Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Generell diskusjon

Smittsom omsorgssvikt

Generell diskusjon Forum for generell diskusjon av temaer som ikke passer inn under andre kategorier.

Svar

Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 23-03-11, 12:41   #21
Pelle
Unik

Pelle sin avatar

Medlem siden: Apr 2008
Pelle har en fantastisk fremtidPelle har en fantastisk fremtidPelle har en fantastisk fremtidPelle har en fantastisk fremtidPelle har en fantastisk fremtidPelle har en fantastisk fremtidPelle har en fantastisk fremtidPelle har en fantastisk fremtidPelle har en fantastisk fremtidPelle har en fantastisk fremtidPelle har en fantastisk fremtid
Standard

Sv: Smittsom omsorgssvikt

Det Katta sa. Særlig når ting ikke går på skinner. Når JJ foreslår at man setter seg ned med barnet for å anerkjenne det og snakke sammen - hva da når barnet stikker av og ikke vil høre? Det skriver han sjelden om. Hvis barna hadde gjort slik foreldrene ba om ville man jo ikke trengt oppdragelseshjelp.

For øvrig er det mye jeg gjør mot voksne jeg ikke ville gjort med barn og omvendt.

Gammel 23-03-11, 12:45   #22
Slettet bruker
Passiv

Standard

Er mange voksne også som trenger en tydelig voksen.

Jeg pleier å si at man skal smekke tante Agathe over fingrene hvis hun prøver å ta mer enn ett kakestykke. De fleste synes det er svært lite greit. Ganske interessant at minst én av de som synes det er horribelt å smekke tante Agathe over fingrene så hun kjenner det altså nettopp hadde smekket sønnen sin over fingrene da han prøvde å ta kake.

Svar med sitat
Gammel 23-03-11, 12:46   #23
Slettet bruker
Passiv

Standard

JJ burde forresten tatt den praten med Polyannas rumpebiter. :kommer til å le av den samtalen så lenge jeg lever:

Svar med sitat
Gammel 23-03-11, 12:49   #24
Nora H
Magisk

Nora H sin avatar

Medlem siden: Apr 2008
Nora H imponerer mange og er sikkert smartNora H imponerer mange og er sikkert smartNora H imponerer mange og er sikkert smartNora H imponerer mange og er sikkert smartNora H imponerer mange og er sikkert smartNora H imponerer mange og er sikkert smart
Standard

Opprinnelig lagt inn av smilefjes, her.

Jeg pleier å si at man skal smekke tante Agathe over fingrene hvis hun prøver å ta mer enn ett kakestykke. De fleste synes det er svært lite greit. Ganske interessant at minst én av de som synes det er horribelt å smekke tante Agathe over fingrene så hun kjenner det altså nettopp hadde smekket sønnen sin over fingrene da han prøvde å ta kake.

Nettopp. Skulle tatt seg ut om man skulle smekke en voksen gjest over fingrene om man synes vedkommende hadde forsynt litt vel mye.

Gammel 23-03-11, 12:51   #25
Neket
Har diplom

Neket sin avatar

Medlem siden: Jun 2010
Neket har mye å være stolt avNeket har mye å være stolt avNeket har mye å være stolt avNeket har mye å være stolt avNeket har mye å være stolt avNeket har mye å være stolt avNeket har mye å være stolt avNeket har mye å være stolt avNeket har mye å være stolt avNeket har mye å være stolt avNeket har mye å være stolt av
Standard

Jeg får smekk på fingrene av pappa hvis han syns jeg er litt overivrig på sjokoladen. Men det er mest fordi han vil ha alt selv.

Neket er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 23-03-11, 12:53   #26
Divine
Textrovert

Divine sin avatar

Medlem siden: Sep 2006
Blogginnlegg: 251
Divine har et rykte de fleste bare kan drømme omDivine har et rykte de fleste bare kan drømme omDivine har et rykte de fleste bare kan drømme omDivine har et rykte de fleste bare kan drømme omDivine har et rykte de fleste bare kan drømme omDivine har et rykte de fleste bare kan drømme omDivine har et rykte de fleste bare kan drømme omDivine har et rykte de fleste bare kan drømme omDivine har et rykte de fleste bare kan drømme omDivine har et rykte de fleste bare kan drømme omDivine har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Katta skriver akkurat det jeg tenker, men hittil ikke har klart å formulere. Takk til Katta.

