece

Sitat:

Ifølge Statens vegvesen øker bruktprisen på kjøretøyet når bilen er skiltet med BP framfor andre bokstavkombinasjoner.

– Bileiere fra hele landet kommer hit for å registrere bilene sine. De hevder det øker bruktprisen med opp til 5.000 kroner og at det ser bedre ut sa Mona Johnsen ved Asker og Bærum trafikkstasjon til Aftenposten i 2001.
50 prosent av de bruktimporterte bilene som har BP-skilt har eiere som ikke bor i Bærum.
Bilforhandler Trond Sandven forklarer trenden med at biler av en dyrere prisklasse gjerne blir solgt videre til folk som bor i Bærum eller Oslo. De foretrekker å ha skilt som stammer fra området der de bor.
– Bor du i Bærum eller på Lysaker så er det en avgjørende ting for å få solgt bilen. I det øverste prissegmentet vil man gjerne ha biler med disse skiltene sier Trond Sandven

I Bergen er/var det visstnok vansker med å få solgt biler med nordnorske bilskilt.

Gammel 03-04-11, 10:35   #78
Miss Norway
Kidding, right?

Miss Norway sin avatar

Miss Norway har et rykte de fleste bare kan drømme omMiss Norway har et rykte de fleste bare kan drømme omMiss Norway har et rykte de fleste bare kan drømme omMiss Norway har et rykte de fleste bare kan drømme omMiss Norway har et rykte de fleste bare kan drømme omMiss Norway har et rykte de fleste bare kan drømme omMiss Norway har et rykte de fleste bare kan drømme omMiss Norway har et rykte de fleste bare kan drømme omMiss Norway har et rykte de fleste bare kan drømme omMiss Norway har et rykte de fleste bare kan drømme omMiss Norway har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av Pepper Lemon, her.

Det bryter med markedsteorier! :skingrestemme:

Niks kjære deg! Det var (opprinnelig) så logisk atte. Oslo er Norges største by med flest solgte (og registrerte) biler, og med høyest turnover på nummerseriene. Det tar får år mellom hver gang det bikker fra serie til serie (89999 biler pr serie) og Oslobilene får "ny" bokstav. Nå er det DN som gjelder, ikke sant, og for bare to år siden var det DL man ble registrert på. Når nummerserien bikker vet man straks at en DL-bil er gammel, mens alle DN-biler er shiny new - selv om bilmodellen ellers ser lik ut.

Bærumsseriene hadde langt lavere turnover og bokstavkombinasjonen ble dermed ikke en like synlig giveaway på bilens alder. Og vips hadde Bærumsbiler et kompetetivt fortrinn ift Osloregistrerte biler. (Et sært og snålt et, ja, men likevel...) Og det er blitt hengende, selv om ikke grunnlaget betyr så mye lenger. For idag har får de fleste bilmerker jevnlige facelifts og eksteriøroppdateringer som skal skille "nye" utgaver fra dem som er et par år gamle, så å tolke bilskiltene er ikke vesentlig. Nå er det bare snobberiet som henger igjen, men det er også en kilde til merbetalingsvilje!

Og egentlig så gjaldt det bare for statusbiler, og nyere sådanne. Der nummete blir en del av hele imaget. For som du sier så er merbetalingsviljen minimal for eldre og skrotete biler. Men under helt ellers like forutsetninger kan man altså tenke seg at man da vil velge bilen med det "kule" skiltet fremfor den andre. På samme måte som bilfargen kan være det eneste som skiller.

Hadde bilnummer vært randomiserte kombinasjoner og ikke lokalisasjonsbetingede hadde det ikke vært noe som helst differensiering.

Sist redigert av Miss Norway : 03-04-11 kl 10:45.
Gammel 03-04-11, 10:40   #79
Miss Norway
Kidding, right?

Miss Norway sin avatar

Standard

Opprinnelig lagt inn av Ru, her.

I Bergen er/var det visstnok vansker med å få solgt biler med nordnorske bilskilt.

I Oslo også, særlig for særlig dyre biler. En Range Rover til halvannen million med Bærumsskilter er det mer sannsynlig at er kjøpt ny i Norge, mens en tilsvarende bil med Finnmarksskilter er mer sannsynlig bruktimportert. (Trenger selvsagt ikke være tilfellet, men sannsynlighet og synlighet har jo mye med grunnlaget for snobbethet å gjøre.)

Gammel 03-04-11, 11:49   #80
mrc

mrc sin avatar

Medlem siden: Aug 2008
Hvor: Foran pc-en
mrc er virkelig godt liktmrc er virkelig godt liktmrc er virkelig godt liktmrc er virkelig godt liktmrc er virkelig godt liktmrc er virkelig godt liktmrc er virkelig godt liktmrc er virkelig godt liktmrc er virkelig godt liktmrc er virkelig godt likt
Standard

Hvis man ikke vil ha skiltene man har, er det vel ikke egentlig ikke vanskeligere enn at man skrur de av bilen og melder dem stjålet, så får man nye skilt og da med annen registrering.

Ellers er det nok langt flere bruktimporterte SUV-er i bærum enn noe annet sted ville jeg på en måt etro. Men klart, man vil ikke at bilen skal "virke bruktimportert", selv om man med lokal registrering da lettere kan se at det ikke akkurat er noen ny bil pga. man vet hvor langt de har kommet i nummereringen... For en del er bruktimport litt "kjipt" på en måte...

Svar

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum

Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 17:30.