Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Generell diskusjon

Skal dere være med på Coca Cola-boikott?

Generell diskusjon Forum for generell diskusjon av temaer som ikke passer inn under andre kategorier.

Svar

Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 15-03-11, 10:11   #181
Fløyel
~~~~~~~

Fløyel sin avatar

Medlem siden: Jun 2010
Blogginnlegg: 30
Fløyel har et rykte de fleste bare kan drømme omFløyel har et rykte de fleste bare kan drømme omFløyel har et rykte de fleste bare kan drømme omFløyel har et rykte de fleste bare kan drømme omFløyel har et rykte de fleste bare kan drømme omFløyel har et rykte de fleste bare kan drømme omFløyel har et rykte de fleste bare kan drømme omFløyel har et rykte de fleste bare kan drømme omFløyel har et rykte de fleste bare kan drømme omFløyel har et rykte de fleste bare kan drømme omFløyel har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Skal dere være med på Coca Cola-boikott?

Det gledelige er jo at flere tunge aktører bryter kontrakten med han også.

Gammel 15-03-11, 13:54   #182
Harriet Vane
Epikur

Harriet Vane sin avatar

Medlem siden: Sep 2006
Blogginnlegg: 440
Harriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Jeg håper de som mener boikott ikke virker kanskje tar med seg dette eksemplet i møte med Nestlé, Israelske varer og alskens andre dusteprodukter.

Gammel 15-03-11, 16:15   #183
Teflona
audio, video, disco

Teflona sin avatar

Medlem siden: Sep 2007
Teflona har mye å være stolt avTeflona har mye å være stolt avTeflona har mye å være stolt avTeflona har mye å være stolt avTeflona har mye å være stolt avTeflona har mye å være stolt avTeflona har mye å være stolt avTeflona har mye å være stolt avTeflona har mye å være stolt avTeflona har mye å være stolt avTeflona har mye å være stolt av
Standard

Ble glad da jeg hørte dette!

Hvordan staver man kjærlighet? sa Tussi.
Man staver ikke kjærlighet, man føler den, sa Brumm.
Teflona er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 15-03-11, 16:18   #184
Irma
Ekvilist

Irma sin avatar

Blogginnlegg: 25
Irma har et rykte de fleste bare kan drømme omIrma har et rykte de fleste bare kan drømme omIrma har et rykte de fleste bare kan drømme omIrma har et rykte de fleste bare kan drømme omIrma har et rykte de fleste bare kan drømme omIrma har et rykte de fleste bare kan drømme omIrma har et rykte de fleste bare kan drømme omIrma har et rykte de fleste bare kan drømme omIrma har et rykte de fleste bare kan drømme omIrma har et rykte de fleste bare kan drømme omIrma har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Jeg feiret med et glass Cola light på IKEA i dag! (Godt smakte det ikke, men det er en annen sak.)

Gammel 15-03-11, 16:32   #185
turi
representert

Medlem siden: Oct 2006
turi er et glitrende lys på stjernehimmelenturi er et glitrende lys på stjernehimmelenturi er et glitrende lys på stjernehimmelenturi er et glitrende lys på stjernehimmelenturi er et glitrende lys på stjernehimmelenturi er et glitrende lys på stjernehimmelenturi er et glitrende lys på stjernehimmelenturi er et glitrende lys på stjernehimmelenturi er et glitrende lys på stjernehimmelenturi er et glitrende lys på stjernehimmelen
Standard

Opprinnelig lagt inn av Harriet Vane, her.

Jeg håper de som mener boikott ikke virker kanskje tar med seg dette eksemplet i møte med Nestlé, Israelske varer og alskens andre dusteprodukter.

"Grei ut om" om du vil!! :dårlig kapasitet på minne:!!

Gammel 15-03-11, 16:40   #186
Skremmern
Ringskrømt

Skremmern sin avatar

Hvor: Øst
Blogginnlegg: 3
Skremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Jeg synes ikke at denne boikotten kan sammenlignes med den evigvarende Nestlé-boikotten, ei heller den forvirrende boikotten av Israel-varer. Det skal etter hva jeg har hørt være veldig vanskelig å boikotte Israel-varer helt.

