|
|||||||
| Nyheter og media Forum for diskusjoner av nyheter og artikler. Husk å lenke til aktuell artikkel i første innlegg, så meddebattantene får mulighet til å sette seg inn i temaet. |
![]() |
|
|
Trådverktøy | Visningsmåter |
|
|
#261 |
|
Borte
|
Sv: Kalla fakta og gastric bypass
Jeg er helt enig! Jeg skvetter like mye hver gang overvektsoperasjon fremstilles som det skulle vært på linje med å fikse litt på nesa. Og det er merkelig at det ikke er større fokus på de negative konsekvensen av den type markedsføring. Jeg har lenge hatt lyst til å formulere noe til ukebladene rundt dette og om de stiller seg bak denne typen markedsføring rent etisk. Mulig tiden er inne nå.
|
|
|
#262 |
|
This is normal!
|
Enig. Med et hode det er ryddet i, kan man kjøpe seg ganske mye hjelp til å innarbeide gode trenings- og kostholdsrutiner for 98.000 kr.
|
|
|
|
#263 |
|
intro
|
|
|
|
|
#264 |
|
Textrovert
|
Sv: Kalla fakta og gastric bypassDet JEG ikke forstår, er at folk så tilsynelatende lett lar seg blende av slike annonser. Himmel og hav, vi snakker jo om en OPERASJON. Er det bare jeg som synes at operasjoner er dritskumle?
|
|
|
#265 |
|
ej ikke møjkets heije
|
Jeg synes ikke operasjon er dritskummelt. Men jeg er nok ganske farget av å ha en mor som er operasjonssykepleier og som utførte mange operasjoner om dagen; hvor nesten alle gikk bra.
|
|
|
|
#266 |
|
ej ikke møjkets heije
|
Nei, det markedsføres tydeligvis nå.
|
|
|
|
#267 |
|
Borte
|
Sv: Kalla fakta og gastric bypassJeg tror det er mange som er villige til å gjøre ganske mye for å bli tynne rett og slett, og at den typen markedsføring er med på å normalisere og ufarliggjøre den typen kirurgi slik at det ser ut som en helt grei ting å benytte seg av om man er overvektig. Quick fix er i tråd med samfunnsånden og tynn&slank er i tråd med samfunnidealet - det benytter klinikkene seg skruppelløst av.
|
|
|
#268 |
|
Passiv
|
Sv: Kalla fakta og gastric bypassJeg synes operasjoner ikke er skumle. Hvis man trenger en operasjon så ser jeg det som rimelig uproblematisk å ta en. |
|
|
|
#269 |
|
Passiv
|
Sv: Kalla fakta og gastric bypassSærlig om man tar med i regnestykket at det koster 100 k eller noe sånt - og man må likevel trene og spise riktig. For 100 k kan man jo heller få en kokk til å sette opp et matopplegg som er eksakt som man vil ha det samt leie inn personlig trening til den store gullmedaljen. |
|
|
|
#270 |
|
Bør lage seg en tittel selv
Medlem siden: Mar 2009
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
Sv: Kalla fakta og gastric bypassGastric banding er en foreldet og gammeldags metode som er fullstendig på vei ut i resten av Europa og i USA. Det er så vidt meg bekjent ingen offentlige sykehus i Norge som vil gjøre dette lenger. Operasjonen foregår ved at det legges et bånd rundt magesekken slik at denne innsnevres. Dette båndet gnager i svært mange tilfeller på magesekken slik at den rett og slett blir ødelagt. Mange har opplevd å få hull der båndet sitter. Resultatene ellers er dårlige, bl.a. fordi (som Divine sier) operasjonen ikke påvirker sultfølelsen. Jeg er veldig overrasket over at Aleris fortsatt utfører denne typen operasjoner, men ser jo helt klart at dette er noe de kan selge til de som ikke er så overvektige at GBP, DS eller andre operasjoner ikke kan forsvares. |
|
|
|
|
|
#271 |
|
Textrovert
|
Sv: Kalla fakta og gastric bypassJeg føler meg nesten litt slem som har gitt Aleris alle pengene mine, men det er nå mitt valg og mitt "problem". Jeg vil dog presisere at selv om Aleris selvsagt driver big business og har en markedsføring som er helt bak mål, så blir man behandlet med omtanke og respekt når man er der, altså.
|
|
|
#272 |
|
Bør lage seg en tittel selv
Medlem siden: Mar 2009
Aleris har en kjempedyktig stab, så det er ingen som tviler på at de gjør en god jobb. Kirurgen på Aleris er jo "læremester" for mange av de som opererer GBP rundt om i landet. Han som opererte meg, snakket iallefall varmt om kunnskapene og erfaringen islendingen på Aleris har. Nettopp derfor er det så synd at de markedsfører dette som de gjør. |
|
|
|
|
|
#273 |
|
Gullfisk
Medlem siden: Feb 2007
Hvor: Bøgda
Jeg var inne og la inn høyde og vekt selv nå.
|
|
|
|
#274 |
|
Gullfisk
Medlem siden: Feb 2007
Hvor: Bøgda
Ja, sånn for å presisere også mitt synspunkt.
|
|
|
|
#275 |
|
Textrovert
|
Nei, nei. For all del. Det var ikke slik ment. Men for utenforstående så kan det kanskje virke som om de ansatte på Aleris er en gjeng kalde fisker som går rundt og gnir seg i hendene og med dollartegn i øynene. Det jeg ville frem til er nettopp det du også sier, at alt er ikke svart-hvitt. Det går faktisk an å være en pengemaskin og samtidig vise menneskelighet. Det betyr ikke at jeg ikke synes de fortjener kritikk.
|
|
|
#276 |
|
Passiv
|
Sv: Kalla fakta og gastric bypassDivine - markedsførerne for Aleris er vel omtrent der ja. Men om det medisinske personellet hadde tedd seg slik så ville de jo mistet kunder fort. |
|
|
|
#277 |
|
Textrovert
|
Sv: Kalla fakta og gastric bypassJeg er enig med kie.
|
|
|
#278 |
|
ej ikke møjkets heije
|
Sv: Kalla fakta og gastric bypassJeg er ikke imot at Aleris utfører vektoperasjoner. De er nyttige for mange. Jeg liker ikke markedsføringen deres for øyeblikket. Det er to ganske forskjellige ting, og slik jeg oppfatter det er vi vel ganske enige alle sammen om akkurat den saken.
|
|
|
|
#279 |
|
Textrovert
|
Ja, jeg tror også de aller fleste som diskuterer her i tråden, er enige. Bare at vi snakker litt rundt hverandre.
|
|
|
#280 |
|
Passiv
|
Sv: Kalla fakta og gastric bypasskie - i sitatet du har klippet ut så snakker jeg om operasjoner på folk med bmi 30. Du fremstiller meg ganske dårlig med å sette det i sammenheng med livredning for folk med alvorlige vektproblemer synes jeg. |
|
![]() |
|
|