Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Kultur og underholdning

Please, hjelp meg i dag

Kultur og underholdning Litteratur, film, tv-serier, kunst, teater, revyer og annen kulturell aktivitet.

Svar

Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 16-03-11, 23:24   #41
Isprinsessen
Bør lage seg en tittel selv

Isprinsessen sin avatar

Medlem siden: Mar 2009
Isprinsessen er virkelig godt liktIsprinsessen er virkelig godt liktIsprinsessen er virkelig godt liktIsprinsessen er virkelig godt liktIsprinsessen er virkelig godt liktIsprinsessen er virkelig godt liktIsprinsessen er virkelig godt liktIsprinsessen er virkelig godt liktIsprinsessen er virkelig godt liktIsprinsessen er virkelig godt likt
Standard

Sv: Please, hjelp meg i dag

Opprinnelig lagt inn av Teofelia, her.

Jeg likte novellen så godt at jeg egentlig kunne tenke meg å tolke den selv.

Svar på spørsmålene til Balanse, Daniell, skriv gjerne svarene ii tråden her, også ser du om du får noen flere saklige innspill.

Jeg likte også novellen godt, men velger å ikke bidra som leksehjelp (om jeg hadde hatt de kunnskapene).

Isprinsessen er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 16-03-11, 23:35   #42
Balanse
Vaklende

Balanse sin avatar

Medlem siden: Dec 2006
Blogginnlegg: 16
Balanse har mye å være stolt avBalanse har mye å være stolt avBalanse har mye å være stolt avBalanse har mye å være stolt avBalanse har mye å være stolt avBalanse har mye å være stolt avBalanse har mye å være stolt avBalanse har mye å være stolt avBalanse har mye å være stolt avBalanse har mye å være stolt avBalanse har mye å være stolt av
Standard

Opprinnelig lagt inn av Isprinsessen, her.

Er det bare jeg som får lyst til å rødprikke de som hjelper Daniell?

Noen/Man/Enkelte/Balanse tenker kanskje at det er verre å være sur og bitter enn å være litt lat, og at det å hjelpe noen i gang med å tenke selv ikke er det samme som å skrive en tolkning for dem. Jeg sparer mine rødprikker til innlegg jeg synes er slemme, men du har lov å bruke dine akkurat som du vil. Om jeg tar deg så alvorlig at jeg gråter meg i søvn hvis du rødprikker? Det får du tolke selv.

Prikk i vei, de som vil.

Balanse er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 16-03-11, 23:41   #43
Interference
Metallica!!

Interference sin avatar

Medlem siden: Dec 2007
Hvor: Drømmeland
Blogginnlegg: 118
Interference har mye å være stolt avInterference har mye å være stolt avInterference har mye å være stolt avInterference har mye å være stolt avInterference har mye å være stolt avInterference har mye å være stolt avInterference har mye å være stolt avInterference har mye å være stolt avInterference har mye å være stolt avInterference har mye å være stolt avInterference har mye å være stolt av
Standard

Opprinnelig lagt inn av Teofelia, her.

Onde menneske.

Jeg?

Opprinnelig lagt inn av Balanse, her.

Noen/Man/Enkelte/Balanse tenker kanskje at det er verre å være sur og bitter enn å være litt lat, og at det å hjelpe noen i gang med å tenke selv ikke er det samme som å skrive en tolkning for dem. Jeg sparer mine rødprikker til innlegg jeg synes er slemme, men du har lov å bruke dine akkurat som du vil. Om jeg tar deg så alvorlig at jeg gråter meg i søvn hvis du rødprikker? Det får du tolke selv.

Prikk i vei, de som vil.

Prikk avsendt!
Det var valgfritt med farge, sant?

Du fikk jo meg til å tenke litt på noe jeg ikke hadde tenkt på med spørsmålene dine!

Gammel 16-03-11, 23:41   #44
Bloppy
Det kommer seg

Bloppy sin avatar

Medlem siden: Jan 2008
Hvor: På en gård
Bloppy er kulere enn de flesteBloppy er kulere enn de flesteBloppy er kulere enn de flesteBloppy er kulere enn de flesteBloppy er kulere enn de flesteBloppy er kulere enn de flesteBloppy er kulere enn de flesteBloppy er kulere enn de flesteBloppy er kulere enn de flesteBloppy er kulere enn de flesteBloppy er kulere enn de fleste
Standard

Opprinnelig lagt inn av Isprinsessen, her.

Det gjør det nok, jeg kan ikke tolke tekst stykker. Og er i det litt ondskapsfulle hjørnet i kveld, men deler ikke ut noen prikker, ihvertfall ikke røde.

