Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Mat og kosthold

Gode hjemmelagde knekkebrød?

Mat og kosthold Kategori for barnemat, oppskrifter, drikkevarer og kosthold generelt.

Svar

Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 23-03-11, 23:42   #21
Nip
Bør lage seg en tittel selv

Medlem siden: Oct 2010
Nip imponerer mange og er sikkert smartNip imponerer mange og er sikkert smartNip imponerer mange og er sikkert smartNip imponerer mange og er sikkert smartNip imponerer mange og er sikkert smartNip imponerer mange og er sikkert smartNip imponerer mange og er sikkert smart
Standard

Sv: Gode hjemmelagde knekkebrød?

Opprinnelig lagt inn av Hyacinth, her.

Jeg tror ikke linfrø er så farlig. Det er i solsikkekjerner det er en del kadmium. Google det, så får du treff. Det er relativt beskjedne mengder som kan være helseskadelig, men husker ikke mengden.

Linfrø kan vel virke avførende? Uansett kommer de jo hele ut igjen, så vil man ha annen effekt enn fiber, så må man knuse de.

Har lest flere steder at linfrø, mulig det er knuste har noe blågreier om man får mye av det, min hukkomelse er laber... skal se om jeg finner det igjen.

Takk for tips ihvertfall!

Nip er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 23-03-11, 23:46   #22
Hyacinth
Kontrollfrik

Hyacinth sin avatar

Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Sammen med Richard
Hyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Blåsyre.

Hyacinth er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 24-03-11, 00:12   #23
Magica
søt

Magica sin avatar

Magica har mye å være stolt avMagica har mye å være stolt avMagica har mye å være stolt avMagica har mye å være stolt avMagica har mye å være stolt avMagica har mye å være stolt avMagica har mye å være stolt avMagica har mye å være stolt avMagica har mye å være stolt avMagica har mye å være stolt avMagica har mye å være stolt av
Standard

Jeg lagde Susse sine i går, de ble veldig gode.

Gammel 24-03-11, 08:00   #24
Nip
Bør lage seg en tittel selv

Medlem siden: Oct 2010
Nip imponerer mange og er sikkert smartNip imponerer mange og er sikkert smartNip imponerer mange og er sikkert smartNip imponerer mange og er sikkert smartNip imponerer mange og er sikkert smartNip imponerer mange og er sikkert smartNip imponerer mange og er sikkert smart
Standard

Opprinnelig lagt inn av Hyacinth, her.

Blåsyre.

Ja, sikkert det.

Nip er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 24-03-11, 23:31   #25
Mamarazzi
Jazzbabe

Mamarazzi sin avatar

Hvor: Elvebyen
Mamarazzi har mye å være stolt avMamarazzi har mye å være stolt avMamarazzi har mye å være stolt avMamarazzi har mye å være stolt avMamarazzi har mye å være stolt avMamarazzi har mye å være stolt avMamarazzi har mye å være stolt avMamarazzi har mye å være stolt avMamarazzi har mye å være stolt avMamarazzi har mye å være stolt avMamarazzi har mye å være stolt av
Standard

Opprinnelig lagt inn av Mamarazzi, her.

Jeg skal prøve meg på denne oppskriften i dag:

2 dl grov, sammalt rug
2 dl lettkokte havregryn
2 dl solsikkefrø
2 dl sesamfrø
1 dl linfrø
2 dl havrekli
1 dl kruskakli
1 ts salt
7 dl vann

Bland alt godt - la svelle i 10 minutter.
Fordeles på 3 smurte stekeplater med slikkepott.
Stekes på 180 C m/varmluft - ca 40 min.
NB: Ta ut brettene etter 5 minutter og del opp deigen i ruter - bruk pizzahjul.
Slipp ut damp hvert 5-10 min.

Spent på denne .

Disse ble skikkelig gode!! Jeg byttet om på plasseringen etter halvgått tid.

Gammel 24-03-11, 23:38   #26
Elisabet
Står på egne ben

Elisabet sin avatar

Elisabet har et rykte de fleste bare kan drømme omElisabet har et rykte de fleste bare kan drømme omElisabet har et rykte de fleste bare kan drømme omElisabet har et rykte de fleste bare kan drømme omElisabet har et rykte de fleste bare kan drømme omElisabet har et rykte de fleste bare kan drømme omElisabet har et rykte de fleste bare kan drømme omElisabet har et rykte de fleste bare kan drømme omElisabet har et rykte de fleste bare kan drømme omElisabet har et rykte de fleste bare kan drømme omElisabet har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Disse har fått mye skryt, men har ikke testet de selv ennå siden jeg fikk først oppskriften i dag.

Knapriga knekkebrød

(2 langpannebrett)

Havregryn (3 dl)
Havrekli (3 dl)
Sammalt rug (2 dl)
Solsikkekjerner (2 dl)
2 ts salt
ca. 6,5 dl vann (juster 6-7 dl etter behag)

Blandes sammen - og du får en medgjørlig røre/deig som kan spres utover 2 langpanner dekket med bakepapir - bruk slikkepott.

Stekes v 180oC varmluft i 40-45 min. (begge samtidig)
Skjæres i passende ruter m pizzakutter etter ca. 10 min steketid.
Slipp ut litt damp innimellom for sprøtt resultat
Tørkes v 100 oC i 25-30 min. - Nytes
Disse er veldig enkle og gode - når du blir rutinert kan du gjerne bytte ut ingredienser med andre ting du liker godt!!

Elisabet er ikke aktiv   Svar med sitat
Svar

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum

Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 13:01.