|
|||||||
| Generell diskusjon Forum for generell diskusjon av temaer som ikke passer inn under andre kategorier. |
![]() |
|
|
Trådverktøy | Visningsmåter |
|
|
#182 |
|
Epikur
|
Sv: Skal dere være med på Coca Cola-boikott?Jeg håper de som mener boikott ikke virker kanskje tar med seg dette eksemplet i møte med Nestlé, Israelske varer og alskens andre dusteprodukter.
|
|
|
#183 |
|
audio, video, disco
Medlem siden: Sep 2007
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
Sv: Skal dere være med på Coca Cola-boikott?Ble glad da jeg hørte dette!
|
|
|
#185 |
|
representert
Medlem siden: Oct 2006
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
Sv: Skal dere være med på Coca Cola-boikott?
"Grei ut om" om du vil!! :dårlig kapasitet på minne:!!
|
|
|
#186 |
|
Ringskrømt
|
|
|
|
#188 |
|
Pen. Så det så.
Medlem siden: Sep 2006
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
Sv: Skal dere være med på Coca Cola-boikott?Jeg tror boikotter vil få en klar oppsving med sosiale mediers utvidede makt.
|
|
|
#189 |
|
Shake it out!
|
Nå spør jeg kanskje ufattelig dumt her, men jeg spør fordi jeg lurer. Altså, at morsmelk er bedre enn tillegg, for å ikke snakke om gratis. Men jeg lurer på en ting når det gjelder u-land og da i første rekke land rammet av sult og underernæring. Morsmelk får jo næring fra der moren spiser, og man må feks gi babyen D-vitaminer i tillegg, fordi det ikke dekkes gjennom morsmelken. Om man feks ha et kosthold hvor man ikke får dekket nødvendige vitaminer selv (feks et kosthold uten kjøtt, veldig ensidig kosthold osv) vil ikke morsmelken være næringsrik nok, og barnet vil kunne bli underernært på en rekke vitaminer og mineraler, og dermed kunne bli både alvorlig syk og få alvorlige varige fysiske og psykiske skader. Og i et slik tilfelle vil jo faktisk Morsmelkerstatning være en god ting?
|
|
|
#190 |
|
Jeg bor i en stubbe!
|
Sv: Skal dere være med på Coca Cola-boikott?Problemet er jo hygiene. De pusher MME i områder og situasjoner hvor det er nær umulig å opprettholde hygienen som kreves for at det skal være trygt. Og da hjelper i grunn ikke ernæringsfordelene så voldsomt mye.
|
|
|
#191 |
|
Glamorøs
|
Sv: Skal dere være med på Coca Cola-boikott?I tillegg til aspektet med hygiene er mme dyrt. Mødre har da brukt for lite pulver for å ikke bruke opp boksen så fort. I og med at nestlé ofte har begynt å pushe produktet sitt rett etter fødselen og gitt bort en boks, har melkeproduksjonen stoppet når den boksen er tom og man må begynne å kjøpe selv.
|
|
|
#192 |
|
Bør lage seg en tittel selv
Medlem siden: Jan 2011
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
Sv: Skal dere være med på Coca Cola-boikott?Så bra!
I nærbutikken vår er det nå salg av Cola, Cola Light og Cola Zero. |
|
|
|
|
|
#193 |
|
Passiv
|
Det er vakkert. Det er jo akkurat som skremselslangerne vi lærte om på åttitallet det - de som ga narkotikaen gratis til folk var avhengige. |
|
|
|
#194 |
|
Shake it out!
|
Sv: Skal dere være med på Coca Cola-boikott?Aha. Hygiene-problemet. Je hadde selvfølgelig ikke tenkt på rent vann-aspektet. Det er jo ikke ferdigutblandet erstatning de får akkurat. Det kan jeg se er et poeng. Men sånn ernæringsmessig så er jeg fremdeles der at jeg mener at Morsmelkerstatning må være en fin ting, noe morsmelk ikke er. Så sånn sett ser jeg ikke problemet med at det deles ut tidlig og morsmelkprosuksjonen stopper. Men jeg er selvfølgelig helt enig i at det er suspekt å dele ut gratisprøver først og så ta betaling. Det er ille, all den tid man faktisk blir avhengig av å bruke det. Og at det ikke fungerer når man ikke har tilgang til rent vann.
|
|
|
#196 |
|
Glamorøs
|
Sv: Skal dere være med på Coca Cola-boikott?Nå er ikke jeg helt oppdatert på morsmelkfronten, men har man nok penger til å kjøpe mme så har man også nok penger til et godt nok kosthold selv. Så ernæringsargumentet blir et sirkelargument. Man er jo ikke i mot mme som produkt i seg selv, men i mot aggressiv markedsføring overfor veldig svake grupper.
|
|
|
#197 |
|
Shake it out!
|
Sv: Skal dere være med på Coca Cola-boikott?Jeg tenkte jo helst at det kunne være et tiltak, på lik linje med vaksiner, å dele ut morsmelkerstatning til underernærte, altså, som en form for nødhjelp. Ikke at man skulle selge det til dem for penger de ikke har. For jeg er selvfølgelig hel enig i at om man har penger så burde det brukes på skikkelig mat, som gjør morsmelken næringsrik, enn på erstatning. Selvfølgelig.
|
|
|
#198 |
|
Glamorøs
|
Sv: Skal dere være med på Coca Cola-boikott?Der beste vil vel å sørge for at mor får næringsrik mat, så redder man både mor og barn. Jeg syns mme skal være et valg der det er nødvendig, og der foreldrene kan ta et informert valg.
|
|
|
#199 |
|
Shake it out!
|
Sv: Skal dere være med på Coca Cola-boikott?Jeg er selvfølgelig enig i at det er det beste. Jeg snakket som sagt om de tilfellene hvor man deler ut det mest nødvendige fordi nøden er så fordømt stor at man ikke kan gi mor og barn næringsrik mat. Hungersnød, de tilfellene med skjeletter av mennesker som står i kø for vann og en kopp ris. Om Nestle da delte ut ferdigblandet morsmelkerstatning på flaske hadde jeg tent det var en fin ting. Å gi bort erstatning på døra til folk som egetlig klarer seg, for så å selge det dyrt når morsmelken, som var god nok er borte, noe helt annet og helt feil.
|
|
|
#200 |
|
Yes, we can!!
|
Sv: Skal dere være med på Coca Cola-boikott?Jeg tror ikke noen ville boikottet nestle om de bare delte ut mme gratis til sultofre, altså.
|
![]() |
|
|