Ikke la det aller beste bli det godes fiende
Divine er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 23-03-11, 13:07   #27
emm
Men først, kaffe!

emm sin avatar

emm har et rykte de fleste bare kan drømme omemm har et rykte de fleste bare kan drømme omemm har et rykte de fleste bare kan drømme omemm har et rykte de fleste bare kan drømme omemm har et rykte de fleste bare kan drømme omemm har et rykte de fleste bare kan drømme omemm har et rykte de fleste bare kan drømme omemm har et rykte de fleste bare kan drømme omemm har et rykte de fleste bare kan drømme omemm har et rykte de fleste bare kan drømme omemm har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Så enig med deg Katta! Og her drar du frem det som er et viktig poeng, men snakker med barnet og finner ut noe som kan fungere. Likevel kan jeg relatere til noe av det han nevner i teksten.
Jeg opplever hvertfall, derfra jeg har erfaring, at man forsøker å finne en konsekvens/ belønnings-metode som over 400 barn, med dønn forskjellig utgangspunkt, skal passe inn i. Så selv om fagmiljøer halt klart utprøver og forsker, og ikke minst diskuterer seg i mellom, så forekommer det over det ganske land forsøk på store barnekull med en likhetstanke om konskevens og belønning, der absolutt alle skal passe inn. Det er for meg ubegripelig og et overtramp mot de som berøres.

emm er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 23-03-11, 13:14   #28
Katta
maler

Katta sin avatar

Medlem siden: Jul 2008
Hvor: Trondheim
Blogginnlegg: 92
Katta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Å smekke noen på fingrene er jo nedverdigende uansett hvem det gjelder. Men forskjellen på relasjonen til Tante Agathe og relasjonen til sine barn, er at man faktisk har ansvaret for hva barna putter i munnen. Ergo er man i en relasjon hvor man skal gripe inn om det går over styr i forhold til egne barns matinntak, men ikke i forhold til en voksen. Hvis man imidlertid har en avtale med Tante Agathe om å minne henne på hvis hun tar stykke nr 3, blir det annerledes, da kan man si fra på den måten man er blitt enige om.

Jeg synes læreren til min eldste sønn løser sånt elegant når uvaner skal avlæres. "Hvordan vil du at jeg skal minne deg på"... spør hun. Så blir de enige, og man slipper pinlige situasjoner som oppleves krenkende.

Gammel 23-03-11, 13:22   #29
Polyanna
Yes, we can!!

Polyanna sin avatar

Blogginnlegg: 199
Polyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

JJ burde forresten tatt den praten med Polyannas rumpebiter. :kommer til å le av den samtalen så lenge jeg lever:

Denne? http://www.foreldreportalen.no/forum...5&postcount=33

Gammel 23-03-11, 13:24   #30
Neket
Har diplom

Neket sin avatar

Medlem siden: Jun 2010
Neket har mye å være stolt avNeket har mye å være stolt avNeket har mye å være stolt avNeket har mye å være stolt avNeket har mye å være stolt avNeket har mye å være stolt avNeket har mye å være stolt avNeket har mye å være stolt avNeket har mye å være stolt avNeket har mye å være stolt avNeket har mye å være stolt av
Standard

Opprinnelig lagt inn av Polyanna, her.

Denne? http://www.foreldreportalen.no/forum...5&postcount=33

Neket er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 23-03-11, 13:33   #31
Polyanna
Yes, we can!!

Polyanna sin avatar

Blogginnlegg: 199
Polyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

En pedagogisk höjdare.

Gammel 23-03-11, 13:36   #32
rine
Halloen!

rine sin avatar

Medlem siden: Mar 2008
rine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Jeg blir helt av alle disse skjemaene folk holder på med. Si meg, har verden gått helt av skaftet? Klistremerker, kryss og belønning i hytt og pine.. Jeg, og de aller, aller fleste jeg vokste opp med klarte oss da uten klistremerker på skapdøren, men det ble da folk av oss også, ja, jeg vil sågar påstå at det var langt mindre atferdsproblemer ute og gikk enn det vi ser i dag. Jada, jeg vet at man ikke skal mene at "alt var bedre før," men når det gjelder barneoppdragelse, mener jeg faktisk bestemt at det var det, iallfall hvis vi ikke går lengre tilbake enn til da folk sluttet å slå ungene sine. Unger blir mer og mer skrudd for hvert femår som går, spør dere meg. De har blitt redusert til forsøkskaniner for foreldre som har forlest seg på Jesper Jul og hans likemenn, stakkars unger! Og minn meg på at jeg går av med pensjon før alle klistremerkeungene begynner på videregående.

rine er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 23-03-11, 13:37   #33
Eia
Permakulturell

Eia sin avatar

Medlem siden: Oct 2006
Hvor: Telemark
Blogginnlegg: 125
Eia er et navn som alle kjenner tilEia er et navn som alle kjenner tilEia er et navn som alle kjenner tilEia er et navn som alle kjenner tilEia er et navn som alle kjenner tilEia er et navn som alle kjenner tilEia er et navn som alle kjenner tilEia er et navn som alle kjenner tilEia er et navn som alle kjenner tilEia er et navn som alle kjenner tilEia er et navn som alle kjenner til
Standard

Opprinnelig lagt inn av Katta, her.

