|
|||||||
| Nyheter og media Forum for diskusjoner av nyheter og artikler. Husk å lenke til aktuell artikkel i første innlegg, så meddebattantene får mulighet til å sette seg inn i temaet. |
![]() |
|
|
Trådverktøy | Visningsmåter |
|
|
#61 |
|
ekstremt trøtt
|
Sv: 80 prosent av omsorgsdager tas ut av kvinnerDet skal sies at når jeg har hatt prøvetid og vært i vikariater har mannen tatt flere dager enn meg selv om vi taper på det økonomisk.
|
|
|
#62 |
|
Engel med shit på vingene
Medlem siden: Feb 2011
Hvor: Troms
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
Sv: 80 prosent av omsorgsdager tas ut av kvinnerVi prøver å ta annenhver gang, med mindre det er noe spesielt. I dag har jeg vært hjemme med Mellomste, og forrige gang var det mannen sin tur siden jeg var alene sykepleier på jobb den dagen.
|
|
|
#63 |
|
Dårlig husmor
|
Sv: 80 prosent av omsorgsdager tas ut av kvinnerJeg er litt overrasket over at det er så mange som ikke melder det som "sykt-barn" dager fordi de kan jobbe hjemmefra. Det er vel ikke sannsynlig at man får gjort et fullt dagsverk hjemmefra når man har syke barn der? |
|
|
|
|
|
#64 |
|
|
Sv: 80 prosent av omsorgsdager tas ut av kvinner
|
|
|
|
|
|
#65 |
|
maler
|
Å være hjemme med en niåring er ikke mye jobb. Han ligger nå der på sofaen og ser på nrk super. Så man får faktisk jobbet så godt som full dag med han hjemme. Mannen her fører timer, slik at han da jobber de evt manglende timene på kvelden.
|
|
|
#67 |
|
maler
|
|
|
|
#68 |
|
Nymotens gammeldags
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Stavanger
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
Sv: 80 prosent av omsorgsdager tas ut av kvinnerMannen min tar ut mest, siden det er enklere for ham å være borte fra jobb (med unntak av møte-dager og sånt). Det er også stort sett han som tar barna til lege/tannlege osv. Eller, nå har både jeg og barna skiftet lege til en som er rett nedi gata her så da er det enklere for meg å gjøre det. Men her er altså skjevfordelingen andre veien.
|
|
|
#69 |
|
maler
|
Sv: 80 prosent av omsorgsdager tas ut av kvinnerJa, lege og tannlege er det så godt som alltid mannen som tar seg av med mindre jeg slumper til å ha en fridag. Mannen kan jo flexe, mens jeg ettelater et hull på jobb.
|
|
|
#70 |
|
Halloen!
Medlem siden: Mar 2008
Jeg melder fra om sykt barn selv om jeg ikke har undervisning og i teorien kan jobbe hjemmefra. Før i tiden, med to småttiser, fikk jeg jo gjort nada, Nå, hvis jeg bare har en syk elleveåring som ser på TV, kan jeg få gjort både det ene og det andre. Kanskje ikke et fullt dagsverk, men det gjør jeg jo ikke på jobb heller. :lærer: |
|
|
|
|
|
#71 |
|
Off the map.
|
Sånn er det på en måte hos oss også. Men mannens arbeidsmengde er veldig varierende. Har han en travel periode så tar stort sett jeg dagene. Har han en rolig periode så tar han stort sett alt.
|
|
|
#72 |
|
Bør lage seg en tittel selv
Medlem siden: Oct 2006
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
Sv: 80 prosent av omsorgsdager tas ut av kvinnerHer tek vi det annankvar dag så godt det går. Det skjer vi gjer det annleis viss det skjer noko spesielt på jobb hos ein av oss, men da tek den som har vore mindre heime det att ved neste høve. Eg synes det er sjølvsagt å dele slik, men ser mange rundt meg som er desse typiske mammaene som er heime kvar gong barnet er sjukt.
|
|
|
#73 |
|
maler
|
Men må man være hjemme, så må man være hjemme, jeg er ikke vant til at sykepleiere bytter seg fra dag til kveld for å ikke bruke omsorgsdager. Det er det bare stemning for når det er bemanningskrise tror jeg.
|
|
|
#74 |
|
maler
|
Det er nok sant.
|
|
|
#75 |
|
Bør lage seg en tittel selv
Medlem siden: Mar 2010
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
Sv: 80 prosent av omsorgsdager tas ut av kvinnerDet er kun jeg som tar ut sykt barndager. Mannen jobber offshore, så han kan vel i praksis ikke ta ut sine dager. Heldigvis har ungene stort sett vært syke/ hjemme fra barnehagen i hans feiperioder. Derfor har jeg ikke trengt å ta så mange av disse dagene. |
|
|
|
|
|
#76 |
|
maler
|
Sv: 80 prosent av omsorgsdager tas ut av kvinnerMen det er jo ganske graverende tall - over 80%! Det er nesten verre enn permisjonsfordeling med tanke på hvordan de vurderer kjønn ved ansettelse.
|
|
|
#77 |
|
Usedvanlig begavet
Medlem siden: Oct 2006
Hvor: Telemark
Sv: 80 prosent av omsorgsdager tas ut av kvinnerHer hos oss tar vi det litt som det kommer. Ofte er jeg hjemme på dagen, og overlater så stafettpinnen til mannen min slik at jeg kan bytte til meg en kveldsvakt. Ellers er det litt avgjørende hvilken jobb som krever oss mest akkurat da.
|
|
|
#78 |
|
Engel med shit på vingene
Medlem siden: Feb 2011
Hvor: Troms
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
Ja, det forutsetter jo en slik turnus som du beskriver. Er ungene syke en dag jeg har seinvakt så flekser mannen litt sånn at han kan avspasere et par timer mellom 14 og 16, eller så spør vi oldeforeldrene som bor her i byen og de kan steppe inn. Men i all hovedsak så består turnusen min av dagvakter (jobber bare 2-delt så ingen nattevakter), og da blir det verre.
|
|
|
#79 |
|
Ute på tur
|
Sv: 80 prosent av omsorgsdager tas ut av kvinnerVi deler ganske likt, og forsøker å tilpasse det til kalenderen til hverandre. Begge har gjemmekontormuligheter, og jeg har omtrent ikke ført sykt barn dager de siste par årene, det blir til at jeg jobber mens barnet sover/ser på tv og så avspasserer jeg resten, evt jobber mer på kvelden. Mannen gjør det samme.
|
|
|
#80 |
|
Det er bare en fase
Medlem siden: Sep 2006
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
Nettopp. Og derfor sier ikke jobben noe på når jeg gjør jobben, eller om jeg ikke får 8 effektive timer den dagen, så lenge jeg gjør det jeg skal innen fristen. Så kan det være at det er ting jeg ikke får gjort av det som kan gjøres innimellom, men det er i alle fall bedre at de viktige tingene blir tatt hånd om. Dermed har vi en gjensidig forståelse av at det er helt OK å løse det slik. |
|
|
|
![]() |
|
|