Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Generell diskusjon

Hvor mye presser du barna dine, og hva forventer du av dem?

Generell diskusjon Forum for generell diskusjon av temaer som ikke passer inn under andre kategorier.

Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 16-03-11, 17:07   #10
Pebbles
By the Sea

Pebbles sin avatar

Medlem siden: Mar 2007
Blogginnlegg: 186
Pebbles har et rykte de fleste bare kan drømme omPebbles har et rykte de fleste bare kan drømme omPebbles har et rykte de fleste bare kan drømme omPebbles har et rykte de fleste bare kan drømme omPebbles har et rykte de fleste bare kan drømme omPebbles har et rykte de fleste bare kan drømme omPebbles har et rykte de fleste bare kan drømme omPebbles har et rykte de fleste bare kan drømme omPebbles har et rykte de fleste bare kan drømme omPebbles har et rykte de fleste bare kan drømme omPebbles har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Hvor mye presser du barna dine, og hva forventer du av dem?

Jeg blir provosert av foreldre som krever for mye av barna sine. Mine barn eier sine egne liv og jeg krever noe av dem i form av at de skal fungere normalt både sosialt og på skole/senere arbeidsliv, men utover det er jobben min å guide og veilede i henhold til deres personlighet og interesser.

Jeg vil alltid engasjere meg og si min mening - men jeg skal love at jeg ikke har en eneste forestilling om at det er mine barns jobb å tekkes meg i sine livsvalg. Jeg har aldri hatt fokus på å sole meg i glansen av mine barns prestasjoner - de presterer på ulike områder i henhold til egne egenskaper og interesser og det eneste jeg virkelig, virkelig bryr meg om er at de har en bunnsolid tro på sitt egenverd og at de føler lykke, mening og utvikling i egen hverdag.

De første årene i et barns liv er den gullkantede muligheten vi har for å være rollemodeller, og våre kjerneverdier blir raskt plukket opp av våre barn. De blir ikke små kopier av oss (takk gud) men de hermer etter oss og behandler andre som vi gjør, vektlegger verdier vi har og legger seg til vaner/uvaner som vi har.

Mine foreldre pushet meg aldri - jeg har alltid hatt en indre motivasjon til å gjøre skolearbeid og ellers det som var forventet av meg. Mine gutter på 5 og 8 trenger små dytt i hverdagen, men ellesr går de på selvdriv og er superduperhappy med å prestere godt på enkelete arenaer og ikke fullt sågodt på andre.

Jeg tenker at man skaper nevrotiske mennesker med å alltid på alle områder forlange mer. Kommentaren sietert over her "Hva kunne du gjort bedre her da" når man kommer hjem med en knallkarakter gir meg øyeblikkelig vondt i magen. "Hvem gir deg retten til å legge så sterke føringer for et annet menneskes liv på den måten?", vil jeg si til slike foreldre.

At man skal forvente å gjøre sitt aller beste på alle områder er noe ordentlig tull og veldig ususnt. Ingen skal måtte det, selvfølgelig. Jeg gjør på ingen måte det i min hverdag - og det er jeg meget godt fornøyd med sånn livskvalitetsmessig. Mitt aller beste når det gjelder husarbeid er i hvertfall veldig mye mer enn den lista jeg ligger på i dag. Likeså mitt aller beste når det gjelder matlaging. Jeg gjør mitt aller beste på jobben og jeg gjør mitt aller beste som forelder og i møte med mennesker i vanskeligheter. Utover det gjør jeg ulike grader av mitt aller beste - og det vil jeg anbefale til alle som har lyst til å ha det fint i livet sitt.

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum

Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 12:50.