Jeg synes læreren til min eldste sønn løser sånt elegant når uvaner skal avlæres. "Hvordan vil du at jeg skal minne deg på"... spør hun. Så blir de enige, og man slipper pinlige situasjoner som oppleves krenkende.

Jeg er en av dem som synes at JJ ofte tar opp interessante temaer, og er nokså sikker på at han spisser synet sitt mer enn ett hakk for å skape debatt. Det betyr ikke at jeg alltid er enig med han.

Jeg er veldig enig i det Katta skriver, og spesielt i det jeg har sitert over. Det fungerer meget godt her i huset når vi vil endre uønsket adferd.

Gammel 23-03-11, 13:41   #34
Katta
maler

Katta sin avatar

Katta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av rine, her.

Jeg blir helt av alle disse skjemaene folk holder på med. Si meg, har verden gått helt av skaftet? Klistremerker, kryss og belønning i hytt og pine.. Jeg, og de aller, aller fleste jeg vokste opp med klarte oss da uten klistremerker på skapdøren, men det ble da folk av oss også, ja, jeg vil sågar påstå at det var langt mindre atferdsproblemer ute og gikk enn det vi ser i dag. Jada, jeg vet at man ikke skal mene at "alt var bedre før," men når det gjelder barneoppdragelse, mener jeg faktisk bestemt at det var det, iallfall hvis vi ikke går lengre tilbake enn til da folk sluttet å slå ungene sine. Unger blir mer og mer skrudd for hvert femår som går, spør dere meg. De har blitt redusert til forsøkskaniner for foreldre som har forlest seg på Jesper Jul og hans likemenn, stakkars unger! Og minn meg på at jeg går av med pensjon før alle klistremerkeungene begynner på videregående.

Rine. For det første er vel Juul ikke akkurat tilhenger av slike skjemaer. For det andre var det nok minst like vanlig da vi var barn. Adferdsproblemer var det vel også, bare uten diagnosekoder, men da jeg var barn ble de tatt i ørene og lempet på gangen. Sånt gjør ikke lærere nå, de må pent ha dem inne i rommet. Og jeg har hørt at det er vanlig å synes at unger blir mer skrudd etterhvert som man selv blir eldre, sånn har det vel vært til alle tider.

Jeg synes unger idag er bra mennesker. Jeg får litt fnatt av tenåringer som ikke måler blodsukker og nekter å gjøre noe med det heller, men sånn er det. De er i hvertfall ærlige.

Gammel 23-03-11, 13:43   #35
ElinM
På vei

ElinM sin avatar

ElinM er kulere enn de flesteElinM er kulere enn de flesteElinM er kulere enn de flesteElinM er kulere enn de flesteElinM er kulere enn de flesteElinM er kulere enn de flesteElinM er kulere enn de flesteElinM er kulere enn de flesteElinM er kulere enn de flesteElinM er kulere enn de flesteElinM er kulere enn de fleste
Standard

Barn er ikke voksne. Barn trenger faktisk tydelige voksne. Jeg vet Juul ikke er uenig i det heller, men det er ganske mange som har lest litt av han som ender med å bli livredd for å være tydelige i frykt for å krenke barnet på noe vis.

Så rart at dette kan oppleves så forskjellig. Når jeg har lest Juul har jeg alltid oppfattet at han mener det er veldig viktig å være tydelig, og at han mener at alt for mange voksne ikke er tydelige nok.

ElinM er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 23-03-11, 13:47   #36
Katta
maler

Katta sin avatar

Standard

Opprinnelig lagt inn av ElinM, her.

Så rart at dette kan oppleves så forskjellig. Når jeg har lest Juul har jeg alltid oppfattet at han mener det er veldig viktig å være tydelig, og at han mener at alt for mange voksne ikke er tydelige nok.

Ja, leser du bøkene hans er jeg enig med deg, men ikke i avisartiklene hans. Problemet er at han tar fra foreldrene de verktøy de kjenner (konsekvenser, belønning, regler) uten å gi dem noe å bruke istedenfor. Resultatet blir utydelig. Jeg synes han har mye bra å komme med, men da mest på holdningsfronten. Og det skriver han jo selv også, at han ikke må leses som en metodebok i barneoppdragelse. Problemet er når han brukes som nettopp det.