Gammel 15-03-11, 17:19   #187
Liljekonvall
Uhelbredelig B-menneske

Liljekonvall sin avatar

Medlem siden: Feb 2008
Liljekonvall imponerer mange og er sikkert smartLiljekonvall imponerer mange og er sikkert smartLiljekonvall imponerer mange og er sikkert smartLiljekonvall imponerer mange og er sikkert smartLiljekonvall imponerer mange og er sikkert smartLiljekonvall imponerer mange og er sikkert smartLiljekonvall imponerer mange og er sikkert smart
Standard

Opprinnelig lagt inn av Fløyel, her.

Yey! Det nytter ja. Fantastiske nyheter.

Signerer

Liljekonvall er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 15-03-11, 17:42   #188
Myrsnipa
Pen. Så det så.

Myrsnipa sin avatar

Myrsnipa har et rykte de fleste bare kan drømme omMyrsnipa har et rykte de fleste bare kan drømme omMyrsnipa har et rykte de fleste bare kan drømme omMyrsnipa har et rykte de fleste bare kan drømme omMyrsnipa har et rykte de fleste bare kan drømme omMyrsnipa har et rykte de fleste bare kan drømme omMyrsnipa har et rykte de fleste bare kan drømme omMyrsnipa har et rykte de fleste bare kan drømme omMyrsnipa har et rykte de fleste bare kan drømme omMyrsnipa har et rykte de fleste bare kan drømme omMyrsnipa har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Jeg tror boikotter vil få en klar oppsving med sosiale mediers utvidede makt.

Gammel 15-03-11, 18:14   #189
Milfrid
Shake it out!

Milfrid sin avatar

Medlem siden: Feb 2007
Hvor: Stavanger
Blogginnlegg: 65
Milfrid har et rykte de fleste bare kan drømme omMilfrid har et rykte de fleste bare kan drømme omMilfrid har et rykte de fleste bare kan drømme omMilfrid har et rykte de fleste bare kan drømme omMilfrid har et rykte de fleste bare kan drømme omMilfrid har et rykte de fleste bare kan drømme omMilfrid har et rykte de fleste bare kan drømme omMilfrid har et rykte de fleste bare kan drømme omMilfrid har et rykte de fleste bare kan drømme omMilfrid har et rykte de fleste bare kan drømme omMilfrid har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Nå spør jeg kanskje ufattelig dumt her, men jeg spør fordi jeg lurer. Altså, at morsmelk er bedre enn tillegg, for å ikke snakke om gratis. Men jeg lurer på en ting når det gjelder u-land og da i første rekke land rammet av sult og underernæring. Morsmelk får jo næring fra der moren spiser, og man må feks gi babyen D-vitaminer i tillegg, fordi det ikke dekkes gjennom morsmelken. Om man feks ha et kosthold hvor man ikke får dekket nødvendige vitaminer selv (feks et kosthold uten kjøtt, veldig ensidig kosthold osv) vil ikke morsmelken være næringsrik nok, og barnet vil kunne bli underernært på en rekke vitaminer og mineraler, og dermed kunne bli både alvorlig syk og få alvorlige varige fysiske og psykiske skader. Og i et slik tilfelle vil jo faktisk Morsmelkerstatning være en god ting?

Det er jo ikke sånn at morsmelk er det beste i absolutt alle tilfeller. Å pushe Morsmelkerstatning på velærnærte mødre kan jeg se at er ille. Men at Morsmelkerstatning i u-land nødvendigvis er en dum ting klarer jeg ikke å se. At førstepri burde være å sørge for at mødre fikk næringsrik nok kost til at ungene kunne leve på morsmelken er selvfølgelig sant. Men sånn ernæringsmessig tror jeg faktisk at erstatning vil være en fin ting i ganske mange tilfeller.