Gammel 16-03-11, 23:42   #45
Slettet bruker
Passiv

Standard

En annen ting som hadde vært artig hadde vært å tolke teksten og se hvem av lærerne våre som har daniell i klassen sin.

:håper på agenten eller rine:

Svar med sitat
Gammel 16-03-11, 23:47   #46
Matilda
Dig for victory!

Matilda sin avatar

Medlem siden: Sep 2009
Hvor: Østlandet
Blogginnlegg: 36
Matilda har mye å være stolt avMatilda har mye å være stolt avMatilda har mye å være stolt avMatilda har mye å være stolt avMatilda har mye å være stolt avMatilda har mye å være stolt avMatilda har mye å være stolt avMatilda har mye å være stolt avMatilda har mye å være stolt avMatilda har mye å være stolt avMatilda har mye å være stolt av
Standard

Jeg hadde rødprikket om noen ga ham svarene ferdig i fanget, men det har han jo ikke fått. Spørsmålene Balanse stilte er slike jeg stiller for å sparke i gang elever som står fast. Hjelp, ja. Får det utslag på karakteren? Neppe mye. Det er ikke rent sjelden at mine elever får levere utkast, som jeg så kommenterer før de leverer på nytt og får karakter. Selv med en hel masse hjelpespørsmål pleier dessverre ikke det ferdige resultatet bli veldig mye bedre. Man må fortsatt tenke selv, nemlig. Det virker det ikke som om Daniell gidder.

Forresten Daniell: De fleste vgs-lærere er ganske gode på å google, og mange gjør det systematisk både før og etter stiloppgaver gis. Storebror ser deg. Håper du ikke har brukt ditt virkelige navn som nick.

Gammel 16-03-11, 23:56   #47
jolie
Kom ut av tellinga.

jolie sin avatar

Medlem siden: Nov 2006
Hvor: Trondheim
Blogginnlegg: 201
jolie har mye å være stolt avjolie har mye å være stolt avjolie har mye å være stolt avjolie har mye å være stolt avjolie har mye å være stolt avjolie har mye å være stolt avjolie har mye å være stolt avjolie har mye å være stolt avjolie har mye å være stolt avjolie har mye å være stolt avjolie har mye å være stolt av
Standard

Ingen som vil svare på det jeg spurte om, da?

Gammel 17-03-11, 00:03   #48
007
© All rights reserved

007 sin avatar

Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Vest
Blogginnlegg: 57
007 har et rykte de fleste bare kan drømme om007 har et rykte de fleste bare kan drømme om007 har et rykte de fleste bare kan drømme om007 har et rykte de fleste bare kan drømme om007 har et rykte de fleste bare kan drømme om007 har et rykte de fleste bare kan drømme om007 har et rykte de fleste bare kan drømme om007 har et rykte de fleste bare kan drømme om007 har et rykte de fleste bare kan drømme om007 har et rykte de fleste bare kan drømme om007 har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av smilefjes, her.

En annen ting som hadde vært artig hadde vært å tolke teksten og se hvem av lærerne våre som har daniell i klassen sin.

:håper på agenten eller rine:

Ikke min elev, de skriver eventyr for tiden.
Men kan Daniell være slampen som surfer på PC-en i kjellerstua?

007 er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 17-03-11, 00:11   #49
Millen
Klare sjøl

Millen sin avatar

Medlem siden: Apr 2007
Hvor: Oslo
Millen har en fantastisk fremtidMillen har en fantastisk fremtidMillen har en fantastisk fremtidMillen har en fantastisk fremtidMillen har en fantastisk fremtidMillen har en fantastisk fremtidMillen har en fantastisk fremtidMillen har en fantastisk fremtidMillen har en fantastisk fremtidMillen har en fantastisk fremtidMillen har en fantastisk fremtid
Standard

Gammel 17-03-11, 00:13   #50
Jessica
Pauset

Hvor: for mye skog her... vil ut mot havet
Blogginnlegg: 361
Jessica har en fantastisk fremtidJessica har en fantastisk fremtidJessica har en fantastisk fremtidJessica har en fantastisk fremtidJessica har en fantastisk fremtidJessica har en fantastisk fremtidJessica har en fantastisk fremtidJessica har en fantastisk fremtidJessica har en fantastisk fremtidJessica har en fantastisk fremtidJessica har en fantastisk fremtid
Standard

Jeg syns Balanse var snill. Hjalp Daniell på vei uten å gi svarene Det var pedagogisk.

Jessica er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 17-03-11, 00:24   #51
Arona
passer i nissedrakt

Arona sin avatar

Medlem siden: Apr 2007
Hvor: Krokstadelva
Blogginnlegg: 10
Arona imponerer mange og er sikkert smartArona imponerer mange og er sikkert smartArona imponerer mange og er sikkert smartArona imponerer mange og er sikkert smartArona imponerer mange og er sikkert smartArona imponerer mange og er sikkert smart
Standard

*synger* "tenke sjææææææl, og mene.... måtte stå for det du sa. Ikke vri deg unna... " osv osv osv

Kan jo se om du kan tolke denne?

