Sv: Kalla fakta og gastric bypass
Jeg har vært veldig åpen om at jeg skulle opereres. Jeg har fått utrolig mange kommentarer av typen "å, det vil gjerne jeg også". Jeg er nesten sjokkert over hvor mange som ønsker en slik operasjon og som slett ikke er i kategorien "ekstremt overvektig" slik jeg er. Jeg ferdes fortsatt en del i miljøer der det er flere med spiseforstyrrelser enn ellers, og jeg ser at mange med beskjeden overvekt (5-10 kg) og en alvorlig spiseforstyrrelse faktisk forsøker å få operasjon. Forhåpentligvis blir de fanget opp i systemet og tilbudt behandling i steden for operasjon, men jeg er ikke overbevist. Ut fra de historiene jeg har fått med meg, har jeg NULL tro på at Aleris (eller andre private aktører) sier nei til en person med alvorlig spiseforstyrrelse og BMI på f.eks. 35.
Jeg registrerer at noen her mener det er ok å operere først og gjøre noe med spiseforstyrrelsen etterpå. Jeg mener at det i de aller fleste tilfeller vil være å gamble med folks liv og helse. Alvorlige spiseforstyrrelser er ikke først og fremst et vektproblem og de kan ikke løses gjennom vektnedgang. Vi har gang på gang sett vektopererte med alvorlig spiseforstyrrelser som enten fortsetter sitt syke spisemønster etter operasjonen (og det er virkelig farlig!) eller som finner andre måter å "løse" sine psykiske problemer på. Jeg har tilfeller i min bekjentskapskrets der misbruk av mat har blitt byttet ut med misbruk av medikamenter f.eks. Jeg har også tilfeller der selvskading og generell selvdestruktivitet har tatt over. Enkelte blir også sykelig opptatt av sunn mat eller enkelte typer strenge dietter og er akkurat like syk selv om vedkommende har blitt normalvektig.
Behandling av alvorlige spiseforstyrrelser bør etter min mening (og dette er erfaringsbasert) komme før operasjonen. Man kan ikke operere vekk bulimi, anoreksi eller alvorlig overspising. Jeg håper sykehusene og fastlegene er flinke til å fange opp de som trenger behandling før operasjon, men jeg er ikke overbevist om det.
Sist redigert av Lhi-My : 14-03-11 kl 10:08.
|