Er det skrevet noe som helst om dette aspektet av Nestle sin pushing av Morsmelkerstatning?

Gammel 15-03-11, 18:29   #190
Kitty Bastard
Jeg bor i en stubbe!

Kitty Bastard sin avatar

Medlem siden: Jan 2010
Blogginnlegg: 1
Kitty Bastard er kulere enn de flesteKitty Bastard er kulere enn de flesteKitty Bastard er kulere enn de flesteKitty Bastard er kulere enn de flesteKitty Bastard er kulere enn de flesteKitty Bastard er kulere enn de flesteKitty Bastard er kulere enn de flesteKitty Bastard er kulere enn de flesteKitty Bastard er kulere enn de flesteKitty Bastard er kulere enn de flesteKitty Bastard er kulere enn de fleste
Standard

Problemet er jo hygiene. De pusher MME i områder og situasjoner hvor det er nær umulig å opprettholde hygienen som kreves for at det skal være trygt. Og da hjelper i grunn ikke ernæringsfordelene så voldsomt mye.

Gammel 15-03-11, 18:43   #191
Tallulah
Glamorøs

Tallulah sin avatar

Blogginnlegg: 641
Tallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

I tillegg til aspektet med hygiene er mme dyrt. Mødre har da brukt for lite pulver for å ikke bruke opp boksen så fort. I og med at nestlé ofte har begynt å pushe produktet sitt rett etter fødselen og gitt bort en boks, har melkeproduksjonen stoppet når den boksen er tom og man må begynne å kjøpe selv.

Tallulah er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 15-03-11, 18:44   #192
Christa
Bør lage seg en tittel selv

Christa sin avatar

Medlem siden: Jan 2011
Christa er virkelig godt liktChrista er virkelig godt liktChrista er virkelig godt liktChrista er virkelig godt liktChrista er virkelig godt liktChrista er virkelig godt liktChrista er virkelig godt liktChrista er virkelig godt liktChrista er virkelig godt likt
Standard

Så bra!

Opprinnelig lagt inn av Tjorven, her.

Og jeg kan opplyse om at det i forrige uke verken var Pepsi Max eller Solo Super å oppdrive på den butikken jeg handlet. Det var massevis av Cola Light og Cola Zero igjen i hyllene. Det kan ha vært tilfeldig, men jeg velger å tro at det ikke var det.

I nærbutikken vår er det nå salg av Cola, Cola Light og Cola Zero.
Pepsi og Solo er de utsolgt for.

Christa er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 15-03-11, 18:50   #193
Slettet bruker
Passiv

Standard

Opprinnelig lagt inn av Tallulah, her.

I tillegg til aspektet med hygiene er mme dyrt. Mødre har da brukt for lite pulver for å ikke bruke opp boksen så fort. I og med at nestlé ofte har begynt å pushe produktet sitt rett etter fødselen og gitt bort en boks, har melkeproduksjonen stoppet når den boksen er tom og man må begynne å kjøpe selv.

Det er vakkert. Det er jo akkurat som skremselslangerne vi lærte om på åttitallet det - de som ga narkotikaen gratis til folk var avhengige.

Jeg så aldri noen sånne langere der ute, men det var nok fordi jeg ikke skjønte at de raskt hadde avansert over til babyernæringsmarkedet.

Svar med sitat
Gammel 15-03-11, 19:15   #194
Milfrid
Shake it out!