Arona er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 17-03-11, 01:35   #52
GydaG
lider av tastleksi

GydaG sin avatar

Medlem siden: May 2009
Hvor: På landet
Blogginnlegg: 44
GydaG er kulere enn de flesteGydaG er kulere enn de flesteGydaG er kulere enn de flesteGydaG er kulere enn de flesteGydaG er kulere enn de flesteGydaG er kulere enn de flesteGydaG er kulere enn de flesteGydaG er kulere enn de flesteGydaG er kulere enn de flesteGydaG er kulere enn de flesteGydaG er kulere enn de fleste
Standard

Denne tråden er et godt eksempel på dette "noe" jeg ikke liker så godt med fp.
Her har vi et forum med godt over gjennomsnittet oppegående mennesker, som kan det meste tilsammen.
Allikevel forundrer jeg meg over at det kun er noen ytterst få som faktisk er villige til å strekke ut en hånd her.
Det er smakløst å sitte på nett og hovere over en tenåring som tydeligvis sliter med å komme i gang med en oppgave, det er ikke sikkert det er oppegående foreldre i alle hjem her i landet, som kan hjelpe til dersom det trengs. Det kan hende ikke alle er like ressurssterke og oppegående som gjennosnittet her inne i en alder av 16?-17? og kanskje er det mulig å la være å svare i tråden når man ikke har noe konstruktivt å komme med.

Nå har jeg ikke noe jeg kan tilføre etter Balanses fine innlegg lengre opp her, men jeg ønsker deg lykke til med oppgaven Daniell.

GydaG er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 17-03-11, 07:35   #53
Slettet bruker
Passiv

Standard

GydaG - Balanse har hjulpet ham, flere andre også. Det eneste ingen vil er å gi ham svaret - som ser ut til å være det eneste han ville ha. Mener du det er omsorgsløst å la en ungdom jukse med leksene? Jeg mener det er utmerket og god omsorg jeg altså.

Svar med sitat
Gammel 17-03-11, 08:29   #54
007
© All rights reserved

007 sin avatar

Hvor: Vest
Blogginnlegg: 57
007 har et rykte de fleste bare kan drømme om007 har et rykte de fleste bare kan drømme om007 har et rykte de fleste bare kan drømme om007 har et rykte de fleste bare kan drømme om007 har et rykte de fleste bare kan drømme om007 har et rykte de fleste bare kan drømme om007 har et rykte de fleste bare kan drømme om007 har et rykte de fleste bare kan drømme om007 har et rykte de fleste bare kan drømme om007 har et rykte de fleste bare kan drømme om007 har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Vel, GydaG - hvis min sønn (VG1) hadde gjort som Daniell, så hadde jeg kalt det juks, vært oppgitt over at han ikke kan tenke selv (noe de skal på det nivået) og ellers håpt han hadde hatt en litt flau smal i munnen over å be andre gjøre leksene for seg.

007 er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 17-03-11, 08:40   #55
GydaG
lider av tastleksi

GydaG sin avatar

GydaG er kulere enn de flesteGydaG er kulere enn de flesteGydaG er kulere enn de flesteGydaG er kulere enn de flesteGydaG er kulere enn de flesteGydaG er kulere enn de flesteGydaG er kulere enn de flesteGydaG er kulere enn de flesteGydaG er kulere enn de flesteGydaG er kulere enn de flesteGydaG er kulere enn de fleste
Standard

Ja, jeg syns det er godt å se at han faktisk har fått gode innspill, men jeg leser ham kanskje med snillere briller enn andre, og at dette er et spørsmål om hjelp.
Det jeg reagerer på her er de som flåser bort tråden, kommer med "mensen er svaret på alt"-innspill og vifter med pekefingeren.
Det kan jo hende jeg er naiv, men jeg tenker at en ungdom på vg1 som registrerer seg på et foreldreforum med et spørsmål som dette faktisk er i den kategorien som bryr seg om og ønsker å forstå oppgaven og gjøre sitt beste. Men igjen, jeg tenker kanskje slik fordi jeg vet at det finnes mange ungdommer som ikke har noen som kan hjelpe dem med lekser, og jeg håper ikke mine unger en dag befinner seg i en sånn situasjon at de i ren desperasjon går inn på et foreldreforum med et spørsmål og blir møtt på denne måten.
Neida, det er ikke den verste tråden jeg har sett her, men allikevel syns jeg det er rart at man ikke bare velger å la være å svare hvis man ikke har noen gode innspill.

