Sv: Sender syke barn i barnehagen (VG)
Tor det er en veldig sammensatt problemstilling.
Det kan være "vanskelige" arbeidsgivere eller kollegaer. Og da mener jeg ikke at man ikke får lov til være hjemme, men bare det at noen sukker og sier "sykt barn nå igjen" kan være med på å gjøre det vanskelig.
Det kan være arbeidsoppgaver - for noen av oss er det slik at arbeidsoppgavene ligger å venter til man kommer tilbake, og da kan noen dager hjemme bety veldig mye å ta igjen - og det kan være tidsfrister som ryker pga det.
Ingen ting av dette er gode grunner til å sende et sykt barn i barnehagen, men veldig ofte synes jeg står man i et tvilstilfelle. Man lurer på burde vi holde oss hjemme i dag eller går det greit i barnehagen?
Og da kommer pliktfølelsen i forhold til jobb inn, og holdningen til hvor syk man må være for å være borte fra skole og jobb, og dermed også barnehage. I min barndom var det slik at man var ikke hjemme fra skolen med mindre man var skikkelig syk. "Ikke helt i form" var ikke en god nok grunn. Jeg har dradd med meg den inn i arbeidslivet, og det er også vanskelig å legge den i fra seg i forhold til barn og barnehage.
At folk "juger" og heller har lyst til å være på jobb enn å proiritere barna sine, tror jeg ikke på.
|