Milfrid sin avatar

Milfrid har et rykte de fleste bare kan drømme omMilfrid har et rykte de fleste bare kan drømme omMilfrid har et rykte de fleste bare kan drømme omMilfrid har et rykte de fleste bare kan drømme omMilfrid har et rykte de fleste bare kan drømme omMilfrid har et rykte de fleste bare kan drømme omMilfrid har et rykte de fleste bare kan drømme omMilfrid har et rykte de fleste bare kan drømme omMilfrid har et rykte de fleste bare kan drømme omMilfrid har et rykte de fleste bare kan drømme omMilfrid har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Aha. Hygiene-problemet. Je hadde selvfølgelig ikke tenkt på rent vann-aspektet. Det er jo ikke ferdigutblandet erstatning de får akkurat. Det kan jeg se er et poeng. Men sånn ernæringsmessig så er jeg fremdeles der at jeg mener at Morsmelkerstatning må være en fin ting, noe morsmelk ikke er. Så sånn sett ser jeg ikke problemet med at det deles ut tidlig og morsmelkprosuksjonen stopper. Men jeg er selvfølgelig helt enig i at det er suspekt å dele ut gratisprøver først og så ta betaling. Det er ille, all den tid man faktisk blir avhengig av å bruke det. Og at det ikke fungerer når man ikke har tilgang til rent vann.

Gammel 15-03-11, 19:17   #195
Milfrid
Shake it out!

Milfrid sin avatar

Standard

Konklusjonen er at jeg forstår Nestle-boikotten.

Gammel 15-03-11, 19:30   #196
Tallulah
Glamorøs

Tallulah sin avatar

Tallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Nå er ikke jeg helt oppdatert på morsmelkfronten, men har man nok penger til å kjøpe mme så har man også nok penger til et godt nok kosthold selv. Så ernæringsargumentet blir et sirkelargument. Man er jo ikke i mot mme som produkt i seg selv, men i mot aggressiv markedsføring overfor veldig svake grupper.

Gammel 15-03-11, 19:39   #197
Milfrid
Shake it out!

Milfrid sin avatar

Standard

Jeg tenkte jo helst at det kunne være et tiltak, på lik linje med vaksiner, å dele ut morsmelkerstatning til underernærte, altså, som en form for nødhjelp. Ikke at man skulle selge det til dem for penger de ikke har. For jeg er selvfølgelig hel enig i at om man har penger så burde det brukes på skikkelig mat, som gjør morsmelken næringsrik, enn på erstatning. Selvfølgelig.

Jeg så mer for meg en situasjon med hungersnød, og at erstatning da ville være et godt alternativ til brystet.

Jeg er virkelig ikke for aggressiv markedsføring av produkter folk ikke trenger eller har råd til.

Men jeg innledet jo med at det muligens var et dumt spørsmål, det skal jeg ha.

Gammel 15-03-11, 19:44   #198
Tallulah
Glamorøs

Tallulah sin avatar

Standard

Der beste vil vel å sørge for at mor får næringsrik mat, så redder man både mor og barn. Jeg syns mme skal være et valg der det er nødvendig, og der foreldrene kan ta et informert valg.

Gammel 15-03-11, 19:56   #199
Milfrid
Shake it out!

Milfrid sin avatar

Standard

Jeg er selvfølgelig enig i at det er det beste. Jeg snakket som sagt om de tilfellene hvor man deler ut det mest nødvendige fordi nøden er så fordømt stor at man ikke kan gi mor og barn næringsrik mat. Hungersnød, de tilfellene med skjeletter av mennesker som står i kø for vann og en kopp ris. Om Nestle da delte ut ferdigblandet morsmelkerstatning på flaske hadde jeg tent det var en fin ting. Å gi bort erstatning på døra til folk som egetlig klarer seg, for så å selge det dyrt når morsmelken, som var god nok er borte, noe helt annet og helt feil.

Og poenget med rent vann og hygiene er jo et uslåelig poeng mot erstatning i u-land Det nytter jo ikke om man får vitaminene man trenger om man får parasitter og virus og bakterier på kjøpet. Ergo nytter det ikke med ernæringsmessige argumenter for å pushe tillegg i u-land.

Gammel 15-03-11, 20:58   #200
Polyanna
Yes, we can!!

Polyanna sin avatar

Blogginnlegg: 199
Polyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Jeg tror ikke noen ville boikottet nestle om de bare delte ut mme gratis til sultofre, altså.

U-land er jo mye mer enn den ytterste sultenød.

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum

Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 20:48.