|
|||||||
| Generell diskusjon Forum for generell diskusjon av temaer som ikke passer inn under andre kategorier. |
![]() |
|
|
Trådverktøy | Visningsmåter |
|
|
#21 |
|
Unik
Medlem siden: Apr 2008
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
Sv: Smittsom omsorgssviktDet Katta sa. Særlig når ting ikke går på skinner. Når JJ foreslår at man setter seg ned med barnet for å anerkjenne det og snakke sammen - hva da når barnet stikker av og ikke vil høre? Det skriver han sjelden om. Hvis barna hadde gjort slik foreldrene ba om ville man jo ikke trengt oppdragelseshjelp.
|
|
|
#22 |
|
Passiv
|
Sv: Smittsom omsorgssviktEr mange voksne også som trenger en tydelig voksen. |
|
|
|
#23 |
|
Passiv
|
Sv: Smittsom omsorgssviktJJ burde forresten tatt den praten med Polyannas rumpebiter. :kommer til å le av den samtalen så lenge jeg lever: |
|
|
|
#24 |
|
Magisk
Medlem siden: Apr 2008
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
Sv: Smittsom omsorgssvikt
Nettopp. Skulle tatt seg ut om man skulle smekke en voksen gjest over fingrene om man synes vedkommende hadde forsynt litt vel mye.
|
|
|
#25 |
|
Har diplom
Medlem siden: Jun 2010
Sv: Smittsom omsorgssviktJeg får smekk på fingrene av pappa hvis han syns jeg er litt overivrig på sjokoladen. |
|
|
|
|
|
#26 |
|
Textrovert
|
Sv: Smittsom omsorgssviktKatta skriver akkurat det jeg tenker, men hittil ikke har klart å formulere. Takk til Katta.
|
|
|
#27 |
|
Men først, kaffe!
Medlem siden: Sep 2006
Sv: Smittsom omsorgssviktSå enig med deg Katta! Og her drar du frem det som er et viktig poeng, men snakker med barnet og finner ut noe som kan fungere. Likevel kan jeg relatere til noe av det han nevner i teksten. |
|
|
|
|
|
#28 |
|
maler
|
Å smekke noen på fingrene er jo nedverdigende uansett hvem det gjelder. Men forskjellen på relasjonen til Tante Agathe og relasjonen til sine barn, er at man faktisk har ansvaret for hva barna putter i munnen. Ergo er man i en relasjon hvor man skal gripe inn om det går over styr i forhold til egne barns matinntak, men ikke i forhold til en voksen. Hvis man imidlertid har en avtale med Tante Agathe om å minne henne på hvis hun tar stykke nr 3, blir det annerledes, da kan man si fra på den måten man er blitt enige om.
|
|
|
#29 |
|
Yes, we can!!
|
Denne? http://www.foreldreportalen.no/forum...5&postcount=33
|
|
|
#30 |
|
Har diplom
Medlem siden: Jun 2010
|
|
|
|
|
|
#32 |
|
Halloen!
Medlem siden: Mar 2008
Sv: Smittsom omsorgssviktJeg blir helt |
|
|
|
|
|
#33 |
|
Permakulturell
|
Jeg er en av dem som synes at JJ ofte tar opp interessante temaer, og er nokså sikker på at han spisser synet sitt mer enn ett hakk for å skape debatt. Det betyr ikke at jeg alltid er enig med han.
|
|
|
#34 |
|
maler
|
Rine.
|
|
|
#35 |
|
På vei
Så rart at dette kan oppleves så forskjellig. Når jeg har lest Juul har jeg alltid oppfattet at han mener det er veldig viktig å være tydelig, og at han mener at alt for mange voksne ikke er tydelige nok. |
|
|
|
|
|
#36 |
|
maler
|
Ja, leser du bøkene hans er jeg enig med deg, men ikke i avisartiklene hans. Problemet er at han tar fra foreldrene de verktøy de kjenner (konsekvenser, belønning, regler) uten å gi dem noe å bruke istedenfor. Resultatet blir utydelig. Jeg synes han har mye bra å komme med, men da mest på holdningsfronten. Og det skriver han jo selv også, at han ikke må leses som en metodebok i barneoppdragelse. Problemet er når han brukes som nettopp det.
|
|
|
#37 |
|
Men først, kaffe!
For å ikke snakke om at det var spesialskoler. Barn med forskjellig problemer har det alltid vært, men det har ikke før nå vært et mål å la alle ha en plass på nærskolen sin. |
|
|
|
|
|
#38 |
|
Halloen!
Medlem siden: Mar 2008
Jeg har aldri lest Jesper Juul, så jeg vet ikke hva han står for. |
|
|
|
|
|
#40 |
|
På vei
Jeg har knapt lest noen artikler, så du har sikkert rett. Det må i så fall bety at artiklene hans ikke er helt egnet til å leses selvstendig, uten å ha litt kjennskap til det han står for fra før. |
|
|
|
![]() |
|
|