Gammel 17-03-11, 08:48   #56
Toffskij
kamerat

Toffskij sin avatar

Blogginnlegg: 694
Toffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Jeg er ikke enig, GydaG. Jeg ser ingen desperat stakkar uten noen til å hjelpe seg her, bare en person som ikke engang tar seg bryet med å tenke ut hva h*n lurer på. Jeg synes det er helt greit at sekstenåringer oppdager at det ikke faller i så god jord.

“Do you find it easy to get drunk on words?"
"So easy that, to tell you the truth, I am seldom perfectly sober.”
(Dorothy L. Sayers, Gaudy Night)
Toffskij er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 17-03-11, 08:57   #57
Teofelia
Bedreviter

Teofelia sin avatar

Blogginnlegg: 391
Teofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Jeg er på linje med Toffen m.fl. Her. Og det er da heller ikke slik at folk på FP ikke er villige til å hjelpe med skolearbeid. Aktive brukere som ber om hjelp på egne eller andres vegne, får så vidt jeg har observert, alltid gode svar. Enten hint i riktig retning eller fulle løsningsforslag. Bare se på alle matematikktrådene vi har hatt.

FP er tross alt ikke en hotline for skoleelever som trenger hjelp til skolearbeidet. Nye brukere som registrerer seg utelukkende for å bruke forumet til egen vinning, blir sjelden veldig godt motatt, men selv med utgangspunktet kan jeg ikke se for meg annet enn at en ny bruker som hadde startet innlegget med for eksempel "jeg regner med at damen lider av slik og slik, og at hun nå er innlagt på slik og slik, men hva har den røde kjolen med saken å gjøre", ville blitt møtt med langt større velvilje.

Teofelia er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 17-03-11, 09:00   #58
GydaG
lider av tastleksi

GydaG sin avatar

Standard

Da tolker vi nok innleggene hans forskjellig.
Ikke at det er så mye innhold i de at man kan tolke så meget, men essensen i det er for meg Kan noen hjelpe? vg1- elev, og til og med et takk har han tatt seg bryet med å legge inn.
Siden er er optimistisk av natur regner jeg med at han bruker tiden sin på å lese gjennom Balanses svar her, og tolker novellen på egenhånd.

Gammel 17-03-11, 09:06   #59
Tjorven
ej ikke møjkets heije

Tjorven sin avatar

Hvor: Oslo
Blogginnlegg: 183
Tjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av Balanse, her.

Daniell, tenk over følgende:
- Hvor gamle er de to hovedpersonene i novellen?
- Hva slags relasjon har de til hverandre?
- Bor de sammen? Hvor bor de?
- Hva slags sykdom er det den kvinnelige hovedpersonen ser ut til å ha? (Hett tips, les Obelix sitt innlegg)
- Hva slags følelser er det den mannlige hovedpersonen uttrykker i teksten, og forandrer de følelsene seg noe underveis i teksten?
- Når er det man pleier å bruke en rød kjole, ja en kjole i det hele tatt? Og spesielt i sammenheng med å vente på noen?
- Hvem venter hun på? Kan det være den mannlige hovedpersonen, slik han var før, slik hun ønsker han skal bli igjen? Eller en annen?
- Hvordan tror du den mannlige hovedpersonen føler seg når han hører det hun sier helt på slutten, enten det er ham selv eller en annen hun snakker om?

Sånn, nå har jeg vært veldig snill med deg, om du svarer på disse spørsmålene burde du klare å tolke novellen.

Jeg turte aldri våge meg inn på novelletolkning da jeg gikk på videregående. Jeg skrev sakprosa isteden. Var novelletolkning så enkelt som dette?

Pokker heller, det skulle jeg jo ha klart å si noe om. Jeg trodde man skulle finne masse ting som lå mye lengre bak og at alt var symboler for ting.

Gammel 17-03-11, 09:22   #60
cilen
re:designer

cilen sin avatar

cilen er kulere enn de flestecilen er kulere enn de flestecilen er kulere enn de flestecilen er kulere enn de flestecilen er kulere enn de flestecilen er kulere enn de flestecilen er kulere enn de flestecilen er kulere enn de flestecilen er kulere enn de flestecilen er kulere enn de flestecilen er kulere enn de fleste
Standard

GydaG

Dett kunne fint vært min sønn, ikke skriver han lange setninger og han trenger ofte et ekstra puff når det er større oppgaver som skal leveres. Et enkelt takk, eller gratulerer (på fb) fra han kommer rett fra hjertet, for det er det ikke noe feil med selv om han har litt vanskelig for å uttrykke seg skriftlig.

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum

Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 02:08.