Sv: Et spørsmål om folkeskikk - tillater du deg selv å være uhøflig?
Opprinnelig lagt inn av Teofelia, her.
Og det er uhyre sjelden mine barn har opplevd meg frekk. Den eneste gangen jeg kommer på, helt konkret, var da jeg rev opp bildøra og brølte "Til helvete se deg for når du kjører!" til føreren av en bil som rygget opp på forholdt og holdt på å kjøre over datteren min. Da snakket vi etterpå om at selv om det vanligvis ikke er pent å banne, hender det av og til at man blir så redd og sint at det skjer likevel. Så nå har vi en regel i familien om at mamma har lov til å banne til folk som nesten kjører på Frøkna med bil.
Det syns jeg ikke egentlig var spesielt frekt, selv om det ikke var høflig. Og jeg hadde garantert oppført meg helt likt.
For meg så handler vel høflighet vel så mye om ordvalg i tilbakemeldinger. Men også det å si unnskyld og takk, å holde dører for andre, stille seg i kø fremfor å snike, reise seg på bussen for de som trenger plassen mer enn deg, ja generelt det å være villig til å se sine medborgere.
Og man kan fint gi tilbakemelding på dårlig service på en måte som er klar og konsis, uten at den verken er utydelig, ydmyk eller frekk.
|