Gammel 23-03-11, 13:47   #37
emm
Men først, kaffe!

emm sin avatar

emm har et rykte de fleste bare kan drømme omemm har et rykte de fleste bare kan drømme omemm har et rykte de fleste bare kan drømme omemm har et rykte de fleste bare kan drømme omemm har et rykte de fleste bare kan drømme omemm har et rykte de fleste bare kan drømme omemm har et rykte de fleste bare kan drømme omemm har et rykte de fleste bare kan drømme omemm har et rykte de fleste bare kan drømme omemm har et rykte de fleste bare kan drømme omemm har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

For det andre var det nok minst like vanlig da vi var barn. Adferdsproblemer var det vel også, bare uten diagnosekoder, men da jeg var barn ble de tatt i ørene og lempet på gangen. Sånt gjør ikke lærere nå, de må pent ha dem inne i rommet. Og jeg har hørt at det er vanlig å synes at unger blir mer skrudd etterhvert som man selv blir eldre, sånn har det vel vært til alle tider.

For å ikke snakke om at det var spesialskoler. Barn med forskjellig problemer har det alltid vært, men det har ikke før nå vært et mål å la alle ha en plass på nærskolen sin.

emm er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 23-03-11, 13:47   #38
rine
Halloen!

rine sin avatar

Medlem siden: Mar 2008
rine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Rine. For det første er vel Juul ikke akkurat tilhenger av slike skjemaer. For det andre var det nok minst like vanlig da vi var barn. Adferdsproblemer var det vel også, bare uten diagnosekoder, men da jeg var barn ble de tatt i ørene og lempet på gangen. Sånt gjør ikke lærere nå, de må pent ha dem inne i rommet. Og jeg har hørt at det er vanlig å synes at unger blir mer skrudd etterhvert som man selv blir eldre, sånn har det vel vært til alle tider.

Jeg synes unger idag er bra mennesker. Jeg får litt fnatt av tenåringer som ikke måler blodsukker og nekter å gjøre noe med det heller, men sånn er det. De er i hvertfall ærlige.

Jeg har aldri lest Jesper Juul, så jeg vet ikke hva han står for. Antall atferdsproblemer har skutt i været de siste ti årene, forresten, med eller uten diagnosekoder, og ca halvparten av kasusene hadde hatt pokker så godt at å bli tatt i ørene og kastet ut på gangen noen ganger i barndommen, fortrinnsvis lenge før de begynte på skolen.

rine er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 23-03-11, 13:50   #39
Eia
Permakulturell

Eia sin avatar

Medlem siden: Oct 2006
Hvor: Telemark
Blogginnlegg: 125
Eia er et navn som alle kjenner tilEia er et navn som alle kjenner tilEia er et navn som alle kjenner tilEia er et navn som alle kjenner tilEia er et navn som alle kjenner tilEia er et navn som alle kjenner tilEia er et navn som alle kjenner tilEia er et navn som alle kjenner tilEia er et navn som alle kjenner tilEia er et navn som alle kjenner tilEia er et navn som alle kjenner til
Standard

Polyanna:

Gammel 23-03-11, 13:51   #40
ElinM
På vei

ElinM sin avatar

ElinM er kulere enn de flesteElinM er kulere enn de flesteElinM er kulere enn de flesteElinM er kulere enn de flesteElinM er kulere enn de flesteElinM er kulere enn de flesteElinM er kulere enn de flesteElinM er kulere enn de flesteElinM er kulere enn de flesteElinM er kulere enn de flesteElinM er kulere enn de fleste
Standard

Ja, leser du bøkene hans er jeg enig med deg, men ikke i avisartiklene hans. Problemet er at han tar fra foreldrene de verktøy de kjenner (konsekvenser, belønning, regler) uten å gi dem noe å bruke istedenfor. Resultatet blir utydelig. Jeg synes han har mye bra å komme med, men da mest på holdningsfronten. Og det skriver han jo selv også, at han ikke må leses som en metodebok i barneoppdragelse. Problemet er når han brukes som nettopp det.

Jeg har knapt lest noen artikler, så du har sikkert rett. Det må i så fall bety at artiklene hans ikke er helt egnet til å leses selvstendig, uten å ha litt kjennskap til det han står for fra før.

ElinM er ikke aktiv   Svar med sitat
Svar

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum

Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 01:09.